Nu lägger jag ner..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Nu lägger jag ner..

Inläggav LEXrasta » 2007-05-21 23:00

Jag har kommit på på mig själv,jag använder musiken för att få lyssna på min stereo.

Nu lägger jag ner Hifin ett tag framöver
Jag har märkt att musiken har kommit ur fokus all min uppmärksamhet har min stereo fått,jag har köpt massa olika saker så som sladdar rörförstärkare transistorförstärkare,jag har hela tiden testat att flytta på högtalarna möblera om rummet hela tiden för att få det där perfekta ljudet som jag aldrig har uppnåt ändå

Förr var musiken i fokus och jag kunde längta hem till musiken där jag kunde sitta och lyssna i flera timmar,nu så går jag bara runt och tänker på vad det är jag kan köpa för att få lite bättre ljud och det är väldigt stressande.Dom flesta tycker säkerligen att jag har ett kanon ljud i min stereo men det tycker inte JAG(dum som man är)

Jag funderar på att packa ner mina Carlsson och nån gång i framtiden när mitt hifi intresse vaknar till liv igen så åker dom fram igen.
Men vi får se jag ska inte vara för snabb att plocka undan stereon men jag har nästan inte lyssnat på musik alls nu den senaste veckan och hifi stressen har faktiskt lagt sig lite.

Är det nån mer än jag här på Faktiskt.se som har varit med om samma sak??
Men en sak är säker jag lämmnar inte Faktiskt.se

/Danne

Edit:ser att det är många JAG i texten :?

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-21 23:12

Hehe.. jag har varit med om precis samma sak.. hade till och med högtalarkablar med små lådor på :)
Sen blev jag farsa.. fick lite andra prioteringar. Sålde rubbet.. skaffa mig ett billigt surroundsystem (nåja.. mina vänner tyckte inte det var billigt.. )
Fast nu har intresset vaknat till liv igen fast i mer sansade former. Jag hade till och med en period jag inte ens lyssnad på musik.. men nu är
det roligare än nånsin :)
Fast det är väl bara en tidsfråga innan det börjar igen...
//Daniel

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-21 23:18

Känner igen mig,framförallt högtalare jag är helt insnöad på,vet inte hur många par högtalare jag gjort ock köpt genom åren, visst jag gillar att lyssna på musik men ibland verkar det som att det enda man är intresserad av är att byta prylar,då får man sätta sig på en stol ock tänka efter va man håller på med egentligen.Mvh.

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-21 23:33

Så det jag igentligen säger är: skaffa barn :lol:
Fast exponera inte hifiprylarna å skivorna för ungen bara..

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-21 23:58

Sedan i slutet av sommaren som var så lyssnade jag inte på stereon, i oktober när jag kom hem från Indien packade jag ihop den för okänd tidsrymd. Sedan dess har jag lyssnat på så sjukt mycket ny musik och först på den där HIFI-mässan som var fick jag ett nytt sug efter att plocka upp anläggningen igen.

Nu när den väl står här så används den någonstans mellan 1 och 15 h dagligen. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 00:03

mackinley skrev:Så det jag igentligen säger är: skaffa barn :lol:
Fast exponera inte hifiprylarna å skivorna för ungen bara..

Ska köpa hus snart och efter huset blir det nog en unge eller 2. :D

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 00:04

Slartibartfast skrev:Sedan i slutet av sommaren som var så lyssnade jag inte på stereon, i oktober när jag kom hem från Indien packade jag ihop den för okänd tidsrymd. Sedan dess har jag lyssnat på så sjukt mycket ny musik och först på den där HIFI-mässan som var fick jag ett nytt sug efter att plocka upp anläggningen igen.

Nu när den väl står här så används den någonstans mellan 1 och 15 h dagligen. :)

[slrt]

Ja sommaren är här snart och då kommer det att drälla av konserter i Oslo så kanske jag får upp intresset igen..

/Danne

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-05-22 00:33

Sådär höll jag på med för 10-12 år sen. Hade Linn, H/K, hemmabyggen m.m.m.m. Sen köpte jag högtalare av fabrikat "forumets mest välkända".
Nu sitter man bara o spisar plattor! 8)

(ej menat som reklam)

Användarvisningsbild
matereo

Re: Nu lägger jag ner..

Inläggav matereo » 2007-05-22 00:55

LEXrasta skrev:Jag har kommit på på mig själv,jag använder musiken för att få lyssna på min stereo.

Nu lägger jag ner Hifin ett tag framöver
Jag har märkt att musiken har kommit ur fokus all min uppmärksamhet har min stereo fått,jag har köpt massa olika saker så som sladdar rörförstärkare transistorförstärkare,jag har hela tiden testat att flytta på högtalarna möblera om rummet hela tiden för att få det där perfekta ljudet som jag aldrig har uppnåt ändå

Förr var musiken i fokus och jag kunde längta hem till musiken där jag kunde sitta och lyssna i flera timmar,nu så går jag bara runt och tänker på vad det är jag kan köpa för att få lite bättre ljud och det är väldigt stressande.Dom flesta tycker säkerligen att jag har ett kanon ljud i min stereo men det tycker inte JAG(dum som man är)

Jag funderar på att packa ner mina Carlsson och nån gång i framtiden när mitt hifi intresse vaknar till liv igen så åker dom fram igen.
Men vi får se jag ska inte vara för snabb att plocka undan stereon men jag har nästan inte lyssnat på musik alls nu den senaste veckan och hifi stressen har faktiskt lagt sig lite.

Är det nån mer än jag här på Faktiskt.se som har varit med om samma sak??
Men en sak är säker jag lämmnar inte Faktiskt.se

/Danne

Edit:ser att det är många JAG i texten :?

Ja jag har för decennier sedan! Jag har full förståelse! Muzak eller hifi , who cares om intre musiken är främst i fokus.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-22 01:14

Personligen har jag nått dithän att jag nu medvetet söker de - för mig enbart - perfekta prylarna snarare än "Det Perfekta Ljudet". Mycket mindre frustrerande, konkretare, lättare att uppfylla. Själva letandet är kul, man vet ganska väl vad man vill ha och kan definiera det själv utan att behöva bry sig om vad andra tycker.

Så om jag vore dig så skulle jag vara helnöjd med de fina Marantz-pjäserna och använda dem fullt ut. Låt dem låta som de gör. Du kan ju vara helt lugn för att det låter alldeles tillräckligt bra hursomhelst :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-05-22 02:26

Jag har oxå haft paus från både musik och stereoanläggning...

Jag packade ner min anläggning veckan innan jul för att renovera rummet. Rummet är klart men stereon är ännu inte inkopplad.
Jag har inte lyssnat på en endaste skiva här hemma på 5 månader 8O

Snacka om att det skall bli kul och en nytändning när jag kommer upp på banan igen :P
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-22 09:03

Lägger man ner hifin helt under en begränsad tid så tror jag att det är just hifi är det man längtar tillbaka till, inte musiken. Mitt tips är att bara köpa skivor, lyssna hifin precis som den är för tillfället och fundera inte så mkt på hur den skulle kunna låta bättre. Lägg upp ett excelblad på skivor du ha med kommentarer, och köp när tillfälle ges, beta av när du beställer på nätet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-05-22 09:05

Jag tror det är en naturlig reaktion, här beskriven som Gartners hypekurva:

Bild

Jag började med att leta en ny förstärkare eftersom min billiga receiver börjat gå sönder och sög sedan i mig allt jag hittade på ett antal forum. Sedan grävde jag ännu djupare i två forum (läste arkiverade trådar och alla nya), blev såsmåningom medlem på dessa och gick dessutom högskolekurser om ljud. Samtidigt experimenterade jag en massa i mitt rum med placeringar och mätningar. Härom året började mättnaden sätta in, både kunskaps- och intressemässigt. Forumdeltagandet tog dessutom för mycket tid.

Det som har hjälpt mig att börja släpa mig upp ur förtvivlans dal är att mitt engagemang mer har handlat om kunskaper än prylar och fysiska projekt. I de två senare kategorierna har det utkristalliserat sig mål jag vill uppnå och de betar jag av bit för bit nu när jag segar mig upp för sluttningen. Långsamt går det dock.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-22 09:17

Har aldeles nyligen renoverat ett par luxor orchestra som låter riktigt bra med en spridning på ljudet inte jag haft förr i alla fall,lite tunna i djupaste basen dock så jag har gjort 2 passiva subbar till dom,nu finns det allt i denna högtalarkombo,låter bra på låg volym med både djup ock bredd ock går dessutom att spela vansinnigt högt utan dist;men ändå spekulerar man på nya objekt,nej nu drar jag åt bromsen ock lyssnar på musik .länk til högtalarna,står lite om dom där.Mvh. http://www.hifigoteborg.se/luxor_orchestra.htm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-22 09:31

LEXrasta skrev:Jag har kommit på på mig själv,jag använder musiken för att få lyssna på min stereo.

Ett vanligt "problem" bland audiofiler. Jag har själv varit i samma smet. Köpte skitdåliga skivor med suveränt ljud. Jag trodde det var vettigt. Men det var det inte.
Du lyssnar på för dålig musik. Läs i musik och skivrekomendationstråden. Ladda hem, provlyssna. Det som är bra, köper du.
Ofta är bra musik dåligt inspelad, men det glömmer man snabbt när man kommer igång att lyssna, det är kul ändå!

Leta reda på låten "Age Of Consent " med New Order (finns på albumet Power, Corruption & Lies). Dassigt ljud, men fantastisk musik. Dom flesta audiofiler vet inte ens om att musik kan vara så här bra!
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-05-22 09:32, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-22 09:32

Det här liksom vissa andra åkommor är nog något som vi alla råkar ut för då & då. Skulle vilja rekomendera Last.fm vilket jag nästan kan garantera kommer ge ditt musiklyssnande en push. -Och om du väl är där kan du ansluta dig till faktiskt: http://www.last.fm/group/faktiskt.se/members

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-22 09:34

Lyssna på livemusik! Gå på konserter, spela själv, sjung i duschen, komponera, gå på dansföreställningar, dansa, lek. :)

Lyssna på musik hos andra. Köp nya fonogram.

Tids nog kommer nog lusten att lyssna hemma tillbaka. Jag har återupptäckt många skivor, musikstilar, och grupper.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2007-05-22 09:36

Själv var man inne i musiker / ljudtekniker / producent svängen för
15-20 år sedan och hade hyffsade saker att lyssna på i olika studios.
Hemma setupen var väl inte den värsta dock, men man blev mättad.

Efter denna intensiva perioden svalnade det hela men blommade upp
igen under förra året. Nu med lite mer distans, dvs så länge det låter
bra (i mina öron) så är det ok. Just musiklyssnandet har ökat samt
kraven på inspelningarna. Dagens inspelningar känns väldigt "platta",
typ begränsade i dynamikomfånget (hårt jobbande med kompressorer
kanske).

DIY intresset har dock blivit betydligt större, det är kul (terapi) att t.ex
renovera ett par Sonab / Carlsson med nya element, nytt kablage,
kontakter och ev uppgradera filterna. Tankar finns som hos många
andra att t.ex bygga ett par själv (OA-51 kopior kanske :roll: ).
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-22 09:44

Känner också igen det där, som en frustration över att det är något som fattas, det låter inte riktigt bra, vad kan jag göra åt det, usch vad det låter trist, och så vidare. Men sen en tid tillbaka, med nuvarande anläggning, har jag nog kommit över det. Nu när jag kommer hem och sätter på en skiva brukar jag tänka o vad härligt det låter, en liten stund bara, sen känner jag mig tillfreds med detta och ägnar mig helt åt att lyssna på musiken. Tills jag tröttnar.

Jag har säkert inte den perfekta anläggningen, den finns inte, men den gör det den ska och presenterar musiken på ett sätt som gör det roligt att lyssna och jag har slutat reta mig på de tillkortakommanden som även denna anläggning naturligtvis har.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-22 09:45

karneolen skrev:Själv var man inne i musiker / ljudtekniker / producent svängen för ....

Språkpolisen i farten igen :-)

Nej, "man" var inte inne i musikersvängen. Inte jag i alla fall. DU var däremot det.

Själv hade jag nog önskat en sådan yrkesinriktning men det är nu försent att börja om. I nästa liv kanske?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-05-22 09:47

Jag instämmer med flera av talarna ovan - glöm tekniken och koncentrera dig på musiken! Skivletandet på dagarna och lyssningsstunderna med AKG-hörlurarna på kvällarna medan jag renoverade ljudrummet fungerade perfekt för min egen del. Jag hann också läsa en del. Att byta medium då och då, t ex se film i stället för att lyssna på musik, är också bra för intresset.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-05-22 09:47

Precis som med smink. Sminket skall framhävda det fina ansiktet, inte att man skall framhävda själva sminket.

Det är ju lika dum tvärtom att nöja sig med en 50 öres klockradio, det förstör också musiken.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2007-05-22 10:15

Bill50x skrev:
karneolen skrev:Själv var man inne i musiker / ljudtekniker / producent svängen för ....

Språkpolisen i farten igen :-)

Nej, "man" var inte inne i musikersvängen. Inte jag i alla fall. DU var däremot det.

Själv hade jag nog önskat en sådan yrkesinriktning men det är nu försent att börja om. I nästa liv kanske?

/ B

Det är aldrig försent att ramla in i det träsket. Finns bara hörseln kvar
(eller vet var man har sina brister i "phone-kurvan") så är det inte så
svårt att sätta sig in i tekniken :) .
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 11:30

phloam skrev:Personligen har jag nått dithän att jag nu medvetet söker de - för mig enbart - perfekta prylarna snarare än "Det Perfekta Ljudet". Mycket mindre frustrerande, konkretare, lättare att uppfylla. Själva letandet är kul, man vet ganska väl vad man vill ha och kan definiera det själv utan att behöva bry sig om vad andra tycker.

Så om jag vore dig så skulle jag vara helnöjd med de fina Marantz-pjäserna och använda dem fullt ut. Låt dem låta som de gör. Du kan ju vara helt lugn för att det låter alldeles tillräckligt bra hursomhelst :)

Jag köpte en rörförstärkare för några månader sedan,den har jag kopplat ur nu för den bara stressade mig nu spelar min gamla Marantz 2220B som jag köpte för 400 kr för 5 år sedan och redan nu (precis just nu)så spelar jag lite Lisa ekdahl och jag sitter faktiskt och njuter av Lisa just bara för att hon är så bra..

Ett steg i rätt riktning..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 11:31

mats skrev:Precis som med smink. Sminket skall framhävda det fina ansiktet, inte att man skall framhävda själva sminket.

Det är ju lika dum tvärtom att nöja sig med en 50 öres klockradio, det förstör också musiken.

Hehe precis

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 11:34

Almen skrev:Lyssna på livemusik! Gå på konserter, spela själv, sjung i duschen, komponera, gå på dansföreställningar, dansa, lek. :)

Lyssna på musik hos andra. Köp nya fonogram.

Tids nog kommer nog lusten att lyssna hemma tillbaka. Jag har återupptäckt många skivor, musikstilar, och grupper.

Sommaren är här och Oslo är en enormt bra stad när det gäller live musik.
Jag har planerat att gå på en hel hög med konserter..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 11:35

Ton skrev:Det här liksom vissa andra åkommor är nog något som vi alla råkar ut för då & då. Skulle vilja rekomendera Last.fm vilket jag nästan kan garantera kommer ge ditt musiklyssnande en push. -Och om du väl är där kan du ansluta dig till faktiskt: http://www.last.fm/group/faktiskt.se/members

Jag ska ta och surfa mig fram till den sidan och kolla vad det är för något.

Tack för tipset...

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 11:38

Max_Headroom skrev:

Ett vanligt "problem" bland audiofiler. Jag har själv varit i samma smet. Köpte skitdåliga skivor med suveränt ljud. Jag trodde det var vettigt. Men det var det inte.
Du lyssnar på för dålig musik. Läs i musik och skivrekomendationstråden. Ladda hem, provlyssna. Det som är bra, köper du.
Ofta är bra musik dåligt inspelad, men det glömmer man snabbt när man kommer igång att lyssna, det är kul ändå!

Leta reda på låten "Age Of Consent " med New Order (finns på albumet Power, Corruption & Lies). Dassigt ljud, men fantastisk musik. Dom flesta audiofiler vet inte ens om att musik kan vara så här bra!

Det där med att man köper hem dålig musik som låter bra har du så jävla rätt i,det är just det jag gjort.Det kommer jag sluta med nu och bara leta efter bra musik..

Fan vad dum man är ibland alltså. :oops:
/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-05-22 11:49

Vee-Eight skrev:Lägger man ner hifin helt under en begränsad tid så tror jag att det är just hifi är det man längtar tillbaka till, inte musiken. Mitt tips är att bara köpa skivor, lyssna hifin precis som den är för tillfället och fundera inte så mkt på hur den skulle kunna låta bättre. Lägg upp ett excelblad på skivor du ha med kommentarer, och köp när tillfälle ges, beta av när du beställer på nätet.

Mycket bra råd.
Jag har inte köpt en ny skiva på snart en månad jag har liksom tappat gnistan till att köpa hem musik.
Ska nog beställa hem lite musik idag och sakta men säkert hitta tillbaka till mitt musik intresse..

/Danne

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-05-22 12:00

fast det är ju dötrist att bra musik är så dåligt inspelat. Hade den varit det då jäklar skulle vi satsat ännu mer på våra hifisaker. Minst 500 000 8) :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi