Skulle vilja höra vad ni andra tror om min idé.
Upprinnelsen till idén vär när jag skulle testa hur mycket bättre ljudet blev när jag kopplade en bra DAC (Mark Levinson No. 36) till min DVD spelare (Yamaha S-550).
1. Först kopplade jag bara in DACen mellan DVD och försteg på traditionellt sätt och upplevde en monumental förbättring på alla områden.
2. Sedan kopplade jag in DVD via analoga audio utgången till en ingång på försteget och DVD via digitala utgången via DAC till en annan ingång på försteget.
På så vis tänkte jag mig kunna jämföra snabbt genom att bara byta ingång.
Resultat: Ingen som helst skillnad i ljudet.
Placebo säger många av er nu, men så är inte fallet.
För jag testade vidare, med dels kopplat som punkt 1 genom enbart DAC, dels punkt 2 genom båda och dels enbart mellan DVDns analog utgångar och försteget.
Jag fick tre olika ljud beroende på inkoppling.
Punkt 1 var klart överlägsen, punkt 2 var någonstans mitt emellan och enbart DVD via analog till försteg lät sämst.
Den enda länk som är gemensam under punkt 2 är jordledarna.
Av detta så drog jag den preliminära slutsatsen att jordledarna påverkar ljudet i precis lika hög grad som signalledarna, och i fallet med parallella inkopplingar som punkt 2 så påverkar båda jordledningsslingorna ljudet och på så vis suddar ut dom hörbara skillnaderna.
Kan det vara så här ?
Den ström som behöver flyttas över mellan apparaterna via signalledarna går i precis lika stor del i jordledarna fast i motsatt riktning, och att detta påverkar ljudet.
Eftersom nästan alla våra apparater nu för tiden är jordade och att vi får en jordslinga mellan två apparater dels genom signaljord och dels genom nätjord så har jag testat att bryta nätjorden genom att använda ojordad nätlist och helt plötsligt hör jag betydligt större skillnader mellan kablar då all jordning mellan apparaterna bara går genom signaljord.
Generellt sett så låter även anläggningen bättre om den bara har en apparat jordad i nätjorden jämfört med att alla apparater är jordade via respektive nätkabel.
Andra idéer, reflektioner och även pajkastning, för dom som ägnar sig åt det, önskas.....