yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-20 01:03

Ohörsamhet leder till låsning, som utlovat.

Edit:
Tråd upplåst igen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-06-20 08:29

patrikf skrev:Phon! Jag är förvånad. (IÖ är hopplös).
Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person? Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er. Argumentera i sakfrågor i stället.
Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.
Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.

Alle vet jo hvem morello er, så whats the point?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-20 08:30

Alla som inte gillar ns-10 kan väl helt enkelt bara skaffa en huvudbonad på sin avatar.

Jag har aldrig ens hört dem. Räcker det med keps då?

JohanR

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-20 09:28

Personangrepp. Dessutom lögn, jag kan hoppa.

(Även om jag kanske inte är så bra på det, i synnerhet inte efter din falska pipa :wink: )

patrikf skrev:Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person?

Om du aktiverar valnöten inser du nog att Rain liksom du istället för att hålla sig till sakfrågor går till ständiga personangrepp. Att göra det under pseudonym är anmärkningsvärt, och ett påtagligt problem för diskussionen . I övrigt är väl personen Rain tämligen ointressant bortsett ifrån att det kanske vore lämpligt att utfärda en varning för de arbeten han gör.

patrikf skrev:Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er.

Tycker som ni, heter det.

patrikf skrev:Argumentera i sakfrågor i stället.

Och det skall komma från dig Patrik Finn! :lol: :lol: :lol:

patrikf skrev:Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.

Vem låter honom inte göra det?

patrikf skrev:Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.

Om han under psuedonym gått till personangrepp mot någon namngiven person är det lika anmärkningsvärt. Har han det?

I övrigt ser jag fram emot vad Phon skall lyckas göra för att modifiera sina NS10. Jag har förstått att såväl gummimjölk, experiment med strömningsdämpning, basreflexportar och mer eller mindre dramatiska förändringar av delningsfilter har kontemplerats och/eller provats...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-20 10:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-20 09:44

RJohan skrev:
Alla som inte gillar ns-10 kan väl helt enkelt bara skaffa en huvudbonad på sin avatar.

Jag har aldrig ens hört dem. Räcker det med keps då?

JohanR

Keps eller indianfjäder går också bra.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-20 10:02

Inte för att jag vet var det kommer ifrån men när jag läser denna tråden kan jag inte hitta någon som sagt att de fått uppgifter från Faktiskt gällande någons identitet. En ogrundat påstående som sedan leder till vild spekulation javisst.

phon skrev:På tal om Melodifestivalen, jag kollar just på hon den där "Trying-to-recall" lärarinnan vad hon nu heter. Marie Lindberg var det visst. Har hört den på radio några gånger, låter inget vidare.

För övrigt minns jag tydligt vad familjen tyckte om Melodifestivalen. Det MÅSTE ha varit ett absolut lågvattenmärke vad gäller ljudkvalitet. Maken till sunkigt ljud har jag åtminstone inte hört förut vad jag kan minnas. Att man med stolthet kan producera en sånt stort evenemang efter deviserna "hörbarhet nolla" och "burktelefon duger" tycker jag borde leda till ett snabbt utbytande av alla inblandade som inte omedlebart sade upp sig efter första avsnittet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-20 10:27

Vad e de här? Melodifestivalen? Tittar ni på sånt? Där bör väl ljudet helst vara helt avstängt, eller disten så hög att det bara blir brus kvar...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 10:34

UrSv skrev:
För övrigt minns jag tydligt vad familjen tyckte om Melodifestivalen. Det MÅSTE ha varit ett absolut lågvattenmärke vad gäller ljudkvalitet. Maken till sunkigt ljud har jag åtminstone inte hört förut vad jag kan minnas. Att man med stolthet kan producera en sånt stort evenemang efter deviserna "hörbarhet nolla" och "burktelefon duger" tycker jag borde leda till ett snabbt utbytande av alla inblandade som inte omedlebart sade upp sig efter första avsnittet.

Jag tänkte inte på några absoluta kvalitetsnivåer, utan mer på relativa.

Alltså, hon lärarinnan lät (vad jag tycker) otroligt mycket bättre direkt från scen än senare via skiva. Jämför själv så hör du nog.

