Kina hifi, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Kina hifi, något att ha?

Inläggav Moment-23 » 2007-05-09 23:12

Det dyker upp allt mer hifiprylar från Kina. Många västerländska hifimärken har ju sedan tidigare sin tillverkning där, men jag tänker på märken som tex Original, Xindak, Swan etc. som även är deisgnade och konstruerade där. Är det något att ha? Billigt är det i varje fall.
Efter att ha läst på en massa forum så får jag intrycket att det är problem med kvaliteten. Det är många som klagar över att slutsteg går sönder etc.
Är detta något som flera av er känner igen, eller har jag bara råkat läsa om de få som haft otur?
Bortsett från kvaliteten, vilka märken anser ni vara neutrala åtegivare av musik?

Jag måste också passa på och fråga om någon har testat Xindak dac-5?
Det förefaller vara en seriös D/A omvandlare (24bitar/192khz) med dubbla trafos och väl avstörd internt (ser så ut på bilderna i alla fall).
Den kostar strax över 4000kr. Kan det vara så billigt och ändå vara bra?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-10 00:08

Det finns ingen anlednig att misstro kinesiska elektronikexperter.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-10 00:12

dimitri skrev:Det finns ingen anlednig att misstro kinesiska elektronikexperter.

Det gör jag inte heller. Kvalitetsproblem kan ha tusen andra orsaker än konstruktionsmissar.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-05-10 01:15

Sheng-Ya är ju Vincent med annat märke, de låter precis som Vincent. Korsun finns det också ett märke som heter de förstärkarna gillade jag skarpt. V8i hette en om jag inte minns fel, en helt okej integrerad med gott om kraft. Tung var den också och en favorit hos katterna som sovplats (=varm).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-10 05:01

Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-10 07:20

Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...

Håller med. Har haft och har linaprylar och de impar inte på mer än utaseendet. Brusa och brummar samt vasssssssa diskant ljud verkar vara måttot. Men de är säkert prisvärda mer lura inte dig själa och tro att de spelar i Krellklass. Vilket en del annonsörer försöker få en att tro. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-10 07:21

Precis som överallt på vår planet finns det både bra och dåligt.
För ca. 8 år sedan köpte jag på vinst och förlust ett par stora monoblock från Kina. Ett par Spark 850 och då var man minst sagt lite funderande på om man skulle våga.
Min allmänna uppfattning vad att dom tillverkade med dålig kvalite m.m.
Men så var det inte alls.
Dom slutstegen är det tredje bästa jag haft och dom fungerade som en klocka.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-10 08:24

Jag har ett slutsteg från Advance Acoustics. Vad jag förstår är företaget franskt (eller var åtminståne ursprungligen) men all tillverkning ligger i Kina. Det var bland de billigare hifistegen i svensk butik i förhållande till prestation (på pappret). Men jag är mycket nöjd. Efter mer än ett halvårs daglig drift har jag absolut inget att klaga på. Musiken låter precis så dynamisk, homogen och välupplöst man kan önska. Jag har inte heller märkt av några som helst kvalitetsproblem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-10 08:43

Kinerserna är här för att stanna och har tillfört en helt del till marknade vilket är skoj. Gillar looken på dem och prestandan i förhållande till priset är bra. Är nyfiken på en kinarör typ Dared bara för att testa.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 09:40

Visst finns det bra kina-hifi. Men som överallt annars i andra branscher hos Kina-produkter så saknar man erfarenhet i konstruktion, produktion och kvalitetsarbete. Det slår igenom rätt så ofta, men lika ofta så har man ju lyckats. Men jag tror det dröjer innan man får se ngn innovation från Kina, iaf i bredare lager.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-10 09:46

dimitri skrev:Det finns ingen anlednig att misstro kinesiska elektronikexperter.

Kan bara hålla med. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Kina hifi, något att ha?

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-10 10:49

Moment-23 skrev:Den kostar strax över 4000kr. Kan det vara så billigt och ändå vara bra?

Kopplingen mellan pris och prestanda på den här typen av produkter är mycket svag. Även om man kan få ett annat intryck om man läser valfri HiFi-blaska. Men dom hittar bara på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 11:12

Xindak är väldigt prisvärda... Precis som det skrivs på många ställen

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-10 12:11

Jag har en mindre modell från Zell som jag är väldigt nöjd med.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-10 12:21

Har en G&W TW-2006x som jag är mycket nöjd med. Kostar en spottsyver & spelar brallan av det mesta jag hört upp till ett par ggr pengarna.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:22

Hetsporren skrev:Vill man ha prylar som väger mycket och ser ut som "high end" men låter mediokert och är taskigt byggda, så är Kina-hifi något för dig... PS: Jag har ägt två Korsun-förstärkare och en Xindak-spelare...

