Lite blandad mätelektronik.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Lite blandad mätelektronik.

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-02 19:31

Jag funderar på att skaffa mig lite akustiska inputs till mitt databaserade musicerande. Och vart ska man fråga om inte bland alla DIY på faktisk.se liksom? ;)

Nåja, det jag behöver är lite mikrofoner. Jag nöjer mig helt klart med något myggliknande eller (Hade inte Clas Ohlsson dylika med egen förstärkare förut, Svante?) något liknande. Saker ska inte mixas i realtid och kvaliten på grejorna kan vara extremt låg! I värsta fall så nöjer jag mig med en valfri datamikrofon utan förstärkning!

Jag kommer också använda mig av piezoelement, typ detta på elfa. Användningsområdet kommer väl se ut som ett random trumpad bygge som visas lite i denna piezoelementsworkshop. Om vi tar den där från ELFA som exempel, vad för förstärkning behövs: är 30 V en standard styrka eller är jag helt fel ute?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lite blandad mätelektronik.

Inläggav Svante » 2007-05-02 21:55

Slartibartfast skrev:Nåja, det jag behöver är lite mikrofoner. Jag nöjer mig helt klart med något myggliknande eller (Hade inte Clas Ohlsson dylika med egen förstärkare förut, Svante?) något liknande. Saker ska inte mixas i realtid och kvaliten på grejorna kan vara extremt låg! I värsta fall så nöjer jag mig med en valfri datamikrofon utan förstärkning!

Jag brukar säga att om man ska ha nåt billigt så ska man ha en rundtagande elektretmikrofon. Rundtagande eftersom de får rakare tonkurva då och den är inte avståndsberoende som riktade mikar. Elektret eftersom alternativet, en bra dynamisk mikrofon inte är billig, och inte ens de fina/dyra har särskilt bra tonkurva.

Clas i Sjön har slutat med favvomiken, men det finns liknande att hitta. Undvik allt vad "krafs" heter runtikring mikens front, den ska vara så liten och enkel som möjligt.

Även om billiga elektretmikar kan vara användbara till mätningar, så har de problem med max ljudnivå (lita inte på det som står på paketet) och brusnivå. Tonkurvan brukar ha en bulle på några dB vid 7-15 kHz och falla däröver. -3 dB i basen kan ligga vid 20 Hz, men det kan variera ganska mycket mellan exemplar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-02 22:27

Appropå mikar så hade jag en fundering på att mäta upp de två Svalander kapslar jag har och jämföra dem mot min kalibrerade Girardin-kapsel. Bara för att få ett hum om hur mycket de kan tänkas variera ur ett begränsat urval. Sen ska man ju bara komma till skott. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2007-05-02 22:49

Appropå mikar så hade jag en fundering på att mäta upp de två Svalander kapslar jag har

Kom till skott..vill oxå veta. :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-04 10:29

Men alltså, jag vill inte spela in perfekta ljud. Jag vill koppla saker till en midisynth. ;) Kan man mäta med grejorna så är det mera ett, vad ska vi säga, plus?!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-04 11:34

Naqref™ skrev:Appropå mikar så hade jag en fundering på att mäta upp de två Svalander kapslar jag har och jämföra dem mot min kalibrerade Girardin-kapsel. Bara för att få ett hum om hur mycket de kan tänkas variera ur ett begränsat urval. Sen ska man ju bara komma till skott. :oops:

Här finns en mätning på några Panasonic-kapslar av den typ Svalander säljer: http://mysite.verizon.net/tammie_eric/audio/preamp2/mic_fr_comp.gif

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2007-05-04 17:08

Hmm,såg ju inte så bra ut. :cry:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-04 17:15

Vad bra! Då slipper jag mäta.

Om det inte ser bra ut tonkurvemässigt spelar mindre roll. Bara de är konsekventa mellan olika exemplar. Fast om man jämför med valfri högtalare så är de där kurvorna jättefina. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-04 23:02

Just det, så där ser min Svalander ut ungefär. Det är därför kurvan blev så rak från min lilla högtalare, det sitter ju inget diskantelement i den .... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Ryssen

Inläggav Ryssen » 2007-05-04 23:14

det sitter ju inget diskantelement i den ....

:lol:
Skämt o sido,är det någon som har nån mätning på Behringer micken ECM-8000?

Återgå till DIY-forum