Är det ett axiom?Bill50x skrev: Vissa saker märks helt enkelt inte vid en snabb jämförelse.

Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Visst hörs det. Men det tar kanske lite tid att upptäcka skillnaden. Men när man väl upptäckt skillnaden är den enkelt detekterbar.
Lust skrev:Bill50x skrev:
OK. Berätta nu, i korthet, varför insatsen av ytterligare en apparat i återgivningskedjan, i en F/E-lyssning, kan minska lyssningströttheten?
/ B
Apparaten kanske har egenskaper som ger en avrullad diskant eller en dip i det övre mellanregistret så att helheten låter mjukare. Om det nu är dessa frekvensområden som medför lyssningströttheten.
Det kan ju även vara en apparat som inte släpper igenom ultraljud (förutsatt att de andra länkarna gör det samt att det finns i signalen) - det finns ju de som hävdar att dessa ohörbara frekvenser ska kunna påverka oss på såväl positiva som negativa sätt.
Bill50x skrev:Lust skrev:Apparaten kanske har egenskaper som ger en avrullad diskant eller en dip i det övre mellanregistret så att helheten låter mjukare. Om det nu är dessa frekvensområden som medför lyssningströttheten.
Det kan ju även vara en apparat som inte släpper igenom ultraljud (förutsatt att de andra länkarna gör det samt att det finns i signalen) - det finns ju de som hävdar att dessa ohörbara frekvenser ska kunna påverka oss på såväl positiva som negativa sätt.
Jomenvisst. Men det du skriver i första stycket borde framkomma i en F/E-lyssning. Dvs en klangmässig förändring som man kan gilla, eller ogilla.
Bill50x skrev:I det andra stycket är det mer tveksamt om man "hör" någon skillnad. Om det är som du säger, att ohörbara frekvenser ändock kan påverka lyssningsupplevelsen, ja då kan ju en inkopplad apparat agera filter. Och alltså "förbättra" kringutrustnoingen utan att sätta ett eget avtryck.
Bill50x skrev:Men om en CD är källan så finns väl ändå inget över ca 20 kHz? Eller är det så att bandbredden (över 20 kHz) på efterföljande apparater ändå har betydelse?
Lust skrev:Sedan har jag ingen egen bestämd uppfattning om eller hur ultraljud kan påverka en. Har bara läst om olika syner angående det. En möjlighet är att det kan bidra till lyssningströtthet.
Bill50x skrev:
Rent teoretiskt kan man tänka sig att ett slutsteg inte "gillar" signaler ovan det hörbara och om man då kopplar in ett försteg som filtrerar dessa signaler så uppför sig slutsteget "bättre".
Men i detta fall skulle väl en hörbar förändring ses som en färgning hos det tillkopplade försteget, inte att slutsteget låter mer korrekt?
Kaffekoppen skrev:Eller.... så kan man se det som en brist hos slutsteget och att man med det slutsteget torde rekommendera ett försteg som just agerade på det sättet...
Det är inte förstegets fel att slutsteget falerar. Egentligen. Som jag ser det.
Vad tycker du?
Det är ju därför man måste se till hela kedjan för totalupplevelsen och inte till enskillda komponenter. Det kan inte nog poängteras tycker jag.
Vad tycker du om det resonemanget?
Sant. vid en f/e lyssning skulle man för förstegets räkning säga att det fungerar galant. Det skulle dessutom backas upp av mätningar som visade att den inte påverkar signalen i något frekvensområde (rent hypotetiskt, jag vet inte om något försteg verkligen klarar det).Lust skrev:Kaffekoppen skrev:Eller.... så kan man se det som en brist hos slutsteget och att man med det slutsteget torde rekommendera ett försteg som just agerade på det sättet...
Det är inte förstegets fel att slutsteget falerar. Egentligen. Som jag ser det.
Vad tycker du?
Det är ju därför man måste se till hela kedjan för totalupplevelsen och inte till enskillda komponenter. Det kan inte nog poängteras tycker jag.
Vad tycker du om det resonemanget?
Håller med om resionemanget om vi pratar om att "se till hela kedjan för totalupplevelsen". Håller också med om att det egentligen är slutsteget som fallerar.
Men vi diskuterade vilket svaret skulle bli vid en F/E-lyssning tack vare metodens eventuella svagheter/fel - då är det just enskilda komponenter det handlar om.
Det är två skilda saker, det kan inte heller poängteras nog tycker jag.
Mayro skrev:rätt lustigt att följa hur man etablerar försvaret för denna orimliga fe testmetod..
Rydberg skrev:Mayro skrev:rätt lustigt att följa hur man etablerar försvaret för denna orimliga fe testmetod..
Det är orimligt att säga att något är orimligt om man inte kan underbygga resonemnaget på ett rimligt sätt.
Kaffekoppen skrev:Sant. vid en f/e lyssning skulle man för förstegets räkning säga att det fungerar galant. Det skulle dessutom backas upp av mätningar som visade att den inte påverkar signalen i något frekvensområde (rent hypotetiskt, jag vet inte om något försteg verkligen klarar det).
Kaffekoppen skrev:Poängen är att vissa artefakter inte finns i enskillda komponenter utan i hela kedjan. Allt passar inte med allt. Eller så gör det det, det beror ju på vad man tycker om eller vad man reagerar på![]()
Kaffekoppen skrev:Man kommer aldrig undan att göra sina egna val.
Kaffekoppen skrev:f/e testning av både slutsteget och försteget i det här fallet kanske skulle uppmärksammat problemet.
Rydberg skrev:Mayro skrev:rätt lustigt att följa hur man etablerar försvaret för denna orimliga fe testmetod..
Det är orimligt att säga att något är orimligt om man inte kan underbygga resonemanget på ett rimligt sätt.
Lust skrev:Bill50x skrev:
Rent teoretiskt kan man tänka sig att ett slutsteg inte "gillar" signaler ovan det hörbara och om man då kopplar in ett försteg som filtrerar dessa signaler så uppför sig slutsteget "bättre".
Men i detta fall skulle väl en hörbar förändring ses som en färgning hos det tillkopplade försteget, inte att slutsteget låter mer korrekt?
Ja, det låter rimligt.
Alltså en möjlig svaghet i F/E-metoden.
subjektivisten skrev:Rydberg skrev:Mayro skrev:rätt lustigt att följa hur man etablerar försvaret för denna orimliga fe testmetod..
Det är orimligt att säga att något är orimligt om man inte kan underbygga resonemanget på ett rimligt sätt.
Ja, det är pinsamt av Mayro. Om han ens kunde förklara VARFÖR det är en orimlig metod så kunde man ta det seriöst.
Bill50x skrev:
Återigen, detta är ett hypotetiskt resonemang som förutsätter en massa saker. Om detta någonsin sker i praktiken är svårt att veta.
/ B
MichaelG skrev:IngOehman skrev: [...]- men jag skall göra ett ALLRA SISTA försök, [...]
Varför får jag känslan av att det inte blir så...![]()
Hälsn. Michael
Bill50x skrev:Lust skrev:Sedan har jag ingen egen bestämd uppfattning om eller hur ultraljud kan påverka en. Har bara läst om olika syner angående det. En möjlighet är att det kan bidra till lyssningströtthet.
Men allt detta är ju bara spekulationer, jag har inget fog för någon åsikt åt vare sig det ena eller andra hållet.
/ B
Mayro skrev:subjektivisten skrev:Rydberg skrev:Mayro skrev:rätt lustigt att följa hur man etablerar försvaret för denna orimliga fe testmetod..
Ja, det är pinsamt av Mayro. Om han ens kunde förklara VARFÖR det är en orimlig metod så kunde man ta det seriöst.
Och så undrar man varför forumet ser ut som det gör då medlemmar som säger sig ha vetenskapligare synsätt inte kan ta in orden att något ger i sin helhet orimliga resultat och borde därför utvärderas och undersökas HUR det är mer exakt med den saken...![]()
![]()
Jaja. Du och en del andra är dom tydliga bevisen för att en del har aningen för höga tankar om sin vetenskaplighet.. En del andra försvarar enbart sin possition här iofs.. Men det är mer förståerligt i mina ögon. Speciellt då ens hela värld hänger på att alltid ha rätt enligt sig själv som en del här anser sig ha.
men det är rasande skoj att se skådespelet här... för hifi har det då noll med att göra.
Mayro skrev:det är ingen mening att svara mera om samma sak då jag redan svarat massor med ggr.
Lust skrev:Värst vad ni börjat poängtera "egna val"...
Rydberg skrev:Det är orimligt att säga att något är orimligt om man inte kan underbygga resonemanget på ett rimligt sätt.
Kaffekoppen skrev:Lust skrev:Värst vad ni börjat poängtera "egna val"...
Det skulle vara intressant varför du kallar mig för ni!
Jag trodde i min enfald att vi samspråkade, men jag kanske har skrivit så mycket att jag är klonad?
Du har PM!
Subjektivisten skrev:Ja, det är pinsamt av Mayro. Om han ens kunde förklara VARFÖR det är en orimlig metod så kunde man ta det seriöst
Subjetivisten skrev:Inte EN ENDA GÅNG har du svarat på detta. Utan undviker hela tiden. Så det är bara ett oseriöst inlägg för bråka helt enkelt.
meanmachine skrev:Rydberg skrev:Det är orimligt att säga att något är orimligt om man inte kan underbygga resonemanget på ett rimligt sätt.
Är det rimligt att kalla nått för rimligt trottas att man inte till fullo kan bygga upp detta resonemang.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster