Moderator: Redaktörer
jeppe skrev:tjock vågig skumplast bakom burkarna först. Sen kan du prova med typ Stagedrops från JAM från tak till golv, dels bakom burkarna och dels på sidväggarna. Det är vad jag experimenterar med och massor av rumseko har försvunnit. Rummet blir tystare vilket hjälper mycket
Svante skrev:Ha det stökigt! Massor med prylar och inga kala ytor.
Moment-23 skrev:jeppe skrev:tjock vågig skumplast bakom burkarna först. Sen kan du prova med typ Stagedrops från JAM från tak till golv, dels bakom burkarna och dels på sidväggarna. Det är vad jag experimenterar med och massor av rumseko har försvunnit. Rummet blir tystare vilket hjälper mycket
Skumplasten, är det "vanlig" skumplast, typ sådant som används för att emballera elektronik, eller är det en "speciell" typ?
Vad är stagedrops?
Magnusjohansson skrev:Ingen som testat det där soft velvet tyget på väggarna. tänkte nämligen det även kunde se lite hemtrevligt ut
demo9 skrev:bokhyllor exempelvis på väggytan där reflex träffar vägg mellan högtalare och lyssningsposition. Ställ lite böcker och stilrena pedantiska grejer i olika storlekar så tillför du rummet välbehövlig diffusion vilket mjukar upp klangen ganska mycket.
Om du har ett sånt där kritvitt svenskt modernt rum med kala trämöbler+designsoffa i olika rektangulära former så kan du ha en efterklangstid på runt 1 sekund över hela musik-frekvensområdet på grund av avsaknaden av dämpande och diffuserande material. Du har fladdereko så det skriker om det.
Jag förstår att det blir jobbigt ljud om du vrider på lite.
Tavlor, bokhyllor, växter mm ger alla välbehövlig diffusion. Du behöver INTE hänga fula (jo det är fult) svarta teatertextiler i ditt i övrigt snygga rum (hoppas jag du tycker). Skaffa som sagts ovan ryamatta eller annan stor dämpande matta. Sätt upp absorbet-tavlor på vägg, kolla in Bunkerts paradis för instruktion/inspiration: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3
Magnusjohansson skrev:Om ljudet dämpas i golv eller tak torde väll inte spela någon roll.
E skrev:Magnusjohansson skrev:Om ljudet dämpas i golv eller tak torde väll inte spela någon roll.
Nä, det är väl ungefär lika oväsentligt som huruvida man har högtalarna
framför eller bakom sig ...![]()
Mvh E*(fterklang)
jeppe skrev:Moment-23 skrev:jeppe skrev:tjock vågig skumplast bakom burkarna först. Sen kan du prova med typ Stagedrops från JAM från tak till golv, dels bakom burkarna och dels på sidväggarna. Det är vad jag experimenterar med och massor av rumseko har försvunnit. Rummet blir tystare vilket hjälper mycket
Skumplasten, är det "vanlig" skumplast, typ sådant som används för att emballera elektronik, eller är det en "speciell" typ?
Vad är stagedrops?
Går inte att direktlänka men sök på dämpplatta på www.hifikit.se
Stagedrops är ett ganska tungt scendraperi som köps billigt från www.jam.se
Grismannen skrev:jeppe skrev:Moment-23 skrev:jeppe skrev:tjock vågig skumplast bakom burkarna först. Sen kan du prova med typ Stagedrops från JAM från tak till golv, dels bakom burkarna och dels på sidväggarna. Det är vad jag experimenterar med och massor av rumseko har försvunnit. Rummet blir tystare vilket hjälper mycket
Vad är stagedrops?
Går inte att direktlänka men sök på dämpplatta på www.hifikit.se
Stagedrops är ett ganska tungt scendraperi som köps billigt från www.jam.se
Hallå. Sökte på stagedrop på JAM men ingen träff. Nått alternativt sökord?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster