HiFi blaskans stora stativare test i prisklassen 2,5 - 5K

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:21

Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

Hur kan du jämföra dom med andra högtalare när du inte ens hört dom? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:22

Subjetivisten skrev:Trodde du sa att du inte var ute efter bråk längre? Exakt VARFÖR skrev du då att det var trams? Du hade ju inte NÅGON aning, MEN du skulle absolut göra ett inlägg. Totalt oseriöst.

Hugga? När du trollar här och förstör med irrelevanta inlägg så tänker inte jag stå vid sidan och låta dig hålla på hur som helst. Det ska du ha klart för dig.

Du är nog förtappad. :(
Ger upp. tror inte vi kommer överens bara att slut upp att debattera med varandra.
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-27 14:35, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:24

Subjetivisten skrev:Hur kan du jämföra dom med andra högtalare när du inte ens hört dom?

Du gör ju så. Ger visdom om saker du inte har en aning om. Vafrö får andra int egöra det då ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:25

Sedär, dax att skicka trollet på semester. Ständiga påhopp och man kan se LÄTT att han bara är ute efter bråk. Pinsam är vad du är MM. Så kom inte och snacka förtappad, det är som köra en truck in i ett glashus för din del.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 14:26

Martin skrev:Aja, jag tror det jag menar har gått fram iaf.

seriöst, jag mena inget annat än just det som står, att jag ber om ursäkt om jag tolkat något fel

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:26

meanmachine skrev:Du gör ju så. Ger visdom om saker du inte har en aning om. Vafrö får andra int egöra det då ?

Din jävla lögnare. Ge mig vart jag gjort det NU! Eller ta tillbaka din lögn!! :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 14:29

Det blev arga tråden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:31

Martin skrev:Det blev arga tråden.

Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:31

Subjektivisten skrev:Din jävla lögnare. Ge mig vart jag gjort det NU! Eller ta tillbaka din lögn!!

Rekommenderar allt som LTS rekommenderar samt blindtester och annat överallt. Det var väl inte så konstigt. :) :) :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:32

Subjetivisten skrev:Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det?

Sluta bråka nu annars får vi hetluft från V8:an :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:34

meanmachine skrev:Rekommenderar allt som LTS rekommenderar samt blindtester och annat överallt. Det var väl inte så konstigt. :) :) :)

Du fortsätter sprida dynga överallt. LTS rekomederar inga högtalare till att börja med eftersom det inte går att F/E testa dom.
För det andra så har jag knappt rek några saker från LTS rek lista mer än Pioneer 668 och kanske rotelslutsteg.
Så lögnen lever vidare här MM.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-27 14:35

meanmachine skrev:
Subjetivisten skrev:Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det?

Sluta bråka nu annars får vi hetluft från V8:an :(

Eller från mig! :twisted:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:35

I'm out

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 14:36

meanmachine skrev:Sluta bråka nu annars får vi hetluft från V8:an :(

Förhoppningsvis så åker du på semester eftersom:

A. Du har erkännt du kom hit för bråka.
B. Du säger själv du är ett troll.
C: Där du är så är det städiga bråk. Kolla minhembio där du fått semester 2 gånger på 3 månader typ. Jag hade inga som helst problem där i 5 ÅR innan du kom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:41

subjetivisten skrev:semester 2 gånger

Fel.
1gång på grund av vårat bråk. :) Andra gången var för att de blandade ihop oss. Efterbedömningen släpptes jag fri. :wink:

Sluta bråka innan hetluften kommer farande. :)
Please. :)

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-27 14:41

Känns som det är samma gäng som hoppar mellan trådarna, tråden som ligger överst får bli chaten/bråktråden verkar det som. Jag tycker denna ska låsas, vi är bara några få som har svart riktigt på affalds inlägg. Kommer nog inte bli fler, finns inget mer att tillägga. Hifi&mystik kommer nog fortsätta som den är oavsett vad vi tycker om den. Jag tackar för mig i denna tråd. Affald fick se mina piP, och även ett omdöme av mig angående testen i tidningen. :)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 14:43

Jag har svarat, att jag gillar hifitidningar. Fina bilder på läcker hifi. Sen får man lära sig läsa mellan raderna på vad som är bar och dåligt.

:) :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-04-27 14:48

Hej igen gubb´s,
värst vad det blev hett här & ute, 20 gr i Gbg nu!!! 8)

Varför jag slog till på Canton var för att dessa var blaskans testvinnare totalt av 14 par, OK!
Vad kul tänkte jag, en stativare för dryga 3000:-, perfekt, den skall jag ha. & så har jag det nu... Blev alltså jädrigt sugen på att "testa" ett par sådan mest för skoj skull. Var aldrig tänkt att ersätta mina "andra" högtalara oavsett märke.

Det är nämligen få gånger jag har råd att tjacka testvinnare :oops: hade det varit i 10K & rätt upp så hade det inte blivit något changsande/testande men nu var det inte så & det är alltid kul att få prova på lite annat.

Yttligare en högtalare jag är väldigt sugen på att någon gång ha i mitt lilla rum är PMC, den lilla GB1 golvarn. Men det får bli ett senare tillfälle eftersom mina gamla skall lackas om inom kort så får jag sitta nöjd ett slag & se vad som dyker upp på penga fronten eller begg.marknaden :)

Iallafall en trevlig helg på er allihopa & så håller vi nere tonen något så tråden inte låses :D

Hetsporren skrev:
JeLe skrev:
Birger skrev:Trådens/testets högtalare tycker jag låter klart sämre än ex MA bronze.

Håller med, jag hade också satsat på MA BR2. Sorry Affald... .

Håller delvis med, fast jag skulle förorda att man sprängde prisvallen med 200 kr och istället satsade på ett par MA Silver RS1 för 5200 kr. De låter verkligen bra och utklassar Bronze & Co på varje punkt!
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 15:26

Menvafa..... står månen fel eller nåt? Varför blir det sånt dj-a gnabbande hela tiden? Vi har sommar, varmt och ljust, flickorna börjar visa benen...

Var nu lite snälla mot varandra istället för att leka syjunta med gnälliga kärringar :D

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-27 15:30

Håller delvis med, fast jag skulle förorda att man sprängde prisvallen med 200 kr och istället satsade på ett par MA Silver RS1 för 5200 kr. De låter verkligen bra och utklassar Bronze & Co på varje punkt!

Håller med här också :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 15:57

Utan att förrringa din erfarenhet av forumet kan jag berätta att just utseendet är det många som har dissat här. Utom mina pr18 för de är ju snygga!

bla jag. Men dina pr18 är desto snyggare :P

Ja, är trött på idiotens ständiga påhopp. Exakt VARFÖR ska han skriva det var trams när han inte ens visste något om det

Personangrepp.
Förhoppningsvis så åker du på semester eftersom:

A. Du har erkännt du kom hit för bråka.
B. Du säger själv du är ett troll.
C: Där du är så är det städiga bråk. Kolla minhembio där du fått semester 2 gånger på 3 månader typ. Jag hade inga som helst problem där i 5 ÅR innan du kom

Om han åker på semester så borde du också göra det :roll: Sedan vad MM gör på andra forum har ingen betydelse då detta är Faktiskt.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 16:11

Bill50x skrev:Menvafa..... står månen fel eller nåt? Varför blir det sånt dj-a gnabbande hela tiden? .

/ B

Därför att vissa människor går in för att bråka pga av att de har problem med sin jaguppfattning ! Det är ett sätt för dem att synas och höras!!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 16:12

meanmachine skrev:I'm out
Tack.

Förstår inte varför ni tar era bråk hit. Det är ju uppenbart att du liksom han inte kan hålla er sansade.

Det här är dessutom en tråd om högtalare, och jag har svårt att se hur vi kan bli inblandade i den.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 20:11

FBK skrev:Om han åker på semester så borde du också göra det :roll: Sedan vad MM gör på andra forum har ingen betydelse då detta är Faktiskt.se

Av alla dina inlägg så är stort sett alla bråkinlägg. Finns väl en bra anledning att du återvände nu när det är massa strul. Passar dig bra det.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-27 20:56

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Jag tror säkert att piP låter bra (hur de mäter skiter jag fullständigt i) och att de får anses som prisvärda. Men det finns väldigt många produkter (högtalare) som är precis lika prisvärda.

Hur kan du jämföra dom med andra högtalare när du inte ens hört dom? 8O

Ok, jag ska vidareutveckla mitt resonemang.

Nej, jag har inte lyssnat till piP. Notera dock att jag inte sågar denna högtalare, jag skriver att de säkerligen är prisvärda. Men det jag inte riktigt kan förstå eller acceptera är det faktum att piP höjs oreserverat till skyarna av vissa som den allenarådande universallösningen på alla uppgraderingsproblem.

Det råder en viss enighet om att piP är rätt så placeringskänsliga, att de är rätt så svaga i basen om de placeras fel. Se där, där har vi en VIKTIG faktor för många spekulanter, Vad jag vill föra fram är att det finns så otroligt många olika preferenser bland Hifi-intresserade så att det helt enkelt finns ett stort antal ideal och därmed ett stort antal "referenshögtalare" För jag har tämligen svårt att se att piP spöar ALLA konkurrenter på ALLA parametrar.

Passar piP med all elektronik som en potentiell köpare kan tänkas ha? En liknelse i bilvärlden: en BMW M5 är en fantastisk bil på torr sommar väg, men helt värdelös i norrländsk snömodd. Jag försöker bara på något sätt försöka öppna ögonen på piP-sekten. Hopplöst? Ja sannolikt, men jag tänkte att jag skulle göra ett försök eftersom detta annars eminenta forum är så svårt infekterat, vilket tydligt visas av att så många trådar så omedelbart kantrar över i riktning mot piP, a.k.a The Holy Graal.

Men jag antar att det bara är att gilla läget och försöka se förbi detta ockulta fenomen. Det finns en hel del annat läsvärt här inne

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 21:01

Floyd skrev:Ok, jag ska vidareutveckla mitt resonemang.

Nej, jag har inte lyssnat till piP. Notera dock att jag inte sågar denna högtalare, jag skriver att de säkerligen är prisvärda. Men det jag inte riktigt kan förstå eller acceptera är det faktum att piP höjs oreserverat till skyarna av vissa som den allenarådande universallösningen på alla uppgraderingsproblem.

Det råder en viss enighet om att piP är rätt så placeringskänsliga, att de är rätt så svaga i basen om de placeras fel. Se där, där har vi en VIKTIG faktor för många spekulanter, Vad jag vill föra fram är att det finns så otroligt många olika preferenser bland Hifi-intresserade så att det helt enkelt finns ett stort antal ideal och därmed ett stort antal "referenshögtalare" För jag har tämligen svårt att se att piP spöar ALLA konkurrenter på ALLA parametrar.

Passar piP med all elektronik som en potentiell köpare kan tänkas ha? En liknelse i bilvärlden: en BMW M5 är en fantastisk bil på torr sommar väg, men helt värdelös i norrländsk snömodd. Jag försöker bara på något sätt försöka öppna ögonen på piP-sekten. Hopplöst? Ja sannolikt, men jag tänkte att jag skulle göra ett försök eftersom detta annars eminenta forum är så svårt infekterat, vilket tydligt visas av att så många trådar så omedelbart kantrar över i riktning mot piP, a.k.a The Holy Graal.

Men jag antar att det bara är att gilla läget och försöka se förbi detta ockulta fenomen. Det finns en hel del annat läsvärt här inne

Du har en skön stil Floyd. :wink: Håller med dig 101,3%

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-27 21:05

Kom igen när ni lyssnat på piP(s) istället, fåntrattar... :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-27 21:06

subjektivisten skrev:Sedär, dax att skicka trollet på semester.

Är meanmachine ett Troll ?
Tycker han är som sänd från ovan, att hålla igång forumet. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-27 21:36

Floyd skrev:Det råder en viss enighet om att piP är rätt så placeringskänsliga, att de är rätt så svaga i basen om de placeras fel. Se där, där har vi en VIKTIG faktor för många spekulanter, Vad jag vill föra fram är att det finns så otroligt många olika preferenser bland Hifi-intresserade så att det helt enkelt finns ett stort antal ideal och därmed ett stort antal "referenshögtalare" För jag har tämligen svårt att se att piP spöar ALLA konkurrenter på ALLA parametrar.

Mjae. Jag håller inte med. Kanske mycket därför att jag inte är lika känslig för frekvensgångsskillnader som många andra här på forumet. I alla fall sådana frekvensgångsskillnader som ger mer eller mindre bas/diskant/mellanregister osv. Dvs det som man kan kalla "klangfärg".

Om vi börjar med det som jag tycker är piP´s styrka. Rent, klart och otroligt homogent ljud. Allt hänger ihop utan att enskilda register sticker ut vare sig positivt eller negativt. För sin storlek går högtalaren mycket djupt i basen, djupare än vad den mesta moderna musiken "behöver". Det är mycket kontroll över musiken, mycket detaljerat utan att kännas överdrivet tydligt.

Svagheten då? Ja, en del är baksidan på fördelarna. Lite för mycket kontroll, lite livlöst i extrema fall. Aningen FÖR korrekt, ungefär som att en för välklädd person är lite...tja... du fattar. Bristande ljudtryck i basen är ingen nackdel för mig, jag spelar sällan speciellt högt. Det jag hörde hos Pingvinen räcker långt utöver vad jag önskar. Men det är en brist i den ultimata högtalaren förstås. Högtalaren spelar inte ut i rummet, allt försigår inne i lådan, om du accepterar min lekmannamässiga förklaring. Detta tycker jag nog är den allvarligaste invändningen mot piP och det som jag saknar mest. Jag skulle gärna ha ett par billiga, små högtalare, lättdrivna och som ska placeras mot vägg. Det skulle förenkla möbleringen, se snyggare ut och inte kräva dyrbara slutsteg. Raka motsatsen mot de högtalare jag har idag, med andra ord.

Sorry för OT i tråden :-)

/ B

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-04-28 20:57

Om vi börjar med det som jag tycker är piP´s styrka. Rent, klart och otroligt homogent ljud. Allt hänger ihop utan att enskilda register sticker ut vare sig positivt eller negativt. För sin storlek går högtalaren mycket djupt i basen, djupare än vad den mesta moderna musiken "behöver". Det är mycket kontroll över musiken, mycket detaljerat utan att kännas överdrivet tydligt.

Kunde lika gärna ha varit en beskrivning av Quad 12L mkII för 5.700 kr. Jag vet, jag har ett par sådana själv... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi