Dämpa rum eller köpa högtalare eller bygga egna högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Dämpa rum eller köpa högtalare eller bygga egna högtalare?

Inläggav ekeponken » 2007-04-29 03:51

Det är egentligen alldeles för sent för att starta en tråd men, men. Jag har lite funderingar kring mina högtalare och det rum de spelare i.

Min första fråga gäller högtalarna jag har idag.
Är det möjligt att få till något riktigt bra med Acoustic Energy AE109? med bra menar jag stor och tydlig stereobild med tyst bakgrund.

Andra frågan:
Går det att få kontroll över ett rum ljudmässigt utan att dessa lösningar blir för framträdande och att rummet fortfarande känns ljust och elegant? största problemet idag tror jag är efterklangstiden.

Om jag behöver skaffa bättre högtalare (lite konstig fråga kanske, det behöver man väl alltid) vad finns det då för bra högtalare både nya och begagnade och DIY som kan uppfylla kriterierna om en stor, tydlig och tyst stereobild? I nuläget kan jag inte lägga ut jättemycket pengar, runt 5000. Men man kan ju kanske starta ett långsiktigt projekt.

Har till exempel sett en annons på ett par Respons Baby Grand (gamla versionen från 80-talet) för 5000:- , någon som har erfarenhet av dessa högtalare? har det inte gjorts något slags test?

Mitt rum är ungefär 20-24m2 stort och jag spelar förnärvarande mot ena långsidan och skulle helst vilja fortsätta med det. Ett generellt tips är väl att lägga mattor i hela rummet, men jag gillar parkettgolv mer än heltäckningsmatta så det vill jag undvika.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-04-29 08:24

Det går sannerligen att påverka rummets bidrag till ljudet från högtalare radikalt. Själv har jag lyckats eliminera en bummelbaspuckel benom att; i huvudsak flytta ut alla mot vägg stående möbler en bit ( ca 50 - 200mm) ut i rummet. Detta i kombination att jag klämt dämpning i form av tjocka, fluffiga filtar bakom t.ex. vitrinskåp. Jag har också tillfälligt ställt ihoprullade mattor i ett par hörn och en bakom fåtöljen i sweet spot, draperade i gardintyg, för det estetiskas skull. Döm om min förvåning vilken skillnad det har blivit. Basen är nu vad man brukar kalla torr. Vilken lycka! Jag anser verkligen att det lönar sig att lägga ned lite arbete på rummet.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-29 12:12

Det skulle förvåna mig om du som du beskriver det ens varit i närheten av dina AE's fulla potantial. Hela den där 100 serian lät mycket bra och levererade fin kvalitet för sina pengar innom flera populära Hifi parametrar.

Vad har du för anläggning i övrigt? Bokhyllor(med böcker/skivor) gardiner, konst på väggarna och en bekväm plufsig soffa samt ev nån rejäl och snygg matta slår dom flesta uppgraderingarna.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 14:29

Dina frågor:
1: ja
2: tyvärr tror jag inte det. Har man estetiska ambitioner måste man kompromissa
3: Bygga. Det är en spännande och lärorik resa. Dessutom kommer du att verkligen älska dina högtalare, ungefär som din unge som kanske inte är världes vackraste, objektivt :wink: sett.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-04-29 23:36

Tack för era inlägg, det verkar som jag ska lugna mig och försöka få ut det bästa av AE109.

Jag hade hoppats kunna lägga upp lite bilder av mitt rum, men överföringen mellan kameran och datorn krånglar, jag ska se om jag kan göra en skiss i paint.

Vad är det som mest löser problemet med efterklangen i ett rum? är det mjuka eller hårda saker? jag tror som sagt att det är det största problemet i dagsläget.

Det matereo nämner har jag till viss del redan, men visst, det finns ju ganska mycket väggyta över.

Frågan är väl också var man ska göra första ingreppet, är det bakom högtalarna, på golvet, i taket eller någon annanstans?

Jag har inte gått djupare in i placeringen av högtalaren, vilket kanske jag borde göra allra först för att få till den där härligt öppna och tysta återgivningen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-30 07:54

Jag hade AE109 innan jag köpte pi60, och jag tycker att det är riktigt bra, prisvärda högtalare.

