Några av mina tankar om hörlurar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Marbrink

Några av mina tankar om hörlurar...

Inläggav Marbrink » 2007-03-15 01:58

Jag har har varit hörlursintresserad under några år nu och jag har ägt, lyssnat och testat en hel del högklassiga lurar och hörlursförstärkare under den här tiden. Den senaste tiden har jag börjat komma till lite egna slutsatser kring ämnet.

Hörlurar

Högtalare vs hörlurar? De flestas åsikt är att lurar inte kan ersätta högtalare och givetvis kan de inte det. De kan dock erbjuda en fantastiskt intim, detaljerad, neutral och rumsoberoende presentation av musik.
Hörlurar har fått ett rejält uppsving de senaste åren i och med iPod- och datagenerationen. Utbudet är större än någonsin och kvalitén och utbudet ökar hela tiden. Med produkter som HD650, AKG K701, Stax Omega, vissa Grado lurar, Etymotic med mera är frågan hur mycket bättre det kan bli? För att inte tala om vissa av in ear lurarna som är mycket bra för vad de är avsedda för.
Det kommer väl att komma förbättringar i framtiden också, men de kommer minska med tiden. Trådlösa lurar har inte tagit över på det sättet som jag hade trott. Det är inte så dumt med en bra hörlursutgång och inte så besvärligt med kabel har kanske de flesta insett. Jag ser dock fram emot fler bra trådlösa lurar. Kanske nästa generation high end lurar från Sennheiser och AKG kommer erbjudas både som trådlösa och kabelbundna alternativ.
Vad jag själv har för önskemål för framtiden vet jag inte riktigt, eftersom det redan finns så många riktigt bra hörlurar, men en efterträdare till AKG K1000 vore intressant tycker jag.

Hörlursförstärkare

Jag är ingen vidare stark förespråkare för dedikerade hörlursförstärkare. Jag har ägt några st de senaste åren som jag jämfört med integrerade förstärkares hörlursutgångar jag haft under tiden. Jag har märkt mycket små till obefintliga skillnader, och om det har varit skillnader vet jag inte alltid om det varit till hörlursförstärkarnas fördel. Marknaden för hörlursförstärkare uppkom ursprungligen givetvis för att vissa försteg och förstärkare saknade hörlursutgång. Skulle jag vara riktigt elak skulle jag säga att hörlursförstärkarmarknaden fötts på samma sätt som high end kabelmarknaden fötts, men det är att överdriva lite. Handlarna pushar produkter för att göra sig en extra hacka. “Utan dyrkabel kan det inte låta bra”, “20% av anläggningens totala kostnad till kablar”, “Använd inte för dyra kablar i ditt system. Det avslöjar bristerna.” Det är några av påståenda man hört ang. kablar. Ang. lurstärkare är det inget snack enligt handlarna. Köp utan att lyssna på din hörlursutgång verkar rådet vara.
Jag vill inte såga hörlursförstärkare totalt, men bara säga att man inte måste ha en för att det ska låta bra. Man ska lyssna på vad man har innan ev. köp och att inte glömma att lyssna med öppet sinne. Den inbygga lurutgången behöver inte vara kass för att den är “gratis” eller för att den sitter i en billig integrerad förstärkare. Å andra sidan skulle jag inte tacka nej till en Headroom Blockhead någon gång i framtiden. För att vara lite motsägelsefull! :)
Crossfeed då? Jag är ingen jättestor fan av det, men det är en fin funktion att ha tillgång till och många gillar det. Skulle vilja se det välimplementerat i fler musikuppspelningsprogram i datorn.

Hörlurskablar

Det kanske låter lite dumt att “halvsåga” hörlursförstärkare och sen tycka att hörlurskablar gör skillnad? Jag har hört skillnader mellan org. kablar och lite mer rejäla doningar. Många tycker nog jag snackar skit och det får de gärna göra, men jag skulle gärna vilja se annat än lackisolerade ledare i lurar för 3kkr och upp.

Hörlurar - En fara för hörseln?

Det här bör nog tas på betydligt större allvar än vad det gör idag. Speciellt när så pass mycket människor lyssnar så pass mycket med hörlurar som idag. Enligt BBC:s forskning så lyssnade testpersonerna på 5-10 db högre ljudnivåer med hörlurar jämfört med högtalare. Vem som helst förstår att inte det här är bra. Själv har jag kommit på ett litet knep. Jag skruvar upp min Cyrus 8vs förstärkare till “normal lyssningsnivå” som jag ser det. Eftersom jag kan justera ingångskänsligheten med den här förstärkaren sänker jag sedan den med 8-12 db. Det låter till en början lågt, men efter ett tag upptäcker man att det är behagligare och att det kanske faktiskt låter en smula bättre också. Sedan slipper man lätt huvudvärk efter ett par timmars lyssnande vilket också är en bonus.

