Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Pseudovetenskap från början till slut.
1. Testet är inte blint.
2. Man visar inte layput eller schema
3. Analysen saknas (varför låter de som de gör)
rylandes skrev:Bara för att dessa OP är pinnkompatibla så har de ju naturligtvis inte samma egenskaper iövrigt med brus, förstärkning, slewrate, osv.
Därför är ju den här typen av jämförelse med samma kringkomponenter helt ointressant.
Det bör ju vara på olika labbkort med tex reläväxling och avpassade kringkomponenter.
Sten R
Morello skrev:Alla OP i testet är inte pinkompatibla.
Morello skrev:Pseudovetenskap från början till slut.
1. Testet är inte blint.
2. Man visar inte layput eller schema
3. Analysen saknas (varför låter de som de gör)
rylandes skrev:Alla utom en var pinnkompatibla. men det var inte själva klon.
Om man skall jämföra rättvist så måste varje OP vara anpassad med "sina" kringkomponenter. Inte bara byta rakt av.
Då kan man göra ett rimligt jämnförelsetest. Det som gjordes säger inget alls.
Gör man sen en jämförelse så går det att höra skillnad. Inte stor men den finns där.
Framför allt bör man välja lämplig OP för uppgiften.
Sten R
rikkitikkitavi skrev:jag tror inte alla op förstärkare kan fås att låta likadant. Det är omöjligt...
men jag tror att omgivande komponenter och framför allt kopplingen påverkar ljudet betydligt mera än vad 0,0003 eller 0,0005 % THD gör...
'
det är rätt typiskt tester också att det är sådan "skillnad" mellan olika OPs.
Betygsättningen verkar vara lite sisådär...
men jag skall ändå hålla hårt i mina 4 st OPA627UA kretsar i sitt lilla rör
/rickard
UrSv skrev:Personligen, utan större kunskap i ämnet, finner jag det anmärkningsvärt att de kan prova alla dessa OP is exakt samma koppling med identiska kringkomponenter. Fungerar de alla optimalt i samma krets?
Jag ger inte många ören för det testet mer än som underhålling.
rylandes skrev:
Om man bara blint byter dubbel OP till ny dubbel Op i befintlig krets kan man ju tex få en helt annan förstärkning.
Sten R
Richard skrev:Grejen med op-ampar är ju att de är kompatibla ofta, dvs. man ska med gott resultat kunna byta dom mot likvärdiga kretsar.
Morello skrev:rylandes skrev:
Om man bara blint byter dubbel OP till ny dubbel Op i befintlig krets kan man ju tex få en helt annan förstärkning.
Sten R
Nej, det får man inte.
Richard skrev:Förstärkningen ändras inte.
Det är därför man kan byta olika kompatibla kretsar med varandra.
Däremot kan man optimera förutsättningarna för varje enskild Ic med olika kringkomponenter, och därigenom få ett fint ( identiskt?)ljudande resultat från de flesta kretsar, enligt Morello.
Viktig information som jag härmed tackar för.
Richard skrev:Förstärkningen ändras inte.
Däremot kan man optimera förutsättningarna för varje enskild Ic med olika kringkomponenter, och därigenom få ett fint ( identiskt?)ljudande resultat från de flesta kretsar, enligt Morello.
n3mmr skrev:Richard skrev:Förstärkningen ändras inte.
Har Morello verkligen påstått det? Det där med "identiskt" tvivlar jag på att han sagt.
Inte i den här tråden i alla fall.
Richard skrev:Länk till denna intressanta test av ett stort antal Op-kretsar, kopplad i identiska uppställningar. Lyssningsintrycken är naturligtvis subjektiva.
http://www.rock-grotto.co.uk/opamp.htm
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster