Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
1. Underbart att höra att det finns förnuftiga tekniker med öronen i behåll!
(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse.Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter.
)
IngOehman skrev:
2. Så du tyckte att tonkurvan såg annorlunda ut än i broschyren?![]()
Kan nämna att det finns ett namn ingenjörer brukar använda för den typ av tonkurvor som finns i Yamaha-broschyren. De kallas "Japan-kurvor". Kan nämna att de inte kommer ut ur mätinstrument, utan har ett helt annat ursprung.
IngOehman skrev:
3. Nej, basresonansen är inte så farlig, bara någon dryg dB överbetoning, men Q-värdet är klart över 0,707. Tänk på att en de av resonansen maskeras av stigningen från baffelstödet.
IngOehman skrev:
4. Håller med om att diskanten egentligen inte är märkvärdigt mycket för stark, det är något annat som gör att folk med omdöme som arbetar i studiobranschen har tyckt att den behöver täckas av en (eller några lager) servett för att inte låta för illa.Tyvärr gör ju servett-tricket att klangen blir färgad på ett nytt, rätt kamfilterskadat sätt, så det är ju egentligen ingen bra lösning heller, även om de flesta omdömesgilla lyssnare tycker att det blir lite bättre med än utan. Dock har rätt få koll på om de har en NS10 före eller efter det att Yamaha försökte bygga bort behovet av servett...
IngOehman skrev:
5. Lycka till med dissekeringen! Du kommer nog inte att upptäcka några märkligheter, för det finns inga. Det är en sluten låda dämpad med glasull, försedd med ett andra ordningens skolboksfilter (utan ens konjugatlänkar!) som ungefär approximerar LR, men som i verkligheten blir något helt okontrollerat både elektriskt och akustiskt.
IngOehman skrev:
6. Lustigt är, att NS10 nästan alltid placeras på konsollen med diskanterna utåt, det vill säga så att lyssningen sker närmare baselementet. Få tekniker upplever att inspelningen INTE behöver presas (höjas i skränregistret över 2,5 kHz) i en sådan lyssning...
Vh, iö
IngOehman skrev:Eller också behåller man dem alla och har dem till att titta på dem och analýserar dem i utbildningssyfte. Alla dåliga inspelningar de har på sitt samvete använder man som varnagel.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:1. Underbart att höra att det finns förnuftiga tekniker med öronen i behåll!
(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse.Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter.
)
Kan nämna att det finns ett namn ingenjörer brukar använda för den typ av tonkurvor som finns i Yamaha-broschyren. De kallas "Japan-kurvor". Kan nämna att de inte kommer ut ur mätinstrument, utan har ett helt annat ursprung.
Vh, iö
phon skrev:IngOehman skrev:
3. Nej, basresonansen är inte så farlig, bara någon dryg dB överbetoning, men Q-värdet är klart över 0,707. Tänk på att en de av resonansen maskeras av stigningen från baffelstödet.
Jo, jag hade räknat med att det var ett Q på 1 eller så, redan innan jag fick tag på dom. Det syns mycket tydligare mätt nära basen, på pricken lika de andra kurvorna. Jag vet hur jag kan ändra på det också, om jag nu gör det. Men, ett par hyfsat bra NS10 har väl inget andrahandsvärde ...
Den viktigast aspekten varför man använde NS10:or förr var, tror jag, att tekniker och producenter som hoppade mellan studios och olika typer av lyssningsrum skulle ha en referens som var likvärdig överallt, och NS10:orna låter faktiskt lika dåligt i alla rum![]()
Andy Stewart i Eurythmics sa en gång att "om ni ger mig ett par NS10:or så kan jag mixa vad som helst, vart som helst och det kommer att låta bra"
Bruce Swedien hade en clinic i Sverige för en massa år sedan och det enda han behövde i studion han skulle undervisa i var.... just det NS10:or. Behöver jag tillägga att inget låtit så bra ur den studion någonsin, varken tidigare eller senare.
Till sist kommer man ändå alltid fram till att man måste lära sig sin lyssning, noga, oavsett vilka högtalare man väljer eftersom det är väldigt personligt vad man kan jobba fram bästa resultat med..
Rain skrev:
Vilken förstärkare använde du och vilket lyssningsmaterial? Du refererade tidigare mest till radiomaterial kanske inte så lyckat, är ju lite skillnad att lyssna på livespelat originalmaterial och burkat dito.
Naqref™ skrev:
Du kan ju få ner Q-värdets effekter genom att sätta en lagom stor seriekonding. Helt ofarlig manöver som gör att de går att återställas helt.
Vad snackar du om!? Du bad om mitt namn och du fick det, sluta yla om namn och meriter om du ändå inte kan tillgodogöra dig dom.IngOehman skrev:(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse.Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter.
)
beyond skrev:Förresten kan jag glädja medlemmarna här att det verkar som om NS10 blir mer och mer ovanliga i studios. ÄNTLIGEN!
Harryup skrev:beyond skrev:Förresten kan jag glädja medlemmarna här att det verkar som om NS10 blir mer och mer ovanliga i studios. ÄNTLIGEN!
Har det medfört att skivorna blir bättre och bättre som finns ute i butikerna? Eftersom jag inte har uppfattat det så kanske inte NS-10 är den dominerande faktorn till varför nyare skivor låter som dom gör, om man nu skall generalisera en aning.
Lust skrev:
Kul länk med lite olika åsikter och info om NS-10:orna, mestadels från användare av dom.
Ganska läsvärt för de som har ett öppet sinne och inte dömer ut att det finns olika sätt att se på saker och ting.
Rain skrev:IngOehman skrev:1. Underbart att höra att det finns förnuftiga tekniker med öronen i behåll!
)
Vh, iö
1. Ingen här har väl dock kastat så mycket skit på ljudteknikerkåren som du regelbundet gör.
focus skrev:Vad snackar du om!? Du bad om mitt namn och du fick det, sluta yla om namn och meriter om du ändå inte kan tillgodogöra dig dom.IngOehman skrev:(Jag vet det ju förstås redan tidigare eftersom jag känner massor av vettiga ljudtekniker, men i den här tråden har de som anmält sig vara ljudtekniker varit en stor besvikelse.Fast å andra sidan kanske de bara är ute efter att kasta skit på ljudteknikerkåren? Ingen av dem vågar ju ens berätta vad de heter.
)
Eller som du brukar säga: Läs igen!
Rain skrev:2. Japan-kurvor är inget vitt använt begrepp, du kanske hittade på det själv nyss? Vilket ursprung har egentligen kurvorna påstår du?
IngOehman skrev:
noncardiocitet
Vh, iö
phloam skrev:
Edit: Tompa_39, ditt inlägg med citat var också ett sådant intressant inlägg. Tack för att du bemödade dig att fråga..!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster