Är BB 602,604 hissad i basen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-06-25 23:53

phon skrev:Hade killen spelat in dom innan han jämförde?

Oinspelade OP-ampar låter lätt lite rått, ungefär som oinspelade Quacktis.


:lol:

Nu ska vi inte vara elaka. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav IngOehman » 2007-06-26 00:39

Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom :? . Så jag undrar:

1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?

2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav Richard » 2007-06-26 08:13

IngOehman skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom :? . Så jag undrar:

1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?

2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?


Vh, iö


Tack för svaret. Du ska få en utförlig beskrivning.

Spelaren verkar subjektivt ha mycket mera bas än sony dvp ns 76, men spelarna mäter troligen likadant. Spelarna blindtestades mot varandra med samma ingång, samma kabel. Båda spelarna mätte exakt 2,0 V. ut. Min brors Linn Karik, analogt, via dess 1-bitsomvandlare, lät i jämförelse tunnare i basområdet, väldigt lik Sony dvp ns. 76, men med en renare mera artikulerad bas. Karik blintestades dock inte mot de andra två spelarna.

Linn Ikemi har mycket bas, men en artikulerad sådan, således inget bummel som från min 1-bitars Marantz cd67 ( då HDAM bufferten används )

Eftersom vi var oerhört nyfikna hur dom fått fram denna tunga bas så dissekerade vi naturligtvis apparaten för att kolla hur dom gjort.

Det vi såg var: Ingen " clocklessteknologi" ( inget ad 1890 chip eller liknande någonstans, likt cd 12 och benchmark dac 1), däremot en presisionsklocka " clydebuilt" grundligt avkopplad med helt egen strömförsörjning. Denna är plaserad precis bredvid Dacen BB 1738 HDCD.

fyrdubbla lagers glasfiberkort gör att spelaren mest av allt liknar en dator, således mycket ytmonterat i komponentväg.

Drivverket är gjort rent mekaniskt till 100% Linn ( så står det på diskklampen ) men dekoder/korrektionschip kommer alla från sonys standardhylla.

" Titta där" ropade min bror och pekade mot de analoga stegen.
Vi tog fram en ficklampa och såg att det sitter 4 BB 602 chip på utgången, 2 bredvid dacen ( I/V) och två kopplade som buffert bredvid utgångskontakterna. Inga elektrolyter på utgången. Inget utgångsrelä. BB 602 avkopplade med fyrkantiga polypropkondingar, 12 stycken totalt.

Det satt också 4 st. BB 602 vid de balanserade utgångarna, men de använde vi inte.

Linns brilliantnätdel ( switchad ) används, separata regulatorer till de olika delarna ( 14 st. )


Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?

Kan kanske en genomoptimering av spelaren ( helt separata nätdelar till allt)ge denna hörbara förbättring mot sony dvp ns 76, vid blindtesten. ( I sonyspelaren sitter det 5532kretsar samt elektrolyter på utgången ).

Intressanta frågor, som kan vara svåra att svara på för dig, men det vore mycket intressant att höra dina tankar kring detta spörsmål.

Sigurd_Ruschkowski
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 2006-08-03

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-06-26 12:17

"Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen? "

Det beror med stor sannolikehet på allt det du nämner plus en del annat så som tex strömförsörjningen och mottagarchippet. Jag tror inte att man kan peka ut en enda del och säga att just denna är det som ger just denna fina bas, utan det är ett samspel av alla komponenters inverkan.

Som du skriver så mäter de säkert lika bra vad gäller statiska mätningar a la frekvensgång och dist. Har du kollat frekvensgånge i basen?

Att olika typer av DACar låter olika i basen är min erfarenhet.

Att olika OPampar låter olika i basen har jag märkt likaså.

Att olika PS ger olika bas är även det min erfarenhet.

Men att basen låter bättre, kan det bero på att egentligen diskanten låter sämre och man får en uppfattning av att basen låter bättre?


Är båda spelarna DCkopplade?



Mvh
Sigurd

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-26 12:27

Sigurd_Ruschkowski skrev:"Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen? "

Det beror med stor sannolikehet på allt det du nämner plus en del annat så som tex strömförsörjningen och mottagarchippet. Jag tror inte att man kan peka ut en enda del och säga att just denna är det som ger just denna fina bas, utan det är ett samspel av alla komponenters inverkan.

Som du skriver så mäter de säkert lika bra vad gäller statiska mätningar a la frekvensgång och dist. Har du kollat frekvensgånge i basen?

Att olika typer av DACar låter olika i basen är min erfarenhet.

Att olika OPampar låter olika i basen har jag märkt likaså.

Att olika PS ger olika bas är även det min erfarenhet.

Men att basen låter bättre, kan det bero på att egentligen diskanten låter sämre och man får en uppfattning av att basen låter bättre?


Är båda spelarna DCkopplade?



Mvh
Sigurd


Mycket intressant.

Allt det du skriver kan jag nog hålla med om. Förvisso kan också basåtergivningen subjektivt upplevas kraftigare om diskanten är dämpad/försämrad, detta är min erfarenhet också.

Troligen mäter båda spelarna helt rakt. Sonys dvp ns76 är dock ac-kopplad på utgången, vilket inte Linn Ikemi ( så vitt vi kunde se ) är.

Din slutsats är alltså, alla komponenter i Ikemispelaren påverkar ljudresultatet, t.om. mottagarchipet enligt dig. Kanske är det så.

Vad säger Ingvar?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Är BB 602,604 hissad i basen?

Inläggav IngOehman » 2007-06-26 15:44

Richard skrev:
IngOehman skrev:
Richard skrev:Är ic-kretsen BB 602 eller 604 helt neutral, eller är den hissad i basen?

Jag undrar detta eftersom Linn Ikemi innehåller denna krets som analogt steg vid utgången. Spelaren har en kraftfull bas.

Morello, eller Nagref, Ingvar? någon annan som vet något ?

Innan det känns meningsfullt att gå in i dtalj med huvudspörsmålet vill jag ha två frågor besvarade.
Din fråga baserar du nämligen på något som ser ut som du vill göra till ett axiom :? . Så jag undrar:

1. Vad är det som gör att du skriver att Linn Ikemi har en kraftfull bas
och hur har du kommit fram till att så är fallet?

2. När du skriver "kraftfull bas", menar du att den är överdriven då?


Vh, iö


Tack för svaret. Du ska få en utförlig beskrivning.

Spelaren verkar subjektivt ha mycket mera bas än sony dvp ns 76, men spelarna mäter troligen likadant.

Hmmm... Sådant har jag aldrig varit med om faktiskt, sagt med reservation för att jag inte känner till vilka gränser du har för att ta till uttrycket "mycket mera", respektive "likadant".

Min erfarenhet är att det ALLTID går att hitta mätmässiga förklaringar till varför apparater färgar som de gör. Det brukar inte ens vara speciellt svårt att hitta förklaringen. Det är ju hur apparaterna presterar som avgör hur de låter, och det är ju hur de presterar som man mäter, om man är någotsånr förnuftig.

Spelarna blindtestades mot varandra med samma ingång, samma kabel. Båda spelarna mätte exakt 2,0 V. ut. Min brors Linn Karik, analogt, via dess 1-bitsomvandlare, lät i jämförelse tunnare i basområdet, väldigt lik Sony dvp ns. 76, men med en renare mera artikulerad bas. Karik blintestades dock inte mot de andra två spelarna.

Ok. Då är en skillnad konstaterad (med för mig känd konfidens) men fortfarande finns ingen hjälp för den som undrar viken som är mera korrekt.

Linn Ikemi har mycket bas, men en artikulerad sådan, således inget bummel som från min 1-bitars Marantz cd67 ( då HDAM bufferten används )

Vad betyder "har mycket bas"? Jag förstår inte begreppet. Att en inspelning har mycket bas förstår jag vad det betyder, men en apparat är ju (förhoppningsvis) i sig själv tyst.

Om någon skriver att en apparat överdriver basen från inspelningarna förstår jag vad det betyder. Det betyder att apparaten ifråga ändrar klangen på inspelningen genom att öka mängden av bas så att det blir proportionellt mera jämfört mot det andra på inspelningen.

Eftersom vi var oerhört nyfikna hur dom fått fram denna tunga bas så dissekerade vi naturligtvis apparaten för att kolla hur dom gjort.

Fått fram? Det låter som om du skriver att det är apparaten som skapar basen. Menar du att den finns där den tunga basen, oavsett vilket fonogram ni spelar? :o

Det vi såg var: Ingen " clocklessteknologi" ( inget ad 1890 chip eller liknande någonstans, likt cd 12 och benchmark dac 1), däremot en presisionsklocka " clydebuilt" grundligt avkopplad med helt egen strömförsörjning. Denna är plaserad precis bredvid Dacen BB 1738 HDCD.

Ok.

fyrdubbla lagers glasfiberkort gör att spelaren mest av allt liknar en dator, således mycket ytmonterat i komponentväg.

Ok.

Drivverket är gjort rent mekaniskt till 100% Linn ( så står det på diskklampen ) men dekoder/korrektionschip kommer alla från sonys standardhylla.

Ok. Menar du alltså att Ikemi och Karik (och Sony) använder till stora delar samma elektronik?

"Titta där" ropade min bror och pekade mot de analoga stegen.
Vi tog fram en ficklampa och såg att det sitter 4 BB 602 chip på utgången, 2 bredvid dacen ( I/V) och två kopplade som buffert bredvid utgångskontakterna. Inga elektrolyter på utgången. Inget utgångsrelä. BB 602 avkopplade med fyrkantiga polypropkondingar, 12 stycken totalt.

Ok.

Det satt också 4 st. BB 602 vid de balanserade utgångarna, men de använde vi inte.

Ok.

Linns brilliantnätdel ( switchad ) används, separata regulatorer till de olika delarna ( 14 st. )

Ok.

Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?

Kan kanske en genomoptimering av spelaren ( helt separata nätdelar till allt)ge denna hörbara förbättring mot sony dvp ns 76, vid blindtesten. ( I sonyspelaren sitter det 5532kretsar samt elektrolyter på utgången ).

Intressanta frågor, som kan vara svåra att svara på för dig, men det vore mycket intressant att höra dina tankar kring detta spörsmål.

1. Tack för den fina beskrivningen!

2. Jag kan konstatera att vi baserat på din beskriving inte kan veta om apparaten återger basen korrekt eller om de gör det snyggt färgande, och jag vet det inte heller. Vad jag vet är dock att både Bechmark-DACen och Linn LP12 återger signalen verkligen bra, men enda randanmärkningen att det finns en mikroskopisk avrullning i högsta diskanten. Kanske vet du har Ikemi låter vid sidan av någon av dessa?

3. Du skriver: Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?
Men min uppfattning är att alla apparater kännetecknas av sina fel snarare än sina "förtjänster". Om en apparat har "fin bas" (i bemärkelsen ursprungstrogen) eller någon annan förtjänst, så betyder det att den INTE skadar signalen. Att den inte skadar signalen beror inte på att någon specifik komponent har något egenskap, utan det beror alltid på att INGEN av komponenterna som deltar i basens återgivande skadar ljudet!

Men som sagt - huruvida apparaten ifråga har en återgivning som är korrekt (= i överensstämmelse med originalet) är inte ännu utrett om jag förstod det du skrev rätt. Det enda vi vet är att du gillar det sätt den spelar basljuden på.


Eller om jag får travestera din fråga...
(Min fråga är således, är denna fina bas resultatet av en ic-krets som exelerar i basområdet vid användandet som buffertkrets och I/V, eller beror det på klockan, drivverket, eller kanske på Dacen?)
...så gör jag det såhär:

Tänk dig att en snubbe man stämt möte med 09:00, kommer i tid.

Är då denna fina punktlighet resultatet av att personens väckarklocka fungerar, eller beror det på att samma väckarklocka fick honom att vakna 07:30 på morgonen, eller att han åt frukost tillräckligt snabbt, eller att bussen som han åkte med inte var försenad eller fastnade i trafikstockningen, eller att sträckan från hans bostad till mötesplatsen var tillräckligt kort för att kunna avvserkas på den tid han hade planerat att ha till förfogande för transporten, eller berodde det på att han mindes mötet, eller att han inte snubblade i trappan och bröt benet, eller att ingen rånade honom på vägen, eller berodde det på att sekreteraren inte slängde ut honom, utan släppte in honom?

Svaret är förstås att det beror på allt det nämnda, och mycket mer. När något är ointerruptat (vare sig det är en person som skall komma i tid till ett möte, eller en musiksignal som skall komma fram oanfrätt) så måste allting klaffa, och inget inteferera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-06-26 17:13

Tack Ingvar för det utförliga svaret!

En holistisk syn på konstruerandet förordar du, dvs. allt spelar roll, således kan man inte alltid peka ut någon enskild orsak till att en apparat låter korrekt eller ej, i varjefall inte oftast. Detta verkar förnuftigt.

Vad det gäller drivverket ser dom helt olika ut i Karik och Ikemi, men båda är gjorda av gjutgods, och av Linns fabrikat.
Elektroniken från båda transporterna kommer till stora delar från sonys chipavdelning ( dekoder/korrektion), dock i olika generationer och troligen i Linns egna konstruktionslayout.

Vad det gäller den kraftfulla artikulerade basen, kan ju detta bero på att Ikemi troligen INTE färgar ljudet, utan låter basregistret återges ofärgat, vilket inte sony dvd:n uppenbarligen klarar.
Ac-koppling, 5532 kretsar och elektrolyter på utgången gör väl knappast saken bättre heller, till sonys nackdel. Men det kanske är som du säger, Ikemi kanske är en mycket mer genomarbetad produkt, där allt har en betydelse, och i slutändan blir det en mycket hörbar förbättring, vad vet jag?

Trådens huvudfråga var huruvida op-ampen BB 602 och dess bröder färgar ljudet så att basen blir mera framträdande än t.ex chipet 5532, som sitter i sonyn.
D.v.s. då man som jag och min bror upplever en stor ljudmässig förbättring, då vill man gärna veta orsaken till den.
Man vill också i detta fallet, där skillnaderna är så pass hörbara, veta om en avsiktlig färgning införts av Linn för att " förbättra ljudet".

Svaret jag fått i denna tråd är att BB 602 inte färgar ljudet utan att den skillnad vi upplever beror på många saker, inte ett chip allena.

Tack för denna info!

V.H. Richard.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 17 gäster