Det här är ett så intressant (men komplext) ämne att det kanske är läge för ett seminarium?
Tror jag skulle kunna ägna i varje fall 3-4 timmar åt att prata om det - och alla tänkbara konsekvenser som kan uppstå.
Korsvar:
Översampling betyder att man använder än högre samplingsfrekvens än den samplingsfrekvens (egentligen ordfrekvens, sampling är ju själva provtagningen) man kommer att lagra (ADC), eller har lagrat (DAC).
Poängen med översampling är att analoga filtreringarna kan göras betydligt flackare. Det gäller både anti-vikningsfiltret vid AD-omvandlingen (så man slipper speglingstoner i audiobandet från registret över det hörbara området) och det filter som tar bort rekvantiseringsprodukterna vid DA-omvandlingen som hamnar över de högbara området.
Det är den lagrade ordfrekvensen (kallas också för det mesta samplingsfrekvens) som avgör vilket faktiskt spektralt område (vilken bandbredd) som representeras av algrade data, inte själva samplingsfrekvensen vid AD- och/eller DA-omvanlingarna.
Översampling har ingenting att göra med att minska antalet bitar i AD- och DA-omvandlarna, men det ger
möjlighet att göra det - om man dessutom ser till att återställa upplösningen i amplitudled, med hjälp av noise-shaping.
Noise shaping kan beskrivas som en metod att "hålla koll på" de avrundningsfel som uppstår på grund av få bitar, så att man kan se till så att de inte skapar varken döva ögonblick eller signalrelaterade olinjäriteter - det vill säga se till så att de i snitt över ett lagrat sample, blir så små som möjligt och att de spektrala produkter som bildas inte blir harmoniska övertoner utan brus, och i förekommande fall dessutom försöker placera bruset utanför det hörbara området, eller i delar av området som har lägre hörbarhet än andra delar.
Enbitsteknik är ett extremfall där man förlitar sig till 100% på noise shaping för att approximera den analoga utsprungssignalen. Med enbitsteknik har man ett så kallat "fulleffektsystem". Det vill säga man formar ett brus som ALLTID har samma fulla uteffekt (om det föll över ett resistivt motstånd) men ett med musiksignalen varierande spektrum, vilket i praktiken betyder att bruset i huvudsak ligger över det hörbara området när musiksignalen är tyst eller saknas, medan det förskjuts nedåt i frekvens när det skall föreställa musiksignalen. Det blir en sorts gungbrädeeffekt, och man kan faktiskt se att HF-skräpet försvinner signifikant när musiken blir starkare och vice versa.
Med uppsampling menas oftast en asynkron samplingsfrekvenskonvertering. Det betyder att in- och ut-ordfrekvens inte behöver förhålla sig till varandra som enkla matematiska samband (*2, *4, *8...). Nackdelen med uppsampling är att det riskerar att permaneta spektralt smuts som kommer av jitter i in-ordfrekvensen.
Trots en fullständigt jitterfri utsignal kan alltså signalen vara intrinsiskt jitterskadad efter en asynkron uppsampling.
En sak som är intressant med översampling i DA-omvandarled, är att man kan välja mellan noise-shaping och överbitantal tämligen godtyckligt. Vill man bevara den ursprungliga upplösningen, t ex 16 bitar om det är en CD-signal det handlar om, kan man klara sig med en 16-bits DAC bara om man noise shapar, eftersom de mellanvärden som översamplingen ger / digitalfiltret räknar ut (sinX/X), kan ligga på nivåer på bråkdelar av ett trappsteg. Har man en 16-bitsomvandlare (eller 14, eller 1...) så måste man därför tillgripa noise shaping för att utsignalen skall kunna trolla bort (förflytta till över det hörbara området) alla avrundningsfel som uppstår. Om DAC:en är riktigt högupplöst, t ex 24 bitar är inte noise shapingen nödvändig dock eftersom den 256 ggr bättre upplösningen räcker gott för att representera även de nyframräknade mellanvärdena.
Ännu en viktig komponent i sammanhanget är hur dither relaterar till alltihopa, men det får vi ta vid något annat tillfälle. Kanske vid det där seminariet? Och då förstås tillsammans med lite mera utförliga beskrivningar av allt det andra.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).