En idé om jordning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

En idé om jordning

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-18 09:02

Skulle vilja höra vad ni andra tror om min idé.

Upprinnelsen till idén vär när jag skulle testa hur mycket bättre ljudet blev när jag kopplade en bra DAC (Mark Levinson No. 36) till min DVD spelare (Yamaha S-550).

1. Först kopplade jag bara in DACen mellan DVD och försteg på traditionellt sätt och upplevde en monumental förbättring på alla områden.

2. Sedan kopplade jag in DVD via analoga audio utgången till en ingång på försteget och DVD via digitala utgången via DAC till en annan ingång på försteget.
På så vis tänkte jag mig kunna jämföra snabbt genom att bara byta ingång.
Resultat: Ingen som helst skillnad i ljudet.
Placebo säger många av er nu, men så är inte fallet.
För jag testade vidare, med dels kopplat som punkt 1 genom enbart DAC, dels punkt 2 genom båda och dels enbart mellan DVDns analog utgångar och försteget.

Jag fick tre olika ljud beroende på inkoppling.
Punkt 1 var klart överlägsen, punkt 2 var någonstans mitt emellan och enbart DVD via analog till försteg lät sämst.

Den enda länk som är gemensam under punkt 2 är jordledarna.
Av detta så drog jag den preliminära slutsatsen att jordledarna påverkar ljudet i precis lika hög grad som signalledarna, och i fallet med parallella inkopplingar som punkt 2 så påverkar båda jordledningsslingorna ljudet och på så vis suddar ut dom hörbara skillnaderna.

Kan det vara så här ?
Den ström som behöver flyttas över mellan apparaterna via signalledarna går i precis lika stor del i jordledarna fast i motsatt riktning, och att detta påverkar ljudet.

Eftersom nästan alla våra apparater nu för tiden är jordade och att vi får en jordslinga mellan två apparater dels genom signaljord och dels genom nätjord så har jag testat att bryta nätjorden genom att använda ojordad nätlist och helt plötsligt hör jag betydligt större skillnader mellan kablar då all jordning mellan apparaterna bara går genom signaljord.
Generellt sett så låter även anläggningen bättre om den bara har en apparat jordad i nätjorden jämfört med att alla apparater är jordade via respektive nätkabel.

Andra idéer, reflektioner och även pajkastning, för dom som ägnar sig åt det, önskas.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-18 09:57

För väldigt länge sedan när jag prenumererade på tidskriften the absolute sound så fanns där åsikten att elektroniken inte skulle vara ansluten till jordade uttag. Det teoretiska resonemanget minns jag däremot inte, detta var i början på 80-talet och det har flutit mycket vin i ådrorna sedan dess :-)

Men jag kan mycket väl tänka mig att jordslingor ändrar arbetsbetingelserna för elektroniken och därför kan vara hörbara.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-18 15:44

Det här är i paritet med mitt resonerande. Jag har dock fått lite på nöten av Jorma på hf för mina funderingar kring detta och håller på att undersöka det lite.

Ville inte svara honom innan jag har all information i handen..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-18 17:33

Detta är väl ett gammalt välkänt faktum. Flera vägar för jorden kan leda till allsköns brum och elände och bör undvikas. Har du provat samma experiment med nätjorden bortkopplad på någon av apparaterna?

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-05-18 17:52

Ett liknande fenomen är klart synligt om vi hoppar till bildvärlden.
Om jag drar ut antennsladden ur TVn när jag kollar på DVD (via scart) så ser jag tydligt att bilden blir skarpare. Men antennen i så blir det brusigare/grynigare.
Det räcker med att antennjorden nuddar jorden på TVns uttag.

Vet inte om det beror på HF-störningar eller potentialskillnaden.
Det går att känna potentialskillnaden om man låter den gå genom fingret så +50V borde det vara.

Den storleken tror jag inte man kommer upp i mellan apparater som sitter i samma uttag.

Hemma blandar jag jordade och dubbelisolerade apparater.
Man kanske bara ska ha en jordad och resten dubbelisolerade?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-18 18:02

Challe skrev:Det går att känna potentialskillnaden om man låter den gå genom fingret så +50V borde det vara.

Den storleken tror jag inte man kommer upp i mellan apparater som sitter i samma uttag.

Antennjorden är ett specialfall, potentialskillnaden kan mycket riktigt vara rejält stor. Jag har själv fått en ordentlig stöt av ett antennuttag.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: En idé om jordning

Inläggav Michael » 2007-05-18 18:44

Hedlund skrev:Kan det vara så här ?
Den ström som behöver flyttas över mellan apparaterna via signalledarna går i precis lika stor del i jordledarna fast i motsatt riktning, och att detta påverkar ljudet.
Strömmen som går i en signalledare kommer att ha en motsvarande ström i jordledaren (skärmen). Då är det OK. Alltså om dom strömmarna som hör ihop går i avsedd kabel. Tyvärr så kan det finnas flera vägar för jordströmmen att gå och då kan det bli lite konstigt. T.ex. att förutom höger kanals retur jord i skärmen för höger kanal, så kommer lite vänsterkanal jord och kanske lite (eller mycket) ström som inte hör till signalen alls. Kanske någon laddström i en nätdel som letar sig fram via skyddsjord.

En jordad apparat kan i vissa fall a signal jord direkt kopplad till lådjord (skyddsjord), men ibland så hålls dessa isär och sammankopplas med t.ex. 100ohm.

Detta med jordströmmar och jordslingor tror jag kan påverka den upplevda ljudskillnaden på signalkablar. Om det finns oönskade jordströmmar i systemet så kan dessa gå via signalkabels jord (skärm). Detta kommer då att störa ljudsignalen. Här kommer resistansen i kabeln (skärmen) att avgöra hur mycket som det påverkar. Vissa audiokablar har många skärmar, vilket kan tyckas lite märkligt för det borde inte behövas så många för att skärma av störningar i luften. Men mera skärmar ger större ledar area på jorden vilket ger mindre spänningsfall för dom oönskade jordströmmarna. Det kan alltså vara bra att ha en signalkabel med extra stor area på skärmen.

Vad gäller S/PDIF koax så säger väl standarden att utgången skall vara trafo kopplad, men inte ingången. Om det sitter en trafo i ena änden så borde det inte uppstå några oönskade jordströmmar via den kabeln. Nu är det väl tyvärr så att vissa sparar in på trafon, vilket kan ge en jordslinga.

//Michael

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-18 19:37

Har faktiskt inte tänkt på det tidigare förrän jag läste Mich inlägg ovan, men om nu returströmmen från respektive vänster och höger kanal kan tar samma returväg i en två kanals apparat, är det kanske därför man upplever att man får en större seperation och större ljudbild med monoblock ?
Kanske två parallella monokanaler från signalkällan vore det optimala för att återge stereo ?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-18 22:25

Alltså... Ja jorden har betydelse :)

Kaffekoppen: Minns du när du var hemma hos mig?
Vi drog om några signalkablar rent fysiskt så att de gick samma väg till
respektive källa. Jordbrummet minskade!

Har fortfarande problem med en del brum, vilket förmodligen beror på
att projektorn är kopplad till samma matarledning som går till resten
av anläggningen, och samtidigt är jordad till anläggningen via en annan
fysisk väg, nämligen signalkablaget!

Olika långa jordslingor = olika jordpotential.

Kommer nog döda jorden via 230 V uttaget till projjen.

Kommer nog även döda jorden till alla andra apparater än till just en apparat
för att på så vis endast få en endaste jordpunkt mot elnätet. :wink:

Låter kanske löjligt, men egentligen inte... :roll:
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-18 22:30

hmm... om du läser Mich inlägg så börjar jag fundera...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-19 00:14

Vilka bra trådar du får till Hedlund! Impad!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-19 09:55

Hej Hedlund! :)

Vill bara säga att min respekt för dig är återvunnen, i.o.m. denna intressanta tråd... :wink:

Tyvärr har jag inget annat att tillföra men jag läser med stort intresse. :oops:

Edit: Råkade posta detta i fel tråd först...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-19 09:56

Vad du hoppar med dina inlägg Hetsporren...
Kommentaren uppskattas :)
Tack

Återgå till Teknikforum