Ljudkaraktär av switchande (PWM) förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-26 19:55

Jo det är ofta så att rörförstärkare har en lägre dämpfaktor, men det inte något att göra med "rör"-ljud.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 20:28

Hedlund skrev:Jo det är ofta så att rörförstärkare har en lägre dämpfaktor, men det inte något att göra med "rör"-ljud.

Nåja, litet har det dock. En hög dämpfaktor påverkar ju ljudet åt det mjukare mer komprimerade hållet. Jag antar att du menar " rörljud" i den bemärkelsen " mera 2:a tonsdist" av öronvänlig karaktär. Då har du ju rätt.

Carver gjorde under 90-talet ett slutsteg där man kunde koppla in rörljud ( enligt carver ) med en switch. Vid inkoppling fanns det i slutsteget ett motstånd i serie med högtalarna på utgången på 2 ohm....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-27 08:24

Richard skrev:En hög dämpfaktor påverkar ju ljudet åt det mjukare mer komprimerade hållet.
:?:

En hög dämpfaktor påverkar väl inte ljudet alls? Och en låg dämpfaktor påverkar väl ljudet beroende på hur högtalarens impedanskurva ser ut?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-27 10:06

Hedlund skrev:
Richard skrev:Hedlund:

Enligt dina kurvor borde ljudkaraktären gå åt " rör" hållet, med tanke på den begränsade dämpfaktorn i diskantområdet.

Kanske är det därför det låter tilltalande.

Då vete pipsvängen om du inte fått det helt om bakfoten.

En lägre dämpfaktor i diskanten har inget att göra med en "rör" karaktär.
Tittar du däremot på distortionen, så har rörförstärkare generellt sett mest jämna övertoner och transistor förstärkare har generellt sett mest udda övertoner = mätkurvan påminner mer om än transistorförstärkare än en rör dito.

Nja det där med jämna övertoner från rör och udda från trissor är nog inte korrekt. Finns hur många exempel som helst där det omvända råder. Mao. så beror det på andra faktorer än huruvida det sitter rör eller trissor i apparaten.

/Peter

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-27 10:36

Jo, jag håller med dig Peter. Det finns exempel på det omvända.
Det var därför jag infogade "generellt" för båda, då det vanligtvis är så som jag skrev, e.m.å.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-06-27 13:59

HSIVP skrev:Hypex förstärkaren verkar väldigt intressant, ingen av er som har provat den?
Undrar vad det skulle kosta att bygga ihop en 700w förstärkare?

Jag har byggt ett flertal lutsteg med Hypex moduler, då jag kör aktivt till alla elementen. UcD180 till JBL 2441 med 2451 membram och till JBL2123, samt UcD400 till JBL2235 och sub med W15GTI.

Ljudet är högupplöst och holografiskt och med ett driv och närvarokänsla, som jag aldrig hört maken till och jag kan lugnt säga att jag aldrig kommer att byta ut vare sig högtalarna eller förstärkarna, så länge jag lever.

/En mycket nöjd Rolle

EDIT: Fråga på HiFiKit, så får du ungefärliga priser 08-33 51 51.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 09:09

Almen skrev:
Richard skrev:En hög dämpfaktor påverkar ju ljudet åt det mjukare mer komprimerade hållet.
:?:

En hög dämpfaktor påverkar väl inte ljudet alls? Och en låg dämpfaktor påverkar väl ljudet beroende på hur högtalarens impedanskurva ser ut?

Ursäkta, du har ju rätt. Ordvändningen från min sida ska ju vara tvärtom.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 09:12

paradigm skrev:
HSIVP skrev:Hypex förstärkaren verkar väldigt intressant, ingen av er som har provat den?
Undrar vad det skulle kosta att bygga ihop en 700w förstärkare?

Jag har byggt ett flertal lutsteg med Hypex moduler, då jag kör aktivt till alla elementen. UcD180 till JBL 2441 med 2451 membram och till JBL2123, samt UcD400 till JBL2235 och sub med W15GTI.

Ljudet är högupplöst och holografiskt och med ett driv och närvarokänsla, som jag aldrig hört maken till och jag kan lugnt säga att jag aldrig kommer att byta ut vare sig högtalarna eller förstärkarna, så länge jag lever.

/En mycket nöjd Rolle

EDIT: Fråga på HiFiKit, så får du ungefärliga priser 08-33 51 51.

Ja, det är ungefär det jag upplever med min heldigitala receiver.
Det är därför den inte blivit utbytt.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-06-28 15:34

Jag har en lådda med 4*UcD 180.

Var positivt överaskad över den. Föredrar ljudet i denna framför tex. Yamahas klass A/B AX-596.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Föregående

Återgå till Teknikforum