Är det möjligt att få till något riktigt bra med Acoustic Energy AE109? med bra menar jag stor och tydlig stereobild med tyst bakgrund.
Tror jag absolut. Min största invändning mot 109:orna är nog att jag upplever att de betonar mellanregistret/övrebasregistret för mycket för att de skall upplevas neutrala. De går heller inte extremt djupt i basen, så hårt dämpad vägg bakom är nog ett tips.

De kan inte jämföras med till exempel pi60 vad gäller att skapa en bild av "det som hände", men de har klar och tydlig detaljåtergivning.

Andra frågan:
Går det att få kontroll över ett rum ljudmässigt utan att dessa lösningar blir för framträdande och att rummet fortfarande känns ljust och elegant? största problemet idag tror jag är efterklangstiden.
Mattor är svårt att undvika, tror jag. Jag har precis lagt in heltäckningsmatta, och det gör enormt mycket för lugnet i rummet. 109:orna har jag dock aldrig upplevt som störande jobbiga i diskanten, så jag tror inte du skall behöva hänga backdrops runtom hela rummet.

Alltså: om jag hade 109:or idag skulle jag ställa dem ganska tight mot väggen (bakom hgt) för att få djupare bas, dämpa väggen bakom (för att inte överbetona övre basen/mellan mer), samt lägga tjock matta i alla fall mellan lyssningsplats och hgt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-04-30 23:04

Almen skrev:Jag hade AE109 innan jag köpte pi60, och jag tycker att det är riktigt bra, prisvärda högtalare.

Alltså: om jag hade 109:or idag skulle jag ställa dem ganska tight mot väggen (bakom hgt) för att få djupare bas, dämpa väggen bakom (för att inte överbetona övre basen/mellan mer), samt lägga tjock matta i alla fall mellan lyssningsplats och hgt.

Tack för inlägget, jag ska pröva detta.

Jag var på fest ikväll och fick då tipset att sätt upp Rockwool-skivor bakom högtalarna med en luftspalt mellan skivorna och väggen på 4 cm. Detta låter som något som kan genomföras på ett snyggt sätt.

Att lägga en tjock matta mellan lyssningsplats och högtalare kan nog också funka rent estetiskt, frågan är bara var man får tag i stora tjocka mattor som inte kostar alltför mycket. Någon som har tips? kanske till och med kan sälja några?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 00:39

ekeponken skrev:Jag var på fest ikväll och fick då tipset att sätt upp Rockwool-skivor bakom högtalarna med en luftspalt mellan skivorna och väggen på 4 cm. Detta låter som något som kan genomföras på ett snyggt sätt.

ja, men framförallt låter det som en riktigt dålig fest

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-01 01:22

boyafraid skrev:
ekeponken skrev:Jag var på fest ikväll och fick då tipset att sätt upp Rockwool-skivor bakom högtalarna med en luftspalt mellan skivorna och väggen på 4 cm. Detta låter som något som kan genomföras på ett snyggt sätt.

:P

Jag tror fullt ut att man kan ordna snygga luftiga rum med stort välljud! Dock tror jag att lösningarna blir dyra och inte alls så pass enkla som de annars klassiska tipsen med glasull-/skumplastakustikskivor och heltäckningsmatta. Dock gå är det nog att lösa ändå..

[slrt]
admin

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-01 10:50

boyafraid skrev:

Inte alls! den var mycket trevlig.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-01 11:01

Slartibartfast skrev:
boyafraid skrev:

:P

Jag tror fullt ut att man kan ordna snygga luftiga rum med stort välljud! Dock tror jag att lösningarna blir dyra och inte alls så pass enkla som de annars klassiska tipsen med glasull-/skumplastakustikskivor och heltäckningsmatta. Dock gå är det nog att lösa ändå..

[slrt]

Är detta för att man för att få det optimalt måste använda backdrops?
Absorbenter verkar man ju kunna sätta upp på ett snyggt sätt, det borde ju kunna gå att göra på samma sätt med diffusorer, om man nu kommer så långt så att man börjar sätta upp dem.

Är det någon här som har satt upp rockwool-skivor eller liknande? hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-02 03:32

ekeponken skrev:Är det någon här som har satt upp rockwool-skivor eller liknande? hur har ni gjort?

Jag har en dröse glasfiberabsorbenter i mitt rum, 11,5 m^2 sammanlagt, fyller samma syfte som rockwool samt även några varianter på diffusorer. "Byggbeskrivning" i början, placering (i nya lyan) i senare delen av Salong Vermin. Snyggt 8O mja, verksamt mjo :) .
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10237

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-02 10:14

Adhoc skrev:
ekeponken skrev:Är det någon här som har satt upp rockwool-skivor eller liknande? hur har ni gjort?

Jag har en dröse glasfiberabsorbenter i mitt rum, 11,5 m^2 sammanlagt, fyller samma syfte som rockwool samt även några varianter på diffusorer. "Byggbeskrivning" i början, placering (i nya lyan) i senare delen av Salong Vermin. Snyggt 8O mja, verksamt mjo :) .
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10237

Tack, där ska jag nog finna endel matnyttigt. En fråga är dock hur man beräknar de olika måtten, t.ex storlek på absorbent/reflektor samt luftspalter till dessa.

Du nämner primtalsbas 23, på vilket sätt används primtalet?

Iofs så är väl beräkningarna lite onödiga så länge man inte med mikrofon kan mäta upp rummet, det är väl bara baspuckeln på grund av rummets dimensioner som kan beräknas väl?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-02 19:36

ekeponken skrev:Tack, där ska jag nog finna endel matnyttigt. En fråga är dock hur man beräknar de olika måtten, t.ex storlek på absorbent/reflektor samt luftspalter till dessa.

Du nämner primtalsbas 23, på vilket sätt används primtalet?

Iofs så är väl beräkningarna lite onödiga så länge man inte med mikrofon kan mäta upp rummet, det är väl bara baspuckeln på grund av rummets dimensioner som kan beräknas väl?

Ekeponken,
Absorbenters bredd och höjd har vanligen mått som är baserade på multipler om 60 cm (2 fot) som är standardbredd för isolermaterial i glasfiber eller rockwool. Djupet beror på vad man vill uppnå / vilka frekvenser som man önskar påverka i nämnvärd omfattning, densiteten för använt material samt vad som är möjligt rent volymmässigt / praktiskt i rummet. Högre densitet på glasfibern betyder större effektivitet lägre ned i frekvens, större tjocklek på isolermaterialet likaså, en luftspalt bakom absorbenten = mot väggen (lika stor eller större än tjockleken på isolermaterialet) förbättrar effektiviteten ytterligare. En tunn pappers- eller aluminiumfilm som ytskikt förbättrar också ytterligare. Att låta isolermaterialet hamna dikt mot väggen blir lite att ”elda för kråkorna” materialmässigt men kan ju vara OK om det gör bygget enklare eller snyggare.

QRD-diffusor och primtalsbas 23, …lång förklaring tarvar för den late en länk: http://www.acoustics.salford.ac.uk/res/ ... eviews.pdf
Här finns en hel del intressant info och vidarelänkar för den som intresserar sig för ”rätt” rum, absorbenter och diffusorer: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... om_sizing/

Bygget av QRD-diffusorn var mitt första. En hel del pyssel både i form av tid, arbete och material, kräver dessutom en hyfsad stor maskinpark och gott om utrymme. Rekommenderar i stället BAD-diffusorn, fiffigare och mycket effektivare än en QRD-diffusor kan göras riktigt tunn på djupet med god funktion och dessutom betydligt enklare att bygga då den inte kräver så mycket olika verktyg eller material. Länk till min ”taklampa”: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15375 där det finns diverse vidarelänkar som förklarar funktionen för originalet som jag plagierat.

Här finns några excelprogram för både QRD-diffusor även BAD-varianten om man vill bygga något själv: http://www.component.se/forum/index.php ... st&id=1062 beroende på vad man har för tillgängligt material.

Du bor inte så långt bort, Hisings Backa, du är välkommen över till Olskroken om du känner för det.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-02 22:10

Adhoc skrev:Du bor inte så långt bort, Hisings Backa, du är välkommen över till Olskroken om du känner för det.

Det vore definivt trevligt med ett besök. Just nu är det massa annat som pockar på mitt intresse, men om jag får återkomma om tid så vore det väldigt kul.

Bor iofs i Biskopsgården numera, men det gör ju inte resan avsevärt mycket längre.

Angående länkar så ska jag sätta mig in i dem vid ett senare tillfälle.

Återgå till Teknikforum