Det här var några av mina tankar kring ämnet. Fyll gärna på!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-03-15 09:16

jag tycker att hörlurslyssning är skojigt om än lite obekvämt/opraktiskt i många situationer

men när jag satt och funderat en stund på varför jag tycker om att lyssna i lurar så tror jag mig ha kommit fram till att det helt enkelt beror på att jag spelar mycket högre i lurar.
Dogmatisk Mac-Taliban

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-15 13:27

Style,
Man lurar sig själv lite, men sänk ljudet några db från normal lyssningsvolym så inser du att det kanske inte låter så kasst och trist ändå.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-15 14:41

Marbrink skrev:Style,
Man lurar sig själv lite, men sänk ljudet några db från normal lyssningsvolym så inser du att det kanske inte låter så kasst och trist ändå.

Håller med - ibland lyssnar jag jättesvagt i lurar och då förvånas man över att t.ex. bas framträder tydlig trots låg volym, man vänjer sig liksom.

Fast då bör det ju vara tyst runt omkring, ute lyssnar jag förmodligen "för högt".

Sen tycker jag att hörlursperspektivet i sig är intressant, högtalarperspektiv i lurar skulle jag nog behöva vänja mig vid (lyssnar så mycket i lurar att det är min referens, sitter nästan aldrig i "sweetspot" med högtalare inser jag 8O )

Återigen så har jag hört att örat kan "tränas" av något förhöjda ljudnivåer, (inte för mycket då s.a.s.), behöver inte vara skadligt för att det är lite över medel (eller vad man ska kalla det). Plus att musikvalet kan spela roll :)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-03-15 15:03

Håller med vad gäller ljudnivå. Själv kommer jag ofta på mig själv att skruva ner (!) volymen etappvis, och på slutet vara helt nöjd, samt lite förfasad över vilken nivå jag inlett lyssningen på.

Annars kan jag tycka att lurar inte alltid är så förlåtande. Jag blir exempelvis mäkta lyssningstrött av Knifes senaste (silent shout) efter lurlyssning. Tror det beror på alla "exakta" ljud, knäppanden, panoreringar osv. Kanske beror det också på att jag inte har crossfeed.

/en john med lurar som huvudsak i stereoriggen

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-15 17:31

jag lyssnar bara i lurar när det börjar bli sent, eller när jag gör musik (för att inte jävlas för mycket med grannarna). det är ganska enkelt för mej att ställa in exakt samma volym som jag har i högtalarna eftersom jag har en mixer så man hör båda samtidigt. oftast skruvar jag dock ner volymen ju senare det blir, tror hjärnan blir utmattad efter ett tag och då blir "den vanliga volymen" för högt.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-15 18:47

Jag köpte mig ett par trådlösa Sennheiser för flera år sedan och jag tycker att det brusar alldeles för mycket. Jag har väl inte riktig koll på hur det är idag men jag antar att det brusar lika mycket idagens RF-lurar. Jag skulle tro att det kan bli intressant först när man gått över till digital överföring.... i alla fall för min del.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-15 19:07

Jag lyssnar en hel del i hörlurar när jag sitter vid datorn. Skaffade ett par Grado SR60 och jag måste säga att jag tycker om dem, trots grava färgningar :wink:. Hör en hel del dist i basen men det är inte helt omöjligt att det härrör från mitt ärkekassa ljudkort. :x

Angående volymen så har jag gjort den upptäckten att jag lyssnar på högre och högre volym ju längre jag lyssnar!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-03-15 19:50

Vilka in-ear lurar kan ni rekommendera till ett humant pris?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-15 20:18

har bara testat shure e2c, dom tycker jag duger bra för dom pengarna. dom har iaf bas, som dom flesta andra iem´s inte verkar ha. du kommer vara tvungen att eq´a dom, dom går inte upp till 20k heller. men trots det tycker jag dom är bra.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-15 20:26

Jag föredrar tveklöst hörlurar för seriös lyssning. Detta beror dels på att jag inte har ett ljudrum, vilket gör att akustikåtgärder försvåras. Min uppfattning är att man måste se över detta om man ska få riktigt bra högtalarljud (Carlsson är dock en genväg).

Då jag är van vid lurlyssning ser jag inte perspektivet som några problem, framförallt inte eftersom man slipper akustikbehandling och känsligheten med sweetspot.

Ytterligare en anledning till att jag föredrar lurar är pris/prestanda. Man behöver lägga avsevärt mer pengar på ett par högtalare + akustik i rummet för att matcha ett par bra lurar kopplade till en bra lurstärkare.

Vad hörlursförstärkare beträffar är min uppfattning att dessa är ett bra sätt att trimma lurarna. Dock beror det på apparatens hörlursutgång. Har man trögdrivna lurar är en lurstärkare absolut rekommendabel för att få mer kraft och högre ljudkvalitet.

Har i dagarna kopplat upp den separata finlyssningsanläggningen bestående av Marantz SA7001 KI Signature + Vincent KHV-1pre + Grado RS2 + Sennheiser HD600. Högtalarna körs via en separat bioanläggning.

Fördelen med luranläggningen i mitt fall är ljudkvaliteten och möjligheten för tvåpersonslyssning.

Vad det gäller upplevelsen av "rummet" vid lurlyssning har en lösning tagits fram, åtminstone på prototypstadiet. Nämligen SVS (Smyth Virtual Surround) - en teknik som gör att man i ett par vanliga hörlurar kan emulera ett lyssningsrum. Det fungerar riktigt bra, de som provat systemet trodde att högtalarna spelade istället för lurarna, d.v.s rumskänslan blev övertygande. Lurar som användes vid det testet var ett par vanliga Stax-elektrostater.

Man behöver alltså inte särskilda hörlurar för SVS utan helt traditionella stereolurar fungerar. SVS består av en låda man ansluter mellan lurarna och källan.

SVS medger också att man mäter upp en befintlig anläggning (med högtalare och rumslig klang) och sedan emulerar den i lurarna. Man kan alltså rent teoretiskt "ta med sig sin stereoanläggning" vid lurlyssning med SVS.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-03-15 20:37

JB skrev:Vilka in-ear lurar kan ni rekommendera till ett humant pris?

Creatives ep-630 brukar det skrivas bra om och de kostar verkligen inte mycket! Är nog inte någon neutral återgivare, men vill man strosa omkring och poppa mp3:or i sin lilla spelare så kan det nog vara ett alternativ värt att överväga. Finns förresten nån nyare variant, är det nån som har koll på den?

/en john

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-15 20:55

AVR4000,
Låter intressant! Pris och tillgänglighet på SVS? någon länk?

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-15 21:31

SVS verkar fortfarande vara på prototypstadiet men googlar man hittar man en del. Lägger in en länk:

Smyth Virtual Surround technology

SVS egen sida är fortfarande "under construction".

En mycket intressant finess med SVS är att det kan hålla reda på huvudets position. D.v.s vrider man huvudet ändras ljudet på samma sätt som när man lyssnar i högtalare.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-17 13:17

AVR4000 skrev:SVS verkar fortfarande vara på prototypstadiet men googlar man hittar man en del. Lägger in en länk:

Smyth Virtual Surround technology

SVS egen sida är fortfarande "under construction".

En mycket intressant finess med SVS är att det kan hålla reda på huvudets position. D.v.s vrider man huvudet ändras ljudet på samma sätt som när man lyssnar i högtalare.

Låter väldigt intressant!

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-17 14:01

Jag är tveklöst spekulant på en SVS-enhet när dessa dyker upp. För de som idag är skeptiska mot hörlurar kommer det garanterat resultera i att lurlyssning ses mer positivt.

Måste sträcka mig så långt som att högtalartillverkarna kan behöva se upp. Detta då SVS ger alla "fördelar" högtalare har samtidigt som man kommer undan akustikbehandling av rummet etc.

För mig har hörlurarna redan idag tagit över högtalarnas roll som "finlyssningsutrustning", högtalarna använder jag till hemmabio. Med SVS lyfts lurlyssnandet till en nivå som verkligen gör att man kan återskapa konsertsalen eller liveframträdandet i bostaden. Man kan ju tänka sig finessen då SVS och ett par bra lurar verkligen kan återskapa akustiken i en berömd konsertsal eller opera. Exempelvis.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 01:34

går själv och funderar på att köpa en hörlursförstärkare
har samtidigt funderat ett bra tag på att testa en rörförstärkare, så en rördriven hörlursförstärkare skulle kanske vara en bra början
någon som har något tips?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-04-30 08:37

Här finns mängder med information om hörlurar, hörlursförstärkare, crossfeed m.m., m.m.

http://www.headwize.com/index.htm

Den som är intresserad bör läsa om crossfeed som jag själv upplever som helt oumbärlig för hörlurslyssning.
SVS bygger på liknande principer, och det finns många andra exempel på liknande system som avser att simulera ljudet av att lyssna på högtalare.
Herr Öhman skall visst också varit en pionjär på området för många, många år sedan...

Tyvärr hinner jag aldrig med att bygga på det jag önskar, och min högsta önskar vore att bygga något liknande Stax T2 (legendarisk förstärkare som är ytterst svår att få tag på), med möjligheten till crossfeed enligt Chu Moy's principer.
Tills dess får jag nöja mig med Audion Silver Night Mk2 som också fungerar fint som hörlursförstärkare om än den saknar en del dynamik.
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-04-30 09:38, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-30 08:48

Hedlund skrev:Den som är intresserad bör läsa om crossfeed som jag själv upplever som helt oumbärlig för hörlurslyssning.

Håller inte med, tycker X-feed var helt värdelöst då jag körde med Corda PreHead. Den lät mkt bra annars...

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-30 08:58

Har ett par sennheiser hd650, har lyssnat på MF X-can 3 hos ågrens flera gånger och en del andra. Har alltid kommit framtill att jag inte är bredd att betala för den förändring av ljudet som de kan ge. Tycker utgången på min Arcam duger gott! Faktum är att jag lyssnar mer med mina hd650 än med piP!! 8O Jag är en riktig hörlurslirare faktiskt, som tycker hörlursförstärkare är en onödig pryl. Undra vad jag tycker om utbyteskablar till hd650? 8)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-04-30 09:06

Med risk för att behöva lägga benen på ryggen igen...

Köpte får några år sedan Cardas hörlurskabel som en uppgradering till mina Sennheiser HD580 och det blev ett annorlunda och i mina öron bättre ljud som var betydligt roligare att lyssna till än originalkabeln.
Det var helt naturligt att testa den på mina Sennheiser HD650 som jag köpt sedan dess och där var den inte bättre än originalet.
Så det känns som Sennheiser lyckats få fran en riktigt bra originalkabel till sina för övrigt helt lysande bra HD650.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-30 09:38

Hedlund skrev:Med risk för att behöva lägga benen på ryggen igen...

Köpte får några år sedan Cardas hörlurskabel som en uppgradering till mina Sennheiser HD580 och det blev ett annorlunda och i mina öron bättre ljud som var betydligt roligare att lyssna till än originalkabeln.
Det var helt naturligt att testa den på mina Sennheiser HD650 som jag köpt sedan dess och där var den inte bättre än originalet.
Så det känns som Sennheiser lyckats få fran en riktigt bra originalkabel till sina för övrigt helt lysande bra HD650.

Visst är det så att kablar kan låta olika.
HD 650 verkar mycket intressant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 09:40

Jag tycker det är tråkigt att mina öron inte tycker om hörlurar :(

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-30 10:52

Får väl ta tillbaka lite av det jag sa ang. att hörlursförstärkare inte gör någon större skillnad. Köpte för några dagar sedan en Lehmann Black Cube Linear och den låter fantastiskt. Neutralt, kraftfullt, 0 distortion och ändå med en viss värme i ljudet. Är kanonnöjd så här långt och den rekommenderas varmt. Den kostar dock en slant, men lyssnar man mycket med lurar är den nog värd sina pengar. Fungerar dessutom som försteg om du inte behöver mer än en ingång.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-04-30 11:59

Hetsporren skrev:
Hedlund skrev:Den som är intresserad bör läsa om crossfeed som jag själv upplever som helt oumbärlig för hörlurslyssning.

Håller inte med, tycker X-feed var helt värdelöst då jag körde med Corda PreHead. Den lät mkt bra annars...

som jag ser är det ingen funktion som varken ska vara på eller av hela tiden beroende på smak. utan det är för vissa inspelningar som låter konstigt i hörlurar, men funkar i högtalare. de jag syftar på är dom mixarna där dom lagt ett instrument 100 % i höger kanal och ett annat helt och hållet i vänster. cross-feeden fixar den här irriterande seperationen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-30 19:42

Hedlund:

Clou Cable hade ju kablar till hd580, och var rätt poppis att ha till.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 19:48

marbrink - vad kostade den, och var köpte du den?

sennheiser hd 650 tycker jag för övrigt är en rätt oengagerande hörlur

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-04-30 19:55

Vee-Eight skrev:Hedlund:

Clou Cable hade ju kablar till hd580, och var rätt poppis att ha till.

Jo, det är sant, men jag fick aldrig tillfälle att lyssna till den.
Eller rättare sagt, baserat på erfarenheter genom åren med övrigt sortiment från Clou cable så önskade jag inte prova den heller.

Den enda kabel från Clou Cable som var användbar i min anläggning var högtalarkabeln ur Silver Voice serien som jag fick låna ett tag av en god vän i avvaktan på försäljning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-30 20:54

Välkommen tebax, Hedlund, om ingen sagt det!
... tycker jag!

Per

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-04-30 21:42

boyafraid skrev:marbrink - vad kostade den, och var köpte du den?

sennheiser hd 650 tycker jag för övrigt är en rätt oengagerande hörlur

Köpte den av www.ojco.se i Helsingborg. De hade en demo som jag fick till något bättre pris. Nypris är runt 8500 kr tror jag. Lehmann BCL har kommit med USB ingång för dom som intresserade av det nu. Jag var inte intresserad av det dock, eftersom jag har en Headroom Micro DAC.
Köpte förresten ett par AKG K271S idag. De låter riktigt bra, men jag har inte riktigt vant mig vid komforten än. Kabeln kan uppgraderas vilket är trevligt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi