Jag har testat lite olika högtalare, förstärkare, samt cd-spelare/DVD i eget testutförade för min egen skull.
Detta på grund av att jag känner mig lite avslipad från debatterna här. Eller som lasselite skulle sagt lite avprogrammerad.
Jag fick för mig att det kanske inte har så stor beydelse trotts allt och kanske gubbsen här har lite koll på läget osv.
Sagt och gjort så har jag lyssnat varje dag och bara använt samma skiva för enkelhetens skull. Diana Krall. The girl i the other room. En skiva jag är väl bekant med.
Grunduppsättningen är alltså.
Bow zz-1 förstärkare
Bow zz-8 CD
Audio Vector m3 signatur högtalare.
Därefter har jag bytt ut eftesom olika enheter och testat.
Ni som sett min presentationstråd vet ju all jag har lite att välja mellan.
Nu har passerat.
cd/dvd
Pioneer dv737
Pioneer PD-s06
Arcam alpha 7se
Cambridge dv-57
Cyrus da-7
Förstärkare.
Arcam delta 290
Yamaha ax-550
Yamaha M-02 med arcam delta 290 dom pre
Denon pma-2000r
Denon avr-1700 biostärk
Högtalare
Wharfedale modus 1-3
Audio Pro 2.42
Yamha ns-244
Celestion f-30
Dessa prylar har cirlulerat runt i lite olika uppställningar och jag har lyssnat.
Det roliga nu var att jag nog mest var ute efter att höra hur obetydliga skillnaderna egentligen är. Alltså i avprogrammeringens namn.
Döm om min förvåning så det är stora skillnader på ljudet trotts allt. Speciellt grund uppställningen BOW och AV. Det spelar skjortan fullständigt av t.ex. Yamaha ax-550 med DV-737 med Audio pro.
Det är så fånigt att jämför dessa mellan varandra.
Dete som är synd är att det i detta faktiskt sammanhang finns en skyddsmur av cirkelresonemang som skyddar medlemmarna från dessa skillnader.
ord som Blindtest, Placebo, subjektivt osv haglar tätt så fort någon försöker beskriva någon som oliklåtande bättre eller sämre.
Jag vill hävda att en sak som kostar pengar ofta ger valuta för dessa mer än vad man här ger credit för.
Känslan i mitt trest var likhet till instrument så som främt tre för mig hörbara saker. Visparna på virveln, cymbalernas klang samt kontrabasens ljud. i Rösten hörs en verkligare mer naturtrogen stämma och mer sårbar och tunn än på de billigare uppsättnignarna. Lokalkänslan allså ekon och luft i rummet som ger livekänsla. Slutligen storheten i ljudbilden och klarheten.
Det är ju som en projektor som projecerar upp bil bild på 100". Och en sämre kombo ger en bild av 60" så ger den bättre en på 120".
Hur kan detta vara sådan hetstoff här på faktiskt????
Detta är min fråga varför sådant här dirfityckande är så kontroversiellt och varför det huggs så hårt på detta.
Vad är fel i mitt resonemang tycker ni. Eller håller ni med att Dyrhifi är bättre än billig hifi.