patrikf skrev:<1ohm...
Ok, då får du en HP delning med knä runt 10khz eller mer... dock bara 6db/okt om lasten är resistiv. Fast det förklarar kanske lite att du fått en lutande kurva.
(om det inte sitter motstånd i serie eller nåt..
Moderator: Redaktörer
Ok, då får du en HP delning med knä runt 10khz eller mer... dock bara 6db/okt om lasten är resistiv. Fast det förklarar kanske lite att du fått en lutande kurva.
(om det inte sitter motstånd i serie eller nåt.. )
För övrigt har du ju inte presenterat några mätresultat angående distorsion så hur kan du hävda att bandet uppträder olinjärt?
patrikf skrev:För att förtydliga diskussionen så har jag ej talat om olinjär
dist utan om olinjäriteter hos bandet, dvs i överföringsfunktionen.
Terminologin är viktig, är man inte överens om orden blir det lätt fnurror på tråden i onödan.
Om några månader bör jag kunna presentera resultat från en serie oantastliga mätningar som styrker mina påståenden.
.Svante skrev:Dahlqvist:
Bra beskrivning. Kanske ska jag våga mig på att komplettera med två saker:
1. Ett system som fasvrider signalen, vid den där enda frekvensen, kan mycket väl kan vara linjärt. Detta trots att kurvan som du beskrev som en linje då blir en ellips. Ingenjörerna löser det där med komplexa tal, överföringsfunktionen blir komplex.
Dahlqvist skrev:.Svante skrev:Dahlqvist:
Bra beskrivning. Kanske ska jag våga mig på att komplettera med två saker:
1. Ett system som fasvrider signalen, vid den där enda frekvensen, kan mycket väl kan vara linjärt. Detta trots att kurvan som du beskrev som en linje då blir en ellips. Ingenjörerna löser det där med komplexa tal, överföringsfunktionen blir komplex.
Tack för godkännandet. Men som sagt, en sak i taget, annars får jag krig i huvudet!(För du lade väl till en dimension där, eller? Jag inser nu att min förklaring saknade hänsyn till fasförskjutning, dvs att den raka linje jag beskrev är rak "förr eller senare".
. ) )Allvarligt talat så förordar jag nog en matematiskt förståelse av problemet: ju fler dimensioner, desto svårare blir det att visualisera och förstå interaktioner. Har man fler än tre variabler, går det inte alls.
/Dahlqvist
Svante skrev:Mja, jag tror att ingenjören lyckas baka ihop amplitud och fas till *en* mental enhet.
Svante skrev:Så man får inte bättre simultankapacitet för att man blir ingenjör, men man får större bullar.
Finns vattenfallsgrafer på dessa?
CHC skrev:Som jag har framhållit vid tidigare tillfällen i angränsande trådar, har jag också varit ägare till ett par Athena, (tills hustru klagade på storleken). Då mina erfarenheter väsentligen avviker från patrikf’s, kanske det finns skäl att ifrågasätta mätningarnas relevans snarare än systemens påstådda begränsningar.
Därför kommer här några frågor till patrikf:
1. Varför har du i en tråd angivit Athena resistans till 1 Ohm när bandets resistans i själva verket är 0,25 Ohm? (Står i manualen).
2. Har Du kontrollerat att fastsättningspunkterna inte har oxidbeläggning? Dina exemplar hade väl några år på nacken..?
3. Det verkar som Du har mätt på ett band medelst en kondensatorbank på 15 mF i serie med bandet, vilket nog ur de flesta förstärkares synvinkel mer eller mindre är att betrakta som en kortslutning vid högre frekvenser). Varför använde du inte den medföljande anpassningstransformatorn? (6 Ohm --> 0,25 Ohm).
4. Vilket slutsteg användes vid mätningarna?
5. Hur beter sig mätförstärkaren rent generellt om den lastas med 0,25 Ohm i serie med 15 mF?
6. Kontrollerades vid mättillfället att bandet hängde absolut lodrätt så att det i viloläge befann sig i magnetfältets longitudinella centrum? Avvikelser från korrekt viloläge resulterar i osymmetri som avsätter hörbara skillnader. (Står i manualen).
7. Bandet är veckat för att tillåta erforderlig fjädringsväg. Är denna veckning intakt? Om inte så får Du nog rätt elaka distortionsprodukter.
8. Till mina exemplar medföljde ett verktyg för att vid behov kunna justera parallelliteten i magnetgapet, (och därigenom också gapets totala bredd). Den medföljande instruktionsboken påpekade vikten av minsta möjliga luftspalt då bandet ju är osedvanligt smalt (end. 9mm) och därigenom beroende av maximal koppling för att inte tappa för mycket nivå vid lägre frekvenser samt för att erhålla högsta känslighet.
patrikf skrev:
CHC, ditt inlägg tyder på att du inte förstår vad vattenfallsgrafen visar. Bandet slutar inte "låta" förrän de (kraftiga) mekaniska resonanserna klingat av. Vad har det att göra med oxidation eller bandets resistans?
För övrigt handlar denna tråd om långa banddiskanter generellt, och Athenan råkar vara det band som mätts upp.
Försvarstal för Audiotronic kanske därför passar bättre i en annan tråd?
3. Det verkar som Du har mätt på ett band medelst en kondensatorbank på 15 mF i serie med bandet, vilket nog ur de flesta förstärkares synvinkel mer eller mindre är att betrakta som en kortslutning vid högre frekvenser). Varför använde du inte den medföljande anpassningstransformatorn? (6 Ohm --> 0,25 Ohm).
4. Vilket slutsteg användes vid mätningarna?
5. Hur beter sig mätförstärkaren rent generellt om den lastas med 0,25 Ohm i serie med 15 mF?
6. Kontrollerades vid mättillfället att bandet hängde absolut lodrätt så att det i viloläge befann sig i magnetfältets longitudinella centrum? Avvikelser från korrekt viloläge resulterar i osymmetri som avsätter hörbara skillnader. (Står i manualen).
7. Bandet är veckat för att tillåta erforderlig fjädringsväg. Är denna veckning intakt? Om inte så får Du nog rätt elaka distortionsprodukter.
8. Till mina exemplar medföljde ett verktyg för att vid behov kunna justera parallelliteten i magnetgapet, (och därigenom också gapets totala bredd). Den medföljande instruktionsboken påpekade vikten av minsta möjliga luftspalt då bandet ju är osedvanligt smalt (end. 9mm) och därigenom beroende av maximal koppling för att inte tappa för mycket nivå vid lägre frekvenser samt för att erhålla högsta känslighet.
patrikf skrev:Varför drivs ett 0,25 ohm band via 15uF? Brytfrekvensen hamnar extremt högt->30kHz-är det för att tortera hundar eller är det ett försök att filtrera bort problem lägre ner i spektrumet?
Supreme 2120LZ är helt stabilt i 0,15 ohm
....Vilket betyder att de rörelser av bandet som orsakas av öppna fönster etc.. är fatala för Athenas funktion. Finns det någon situation där den fungerar någorlunda väl?
ALLA ribbons är veckade. Det betyder således att du anser att ALLA långa band är illa konstruerade. Och att du således anser att ALLA ribbons är DIY. Har du ingenting lärt dig av Isidors insiktsfulla kommentarer?7. Bandet är veckat för att tillåta erforderlig fjädringsväg. Är denna veckning intakt? Om inte så får Du nog rätt elaka distortionsprodukter.patrikf skrev:Alltså är Athena illa konstruerad och mer att se som ett DIY projekt eftersom den ej är stabil och driftsäker.
Har det möjligtvis slagit Dig att Du kan ha köpt moddade exemplar? Du använder ju inte ens transformatorn...
Den förstärkare som är stabil vid 0,15 Ohm är ännu inte byggd. Kolla med Öhman om du inte tror mig. Påståendet bekräftar bara min tes om att du nog inte har full kontroll på dina mätningar.
ALLA ribbons är veckade. Det betyder således att du anser att ALLA långa band är illa konstruerade. Och att du således anser att ALLA ribbons är DIY. Har du ingenting lärt dig av Isidors insiktsfulla kommentarer?
Man bör dock helst undvika rena aluminiumkonstruktioner.
patrikf skrev: Mina exemplar var inte "moddade" De var förseglade med lim.
patrikf skrev: Jag tror inte att du kan uttala dig om förstärkaren i fråga. Vad har Öhman med saken att göra?
patrikf skrev: Nja, det långa band av typen "upphängt i kortändarna" som verkligen funkar tillfredsställande har ännu inte sett dagens ljus. Hur Isidors kommande konstruktioner fungerar återstår att se.
Transformatorn var extern.
patrikf skrev:CHC skrev:Transformatorn var extern.
En anpassningstransformatorn av denna typ bör placeras och anslutas så att så låg impedans mellan band och trafo möjliggjörs. Det brukar ske genom att bandet står i direkt förbindelse med sekundärlindningen i normala fall. Att placera trafon i en extern låda låter mycket märkligt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster