Det är egentligen alldeles för sent för att starta en tråd men, men. Jag har lite funderingar kring mina högtalare och det rum de spelare i.
Min första fråga gäller högtalarna jag har idag.
Är det möjligt att få till något riktigt bra med Acoustic Energy AE109? med bra menar jag stor och tydlig stereobild med tyst bakgrund.
Andra frågan:
Går det att få kontroll över ett rum ljudmässigt utan att dessa lösningar blir för framträdande och att rummet fortfarande känns ljust och elegant? största problemet idag tror jag är efterklangstiden.
Om jag behöver skaffa bättre högtalare (lite konstig fråga kanske, det behöver man väl alltid) vad finns det då för bra högtalare både nya och begagnade och DIY som kan uppfylla kriterierna om en stor, tydlig och tyst stereobild? I nuläget kan jag inte lägga ut jättemycket pengar, runt 5000. Men man kan ju kanske starta ett långsiktigt projekt.
Har till exempel sett en annons på ett par Respons Baby Grand (gamla versionen från 80-talet) för 5000:- , någon som har erfarenhet av dessa högtalare? har det inte gjorts något slags test?
Mitt rum är ungefär 20-24m2 stort och jag spelar förnärvarande mot ena långsidan och skulle helst vilja fortsätta med det. Ett generellt tips är väl att lägga mattor i hela rummet, men jag gillar parkettgolv mer än heltäckningsmatta så det vill jag undvika.