sd-fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

sd-fötter

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 23:54

dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum
men hur många, med handen på hjärtat, tror sig utan tvekan kunna pricka in dessa tingestars närvaro/frånvaro i ett blindtest?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-27 00:06

Bara jag får klämma på dem så känner jag nog igen dem. Det tror jag.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-27 00:10

Ja, det fixar jag nog. Iaf till skivspelare och högtalare. CD-spelare är jag iof tveksam till om jag kan pricka in.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-27 00:15

Det är nog svårt att pricka in exakt vart i rummet de ligger om man ska blunda... men det är väl bara att peka....?

Ska nog gå, beror såklart på testets förutsättningar, anläggning etc.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-04-27 00:49

I ett sådant test: Vilket skulle alternativet vara? SD-fötter vs. vad, liksom? Spikes? Små bitar av liggunderlag? Vad är det som skall stå på SD-fötter? Basmuduler eller kanske DAC:ar?

I de allra flästa fall: Nej, inte en chans i världen. Det är väl bara de riktigt dåliga alternativen till SD-fötter som jag tror att jag skulle kunna höra skillnad på.

Jag har i alla år använt utskurna bitar av liggunderlag under mina högtalare. Ända fram till här om dagen då jag uppgraderade till riktiga SD-fötter. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad. Men känslan av att ha "det bästa" är ju alltid trevlig :-)

Nackdelen med många andra liknande material är att de tappar elasticiteten med tiden och måste bytas ut då och då.

Att ha SD-fötter under förstärkare och cd-spelare känns nästan en smula fånigt tycker jag. Om man inte har elefantdisco vill säga. Men å andra sidan, de kostar ju i princip ingenting, så varför inte liksom. Har man hostat upp 100K för sin stereo och lika minst lika mycket på skivor, då kan man väl hosta upp ett par hundra för fötter också. Så resonerar jag i alla fall.

Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-27 01:03

visst skulle man kunna testa mot andra underlag, spikes, etc
men jag tänkte mig nog mest utan något alls under som jämförelse
skulle ju dock helt klart vara intressant att testa mot exempelvis något billigt skumgummi, liggunderlag eller liknande
jag köper helt ditt resonemang vigor. att veta att ens utrustning, om det så är högtalare eller elektronik, står på bästa möjliga underlag är säkert tillfredsställande, men vad som är teori och vad som är verkligt hörbart är ju olika saker
och som du sa är det ju inga jättepengar att lägga heller, så varför inte?
skulle ändå vara kul att se om någon faktiskt hört skillnad i ett blindtest, eller om skillnaden bara är av akademisk art
är den det kan ju pengarna tyckas vara omotiverade, såvida man inte betalar för just känslan såklart

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-27 01:11

Det finns de som använder halva squashbollar som gott budgetalternativ.

Själv har jag inte nått högre i mitt tweakande än till filttassar under golvhögtalare.

Till mitt försvar måste jag påpeka att jag har några oanvända uppsättningar med spikes på hyllan sedan många år. Så jag har åtminstone tänkt tanken.

Apparaterna får stå på det som sitter på dom från fabrik.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-27 04:00

Vigor skrev:I ett sådant test: Vilket skulle alternativet vara? SD-fötter vs. vad, liksom? Spikes? Små bitar av liggunderlag? Vad är det som skall stå på SD-fötter? Basmuduler eller kanske DAC:ar?

I de allra flästa fall: Nej, inte en chans i världen. Det är väl bara de riktigt dåliga alternativen till SD-fötter som jag tror att jag skulle kunna höra skillnad på.

Jag har i alla år använt utskurna bitar av liggunderlag under mina högtalare. Ända fram till här om dagen då jag uppgraderade till riktiga SD-fötter. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad. Men känslan av att ha "det bästa" är ju alltid trevlig :-)

Nackdelen med många andra liknande material är att de tappar elasticiteten med tiden och måste bytas ut då och då.

Att ha SD-fötter under förstärkare och cd-spelare känns nästan en smula fånigt tycker jag. Om man inte har elefantdisco vill säga. Men å andra sidan, de kostar ju i princip ingenting, så varför inte liksom. Har man hostat upp 100K för sin stereo och lika minst lika mycket på skivor, då kan man väl hosta upp ett par hundra för fötter också. Så resonerar jag i alla fall.

Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?

Jag håller med du jag. Tror att fina fossingar i førsta hand kan gøra någon nytta att tala om på høgtalare ev. Att det skulle gøra underverk på førstærkare och sånt tror jag føga på, før då skulle det inte ha suttit de føtter det gør på dessa grejor från fabrik. Ja om det nu var så himla lætt att få tydlig førbættring på ljudet bara genom andra føtter.

Men, jag ær æven helt med på att det ær trevligt och ger ett vælbefinnande att veta att man har nåt fint eller det bæsta, æven om det i praktiken inte skulle gøra ett skit åt sjælva ljudet. Det gæller ju allt annat inom denna hobby med. En kalasfin kabel ær ju en frøjd på många andra sætt æven om den inte skulle gøra ett skit åt ljudet i sig.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-27 07:13

Vigor skrev:Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?

Jag har en uppställning där jag fann en tydlig skillnad med/utan SD-fötter. Mina piP står direkt ovanpå mina basmoduler, och vid starka lågfrekventa ljud från basmodulerna så uppstår det vibrationer så att basmodulerna och piP skallrar mot varandra. Provade lite olika alternativ såsom möbeltassar med mera (som även de konstigt nog förde oväsen) innan jag till slut provade SD. Då blev det tyst och har varit så sedan dess.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-27 07:39

boyafraid skrev:skulle ju dock helt klart vara intressant att testa mot exempelvis något billigt skumgummi, liggunderlag eller liknande

Själv har jag försökt isolera oljud från datorer och tvboxar med hårddiskar, genom att ställa dem på något mjukt. Det gäller att få en låg avkopplingsfrekvens, dvs. riktigt mjukt/lite gungigt. Skumgummi kan fungera i vissa fall, däremot inte de tunna isoleringsmattor som används i byggbranschen för att täcka mark/nygjuten betong mot frost (de mattorna ser ut som liggunderlag). Problemet är att många material inte är långtidsstabila och att de kollapsar efter en tid. Så är det med byggmattan där detta inträffar snabbt. SD-fötterna är långtidstabila om de lastas som det är tänkt (avkoppling som lägst vid ca 12 Hz).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 12:45

Jag har lättare att pricka in om grannen ovanför använder dem än om jag själv gör det..

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:01

Kaffekoppen skrev:Jag har lättare att pricka in om grannen ovanför använder dem än om jag själv gör det..

:lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 13:04

Kanske kräver sin förklaring...

Grannen fick SD fötter eftersom deras högtalare är placerade på en mycket instabil bokhylla på ett träbjälklag med minimal isolering emellan. Dåligt byggt.

Efter att de fick MINA SD-fötter så är min lägenhet betydligt bättre förskonad från deras västindiska musik.

Mitt eget lyssningsrum saknar spelande anläggning för tillfället så här gjorde SD-fötterna mindre än marginell skillnad ;)

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: sd-fötter

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 22:28

boyafraid skrev:dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum
men hur många, med handen på hjärtat, tror sig utan tvekan kunna pricka in dessa tingestars närvaro/frånvaro i ett blindtest?

Tja du... Jag har SD-fötter under mina stora högtalare. Jag vete tusan om jag hör någon skillnad med eller utan dessa fötter. Men jag har dem av två skäl:

1. Golvvibrationerna minskar påtagligt till glädje för övriga hushållet.
2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 22:49

Lust skrev:Det finns de som använder halva squashbollar som gott budgetalternativ.

:lol:

Jag körde ett tag med Puckar. Senare bytte jag mot halva studsbollar. Liggunderlag har varit med.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-27 22:50

MichaelG skrev:2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.

... Vilket är ett väl så fullgott skäl!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 01:47

man kan alltså sammanfatta det så att det rör sig om ett "tweak" som de allra flesta här tycker är bra, även om knappt någon tror sig kunna höra skillnad med/utan dessa (med undantag för ett par stycken i den här tråden)
lite som en shakti-sten fast med akademiskt värde alltså

tror själv det är absolut möjligt att pricka in frånvaro/närvaro blint om det rör sig om ett väldigt flexibelt underlag högtalare (eller i extrerma fall, elektronik) står på, typ en riktigt ranglig bokhylla eller liknande

men är det verkligen ingen på detta kritiska forum som blindtestat dessa fötter?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 02:01

Koffe skrev:
MichaelG skrev:2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.

... Vilket är ett väl så fullgott skäl!

Det tycker æven jag, i synnerhet om det dessutom inte handlar om många kronor att yvas om. Hade de kostat 5000 kr stycket så hade jag nog tyckt det varit mer motiverat med hårda bevis och fakta på att det både fungerar som påstått och gett klart hørbara skillnader.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 02:14

550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
(priset hämtat från sonic designs hemsida)
550 kronor är ändå värt 8-14 starköl, lite beroende på var man väljer att gå ut
dessa har garanterat mer än en teoretisk effekt 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 02:16

Med risk för att rasera hela tråden, är inte 600 kr för mjuka fötter till synes vettigare än 1000kr för ett par spikes?

Jag ska försöka få tag på EMC-pyramider till mina högtalare :lol:
/J

Cygnus resurectum

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 03:17

boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?

Om vi sæger så hær.

Jag tycker att 550 kr før fyra tassar ær ett rætt kraftigt pris, i synnerhet då det enkelt uttryckt bara handlar om syntetploppar som antagligen ær rætt enkla att tillverka. I det læget så skulle jag definitivt vilja vara mer sæker på att dessa verkligen både funkar som det påstås och ger en klart hørbar skillnad på ljudet (och givetvis då till det bættre). Så i dteta fall hade jag absolut uppskattat om det fanns ett eller helst flera korrekta blindtester som styrker reknalmens påståenden.

Hade det dæremot handlat om stiliga svarvade fossingar i kanske olika metaller och/eller træslag som gav en riktigt lyxig utseende på min anlæggning, så skulle jag nog kunna køpa dem bara før det om jag hade lust. Skitsamma om de inte gjorde ett jota med ljudet.

Det kostar ju antagligen lite mer att få delar till sådana trevliga fossingar svarvade och fræsta, samt sen fixa till montering och slutfinnish på dem, æn att baka gummitrissor i form.... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:21

Boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
dessa har garanterat mer än en teoretisk effekt

"Lagligt" bedrägeri... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 09:27

boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?

Tja, kan man sälja stenar för tusentals kr som inte ger någon hörbar skillnad alls, lr andra suspekta tweaks så kan man nog köpa dessa med gott minne 8)
Sedan utesluter ju inte SD köpet en kasse öl heller :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 09:27

meanmachine skrev:
Boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
dessa har garanterat mer än en teoretisk effekt

"Lagligt" bedrägeri... :lol:

Det är väl inte så farligt, när det finns massor av annan ormolja som krängs till hutlösa priser till lättlurade hifinördar! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:35

Nefilim skrev:Det är väl inte så farligt, när det finns massor av annan ormolja som krängs till hutlösa priser till lättlurade hifinördar!

:lol: :lol:

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 10:03

Jag tycker de fungerar utmärkt, eliminerar vibrationer. Ingen ormolja enligt mig. Sedan är de väl lite dyra kanske. De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem, åtminstone anledningen till att jag har dem.

Höra skillnad i blindtest? Absolut, men det beror ju helt på vilket underlag man annars skulle haft.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 10:07

JeLe skrev:De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem

De torde klara F/E test lika bra som Shakti... :lol: :lol:

Jag Röker för att Marlboroman rekommenderade ciggaretter. :lol: :lol:

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 10:12

meanmachine skrev:
JeLe skrev:De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem

De torde klara F/E test lika bra som Shakti... :lol: :lol:

Jag Röker för att Marlboroman rekommenderade ciggaretter. :lol: :lol:

Det är på det viset att stativplattan till piP är urskålad för just sd-fötter. Därför köper man dem samtidigt. 8)

MM: varför har du lågt förtroende för iö?
:roll:
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 10:17

JeLe skrev:MM: varför har du lågt förtroende för iö?

Vad är det för skillnad på honom och Micke Bladelius eller Erik Andersson elle någon annan "storhet"?

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 10:19

meanmachine skrev:
JeLe skrev:MM: varför har du lågt förtroende för iö?
Vad är det för skillnad på honom och Micke Bladelius eller Erik Andersson elle någon annan "storhet"?

Har du lågt förtroende för dem också menar du?
Faktiskt.se=mobbarforum

Nästa

Återgå till Generellt om hifi