iaudio X5L vs Creative Zen Vision M

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

iaudio X5L vs Creative Zen Vision M

Inläggav phloam » 2007-06-12 19:21

Vilken skulle ni köpt? iaudio X5L eller Creative Zen Vision M (30Gig-versioner)?

Om man ser till funktion/prestanda, inte pris.

Vilken är bäst för video?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-12 20:53

iAudio X5 är ju en, på marknaden, gammal produkt som har fått en stor skara anhängare samt med moddningstips etc. Därför rekomenderar jag den!

Vet inget om jämförelsen, men är inte iAudion gammal skåpmat i j m f? Den bygger ju på X5 som bygger på m5/m3 och inte är det mycket som ändrats sedan m3...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2007-06-12 21:37

IAudio låter mkt bra! Har en 20G. Tar flac.
dd
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-06-12 22:14

Har oxå en X5 (30gb), det faktum att det var den enda spelare som spelade flac var avgörande för mej. Att den funnits på marknanden ett längre tag är ett gott bevis på en seriös tillverkare. Att det dessutom finns ett aktivt användarforum gör saken inte sämre.

Låter kalas genom mina Shure E3C lurar, bättre än någonsin någon av mina 4½ utslitna Discmän av olika fabrikat...

/ptr

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-06-12 22:23

Jag hade köpt en ny iRiver Clix2. Främst pga. den suveräna displayen. Surfa runt lite och läs mer om den. Enda nackdelen som jag kan se det är att den inte har mer än 8 gig i minne.

/C

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-13 21:50

Jag är förvånad att ingen rekommenderat Creative Zen Vision M ännu..
Jag kom efter mycket efterforskning fram till att den var det bästa valet för mig ivarjefall... den har en display som ingen annan Mp3 spelare i prisklassen ens kommer i närheten av, grymt skarp med fylliga färger (se tex jämmförelse med iPod Video nedan):
Bild
Bild

Och nu till svar på din fråga vilken som är bäst att se på video med:
iaudio X5L är verkligen ingenting du vill se på video på...

iaudio X5L: max 15 fps, 160x128 pixlar, 1.8"
Creative Zen Vision M: max 30 fps, 320x240 pixlar, 2.5"

Zen Vision M har förövrigt bra batteritid när man ser på film samt bra ljud (sägs vara bättre än iPod videos ljud, har dock inte kunnat jämmföra själv) sen stöder den Divx/Xvid vilket är mycket trevligt.
iAudio verkar inte ens ha något "Library" eller stöd för ID3 taggar...

Fördelen med iaudio X5L är att den är lite mindre (om man nu av någon anledning tycker Zen är för stor, jag får då ner den i fickan utan problem ivarjefall), stöd för FLAC (om man nu tycker det ger något att ha på en mp3 spelare), Line-Ingång (Zen Vision spelar bara in från radio eller via inbyggd mic)

Här kan du se lite omdömen om båda:
Creative: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79769
iAudio X5L: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=73128

Och som du kan se så är iAudio X5L dyrare och har fått sämre recensioner.

swirve

Inläggav swirve » 2007-06-13 23:50

Ska du lyssna på musik så är det X5:an som gäller. Hugger FLAC och är ett jäkla gött ljud! Ska du se på film tycker jag du får gå upp lite is torlek till t.ex. Iaudio A2 eller archors 640.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-14 00:06

swirve skrev:Ska du lyssna på musik så är det X5:an som gäller. Hugger FLAC och är ett jäkla gött ljud! Ska du se på film tycker jag du får gå upp lite is torlek till t.ex. Iaudio A2 eller archors 640.

Fast problemet med dom där större apparaterna är att man inte får ner dom i fickan så dom blir krångligare att bära med sig.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-14 01:45

JB skrev:...iAudio verkar inte ens ha något "Library" eller stöd för ID3 taggar...

...Här kan du se lite omdömen om båda:

Vart har du läst att den inte har ID3-taggsstöd?

Eftersom jag inte håller mig uppdaterad på den här marknaden så är den andra säkert mycket bättre (på vissa eller alla punkter) men jag är extremt svårflörtad när det gäller omdömen från privatpersoner som jag inte känner! De kan ju tycka vad som helst utan att veta något, eller hur!? ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-14 13:24

Tack JB, det var viktig info! En Creative Zen med linjeingång hade varit det ideala! (FLAC känns inte direkt nödvändigt)

Ska kolla de där andra modellerna - jag som trodde jag hade hittat nästan rätt :)

Tack till samtliga, bra tips!

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-06-14 16:00

Hade en X5L. Funkade kanon till musik. Riktigt bra faktiskt + den väldigt långa batteritiden.
Video blev det inte mkt av för mig, Lyckades rippa EN film till rätt format, och bilden var väl sådär.
Och sedan gick den sönder rätt frekvent.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-14 16:59

Iaudio - du vill ha flac!

Den andra viktiga saken är att man skall kunna tanka den med både musik och ström via USB utan att ha någon mjukvara installerad. Där vet jag inte hur det är med Creative.

Är själv en MYCKET nöjd ägare till en (cowon) Iaudio D2. Det kanske är ett alternativt? En bra sida att titta på är Iaudiophile.net. Mycket bra info om Iaudiomodellerna.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-14 17:08

Slartibartfast skrev:
JB skrev:...iAudio verkar inte ens ha något "Library" eller stöd för ID3 taggar...

...Här kan du se lite omdömen om båda:

Eftersom jag inte håller mig uppdaterad på den här marknaden så är den andra säkert mycket bättre (på vissa eller alla punkter) men jag är extremt svårflörtad när det gäller omdömen från privatpersoner som jag inte känner! De kan ju tycka vad som helst utan att veta något, eller hur!? ;)

[slrt]

Läste det i en av användar-recensionerna på prisjakt, så jag kan inte lova att det stämmer (därför jag skrev "verkar inte ens ha")
Och nej självklart kan man inte lita på allt alla man inte känner skriver, så man bör alltid kolla upp att allt stämmer själv så man är säker.

Men om line-in är viktigt så är ju iRiver ett alternativ, dom brukar oftast ha line-in på sina spelare, tex iRiver H300 kan ju vara värd att kolla in... men den klarar bara 10 fps videos och har mindre och sämre skärm så den är inte lika trevlig att titta på videos med som Zen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-14 17:14

Förresten... hur har du tänkt att använda den? Tittar du bara på HD baserade lösningar?

När jag packar ihop en film till max-kvalitet för skärmen på min D2 så blir den ca 500 mb stor. Mao jag får in ca 8 långfilmer. Eller en en väldig massa musik. Då har jag ändå inte byggt ut den med ett SD-kort.

Efter som jag antar att du har ditt PRIMÄRA musikbibliotek på en server (inte i spelaren) så behöver du inte ha HD i spelaren. Fundera på det. Det är lite beroende på hur du ser att du vill använda den.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-14 17:18

Jag kan bara svara på iAudio D2. Funkar utmärkt på mp3:or men inte på flac:ar. Irriterande. De skall enligt uppgift ha fixat det med senaste mjukvaruutgåvan (som jag inte har provat ännu). Men detta gäller alltså D2.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-14 17:34

Koffe - tack för info om D2! Vi har lite SD-kort (Kamera) liggandes.. :)

Frågor: Har D2 line in-inspelning av musik..? (Inte helt nödvändigt dock)

Verkar ju vara mer än tillräcklig skärm (duger det för engelska komediserier så är det ok :D ) - X5L skippar vi nog pga liten skärm.

Är D2'an också USB-host(?) så kanske det är ett plus, samt att som du säger så är det bra att slippa jobbiga programvaror. STORT plus med drag n drop.

Ska kolla vidare på den prismässigt... Står mellan D2 och Zen Vision då kanske....!!

(Zen V och X5L finns ju ofta begagnade om man nu vågar det?)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-14 18:13

phloam skrev:Koffe - tack för info om D2! Vi har lite SD-kort (Kamera) liggandes.. :)

Frågor: Har D2 line in-inspelning av musik..? (Inte helt nödvändigt dock)

Verkar ju vara mer än tillräcklig skärm (duger det för engelska komediserier så är det ok :D ) - X5L skippar vi nog pga liten skärm.

Är D2'an också USB-host(?) så kanske det är ett plus, samt att som du säger så är det bra att slippa jobbiga programvaror. STORT plus med drag n drop.

Ska kolla vidare på den prismässigt... Står mellan D2 och Zen Vision då kanske....!!

(Zen V och X5L finns ju ofta begagnade om man nu vågar det?)

Ja - den har line in. Men du måste köpa en specialkabel (ca 300 sek vill jag minnas att den kostade)Se bild.

USB-host. hmm, om man med det menar att man kopplar den rakt in via USB och laddar den utan installerade drivare eller mjukvaror. - Ja. Det är alltså drag-and-drop.

Priser - jag köpte min i butik på teknikmagazinet för 2399. Nu har de sjunkit. Om du bor i Stockholm är du välkommen över och prova den.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-14 18:32

Koffe skrev:Efter som jag antar att du har ditt PRIMÄRA musikbibliotek på en server (inte i spelaren) så behöver du inte ha HD i spelaren. Fundera på det. Det är lite beroende på hur du ser att du vill använda den.

Fast det är ju jobbigt att måsta hålla på att flytta över just den musik man är sugen på att lyssna på.
Smidigt att alltid ha hela samlingen på hårddisken med sig än vart man går, sen kostar ju en spelare med 30 gb hårddisk ungefär lika mycket som en liknande fast med 4 gb flashminne :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-14 20:35

Koffe skrev:Ja - den har line in. Men du måste köpa en specialkabel (ca 300 sek vill jag minnas att den kostade)Se bild.

USB-host. hmm, om man med det menar att man kopplar den rakt in via USB och laddar den utan installerade drivare eller mjukvaror. - Ja. Det är alltså drag-and-drop.

Ah, bra! Konstigt det där med line in-kablar - vad konverterar "line in converter" och vad skiljer en vanlig phono till phono från "line in cable(optional)"?? Varför så dyr..?

Med USB-host menar jag att man kan koppla in kameran direkt i spelaren (slippa gå via dator)! Kan vara bra (Fast kanske mest om vi pratar 30G hd att dumpa på)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-14 20:46

phloam skrev:Ah, bra! Konstigt det där med line in-kablar - vad konverterar "line in converter" och vad skiljer en vanlig phono till phono från "line in cable(optional)"?? Varför så dyr..?

Med USB-host menar jag att man kan koppla in kameran direkt i spelaren (slippa gå via dator)! Kan vara bra (Fast kanske mest om vi pratar 30G hd att dumpa på)

Line In converter är nog bara en övergång från "den konstiga pyttekontakten" till något som är användbart.

Här är den... 79:- kr var det.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-15 21:32

Tänkte tillägga att Zen Vision har en kabel man kan köpa till som gör att du kan koppla den till TVn och använda den som media spelare direkt till TVn, jag köpte en sådan och tycker det är ett användbart tillbehör :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-26 01:38

Lutar just nu starkt åt en Creative Zen Vision M 30G....!! Tycks motsvara de krav vi har riktigt bra efter genomgång.

Sista chansen att opponera sig :)

Det är väl enkel drag n drop som gäller i stort..? Ingen jobbig programvara nödvändig? Är den som följer med bra och enkel att använda? (Enda frågetecken just nu!)

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-06-26 14:50

Jag har äger en Vision M och det är en riktigt bra spelare. Men jag skulle i dagsläget köpt en Clix2. Trots att den bara finns med 4 eller 8gb istället för 30.

Recensioner:
http://www.pocketables.net/2007/04/review_iriver_c.html

http://www.trustedreviews.com/mp3/review/2007/05/04/Iriver-clix-2-4GB-MP3-Media-Player/p1

http://reviews.cnet.com/mp3-players/iriver-clix-4gb-second/4505-6490_7-32327766.html?tag=prod.txt.2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-26 17:33

tack AnotherDrinkPlease, bra länkar!

Ser läcker ut, Clix2... kan falla på det där med minnet dock. Om du nu tycker Vision M är bra också :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-26 19:51

Jag säger väl D2 en gång till... du vill inte transcoda... :-)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-06-28 18:08

phloam skrev:Lutar just nu starkt åt en Creative Zen Vision M 30G....!! Tycks motsvara de krav vi har riktigt bra efter genomgång.

Sista chansen att opponera sig :)

Det är väl enkel drag n drop som gäller i stort..? Ingen jobbig programvara nödvändig? Är den som följer med bra och enkel att använda? (Enda frågetecken just nu!)

Nejdå inga jobbiga program behövs, bara att dra och släppa i utforskaren. (på creative spelaren alltså)

Återgå till Köpråd