Än en gång, det är din åsikt. Jag tror inte alla delar den

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:26

Bild

Dac 5 -> 4149 :-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-10 12:44

Sluta skryt upp Kineserna nu Justaudiomagic. Om folk tror det är crap så kommer begpriserna att forsatt vara i min smak. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-05-10 12:46

Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.
Självklart finns det säkert undantag.
Producera kan de säkert, men jag ser gärna att produkten är konstruerad någon annanstans.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:48

meanmachine skrev:Sluta skryt upp Kineserna nu Justaudiomagic. Om folk tror det är crap så kommer begpriserna att forsatt vara i min smak. 8)

Jag skryter inte, det är ju inte jag som bygger..;) Jag vet däremot att kinerserna är bra på det dom gör. Precis lika bra som alla andra med den skillnaden att kineserna har billigare arbetskraft. Många tillverkare idag (eller egentligen designers och utvecklare) får sin produkter tillverkade i kina, vad säger du om dom?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 12:53

menace skrev:Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.
Självklart finns det säkert undantag.
Producera kan de säkert, men jag ser gärna att produkten är konstruerad någon annanstans.

Jag kan inte säga vad dom har för universitetsutbildningar, det finns så otroligt mycket på marknaden idag när det gäller sånt. Om inte i deras land så gör dom säkert allt för att lära sig så mycket som möjligt utomlands oxå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-10 12:57

I Sverige finns bra hifi i små serier och sämre hifi i stora volymer.
Finns ingen anledning att anta att Kina är annorlunda - så hur stor är sannolikheten att vi ser något annat här än volymprodukterna?

Slutsats... det finns säkert kanongrejor där också... i nån källare i Tae By Yong eller så... fast hittar de till Svedala?

Produktionsmässigt kan de säkert montera ihop hur bra saker som helst. Jämför: 99.9% av alla världens golfklubbor görs i en väldigt liten region i Kina t.ex. Utvecklingen av dem görs på annat håll däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-10 13:31

Finns faktiskt en tråd på Euphonia om en som besöker Kina och traskar runt i någr affärer. Flera kinesiska butiker utryckte negativa omdömmen om den egna industrin kvalité. Finns säkert olika skäl till det men även i Kina blir det väl så att man får det man betalar för enligt deras prisnivåer.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 13:48

JustAudioMagic skrev:Jag vet däremot att kinerserna är bra på det dom gör.

Givetvis tycker du det, eftersom du säljer kines-hifi.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 13:54

Vee-Eight skrev:

Du kan ju vända på det ist, jag hade aldrig valt att sälja ngt som jag inte tycker är bra. Finns allt för många säljare idag som gör så tyvärr, att sälja bara för att det ska säljas. jag/vi skulle aldrig få för oss att sälja ngt (eller ha i vårt sortiment) som vi inte tycker håller hög kvalitet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-10 13:57

JustAudioMagic skrev:
Vee-Eight skrev:

Du kan ju vända på det ist, jag hade aldrig valt att sälja ngt som jag inte tycker är bra. Finns allt för många säljare idag som gör så tyvärr, att sälja bara för att det ska säljas. jag/vi skulle aldrig få för oss att sälja ngt (eller ha i vårt sortiment) som vi inte tycker håller hög kvalitet.

Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?
- Carlsson Illuminati -

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-10 14:04

Vee-Eight skrev:Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?

Distributören för Xindak finns i Danmark, där dom dessutom har verkstad för hela sortimentet. Brukar ta 72 timmar efter beställning att få det hem(förutom i vissa undantag, men för det mesta har dom hela sorimimentet i lager).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-10 16:42

JustAudioMagic skrev:

Än en gång, det är din åsikt. Jag tror inte alla delar den
Nej, men ganska många. Särskillt bland de som har haft apparater som inte levt upp till förväntningarna.

Generellt måste jag dock hålla med dimitri och Morello - det finns absolut ingen anledning att föreställa sig att deras ingenjörskunskap är sämre. Den är oftast bara billigare.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-05-10 16:46

Om jag fattat "kina-hypen" rätt så är det igentligen bara billigt "mid/low-fi" & knappt det!
Pga av att kretskorten kan vara snålt med koppar på, komponenterna med stort fönster i tolerans nivån (det i kvadrat kan bli hur fel som helst...) Lödtennet VS luftfuktigheten ect.

Slutklämmen blir iallafall en ojämn produkt & det skall till att ha en jävla röta att plocka bort måndags exen ;)

Rätta mig om jag har fått det hela om bakfoten :o
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-10 16:47

JustAudioMagic skrev:
Vee-Eight skrev:Bra inställning, tycker jag. Hur är leveranssäkerheten från Kina tycker du? Går det smidigt och får du det du vill ha? Funkar reklamationerna?

Distributören för Xindak finns i Danmark, där dom dessutom har verkstad för hela sortimentet. Brukar ta 72 timmar efter beställning att få det hem(förutom i vissa undantag, men för det mesta har dom hela sorimimentet i lager).

Så du kränger xindak?
Bra, då kanske du kan svar på om dac-5 är bra.
Är den testad av någon?
Var hittar man mer info om den? På xindaks sida är det ju ganska sparsamt med info.
Finns den för lyssning/hemlån i stockholm?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi