Jag har lite svårt att datera designen, men något säger mig att man i alla fall inte använde sådant fronttyg särskilt långt in på 70-talet, om alls. Sent 60-tal, är det en rimlig gissning?
Farbror Google.com har tyvärr ingenting alls att berätta om dom här burkarna.
Bas finns förnimbart vid cirka 30Hz, men jag skulle gissa på att dom är rimligt raka ner till 65Hz baserat på sinussvepslyssningar. Märkningen 35Hz är i alla fall överoptimistisk, även om dom iofs inte har märkt ut hur rak återgivningen är.
Baselementen, av okänd modell, verkar vara både limmade och skruvade. Därför skulle det behövas milt våld för att komma åt innandömmet.
Högtalarna låter förvånansvärt okej, men ganska stickigt och vasst på viss musik. Kanske finns kondensatorer innuti som skulle må bra av att bytas ut.
Mmm. Vet inte om det är trä eller fanér.
Tillsammans med mitt ena piP-par och ett gäng 4U-servrar.
Högtalarelementet som jag hade/har för avsikt att leka med.
Vintage-Skantic förstärkaren som ska driva högtalarna, vilka de än må vara, som hamnar på kontoret.
Nu är jag lite villrådig om huruvida jag ska förstöra dom här hötalarna, dom är lite för fint skick för att jag helt lättvindligt ska kunna börja karva. Samtidigt skulle nog delningsfiltren må bra av en renovering om jag ska behålla dom i orginalskick. Å tredje sidan vill jag fortfarande ha ett par lådor till mina experiment.
Om någon är obotlig Jamo-fantast, eller om någon av annan anledning blir upphetsad av dessa burkar så kan jag släppa dom för bara någon krona mer än jag gav för dom... mot försäkran om ett värdigt liv för dom.
Vet någon något mer om modellen? Ålder? Pris?
Så... bottenlinjen... SKA JAG SÄTTA STICKSÅGEN I DOM DJÄVLARNA!?

bild på 5001 och 5003. Har orginalhögtalarna också, men de är djupt begravna på vinden. Men vad jag kommer ihåg är att de är lika höga som stereo stapeln (först+tuner+kassett) och baffeln är i svart aluminium med två kromade "handtag".