Max skrev:Vad e de här? Melodifestivalen? Tittar ni på sånt? Där bör väl ljudet helst vara helt avstängt, eller disten så hög att det bara blir brus kvar...

:lol: :lol:

Man kan ha bilden avstängd så slipper man lyssna på den.
Sedan tittar man på ljudet så slipper man höra disten också ..... 8) 8)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-20 10:34

PatrikF
Varför denna fixering vid användaren RAIN´s person? Det luktar hämd för att han(?) inte tycker som er. Argumentera i sakfrågor i stället.

Rikta då din kritik mot Rain istället - för det är just sakfrågor han undviker.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 10:36

MP skrev:

Keps eller indianfjäder går också bra.

Yieehaw! Indianfjäder får min röst direkt. :lol:

(det är ingen p-rulle va? Indianfjäder ... :oops: )

.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-20 10:38

Tänkte inte på det :wink:

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-20 10:38

Rain skrev:Scheiner är ingen duvunge direkt och ligger bakom mängder av bra inspelningar men trots detta så anser antagligen Ingvar ändå att Scheiner inte vet eller kan något BARA för att han har använt sig av och lovordat NS 10.

"Scheiner has recorded many albums that have become gold standards in the industry. He's responsible for the pristine sound of Steely Dan and Donald Fagen, and his list of credits reads like a Who's Who in the music business, from Aerosmith to Grover Washington, Jr. More importantly, he's become the "go-to" guy for producing and mixing surround music. He's breathed 5.1 life into such great recordings as The Eagles' Hell Freezes Over and Sting's Brand New Day"
"I still use Yamaha NS-10's for stereo."
" I still find that they're the most reliable and accurate speakers ever built!"....snip.....

även om jag i sak håller med IÖ att man borde mixa med nåt bättre än NS10, så kan man väl inte säga att Steely Dan / Fagen plattorna låter kasst, nu vet vi ju inte OM NS10 använts där, men ganska troligt är det ju.

Scheiner har väl också spelat in och mixat Fagen's "Morph the Cat"?
Hur låter den tycker Ni? den låter rätt bra iallafall i min stereo, men man blir kanske lurad av "soundet" som IÖ talade om, det är ju "great" :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-20 10:39

Viskar: MP, vad är en p-rulle för nåt?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-20 10:42

Viskar tillbaka... en phon-rulle lätt perforerad i mitten och optimerade öppningar i båda ändar :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 10:48

Bilden på Rain.

Nu funkar ftp igen så jag kan visa min fina bild av Rain.
Visserligen förklädd till Madonna på bilden, men frisyren känns ändå igen.
Klippt med raka kanter och stripig lugg.

En kanadensisk utgåva, mastrad 1995 eller nåt, okänd metod eller studio.
Låter skunk, men det kanske regnar bort, oljudet.

Bild
Senast redigerad av phon 2007-07-29 13:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 10:49

MP skrev:Viskar tillbaka... en phon-rulle lätt perforerad i mitten och optimerade öppningar i båda ändar
:wink:

Neeej, det är ju en XXX, sån där på natten på TV alltså. :lol: :lol:

den andra är tratt ....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 10:59

realist skrev:
Låt den som vill gå ut med sin identitet själv här.
Vet tex att Morello inte vill att man ska använda hans riktiga namn och det respekteras.

Alle vet jo hvem morello er, så whats the point?

Jag har inte en susning om vem morello är bakom nicket.. Så där överdriver du allt hans kändiskap en del.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-20 11:00

Tompa_39 skrev:
Rain skrev:Scheiner är ingen duvunge direkt och ligger bakom mängder av bra inspelningar men trots detta så anser antagligen Ingvar ändå att Scheiner inte vet eller kan något BARA för att han har använt sig av och lovordat NS 10.

"Scheiner has recorded many albums that have become gold standards in the industry. He's responsible for the pristine sound of Steely Dan and Donald Fagen, and his list of credits reads like a Who's Who in the music business, from Aerosmith to Grover Washington, Jr. More importantly, he's become the "go-to" guy for producing and mixing surround music. He's breathed 5.1 life into such great recordings as The Eagles' Hell Freezes Over and Sting's Brand New Day"
"I still use Yamaha NS-10's for stereo."
" I still find that they're the most reliable and accurate speakers ever built!"....snip.....

även om jag i sak håller med IÖ att man borde mixa med nåt bättre än NS10, så kan man väl inte säga att Steely Dan / Fagen plattorna låter kasst, nu vet vi ju inte OM NS10 använts där, men ganska troligt är det ju.

Är det det?

Den mest ljudkvalitetsberömda av dem är väl Gaucho, och den kom mig veterligt 1980, vilket betyder att NS10 fanns, men det var innan NS10 börjat användas en mass. Dessutom var det ju Donald Fagen själv som producerade plattan, och om den låter signifikant annorlunda än andra plattor som samme inspelningstekniker varit inblandad, får man kanske förmoda att det beror på producenten.

Den som söker svar får helt enkelt leta efter gemensam nämnare. Den är nog inte NS10, utan Donald Fagen.

Skulle vara kul att höra den nya SACD-versionen. Enligt Scheiner själc använder han ju NS10 bara för stereolyssning. Någon som hört den flerkanaliga SACD-versionen?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-20 11:16

IngOehman skrev:Är det det?

Den mest ljudkvalitetsberömda av dem är väl Gaucho, och den kom mig veterligt 1980, vilket betyder att NS10 fanns, men det var innan NS10 börjat användas en mass. Dessutom var det ju Donald Fagen själv som producerade plattan, och om den låter signifikant annorlunda än andra plattor som samme inspelningstekniker varit inblandad, får man kanske förmoda att det beror på producenten.

Den som söker svar får helt enkelt leta efter gemensam nämnare. Den är nog inte NS10, utan Donald Fagen.

Vh, iö

Jo, det är nog sant, han o Gary Katz.

Gaucho speciellt och The Nightfly låter ju kanon, de senare alstren håller inte samma klass tycker jag nog....nåja intressant detta iallafall hur det kommer sig att NS10 blev så "stora" om Ni förstår vad jag menar....

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2007-06-20 11:23

oops, double post
Senast redigerad av Tompa_39 2007-06-20 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-20 11:28

IngOehman skrev:Skulle vara kul att höra den nya SACD-versionen. Enligt Scheiner själc använder han ju NS10 bara för stereolyssning. Någon som hört den flerkanaliga SACD-versionen?
Du lyssnade på tvåkanals-SACD:n hemma hos mig, faktiskt. ;)

Jag har lyssnat på surroundspåret på Babylon Sisters litet som hastigast hemma hos Audix. Tydlig stämsång i bak, inte bara ekon och effekter. Lät väldigt bra, i alla fall.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 11:36

IngOehman skrev:
I övrigt ser jag fram emot vad Phon skall lyckas göra för att modifiera sina NS10. Jag har förstått att såväl gummimjölk, experiment med strömningsdämpning, basreflexportar och mer eller mindre dramatiska förändringar av delningsfilter har kontemplerats och/eller provats...

Vh, iö

Aja, inte avslöja :lol:

Men såhär nånting:

Basportarna utgår nog, i vart fall i originallådan.

Jag vill inte såga i den, men det är inte uteslutet att jag bygger en annan låda och provar basreflex. Känns som baselementet kan fungera bra så.

På programmet står annars, nedifrån i frekvens räknat:

Fixa 100Hzpuckeln genom att ta ner Q i låda, med strömningsdämpning och isotermisering, om det senare nu kan ge nåt extra.

Fixa vådan av 100Hz puckeln, det som nu fixas med en mycket större förstärkare (= lägre Ri). Det hanterar jag i filtret istället, med grövre tråd. Mycket effektivare.

Fast nu är det kanske ingen puckel längre att hantera, jag får försöka balansera det där så att det blir nån verkningsgrad kvar i basen. Lagom mycket av allt.

Då har vi ingen puckel, men fortfarande ett baffelsteg, som bekämpas med nämnda nya filter.

Så långt gånget kan jag då använda filterdelar som hävarm att bekämpa toppen runt 1kHz. Sugkrets eller på annat sätt.

Ordningstal på filter, samt exakt delning vet jag inte än, det är rätt mycket att ta hänsyn till just i det frekvensintervallet.

Illalåtande baselement, effekttålighet och ljudtryck från diskant, fassamarbete, spridning mm. Jag får försöka mäta/räkna mig fram till en kompromiss.

Över delningen räknar jag att diskanten gör ett skapligt jobb, möjligen med mindre justeringar. Reflexerna i kanter + filtringen måste hanteras.

Från kanske 2kHz räknar jag med att ta hand om / minska kamfiltereffekten pga reflexen i mixerbordet när monitorn ligger på konsollen. Dålig placering dom flesta har.

Jao, nåt sånt, sen var det väl inte så mycket mer tror jag, det får väl värka fram medans jag jobbar. Det tar nog sin tid.

.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-20 11:46

phon skrev:
Så långt gånget kan jag då använda filterdelar som hävarm att bekämpa toppen runt 1kHz. Sugkrets eller på annat sätt.

Här är en modifiering av filtret för ursprungsmodellen om du inte redan sett det:

http://www.cdmasteringservices.com/ns10modification.htm

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 12:04

Tack. Jag har letat efter NS10-moddar på nätet men inte hittat några.

Edit: Nu har jag läst, och slipper modda själv, bra! :lol:

****** SEMESTER *****

Hav, båtar och salta bad. :)

äh, jag fortsätter väl ett tag till .....

.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-20 12:11

phon skrev:Tack. Jag har letat efter NS10-moddar på nätet men inte hittat några.

Jag antar att den modden ligger bakom den röda frekvenskurvan här:

Bild

Ingen helt lyckad mod...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-20 12:26

Ja det kanske den gör.

Du ser fortfarande oroligheterna mellan 2k och 5k som produceras mer av basen än diskanten, även om puckeln vid 1k5 är utplattad.

Jag hade tänkt att även få bort det rasslet, mest genom elementdämpning, men även filter. Vi får se hur det går.

Bra länk du hade för övrigt, han verkar ju rätt sund den där mastringsteknikern.

What Happened To Dynamic Range?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-20 12:51

phon skrev:Ja det kanske den gör.

Du ser fortfarande oroligheterna mellan 2k och 5k som produceras mer av basen än diskanten, även om puckeln vid 1k5 är utplattad.

Jag hade tänkt att även få bort det rasslet, mest genom elementdämpning, men även filter. Vi får se hur det går.

Bra länk du hade för övrigt, han verkar ju rätt sund den där mastringsteknikern.

What Happened To Dynamic Range?

Det finns många sunda människor...

Har även sett att det tillverkats och sålts "time alignment rings" att sätta mellan baselement och låda så att elementens talspolar hamnar i ens.

Oops.. Hittade länken:

Bild

http://www.42-dont-panic.de/Audio_Produ ... fting.html

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-20 12:52

Ja, vad kan man säga - Bob Speer gör i den där artikeln en hjälteinsats.

Om sedan Rain (m fl) tror/upplever att ljudkvaliteten int gått ned sedan mitten av 80-talet så förklarar det ju varför dessa människor har så svårt att deltaga sakligt ch konstruktivt i diskussionerna om problemen.

De hör och förstår helt enkelt inte det problem som andra anmärker på. Då bli de ju lite utanför i diskussionen liksom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-20 12:56

Av ren nyfikenhet.....

Vad anser den samlade forumeliten om ns1000M? Anses den vara lika sopig som ns10? Bättre?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-20 13:01

IngOehman skrev:Ja, vad kan man säga - Bob Speer gör i den där artikeln en hjälteinsats.

Om sedan Rain (m fl) tror/upplever att ljudkvaliteten int gått ned sedan mitten av 80-talet så förklarar det ju varför dessa människor har så svårt att deltaga sakligt ch konstruktivt i diskussionerna om problemen.

De hör och förstår helt enkelt inte det problem som andra anmärker på. Då bli de ju lite utanför i diskussionen liksom.

Föregå gärna med gott exempel och sluta att klanka ner på personer.

Det är varken sakligt eller konstruktivt och börjar bli ordentligt tröttsamt nu.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi