Moderator: Redaktörer
Därför att den är dåligt inspelad. Det finns självklart undantag, men dom är få. Ljudteknikerna på en filminspelning har en ruggigt otacksam uppgift, "dom ska inte vara i vägen" är nog en av de vanligaste sakerna de får höra. Sen gnäller alla på att dialogen låter skit.Martin skrev:Varför låter dialogen ofta så trattigt, grötigt och otydligt då på filmljud?
Nagrania skrev:På 60-talet hade vi Klein+Hummel OX och på 70-talet hade vi stora JBL:er som huvudlyssning och Auratone som slasklyssning och PFL.
Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
Skilj på äpplen och bananer.
Harryup skrev:Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
Skilj på äpplen och bananer.
Menade bara att man hade tydligen ett annat ideal innan NS-10 kom in i bilden vare sig det hänger ihop eller inte.
poppop skrev:medan NS1000 användes av Sveriges Radio som monitorlyssning under 80-90talet...
Men om nu NS-10 var så vanliga i studios, vore det inte då enklast att alla med höga krav på ljudet också köpte sådana?
Auratone som slasklyssning och PFL
RogerGustavsson skrev:poppop skrev:medan NS1000 användes av Sveriges Radio som monitorlyssning under 80-90talet...
Vad använder de för monitorer på SR idag?
Haha, skönheten och odjuret!paa skrev:I studio 3 har man B&W 801 och - NS-10!RogerGustavsson skrev:Vad använder de för monitorer på SR idag?
RJohan skrev:Intressant tråd. Här fick man lära sej lite om filmljud också!Men om nu NS-10 var så vanliga i studios, vore det inte då enklast att alla med höga krav på ljudet också köpte sådana?
Eller Linn Kan 1. De har snarlik frekvensgång. Kanske därför Kannor var/är så populära...
JohanR
Piotr skrev:MP skrev:äpplen är frukt, banan är en ört
Är det inte så att bananbäret är en frukt som växer på en ört?
Känns ju j-ligt väsentligt i synnerhet i denna tråd..![]()
/Peter
Piotr skrev:MP skrev:äpplen är frukt, banan är en ört
/Peter
mats skrev:Piotr skrev:MP skrev:äpplen är frukt, banan är en ört
/Peter
annars är bananen ett bär.
Morello skrev:Bongo skrev:Morello skrev:Bongo skrev://Håkan (som tycker att saker ska spelas in så bra från början att det inte ens behöver nivåjusteras i efterhand, än mindre mixas)
Vad babblar du om?
Jag har tänkt någon gång att en perfekt inspelning ska man ju inte behöva göra nånting med...Typ sätt upp en mikrofon (eller två för stereo), kolla så det inte klipper, spela in, A/D-omvandla och bränn på skiva. Klart!
Sen om detta har någon som helst verklighetsanknytning vet jag intemen det har jag inte utgett mig för att veta heller.
//Håkan
En majoritet av den musik vi lyssnar på...
Morello skrev:...spelas inte in med två mikrofoner - man spelar ofta över huvud taget inte in allt samtidigt utan lägger en grund, varpå man gör pålägg.
Morello skrev:Jag tror inte så många här inne skulle föredra ett trumset som spelats in med två kulor framför det fläskigare ljud man får med njurar nära instrumenten.
Morello skrev:Helt befängt att tala om produktioner som inte mixats.
Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
IngOehman skrev:Morello skrev:Nivåtävlingen/limiteringen har absolut inget att göra med monitorer allmänhet eller NS10 i synnerhet!![]()
Visst tusan har det det.
Ju bättre lyssning man har, desto mera finns det att vinna på att skippa all sönderkomprimering. I riktigt usla monitorer blir den dominerande skillnaden att det sönderkomprimerade rogrammaterialet låter starkare, och då väljs detta.![]()
Tvärtom mot vad du skriver menar jag att en högklassig lyssning är det bästa skyddet mot att musik blir sönderkomprimerad, eftersom man då hör hur mycket man har att vinna på att låta bli att skada dynamiken.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MoonMartin och 7 gäster