Mirsch OM 3-27

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Mirsch OM 3-27

Inläggav LypsylateX » 2007-05-26 18:10

...och idag kom jag över ett par OM 3-27 i hyffsat skick för den överkomliga summan 60:-

Basen spelar tyvärr bara i den ena högtalaren, men den är förvånansvärt baskapabel.

Edit: Skruvade isär högtalaren, men tyvärr finns det inget uppenbart fel. Själva elementet spelar också som det ska när man kopplar det direkt till förstärkaren. Om en elektrolytkondensator gett upp, skulle elementet kunna bli tyst då måntro?

Tänkte att dom här rent estetiskt, dom är vita, kommer passa väldigt bra brevid min soffa som bakkanaler i sourroundanläggningen med piP i fronten. Finishen behöver sig en översyn, eventuellt räcker det med rengöring, och kanske byter jag det gråspräckliga tyget mot ett svart. Men bara kanske.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-05-26 19:55

OM 3-27 har ett lite speciellt filter som är en kombination av serie och parallell.Troligen har du fel på den stora kondingen(130uF) som sitter tvärs över basen,eller avbrott i den stora drosseln(1,35mH).Helt klart ett filterfel eller ev fel på anslutningskabel inne i lådan.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-26 22:55

rolfzetterberg skrev:OM 3-27 har ett lite speciellt filter som är en kombination av serie och parallell.Troligen har du fel på den stora kondingen(130uF) som sitter tvärs över basen,eller avbrott i den stora drosseln(1,35mH).Helt klart ett filterfel eller ev fel på anslutningskabel inne i lådan.

Tack för svaret, Rolf. Har du hört OM 3-27 i fungerande skick, och skulle du då anse att det vore värt besväret att lägga ut dom pengar som krävs för att renovera filren? :)

Kondensatorfel låter troligare än spolfel, men jag utesluter inget. :)

4-500:- kan det säkert kosta i delar om man inte har tur.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-05-26 23:38

Nej,tyvärr har jag nog inte hört just de här vad jag kan minnas.Men nog borde de vara värda några tior,eller hur?130uF kan man ju ersätta med antingen begagnade ellyter(man försämrar ju ingenting eftersom övriga komponenter är gamla-allt kommer på samma nivå då)eller bara parallellkoppla nya ellyter till ett värde i närheten av 130.
(För att enklast testa om felet ligger i ellyten,så ta bara bort den tillfälligt-kommer det då bas,ja då ligger felet där)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-05-28 14:28

Till Lypsylatex:
Jag vill gärna kommentera dina frågor om OM3-27, men föredrar att återkomma i tråden Mirsch-högtalare.
Vi ses där (om en stund)
Olle Mirsch

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-05-28 20:50

För historiska ändamål, när någon letar reda på den här tråden om en massa år:

Tråden Olle avser är http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-06-01 16:09

...vad jag märkt först nu, efter att ha varit bortrest någon vecka, är att den tysta basen faktiskt sitter fast! 8O

Vetehundan vad som har hänt, men den sitter iaf nästan helt fast runt sitt mittenläge. Får undersöka mer senare.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-06-01 16:14

Efter lite våld lossnade basen, men den kärvar enormt. Just nu finns det tre "hack" eller "lägen" som man kan ställa membranet i... intryckt, mitten och utdragen.

Känns inte helt helt så att säga.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-06-01 23:26

Har nu skickat en förfrågan till Hifikit om dom känner till något lämpligt utbyteselement.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-06-01 23:49

Jag vet, många inlägg i rad nu...

Men jag insåg precis att jag nog har lämpliga ersättningselement bara någon meter bort!

Se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-02 09:15

Har du tur så är dom 4 ohm också. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-06-02 18:22

I Jamo J-30 burkarna satt det Philips AD 8060/W4 element tillskillnad från dom Philips AD 8065/W4 som satt i Mirsch-burkarna. Dessa element är nu överflyttade trots markant mindre magnet och i övrigt okända egenskaper. Det enda som jag vet är korrekt är impendansmärkningen. Bilder kommer senare.

Resultatet blev mindre lågbaskapabelt tyvärr, och nu märker jag att förmodligen är det någonting som inte stämmer med diskanten. >3kHz låter det verkligen inte bra, det bara skär. Kanske får Jamo-burkarna släppa till även andra diskanter, vi får se om det måhända är samma modell.

Resultat av obduktion av det trasiga baselementet: Limmet som håller fast magneten mot korgen hade lossnat med följd att magneten klämde fast talspolen mot korgen. I övrigt var gummit i dammkåpan otroligt sprött och smulades sönder bara man tog på det, kanske därför den nyare varianten från Jamo-burkarna har plastkåpa istället.

I slutänden kanske jag skippar det här och skänker bort högtalarna, eller byter ut alla element mot nya av någon billig sort utan närmare eftertanke på hur... :lol: Som dom låter just nu är i alla fall inte njutbart någon längre stund, tyvärr.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-02 20:22

Testa att bända loss magneten helt (rakt upp då förståss så inte spolen blir skev(are), sen skär du bort alla limrester och försöker böja till spolen så den blir rak och fin (om den blivit skadad) och sedan limmar du dit magneten igen med epoxy eller liknande medans du spelar en 25 hz sinusvåg (så du kan höra när spolen är centrerad)... kan funka om du har tur :)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-06-08 08:26

jag har fixat ett element genom att ta bort dustcapen (då ser du spolen och magneten) och knacka magneten på rätt plats igen... skitbra!

Återgå till Vintage-hifi