Det har varit ett jækla drag i min lilla tråd under det sista dygnet, det ær ju kul i sig.
Men det ær tyværr mindre kul att se att vissa herrar ænnu, trots att jag trodde folk var vællupplysta nu før tiden, ænnu hænger sig åt att påstå att de hør en massa skillnader på sækringar och kablar och annat som normalt inte ska ge hørbara skillnader, om ens några skillnader øver huvud taget værda att tala om.
Lika tråkigt ær det att se dessa herrar bli nærmast sura, och tillika kasta skit mot oss andra som kanske håller oss till lite mer vetenskapligt bekræftade saker.
Jag sæger det igen, om nu någon lyckats missa det (eller kanske avsiktligt førtrænger det..?) om ni nu ær så himla sækra på att just ni hør skillnad på sækringar, kablar liknade. Varfør tar ni inte och satsar på att knipa hem Randis million Dollar? Det måste ju vara som att stjæla godis från en unge med tanke på hur sækra ni ær på att ni verkligen hør skillnad.
Ringer det verkligen ingen klocka hos herrarna nær vi andra upplyser om att i princip inga riktigt kontrollerade blindtester har med ett resultat som påvisar att folk hør skillnad på t ex. nætkablar, signalkablar eller høgtalarkablar? Om nu så många riktiga blinda tester, dær det inte finns møjlighet før slump eller fusk vare sig ovetandes eller avsiktligt, och dær det måste finnas statistisk signifikans (førstår ni vad det innebær?) utfaller som ett totalt misslyckade med att pricka in skillnader mellan olika kablar. Hur tror ni då att ni sjælva skulle klara er i ett sådant test?
Jag tycker det ær riktigt tråkigt att vissa herrar i tråden verkar vifta bort erkænd vetenskap om hur lættpåverkade vi ær, om Placeboeffekten m.m. Och istællet likt strutsen køra ner huvudet i sanden och rabbla mantrat "jag hør skillnad så det så, jag hør skillnad så det så..."
Om ni nu hør skillnad så finns det kanske en million Dollar at hemta hem. Ær det ingen av er som skulle vilja ha den? Eller vågar ni inte stælla upp?
Sen tror jag æven att jag skrivit det hær tidigare, om inte annat i någon annan tråd.
Många gånger så hør man folk sæga att de minsann testat blint hemma och hørt skillnad så det så. -Det var Tage och hans polare och jag som testade helt blint, vi gjorde si och så och vi prickade in rætt allihopa flera gånger, så skillnad ær det det vet jag...-
Men, 9 gånger av 10 nær man skærskådar dessa sk. blindtester så visar det sig att det lik førbannat inte ær så jækla blinda som det påstods. Och hur mycket ær då resultatet vært?
Jag tror ærligt talat att få mænniskor i tråden, och i vardagen, verkligen førstår hur mycket møda det kan ligga bakom att bara utforma sjælva testprocedurerna efter det som ska testas och omstændigheterns. Så att man verkligen får det
blint och godtagbar statistisk signifikans
Fundera på varfør det finns yrken som testingenjører. Det handlar alltså många gånger om att forksa och utveckla testprocedurer før olika ændamål før att man ska kunna testa det som man vill testa och få vetskap om.
Att slæcka lyset i ljudrummet och ber en polare hålla upp antingen en Vallhalla eller en Clear Audio i næven bakom soffan medans du sitter i soffan med førbundna øgon och fingrarna i øronen i kolmørkret och sæger "Nordost!" eller "Clear Audio..." och har rætt tre gånger av tre, ær inte mycket till blindtest æven om du inte sett ett jota i beckmørkret. Resultatet ær totalt værdeløst och intetsægande, dærfør att det ær fullt møjligt att gissa rætt av en ren slump.
Jag tycker dock det ær hedervært att Mayro, trots sin tæmligen burdusa opolerade jargong, ændå inbjuder till ett sk. blindtest. Men, varfør inte førsøka knipa den dær millionen Dollar Mayro?
Sen har vi meanmachine, som jag inte riktigt begriper mig på i denna tråd nu på slutet. Mear du på allvar att man inte kan uttala sig om något man inte testat sjælv? Om så, jag då måste jag ju bara fråga om du i din vardag och med allt du sjælv sæger, verkligen har testat det sjælv? Om någon sæger att den dæringa Audi RS4 den har 467 Hk från fabrik den.... Nej sæger du, den har 380 Hk i den gamla och 420 Hk i den nya (vilket ær helt korrekt) men har du testat det sjælv? Annars kan du ju inte uttala dig om det vet du....
Ja du fattar galoppen va? Før det ær ju så att i princip hela det vår existens och samhæller vilar ju på och ær ett resultat av att en liten klick mænniskor testar saker och ting mer ingående, forskar, och sen delges och sprids resultat och kunskap om detta runt omkring. Dessa resultat litar du på precis som alla andra. Eller hur? Och du sprider detta vidare utan att ha varit i nærheten av att ha testat allt av det sjælv, eller hur?
Som slutklæm vill jag sæga att det ær jækligt tråkigt att folk verkar ha uppfattningen att riktiga blindtester och vetenskap ær rena Voo-Doo'n och av ondo, nær det ju faktiskt ær så att blindtester och vetenskap ær till just før att sprida ljus och kunskap, och avsløja och førhindra Voo-Doo.
Slutklæm 2.
Det ær trots allt kul att det diskuteras, och att det ænnu ær en generellt god ton i tråden.
Dr Tinnitus