Hjälp med transformator.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

Hjälp med transformator.

Inläggav maal » 2007-05-31 18:45

Hej.
Jag tänker bygga ett rörbuffert-steg med ECC88-rör. Problemet är att jag inte vet jag ska skaffa för trafo till bygget. Effekten på trafon som anges i specen till bygget säger att den ska vara på 55VA. Långt ifrån alla trafos har efekten angiven i "VA". Min fråga är alltså: hur räknas 55VA om till Ampere eller Watt? Spänningen ska vara 12V.
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig. Om det inte är helt galet, så tänkte jag använda mig av den platta typen som används till halogenbelysningar. Jag har visserligen en ringtrafo som räcker till gott och väl, men den får inte plats i aluminiumlådan som ska användas till bygget. Tackar på förhand :wink: .

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-31 18:58

Släng ut schema eller länk till schema kan vi tiotta på det. Du behöver en anodspänning som kan var ganska låg för ECC88 och du ska ha glödspänning (6,3 eller 12,6V). Glöden kan dra någon A beroende på antal rör medan anoden kräver ett litet antal tiotals mA (20-30mA).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-05-31 19:09

soundbrigade skrev:Släng ut schema eller länk till schema kan vi tiotta på det. Du behöver en anodspänning som kan var ganska låg för ECC88 och du ska ha glödspänning (6,3 eller 12,6V). Glöden kan dra någon A beroende på antal rör medan anoden kräver ett litet antal tiotals mA (20-30mA).

Tackar. Tyvär så har jag bara schemat bara på min hårddisk. Om det är ok så kan jag skicka det på din e-mail?

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-05-31 20:55

soundbrigade skrev:Släng ut schema eller länk till schema kan vi tiotta på det. Du behöver en anodspänning som kan var ganska låg för ECC88 och du ska ha glödspänning (6,3 eller 12,6V). Glöden kan dra någon A beroende på antal rör medan anoden kräver ett litet antal tiotals mA (20-30mA).

Tackar. Tyvär så har jag bara schemat bara på min hårddisk. Om det är ok så kan jag skicka det på din e-mail?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-31 22:16

Jag fick schemat av maal i mejlboxen och längtar till det här nedan.
Det är en liten fin stärkare du ska bygga - är den från DIYclub??
Bild

SCHEMA

Jag ser nu att den här kör på extremt låg spänning. Glödspänningen plockas ned mha en halvvågsbrygga, alltså kan man anta att spänningen i på kortet är 12VAC. Sedan sitter det spänningsdubblare som tar upp anodspänningen till 24V, och så läggs en minusspänning på dubblad 12V-spänning (alltså -24V) på katoden. Totalt ligger där 48V (minus spänningsfall över trissorna).

Lite matte - du har 6,3V @ 0,4A per rör ~= 5W. Till att driva anod/katodspänningarna går det kanske åt 3-4W.
Har du en skräptrafo på 12V @ 1,5A (Kjell&Co och BHIAB har billiga trafos) kan du testa med dem.

TILLÄGGER! OBS! Du måste mata med AC!!!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-05-31 22:22

Det var snabba ryck :) . Tack för hjälpen Magnus.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-06-01 17:24

Jag hittade dessa. Skulle någon av dom kunna funka?

http://www.kjell.com/?item=44298&path=1 ... 0,13240000

http://www.kjell.com/?item=44235&path=13140000,13210000

Den platta varanten är ju att föredra eftersom den får plats i lådan. Den första får man i så fall montera på "vanligt" vis, dvs. uppe på lådan. Nackdelen är ju att den är så ful...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-01 18:47

maal skrev:Jag hittade dessa. Skulle någon av dom kunna funka?

Den platta varanten är ju att föredra eftersom den får plats i lådan. Den första får man i så fall montera på "vanligt" vis, dvs. uppe på lådan. Nackdelen är ju att den är så ful...

Den första är en riktig transformator, dvs ett magnetiskt material med lindad tråd runt, flera lindningar som lagts så att dom delar magnetfält: den andra är inte det, utan en elektronisk krets som producerar vad som troligen är en ganska ful spänning med allt annat än användbart beteende i din applikation. Troligen en switchad regulator med en oscillator för 50 Hz fyrkantsvåg eller nåt.

Sen vet jag inte om den första verkligen klarar allt du behöver göra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-06-01 19:06

n3mmr skrev:
maal skrev:Jag hittade dessa. Skulle någon av dom kunna funka?

Den första är en riktig transformator, dvs ett magnetiskt material med lindad tråd runt, flera lindningar som lagts så att dom delar magnetfält: den andra är inte det, utan en elektronisk krets som producerar vad som troligen är en ganska ful spänning med allt annat än användbart beteende i din applikation. Troligen en switchad regulator med en oscillator för 50 Hz fyrkantsvåg eller nåt.

Sen vet jag inte om den första verkligen klarar allt du behöver göra.

Ok, jag förstår. Kanske har du något förslag på trafo som kan passa :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-02 00:04

maal skrev:Sen vet jag inte om den första verkligen klarar allt du behöver göra.

Ok, jag förstår. Kanske har du något förslag på trafo som kan passa :wink:[/quote]
Kör en 12V 36VA trafo eller 48VA.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-02 21:18

VA brukar anges på transformatorer som har flera lindningar med olika spänningsalternativ och då får man räkna ut själv hur många amper man kan plocka ut ur en lindning, beroende på vilken spänning man väljer.
Men en lindning måste då vara 12V, om det nu är det du ska använda.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-02 22:13

Det är en liten kul sak för han har en 12V-trafo till både glöd (halverar spänningen) och till anodspänningen (dubblerar till en plus- och en minusspänning).

Man kunde ju fundera att köra en trafo som ger "rätt" spänningar.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-06-02 22:28

Ragnwald skrev:VA brukar anges på transformatorer som har flera lindningar med olika spänningsalternativ och då får man räkna ut själv hur många amper man kan plocka ut ur en lindning, beroende på vilken spänning man väljer.
Men en lindning måste då vara 12V, om det nu är det du ska använda.

Allt jag vet är att steget ska drivas med 12 växelspänning och att leverantören av kortet rekommenderar en trafo på 55VA. Jag vet inte riktigt vad det kan motsvara i ampere. Rören drar 365mA vardera i glöden. Det gör 730mA plus lite i anoden. Är det så enkelt som att hänga på en trafo som klarar 1A i 12V växelspänning? 8O

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-02 22:47

Jo det är lite klurigt med VA-angivelse av en trafo.
Men om du multiplicerar med en faktor 0,6 så är du på den säkra sidan.
VA x 0,6 = W
Med vetskap om effekten trafon är kapabel för, blir det lättare att räkna och välja en lämplig.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-03 09:47

Ragnwald skrev:Jo det är lite klurigt med VA-angivelse av en trafo.

Egentligen är det inte så klurigt, en trafo klarar en viss maxström utan att bli för varm (resistiva förluster i tråden) och en viss maxspänning utan att mättas vid en given frekvens (oberoende av fasvinkeln mellan ström och spänning).

Har man en rent resistiv last på trafon blir dessa två gånger varann (=VA) samma som effekten (=Watt), har man däremot en last som gör att strömmen ej ligger i fas med spänningen blir VA större än effekten, Alltså är det dumt att ange vad en trafo klarar i effekt då det endast kommer gälla vid resistiv last.

edit: Alltså kommer effekten man kan ta ut alltid vara mindre eller lika med VA angivelsen på trafon, alltså tycker jag formeln VA x 0,6 = W är lite tokig..

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-26 21:57

Hur gick det sen?
Byggde du ihop det här?

Jag har plockat fram en 24V-trafo på 36VA och funderar på att testa. Ev får jag plocka 6V till glöden från annat håll.

Återgå till DIY-forum