Moderator: Redaktörer
Flamenco skrev:Citat:
"...Jämför med när man läser en bok och helt och hållet försvinner in i handlingen, istället för att behöva störas av tankar gällande papperstyp och typsnitt. "
wintersun, = en själsfrände.
petern skrev:Trollning = fråga för frågandets skull?
Koffe skrev:Jag har från flera håll hört att ljudkorten i Mac:ar inte längre är vad de brukade vara - alltså bra
Faktum är att min urfattige musikerbror har lånat mitt gamla usb-soundblaster 16-kort. Han hävdar att det låter klart bättre än det inbyggda ljudkortet i hans splirrans nya Mac mini(!). Jag har bläddrat lite i tråden med inte sett hur du plockar ut ljudet ur datorn. Om du går ut analogt ur G4:an så är det i det steget jag skulle börja titta när det handlar om uppgraderingar.
Om du vill fortsätta att använda datorn som interface och använda ett ljudkort så skulle jag titta på AudioFire2. Jag har inte provat det själv men läst mycket bra om det.
Ett annat alternativ kan vara en Squeezebox. Det är en nätverkspelare. Du hittar mer information om du söker på forumet. Sökt på "Squeezebox", "SB3" och "Klämlåda"
Båda lösningarna kostar ungefär 2000 sek i Sverige.
Hammarstrand skrev:
Att ljudkortet i en Mac Mini inte är något vidare är inte så konstigt tycker jag med tanke på vad den kostar och hur kompakt den är.
Den e ju tänkt att vara en simpel surf burk inte en musikmaskin.
Hammarstrand skrev:Koffe skrev:Jag har från flera håll hört att ljudkorten i Mac:ar inte längre är vad de brukade vara - alltså bra
Faktum är att min urfattige musikerbror har lånat mitt gamla usb-soundblaster 16-kort. Han hävdar att det låter klart bättre än det inbyggda ljudkortet i hans splirrans nya Mac mini(!). Jag har bläddrat lite i tråden med inte sett hur du plockar ut ljudet ur datorn. Om du går ut analogt ur G4:an så är det i det steget jag skulle börja titta när det handlar om uppgraderingar.
Om du vill fortsätta att använda datorn som interface och använda ett ljudkort så skulle jag titta på AudioFire2. Jag har inte provat det själv men läst mycket bra om det.
Ett annat alternativ kan vara en Squeezebox. Det är en nätverkspelare. Du hittar mer information om du söker på forumet. Sökt på "Squeezebox", "SB3" och "Klämlåda"
Båda lösningarna kostar ungefär 2000 sek i Sverige.
Hammarstrand skrev:
Att ljudkortet i en Mac Mini inte är något vidare är inte så konstigt tycker jag med tanke på vad den kostar och hur kompakt den är.
Den e ju tänkt att vara en simpel surf burk inte en musikmaskin.
Hammarstrand skrev:Squeezebox kostar som billigast 2780 sek i Sverige vad jag hittat fast du kanske vet något ennu billigare?
Hammarstrand skrev:En annan tanke är väll så sådana fall att skaffa sig en bra DAC som man kör in ljudet genom i så fall.
Ton skrev:Jag gillar Squeezebox, men sitter man på en mac med itunes osv så har jag lite svårt att se vad den skulle kunna tillföra. Ngn som kan förklara? Den e ju snygg...
Hammarstrand skrev:Har länge varit sugen på en Squeezebox men dom e så dyra och frågan är hur stor skillnad det är på den och billigare konkurenter?
Hammarstrand skrev:Tog sedan 350 / 1.8 = 194.4.
Almen skrev:Dessutom bör du dra av avståndet från väggen till högtalarfronten från måttet 350 cm. Eller har du inwall-högtalare?
Ah, ok det stämmer, fel av mig. För Carlsson-högtalare, som till stor del spelar med väggen också så gäller det.Hammarstrand skrev:Almen skrev:Dessutom bör du dra av avståndet från väggen till högtalarfronten från måttet 350 cm. Eller har du inwall-högtalare?
Nej jag har inte inwall-högtalare där i mot så är jag säker på att Ingvar skrev högtalarväggen i ett av sina inlägg tidigare i stråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster