Ska jag förstöra dom här vintage-högtalarna?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Ska jag förstöra dom här vintage-högtalarna?

Inläggav LypsylateX » 2007-05-05 17:43

Som jag nämde i en tråd i DIY-forumet har jag ett par gamla Rockford Fosgate 4"-bilelement som jag skulle vilja laborera med. Slutprodukten ska vara en enkel radioanläggning att ha på kontoret på jobbet. Jag ville inte bygga några lådor, utan tog mig istället iväg till Myrorna, Fräsningsarmén, här i stan och kollade på begagnade högtalare. Dom enda som fanns inne med löstagbar front var ett par vita Jamo-J30 i nära nyskick.

Bild

Jag har lite svårt att datera designen, men något säger mig att man i alla fall inte använde sådant fronttyg särskilt långt in på 70-talet, om alls. Sent 60-tal, är det en rimlig gissning?

Farbror Google.com har tyvärr ingenting alls att berätta om dom här burkarna.

Bild

Bas finns förnimbart vid cirka 30Hz, men jag skulle gissa på att dom är rimligt raka ner till 65Hz baserat på sinussvepslyssningar. Märkningen 35Hz är i alla fall överoptimistisk, även om dom iofs inte har märkt ut hur rak återgivningen är. :D

Bild

Baselementen, av okänd modell, verkar vara både limmade och skruvade. Därför skulle det behövas milt våld för att komma åt innandömmet.

Bild

Högtalarna låter förvånansvärt okej, men ganska stickigt och vasst på viss musik. Kanske finns kondensatorer innuti som skulle må bra av att bytas ut.

Bild

Mmm. Vet inte om det är trä eller fanér.

Bild

Tillsammans med mitt ena piP-par och ett gäng 4U-servrar. :)

Bild

Högtalarelementet som jag hade/har för avsikt att leka med.

Bild

Vintage-Skantic förstärkaren som ska driva högtalarna, vilka de än må vara, som hamnar på kontoret.

Nu är jag lite villrådig om huruvida jag ska förstöra dom här hötalarna, dom är lite för fint skick för att jag helt lättvindligt ska kunna börja karva. Samtidigt skulle nog delningsfiltren må bra av en renovering om jag ska behålla dom i orginalskick. Å tredje sidan vill jag fortfarande ha ett par lådor till mina experiment.

Om någon är obotlig Jamo-fantast, eller om någon av annan anledning blir upphetsad av dessa burkar så kan jag släppa dom för bara någon krona mer än jag gav för dom... mot försäkran om ett värdigt liv för dom.

Vet någon något mer om modellen? Ålder? Pris?

Så... bottenlinjen... SKA JAG SÄTTA STICKSÅGEN I DOM DJÄVLARNA!? :D
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-05 18:21

De Philips elementen som sitter i högtalarna gör säkert bättre nytta där än dina rockford fosgate element.
Spar dina bil element till en tonårsbil eller epa traktor istället. :)
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-05-05 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-05 18:32

MP skrev:De Philips elementen som sitter i högatalarna gör säkert bättre nytta där än dina rockford fosgate element.

Förmodligen, men jag är lite intresserad av att höra dom i någon slags låda ändå... jag köpte dom för 12 år sedan och dom har ännu inte varit monterade någonstans. :roll:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-05 18:46

Du kan ju alltid göra en extra baffel som du skruvar utanpå den gamla om nu lådvolymen passar elementet.
Jag törs lova dig att de där bil elementen är sämre på alla sätt, men prova gärna. :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-05 18:47

Känns enklare att bygga en ny låda än att bända loss de gamla elementen utan att skada dem...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-05 19:04

tvett skrev:Känns enklare att bygga en ny låda än att bända loss de gamla elementen utan att skada dem...

Behöver man ju tyvärr göra ändå om man ska renovera delningsfiltren... :?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-05-05 22:45

Instämmer med alla föregående talare-låt dom vara ifred.Bygg något enkelt om du absolut måste testa de andra.Annars får jag gratulera till en bra hörsel.Du är en av de få som sagt att de här diskanterna inte låter riktigt bra.Det gör de inte heller -åtminstone om man monterar de "facing forward".Frekvenskurvan är inte rak och det upptäckte redan Scan-Speak när företaget var nytt(tidigt 70-tal) och startade därför tillverkning av ett eget element som åtminstone jag tycker är oerhört mycket bättre.Jämför man frekvenskurvan för dessa Philipsar och t.ex SEAS som också var vanliga vid den här tiden med Scan-Speak,så är det ordentlig skillnad.
Personligen tror jag nog inte att du får så mycket bättre ljud(mindre vasst) om du byter kondingar.
Basen verkar vara en AD8065.En lite starkare magnet och lite lägre res.frekvens än hos de vanliga varianterna.
Förresten,är det bara jag som lagt märke till det "dansengelska" språket?Bedrövligt var ordet.Titta t.ex på "Eksclusive".Var han nykter,eller?För att inte tala om "sinus".En engelsman skulle undra:"Is there something wrong with your hearing,sir?"

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-05-06 00:22

Dom där Jamohögtalarna hade radiohuset som förlyssningshögtalare i sina studiolokaler för ett antal år sedan. Riktigt oanvändbara var dom till annat än att konstatera att det var ljud på rullbandet.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-06 18:55

Ok, kompromiss då
Såga upp baksidan för Rockford Fosgate elementet och låt allt annat vara ifred oinkopplat.
När du konstaterat att de låter skit förutom att du får en kul men kasst fungerande slavbas, tar du ut R-F elementet och sätter dit en variovent. :)

Bild
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2007-05-06 21:18

Ooohh...(OT) :D ..en sån där Skantic stärkare har jag också + tillhörande tuner och kassettspelare.
Har du renoverat din Skantic eller är den helt i orginal?

MVH
//Hans

manw

Skippa Fosgate-elementen!

Inläggav manw » 2007-05-06 22:15

Bilelement är ju anpassade för bil som sagt, och rullar i regel av högre i frekvens för att kompensera för den lilla kupen som ger mer basförstärkning än ett normalt rum. De är också oftast anpassade för att monteras i "öppen baffel" snarare än i låda.

Kan garantera att du får en nedgradering av ljudet om du byter ut Philipselementen, den där diskanten är en riktig gammal klassiker :-) Kanske kunde högtalarna må bra av ett nytt delningfilter istället, här fuskar man ofta tyvärr.

Mitt råd är hursomhelst att för dessa lådor helt och hållet skippa Fosgate elementen, de passar nog bättre i en tonårsbil.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-06 22:23

Bygg en Roskilde-stereo eller nåt annat ballt med fosgatearna istället! Kan se vem som hittar på det fräckaste... 8) ses i IKEA-tråden hehe!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-07 07:11

data_foggen skrev:Ooohh...(OT) :D ..en sån där Skantic stärkare har jag också + tillhörande tuner och kassettspelare.

Den är helt i original. Höger kanal får för sig att försvinna ibland innan den blivit varm.

Posta gärna bilder på tuner och kassettspelaren, har aldrig sett dom. :)

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2007-05-07 21:36

LypsylateX skrev:
data_foggen skrev:Ooohh...(OT) :D ..en sån där Skantic stärkare har jag också + tillhörande tuner och kassettspelare.

Den är helt i original. Höger kanal får för sig att försvinna ibland innan den blivit varm.

Posta gärna bilder på tuner och kassettspelaren, har aldrig sett dom. :)

Här är en: Bild bild på 5001 och 5003. Har orginalhögtalarna också, men de är djupt begravna på vinden. Men vad jag kommer ihåg är att de är lika höga som stereo stapeln (först+tuner+kassett) och baffeln är i svart aluminium med två kromade "handtag".
Lovar att återkomma med bilder på högtalarna efter helgen då det ska rensas på vinden.
MVH
//H :D

ps. Dålig bild pga mobiltfn i taskigt ljus. Sorry.

Återgå till Vintage-hifi