Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?
men alla har olika syn på välljud dock
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?
JustAudioMagic skrev:men alla har olika syn på välljud dock
Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis.
Absolut, men nog vill alla att det skall låta bra i sina egan öronJustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?
men alla har olika syn på välljud dock
Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint harJustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis.
jag vill nog hävda att det är så. det t ex kaffekoppen tycker om kanske inte jag eller t ex Flint tycker om. jag tycker t ex inte alls om ljudet som kommer från Marantz. har inte hittat ngn än idag. medans många tycker att de ger välljud. ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har
Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.
Vee-Eight skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har
Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.
Du menar innan jag ser det? Starta gärna en ny hifitråd; det är ont om dem nuförtiden.
JustAudioMagic skrev:ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen
MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!). Å ena sidan tycker jag att folk brukar vara väldigt överens om när ljudet på exempelvis en konsert varit riktigt bra eller riktigt dåligt.
Även när det handlar om reproducerat ljud (typ hifi) tycker jag att folk i allmänhet är tämligen överens om det är riktigt bra eller riktigt dåligt.
Däremot blir det ju sällan riktigt bra på alla parametrar när man talar om reproducerad musiklyssning. Oftast handlar det om kompromisser av olika slag (viss distrosion vid vissa nivåer, viss klangavvikelse, viss kompression, brus, etc, etc). Och här håller jag med om att man ofta tycker olika. Vi har olika lätt eller svårt för att acceptera olika kompromisser i återgivningen.
Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.
Däremot har jag som sagt tyckt mig märka att personer som har en helt annan acceptans för olika fel (=kompromisser) i återgivningen än jag, däremot tycks bli mer och mer överens med mig både när felen blir för stora, eller när de blir mycket små.
Hälsn. Michael
JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu
Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.
Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
Nattlorden skrev:Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.
Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
JustAudioMagic skrev:Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
Nattlorden skrev:"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".
Däremot "A är bättre än B" kräver en ganska tung bevisbörda.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
såg du mitt svar till dig förut? Du kommenterade det inte.
Du har ingen rätt att döpa om folk hur som helst.
Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.Flint skrev:Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
Morello skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
http://www.jam.se
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 31 gäster