Linn Ikemi utklassar Sony DVP-NS76H

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-31 17:05

Max_Headroom skrev:
Moment-23 skrev:Intressant. Lågfrekvent modulering=att det är vid låga frekvenser/amplituder modulering sker eller att det förekommer sällan?
Är det någon form av aktiva komponenter som modulerar frekvens/aplitud eller går det med passiva också? När det gäller variationer i tempo så måste det väl vara aktiva komponenter?
Borde inte detta gå att mäta fram, dvs ser man inte via mätningar att denna manipulation föreligger?
Är det i cd spelarna denna manipulering sker eller i förstegen?

Frekvensmodulering = Modulering av frekvens. Med lågfrekvent menas att den frekvens med vilken man modulerar är avsevärt lägre än den modulerade frekvensen.
Frekvensmodulering går att göra analogt och är troligen ganska eneklt. Morello här på forumet vet säkert hur man gör. I gamla syntar har man hållit på med det åtminstone sedan tidigt 60-tal, men då oftast kraftigt, som en del av ljudgenreringen.

Amplidumodulering är enklare: En ocsilator som påverkar förstärkningen (eller om det går att bygga in lite självsvängning i själva förstärkaren, något man normalt helt undviker om man vill behålla den...).

Klart det går att mäta, men man måste mäta rätt sak. Jag skulle nog göra en CD med en läpligvågform, spela den på spelaren, sampla och titta på hur vågen ser ut efteråt.

Om dina våldsamma spekulationer skulle ha någopt med verkligheten att göra, skulle man se detta i Stereophiles mätningar. (såväl THD-mätning som jitteranalys)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-31 18:15

Morello: Några egna förslag på hur man kan få fram "bättre sväng"?

Har du provat nåt med frekvensmodulering och/eller amplitudmodueling av musik?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-31 18:21

Ja, genom at byta till en vängigare skiva. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-31 20:58

Morello skrev:Ja, genom at byta till en vängigare skiva. :P

Ja, men om jag förstått Linn-oiterna rätt så skall man olika "sväng" med samma skiva, men i olika apparater.

Jag har itne provat med linn spelare. Dom CD-spelare jag har provat har låtit exakt likadant vid snabbtest allihop, trots kraftigt skiljande tekniker. Så jag har itne grävt ned mig så mycket. Dremot har jag provar att mecka med vågformer både inom ljudsyntes och rena expriment med musik. Det var då jag upptäckte det där med amplitudmoduleringen. Frekvenmoduleringen har jag läst om här på forumet.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 21:03

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:Ja, genom at byta till en vängigare skiva. :P

Ja, men om jag förstått Linn-oiterna rätt så skall man olika "sväng" med samma skiva, men i olika apparater.

Jag har itne provat med linn spelare. Dom CD-spelare jag har provat har låtit exakt likadant vid snabbtest allihop, trots kraftigt skiljande tekniker. Så jag har itne grävt ned mig så mycket. Dremot har jag provar att mecka med vågformer både inom ljudsyntes och rena expriment med musik. Det var då jag upptäckte det där med amplitudmoduleringen. Frekvenmoduleringen har jag läst om här på forumet.

Det vore intressant om någon kunde kolla närmare på detta. Oavsett om man gillar linn eller inte så kan i såna fall vissa myter kring märket detroniseras.
Jag har tyvärr varken kunskap eller tid i tillräcklig omfattning...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-05-31 21:47

Moment-23 skrev:Nu blev jag nyfiken. Berätta hur dom får till stampandet :)

Enkelt: de får köparna på gott humör och ger pride of ownership. Deras namngivningsskicklighet står inte Apple efter. Vanlig hederlig (?) marknadsföring och kundvård konsekvent bedriven under mer än ett kvarts sekel. Svårare än så är det inte. Att stampa takten är ju dessutom enligt Linn just det rätta sättet att bedöma apparater. Känn pressen... Köparna kommer dock ALDRIG att medge det eftersom det är nödvändigt att tro att det finns något särskilt je ne sais quoi med grejorna för att det skall kännas särskilt på det där jagärsågladattjagmåstestampataktensättet.

Fast det är ju bara vad jag tror.

/D

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-31 21:54

Dahlqvist skrev:
Moment-23 skrev:Nu blev jag nyfiken. Berätta hur dom får till stampandet :)

Enkelt: de får köparna på gott humör och ger pride of ownership. Deras namngivningsskicklighet står inte Apple efter. Vanlig hederlig (?) marknadsföring och kundvård konsekvent bedriven under mer än ett kvarts sekel. Svårare än så är det inte. Att stampa takten är ju dessutom enligt Linn just det rätta sättet att bedöma apparater. Känn pressen... Köparna kommer dock ALDRIG att medge det eftersom det är nödvändigt att tro att det finns något särskilt je ne sais quoi med grejorna för att det skall kännas särskilt på det där jagärsågladattjagmåstestampataktensättet.

Fast det är ju bara vad jag tror.

/D

Nja, jag kände nog aldrig att jag var tvungen att stampa med när jag hade linn. Men jag köpte iofs aldrig något i butik heller.
Säkert är det så att linn backar det hela med sin marknadsföring. Dumma vore de annars, men jag tror att det är mer än så.
Är det samma med naim och deras prat-metod?

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-05-31 22:22

"Stampa takten."

Det måste vara det fånigaste hifi-uttryck jag har stött på, och det finns många fåniga...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-31 22:36

Linn hade brainstorming om sin slogan och de andra två utmanarna "göra raketen" och "klappa händerna av förtjusning" föll på målsnöret.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-31 23:07

MP !

Har länge funderat på om det inte var så man gick tillväga.

Tack ! :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-31 23:18

Ja det finns en inbyggd plausibilitet i inlägget :D
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-05-31 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-05-31 23:22

Jag tycker inte det är konstigare än att jämföra ett rotel 1090 med ett Krell Klass A steg. Oavsett om volymen är låg eller hög så är det klart och tydligt att Krellen har mer "stampa takt" i sig. Vid låg volym mäter de bägge mycket lika men låter olika :? 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-31 23:31

MP !

Tack för vänligheten.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-31 23:39

Ändrade så det ser lika vänligt ut som de var menat. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-31 23:44

Hoppsan !

:mrgreen:

ps. Originalet var helt ok ! ds.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-31 23:48

subjektivisten skrev:
Nils skrev:jag skulle snarare vända på det: svänger det inte så är det nåt som är fel, dvs en förvrängning i elektroniken eller högtalarna.

Varför skulle det vara så? Går det att höra "sväng" i blindtester?

Ja.

Och jag håller med Nils, saknas det sväng så är det en färgning. Kanske kan det vara tvärtom också, att en apparat bidrar med sväng. I så fall en trevlig färgning (som många musiker skulle behöva en dos av) men likväl en färgning.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-01 00:01

Callisto skrev:Jag tycker inte det är konstigare än att jämföra ett rotel 1090 med ett Krell Klass A steg. Oavsett om volymen är låg eller hög så är det klart och tydligt att Krellen har mer "stampa takt" i sig. Vid låg volym mäter de bägge mycket lika men låter olika :? 8)

Krell är väl annars kända bland Linnister för att vara allra sämst ur sväng- och "stampa takten"-synpunkt.

I övrigt är jag rätt säker på att det är marknadsföringen som är Linns starkaste sida. Det är dess förtjänst att folk ständigt pratar om sväng och stampa takten när Linn kommer på tal. Det är f.ö. stor skillnad på nya och gamla Linn och det finns faktiskt en hel del gamla Linnister som ogillar det nya för att det inte svänger enligt dem. Jag tror t.o.m. att det finns en tråd om just detta på ett annat hififorum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-01 07:41

Linn är väldigt smarta på marknadsföring men är för den skull inte dåliga prylar. De vet hur man tar betalt och ofta i överkant i förhållande prestanda men de är sällan dåliga produkter. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-01 07:57

ny eller gammal Linn, myt eller inte, handlar det inte om samma sak som faktiskt-fenomenet? att tillhöra en grupp personer som vet lite mer än andra.

Jag mätte frekvensgång på ett Linn Wakonda med några år på nacken SPIKRAKT, den kurviga frekvensgången (dock bara +/- 0.2 dB) är ett Meridianförsteg/processor

Bild

Den som vill får gärna fixa en fungerande länk till bilden, själv har jag bråttom :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-01 09:15

Callisto skrev:Jag tycker inte det är konstigare än att jämföra ett rotel 1090 med ett Krell Klass A steg. Oavsett om volymen är låg eller hög så är det klart och tydligt att Krellen har mer "stampa takt" i sig. Vid låg volym mäter de bägge mycket lika men låter olika :? 8)

Bar en sådan sak som att talar om Krell i generella ordalag visar att du inte gjort någon analys öht.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-01 09:16

Ni som inte tycker att det "svänger" om linn, menar ni att de låter precis som vilken pioneer som helst, bara att de är mycket dyrare? Eller tycker ni tom att det låter sämre?
Anser ni att linnstärkare färgar?
Om ja, på vilket sätt tycker ni de färgar?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-01 09:26

Bill50x skrev:De flesta Linn-anhängare brukar vara överens om att det är de nyare apparaterna som svänger bäst. Mer ordning bland tonerna, tydligare och så vidare. Bättre kontroll brukar en del beskriva det som.

/ B

Gäller detta även de som kör med andra högtalare än linn? Det finns många högtalare som presterar bättre för samma pengar som linns högtalare. Det kan ju påverka ovanstående omdömmen.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2007-06-01 09:27

Jag har en Linn anläggning. Kairn,LP12, LK100 och Tukan. Det låter helt OK. Jag köpte naturligtvis hela rasket billigt och begagnat.
Tråkigt nog gör Linns marknadsföring att det känns skamligt att vara Linn-ägare. Man törs knappt berätta för andra audiofiler vad man har där hemma.
Tack Demo9 för mätningarna på Wakondan, precis vad jag hoppades på, inga konstigheter.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-01 10:08

demo9 skrev:ny eller gammal Linn, myt eller inte, handlar det inte om samma sak som faktiskt-fenomenet? att tillhöra en grupp personer som vet lite mer än andra.

Jag mätte frekvensgång på ett Linn Wakonda med några år på nacken SPIKRAKT, den kurviga frekvensgången (dock bara +/- 0.2 dB) är ett Meridianförsteg/processor

Bild

Den som vill får gärna fixa en fungerande länk till bilden, själv har jag bråttom :)

Sådär:

Bild

Tack för bilden. Den visar dock inte det som Max_Headroom skriver; att linn modulerar amplituden. Har du någon mätning på det?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-01 10:28

Moment-23 skrev:
Tack för bilden. Den visar dock inte det som Max_Headroom skriver; att linn modulerar amplituden. Har du någon mätning på det?

Jag säger inte att Linn gör det, men att det är en metod (av troligen flera möjliga) för att få fram dom påstådda effekterna som brukar förknippas med Linn-produkter. Om effekterna verkligen finns vet jag inte.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-01 10:38

Max_Headroom skrev:
Moment-23 skrev:

Jag säger inte att Linn gör det, men att det är en metod (av troligen flera möjliga) för att få fram dom påstådda effekterna som brukar förknippas med Linn-produkter. Om effekterna verkligen finns vet jag inte.

Ok, sorry, jag var lite snabb där.
Frågan kvarstår dock, manipulerar linn ljudet så att det ska svänga mer eller är det en myt? Flera verkar tro att det bara är en myt. Lite fler mätningar bla på den ev. moduleringen av amplitud skulle kunna ge lite bättre förståelse.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-01 11:26

Stampa takten har sitt ursprung ur LP12:an.
En rätt matchad skivspelare har betydligt bättre "sväng" än om man tar t.ex. en för fjädringsmjuk pickup till en för tung arm. Inget konstigt med det.
Sen drev ju Linn på med väldigt länge att CD aldrig skulle slå eftersom CD-systemet inte spelade all musik. Ja, ända fram tills man själva lyckades tydligen täta luckorna. Sen har väl marknadsföringen fortsatt eftersom det har varit ett lyckat koncept och att det skulle verka konstigt om man plötsligt hade olika synsätt beroende på signalkälla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-01 11:32

Moment-23 skrev:Ni som inte tycker att det "svänger" om linn, menar ni att de låter precis som vilken pioneer som helst, bara att de är mycket dyrare? Eller tycker ni tom att det låter sämre?

Jag tycker att det kan mycket väl svänga om en Linn anläggning samtidigt som jag bara vid något enstaka tillfälle har hört en hel anläggning där jag har tyckt att det har låtit bra. Och det var med gamla SARA ihop med någon Naim och LP12. Annars tycker jag att det har låtit ofta rätt illa färgat utom i det avseendet att man har kunnat höra en mer markerad takt än med många andra apparater.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-01 12:40

Harryup skrev:
Moment-23 skrev:Ni som inte tycker att det "svänger" om linn, menar ni att de låter precis som vilken pioneer som helst, bara att de är mycket dyrare? Eller tycker ni tom att det låter sämre?

Jag tycker att det kan mycket väl svänga om en Linn anläggning samtidigt som jag bara vid något enstaka tillfälle har hört en hel anläggning där jag har tyckt att det har låtit bra. Och det var med gamla SARA ihop med någon Naim och LP12. Annars tycker jag att det har låtit ofta rätt illa färgat utom i det avseendet att man har kunnat höra en mer markerad takt än med många andra apparater.

Jag har nog missat det där med mer markerad takt. "Svänget" som jag brukar kalla det för innebär inte för mig en mer markerad takt även om det hela kanske är semantik på hög nivå :-)

Vad jag tycker Linn-anläggningar excellerar i är tydligheten och ordningen. Dvs den där självklara upplevelsen som det (oftast) låter live. Jag gissar att det är friheten från någon sorts dist som gör detta. Eller kanske frånvaron av en komplex blandning av olika dist-former. Däremot inte linjär dist för Linns grejor är varken sämre eller bättre än många andra fabrikat i det avseendet.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-01 16:53

Linn-anläggningar låter ganska olika. Den likhet som finns, åtminstone bland de äldre produkterna, är att de låter lite som om man har bomull i öronen när man lyssnar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi