Någon som känner till en byggsat man kan köpa på ett bra slusteg. Och nu menar jag ett bra hifislutsteg som kan konkurera med slutsteg för kanske 8000kr till kanske 20000kr eller nått vad vet jag.
Moderator: Redaktörer
Magnusjohansson skrev:Låter intressangt.
Någon som har byggt ett sådant och kan dela med sig av byggnationen samt slutesultatet.
OlA-68 skrev:joddå både naqref och jag har byggt med ucd 400 moduler jag är mycket nöjd med mitt steg ...
jag hade lite tur och tjackade loss lite prylar på diymässan som var i stort sett färdigt för att lava i 2 st 400-moduler
Magnusjohansson skrev:OlA-68 skrev:joddå både naqref och jag har byggt med ucd 400 moduler jag är mycket nöjd med mitt steg ...
jag hade lite tur och tjackade loss lite prylar på diymässan som var i stort sett färdigt för att lava i 2 st 400-moduler
Kör du bara basmoduler eller kör du fullrange?.
paa skrev:Dom här som Hifikit visade på mässan ser ju smutta ut:
[img]bild[/img]
Vet dock inte vilken Hypexmodul som satt i dom.
Naqref™ skrev:Magnusjohansson skrev:OlA-68 skrev:joddå både naqref och jag har byggt med ucd 400 moduler jag är mycket nöjd med mitt steg ...
Kör du bara basmoduler eller kör du fullrange?.
Både jag och OlA kör fullrange.paa skrev:Dom här som Hifikit visade på mässan ser ju smutta ut:
[img]bild[/img]
UcD700
V8: Visst genererar trafon värme men det är inte så mycket och det är lätt att ventilera bort. Modulerna i sig genererar vanligen mer värme om man inte har dimensionerat trafon helt åt skogen.
Bamsefar: Det går utan problem att få in 6st UcD400 och nätdelar i en normal 2HE 19" racklåda.
Magnusjohansson skrev:Har ingen erfarenhet av sådana här digitala förstärkare, första tanken blev "kan det verkligen låta bra" men då behöver jag inte fundera på det.
Naqref™ skrev:Magnusjohansson skrev:Har ingen erfarenhet av sådana här digitala förstärkare, första tanken blev "kan det verkligen låta bra" men då behöver jag inte fundera på det.
Dessa förstärkare är inte digitala utan helt analoga (är väl bara tripath och TacT som jag kan komma på är digitala klass-d-slutsteg).
Om de låter objektivt neutralt kan diskuteras men de låter enligt min erfarenhet inte helt olikt andra steg som kan sägas vara rimligt neutrala men kanske är lite förlåtande i diskanteregistret. Det låter dock inte på något sätt dåligt.
Magnusjohansson skrev:Men det är väll ett klass-D steg? Betyder inte det digital? Har jag alltid trott.
Naqref™ skrev:Magnusjohansson skrev:Men det är väll ett klass-D steg? Betyder inte det digital? Har jag alltid trott.
Nej klass-d betyder inte entydigt att det är digitalt. Många tror dock det och det gör ju normalt inte saken bättre att hifiskribenter försöker förklara saken.
Klass-d betyder bara att man låter utgångssteget koppla om mellan lågt och högt med en frekvens som vida överstiger det hörbara området. Och sedan så filtrerar man signalen med ett lämpligt lågpass-filter. Vanligen ett lc-filter (i valfri kombination med högtalare och hörsel).
Vanligen så är dessa steg helt analoga (möjligen att man bestämmer switchfrekvensen med en digital synk).
Analoga klass-d-steg utnyttjar att man kan switcha med en mycket större tidsupplösning eftersom man är inte låst till vissa diskreta switchpunkter. Det gör att man kan få en hög upplösning i diskanten.
Morello skrev:Tidningen Allt om Elektronik har presenterat många fina konstruktioner genom åren.
Ett tips är att låna hem tiotalet årgångar och lusläsa alla slutstegsartiklar.
Magnusjohansson skrev:Men dom stegen du byggt är inte dom som länken leder till väll? Ditt var ju klass-A steg?
paa skrev:Dom här som Hifikit visade på mässan ser ju smutta ut:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 220 gäster