Kablar 3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Kablar 3

Inläggav Laila » 2007-04-28 01:17

Saxat från annat forum:

"Må få ta en liten historie her da jeg har en kompis, forhenværende arbeidskollega, som vel kan sies og ha gjort det du foreslår.
Han har anlegget kablet opp med det billigste av det billige fra Supra, WireWorld og Monster. Nå må det sies at anlegget hans nærmest stiller i vintage klassen. Med et par gamle nyrestaurerte AR høyttalere, DIY røramp, en Pioneer preamp fra 70’tallet, og en ganske ny Vincent cdspiller da.
I går kveld var jeg på besøk hos ham, både for å høre på anlegget som jeg var nysgjerrig på, men også fordi at han hadde lyst til å prøve andre høyttalerkabler. Så jeg troppet opp med en plastpose full av diverse kabler, også noen signalkabler…

Kvelden startet med å spille noen låter fra Kari Bremnes, Jonas Fjeld, Mark Knofler, Hans Thessink, Arne Domerius m.fl.

Førsteinntrykket mitt var faktisk overraskende bra ( i forhold til hva jeg hadde forventet). Skjønt jeg egentlig ikke visste hva jeg burde forvente. Men det låt greit. Riktignok med noe grumset udefinert bass, total mangel på mikrodetaljer og minimalt med luft og oppløsning i diskanten. Men utenom det låt mellomtonen greit når det gjaldt stemmegengivelse. Anlegget spilte engasjerende og viste gode takter for tweaking.

Ok, så langt så godt.
Tiden var inne for å prøve kabler.
Det interessante her er at kompisen min har null peiling på kabler og visste ikke hva jeg hadde med verken når det gjaldt merke, pris eller kvalitet. Kablene mine var i tillegg ikke med spesielt høy”tøff i tryne” faktor. Både når det gjaldt dimensjon og utseende var de ganske like biligkablene. Eller om ikke akkurat like, så er det ikke noe fancy ved dem da…

Først ble den billige høyttalerkabelen (Monster fra rull) byttet ut med Black Magic Intro. Hans Thessink fikk æren av å starte ballet. Etter å ha hørt et spor spurte jeg Øystein om hva han syns det ble noen forskjell. Og i likhet med meg var han lettere overrasket, for det var liten tvil om at noe hadde skjedd med lydbildet.
Bassen var blitt mer definert, grumset var borte. Nå gikk det an å følge basslinjene i musikken, dynamikken ble en klasse bedre, samtidig som bakgrunnen i lydbildet virket roligere. Musikken kom bare så mye bedre til rette etter kabelbytte. Forskjellen var stor i den forstand at det ikke var tvil om at noe var endret – til det bedre.

Neste steg var å bytte signalkabelen mellom cd og pre. Her ble det satt inn en Duelund kabel. Etter å ha spilt litt syns jeg selv at diskanten bedret seg betraktelig. Nå fikk hihat og symbaler oppløsning og definisjon i lydbilde, men jeg sa ikke noe om hva jeg syns. Så titter Øystein på meg og sier – det ble hvertfall mer luft oppover.
Og jepp, det inntrykket delte jeg. (her slo da kabeltelepatien til!Wink
Samtidig ble kanskje bassen enda et hakk slankere, hvertfall savnet vi noe power i bånn.

Siste steget var å bytte ut kabelen mellom pre og power med Crystal Cable…
Igjen begynte vi å spille musikk……og hehe…..uttrykkene til verten var ikke til å ta feil av. Dette var kveldens opplevelse!
Nå kom også mikrodetaljene på plass. Som de små pustelydene i micen fra vokalisten, romgjengivelse som ligger i opptaket osv.
I tillegg ble sammenhengen i lydbildet oppgradert. Nå falt bassen på plass i nivå og harmoni med resten. Det ble i det hele tatt utrolig bra lyd fra dette vintageanlegget!!!

Husverten syns at CC kabelen gjordet det største hoppet, men for meg ble det bare katalysatoren som fikk alt til å vise seg fra sin beste side. Det ble omtrent et nytt anlegg.

Det hører også med til historien at eieren hadde tenkt å kjøpe seg ny preamp, da Pioneeren tross alt er over 30 år gammel…
Men nå er jeg ikke helt sikker på hva han ønsker seg mest. Ny pre eller nye kabler..
Det som er sikkert er at ny pre med de gamle kablene vil være å kaste perler for svin, for han får aldri ut hva som bor i anlegget med de kablene. Samtidig som kabelbytte gav en lyd som gjør at savnet etter en nyere pre ble redusert. Effekten av kabelbytte kan nærmest sammenlignes med et hvilket som helst komponent bytte andre steder elektronikk kjeden. Det var bare helt forbausende.
Spesielt med tanke på to ting. Det ene er hva slags anlegg man liksom må ha for å høre forskjell på kabler……vintage holder!
Og det andre er placeboeffekten. Her ble kabelbytte prøvd med en som overhode ikke hadde noe forhold til kablene som ble koblet opp. Først etterpå fikk han vite hva greiene kostet. Den visuelle opplevelsen av kablene var heller ikke mye å skryte av. I tillegg til at jeg ventet med å si hva jeg syns til han hadde fått sagt sitt.

Men ok, folk må få mene og tro hva dem vil. Det er jo bare til å låne med seg noen kabler hjem og prøve sjæl..!"

PS. Inte heller denna gång något "mobbningsförsök", utan mer en
uppmaning till eftertanke. DS.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 01:55

Och då frågar jag vad før efter tanke vi ska ha...?

Att detta du citerat ovan ær en lyssningsstund med kabelbytande, som har alla dørrar vidøppna før att åsikterna och upplevelserna av kabelbytandet skall påverkas av førvæntningar, av varandras hållningar och ledande frågestællningar m.m.?

Det enda sådana storys ger mig ær en kænsla av en generellt trevlig stund med musiklyssning och fnulande med kablar och apparater. Som någon sorts stød før att kabelbytande ger hørbara skillnader ger det definitivt inte, just dærfør att alla dørrar ær øppna før yttre påverkan av resultatet alla slag.

Av just den anledningen jag næmde ovan med dørrarna, så har man tagit fram olika mer korrekta testmetoder inom alla olika branscher. I vilka man på ett vetenskapligt och statistiskt riktigt sætt isolerar testet från slump och yttre påverkan av alla slag, før att man på bæsta sætt ska kunna få ett resultat som verkligen sæger nåt och går att lita på.

Det kryllar av allehanda hemtrevliga storys med mer eller mindre yviga påståenden om hifi-testande hemma i stugorna. Dær folk påstår att de hør all værldens skillnader på allt från apparater till spikes hit och SD dit, via kablar och luftlagrade hyllor Shakti kabelsocklar och gud fan vet allt. Det finns alltid folk som påstår sig høra tydliga skillnader. Men det sæger inte ett jota egentligen, om detta aldrig kan eller aldrig har bekræftats i riktiga seriøsa blindtester dær man isolerat testet från yttre påverkan. Det ær då och førblir just bara storys och påståenden, hur trevliga de æn ær.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-28 02:07

Dr_Tinnitus!

Ta de me ro ! :wink:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 03:19

Laila skrev:Dr_Tinnitus!

Ta de me ro ! :wink:

Jodå, jag tar det helt med ro, och diskuterar..... 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-28 07:59

Dr_Tinnitus skrev:Och då frågar jag vad før efter tanke vi ska ha...?

Att detta du citerat ovan ær en lyssningsstund med kabelbytande, som har alla dørrar vidøppna før att åsikterna och upplevelserna av kabelbytandet skall påverkas av førvæntningar, av varandras hållningar och ledande frågestællningar m.m.?

Ja, just det! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 14:49

Dr_Tinnitus
du som snackar så mycket om BT osv. varför har du nu inte hoppat direkt in där jag erbjuder en rejäl skoj eftermiddag kväll här med BT av säkringar... och sovplatser finns det.. Så är vägen lång så ordar det sig utan extra kostnader..

Så varför bara tala om saker och inte delta själv.. Så kan man sedan utifrån EGNA gemensamma erfarenheter diskutera ett ev fenomen man hittat eller inte hittat..

Tror helt ärligt det leder betydligt längre än sitta och bara snacka ner saker o ting. Eller skriva saker inte fungerat hit o dit för testmetoderna är felaktiga samt söker ev fel saker samt på ev fel sätt hit eller dit..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-28 14:55

Dr_Tinnitus skrev:Men det sæger inte ett jota egentligen, om detta aldrig kan eller aldrig har bekræftats i riktiga seriøsa blindtester dær man isolerat testet från yttre påverkan. Det ær då och førblir just bara storys och påståenden, hur trevliga de æn ær.

Men tänk, hemska tanke, om du har fel? Att lyssnandet inte sker på vetenskapliga grunder och att man inte sitter och mäter några utvalda parametrar med instrument betyder ju inte att man har fel. Bara att man vetenskapligt inte har bevisat det man hört.

Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 15:01

Tror/tycker du ;) 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 15:54

Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.

/ B

Vad är svagheten i BT?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 15:58

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.

/ B

Vad är svagheten i BT?

stressfaktor.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-28 15:59

Det är inte en svaghet med blindtestning.

Det går att jämföra två komplexa verkligheter (i betydelsen hela apparatkedjor över lång tid etc) blint.

...eller menar du att den komplexa verkligheten är den inklusive placebo? Isf tar jag tillbaka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-28 16:00

Mayro skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Vad är svagheten i BT?

stressfaktor.

Behöver inte heller finnas. Men kan finnas förstås. Då är testet dåligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-28 16:01

Bill50x skrev:

Det finns en svaghet i blindtestning, isolering av enskilda apparater eller egenskaper. Och det är just att det inte är den komplexa verkligheten vi bedömmer utan bara enskilda detaljer. Ibland är det bra men ibland blir det riktigt snett.

/ B

Svaghet i mätning menar du?

Man kan väl blindtesta hela den komplexa verkligheten med kabelbyte?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 16:28

Svante skrev:
Mayro skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Vad är svagheten i BT?

stressfaktor.

jaha. och vad tillförde du till mitt inlägg egentligen :?:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-28 16:32

Svante skrev:Det går att jämföra två komplexa verkligheter (i betydelsen hela apparatkedjor över lång tid etc) blint.

Fast i praktiken är den typen av försök knepiga att göra... ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 16:35

Mayro skrev:
Svante skrev:
Mayro skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Vad är svagheten i BT?

stressfaktor.

En rättelse. Han förklarade att du har fel i att stress är en generell svaghet. En upplysning så ingen skulle få för sig att du hade rätt så som du skrev.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 16:46

Ja, såklart stress inte alls behöver vara något problem under blindtest. Man kan även göra det hur länge man vill om man anser sig höra saker lättare vid längre lyssningar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-28 16:46

Svante skrev:

Det är inte en svaghet med blindtestning.

Det går att jämföra två komplexa verkligheter (i betydelsen hela apparatkedjor över lång tid etc) blint.

...eller menar du att den komplexa verkligheten är den inklusive placebo? Isf tar jag tillbaka.

Jag tänkte nog inte så långt att jag menade något :-)

Hrm, jag menade blindtestning av enskilda komponenter. Det är helt rätt att man kan testa hela komplexa kedjor.

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 17:15

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:
Svante skrev:
Mayro skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Vad är svagheten i BT?

stressfaktor.

En rättelse. Han förklarade att du har fel i att stress är en generell svaghet. En upplysning så ingen skulle få för sig att du hade rätt så som du skrev.

Så stressfaktorn är inte en faktor som finns med som en av dom saker som kan utgöra en svaghet. :?:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 18:04

Mayro skrev:Så stressfaktorn är inte en faktor som finns med som en av dom saker som kan utgöra en svaghet. :?:

Läs vad som skrivits? Sa någon att det inte är en faktor?
Här kommer skillnaden på ovana och vana lyssnare in. Jag ser det inte som en svaghet. Eventuell stress påverkan på lyssnaren är lika stor, om inte större, vid öppen lyssning.
/J

Cygnus resurectum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:05

tvett skrev:Läs vad som skrivits? Sa någon att det inte är en faktor?
Här kommer skillnaden på ovana och vana lyssnare in.

Skulle nog vara en fördel med just ovana lyssnare! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 18:16

tvett skrev:
Mayro skrev:Så stressfaktorn är inte en faktor som finns med som en av dom saker som kan utgöra en svaghet. :?:

Läs vad som skrivits? Sa någon att det inte är en faktor?
Här kommer skillnaden på ovana och vana lyssnare in. Jag ser det inte som en svaghet. Eventuell stress påverkan på lyssnaren är lika stor, om inte större, vid öppen lyssning.

Ja LÄS vad som skrivits..så hajar du nog du med.. eventuellt... och i övrigt är det fortfarande rätt jobbigt med alla som tror sig i rad behöva lägga sig i..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:39

Mayro skrev:
Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:
Svante skrev:
Mayro skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Vad är svagheten i BT?

stressfaktor.

Så stressfaktorn är inte en faktor som finns med som en av dom saker som kan utgöra en svaghet. :?:
Jo då, det finns en mängd saker man behöver ta hänsyn till. En avslappnad lyssning detekterar bättre - så stress är naturligtvis inte bra.

Men som Svante skrev, och som jag försökte förtydliga så är stress inget man lider av i en bra testning. Stress är alltså INGET problem med f/e om det utförs korrekt.

Som du skrev det lät det som om stress alltid är ett problem vid f/e testning - och det är fel.

Det finns massa variabler som kan påverka resultatet, och stress är en av dem. Det gäller att veta vad man gör när man skall testa. Och ta det lugnt :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 19:29

Svante och Kaffekoppen ... Är det inte rätt välkänt i fenomen att testpersoner ofta blir av själva testen stressade. Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 19:55

Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..

Det är ju det som är meningen, för man ska slippa sig höra saker som inte finns :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 20:19

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:Samt att just BT är en sådan där den faktorn stiger mera eftersom testpersonerna inte VET om dom SKALL reagera eller ej.. Dom ser ju inte..Samt att det då ÄR en faktor med stor relevans vid BT tester..

Det är ju det som är meningen, för man ska slippa sig höra saker som inte finns :P

Hörrödu. Har du aldrig lärt dig att låta folk talas vid utan att du lägger dig i? dum fråga egentligen då jag vet svaret redan.. :lol:

Jag frågade först svante. Då la sig kaffekoppen i. Fast han hade noll med min undran att göra.. Sedan då kommer du. Detta får stanna vid att dom två som tills nu är inblandade så svaren går att reda ut för en gång skull utan hackas sönder o samman.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 20:24

Säger bara som det är 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 20:37

subjektivisten skrev:Säger bara som det är 8)

jaja. Det var snällt av dig att tillföra en sådan okänd kunskap här. :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-28 20:47

om bt tillför stress är det ju bara för att man inte är van att testa saker på detta vis...gör man det till en vana så är det ju omöjligt nånting stressande...

ungefär som att köra bil i sthlm..första veckan tycker man alla kör som idioter men efter nåt år tycker man alla är som kärringar i trafiken

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-04-28 22:05

Haakan_W skrev:om bt tillför stress är det ju bara för att man inte är van att testa saker på detta vis...gör man det till en vana så är det ju omöjligt nånting stressande...

ungefär som att köra bil i sthlm..första veckan tycker man alla kör som idioter men efter nåt år tycker man alla är som kärringar i trafiken

Men hur ska man på 30 minuter eller 1 timma vänja sig vid ett nytt rum/system så att man blir lika trygg och säker som i det rum man lyssnat i dom sista 15 åren?

Du kanske är van i Stockholm efter ett år och tillochmed kan ställa in stationerna på radion eller prata i mobiltelefon medan du kör men jag tror inte du är lika säker efter bara 30 minuter i en storstad där du kanske inte ens kan tyda texten på skyltarna. Trots all din träning av "stress" i Stockholmstrafiken så blir du nog lite svettig av riktig trängsel på gatorna.
Det blir ju hemsk långa blindtest om det tar ca: 1 år att bara vänja sig med miljön där testet ska ske.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi