meanmachine skrev:Rickard skrev:Skillnade mellan spelarna var så stor att Ikemi, med MYCKET lägre volym inställt på försteget, ändå lät bäst.
Naturligtvis genomförde vi dock testen med exakt samma utnivå.
Visst. Jag betvivlar inte ditt omdöme i frågan utan lyfter på hatten och tackar för informationen. Tråkigt dock att du blir så sågad jämt. Jag tycker man hela tiden blir idiotförklarad här på forumet som om man inte hade en susning. Jag har detta som ända passion och äger/har ägt väldigt många leksaker och har grundat mitt tycke på detta men det verkar inte ha nått värde alls.Jag tycker precis som du att volymen inte har någon betydelse. Man kan bedöma hur bra nått är eller inte oavsett volymer. Kan man inte detta utan faller på den som låter högst är man nog kvar i 1:an och bör gå vidare i skolan.
Detta har du helt rätt i.
Om skillnaderna är stora, som i detta fallet, spelar det mindre roll med volymmatchning.
Om skillnaderna är små, spelar det, enligt min mening, större roll.
Du har nog rätt i att, om man lyssnar på många olika grejor, kanske har lättare att skilja det som låter riktigt, från det som låter mindre riktigt, det är dock ingen naturlag. Genom att lyssna på riktiga instrument ( t.ex. gå på konserter ) så märker man, enligt min blygsamma mening, att det finns få cd-spelare som t.ex. kan återge en flygel så att den inte låter som en..... digitalflygel.