världens mest överskattade artister

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-10 22:34

Det här är lite intressant med artister som drar för att de antingen är missförstådda/underskattade eller tror de ska göra karriär over there.

Från Ryssland åkte Boris Grebenchikov från hårdrockbandet Akvarium till USA, släppte en (eller fler) plattor under artistnamnet BG. Misslyckades och kom hem startade om Akvarium och spelar numera en sorts rysk rock med folkinslag.

Från samma land, till samma land åkte bebopstjärnan Zhanna Aguzarova för att göra internationell karriär. Det gick inte alls bra. Pendlar väl mellan Moskva, Tel Avis och New York kan jag tänka....

(Erinrar mig Ölands egen Greta Garbo, Kristian Wayborn, som gör internationell filmkarriär i USA. När hon kommer hem till Stenåsa eller var hon nu är uppvuxen är lokalpressen där och skriver ett par helsidor om världsstjärnan.)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-10 22:40

phloam skrev:Bob Marley är ju bra, måste jag först säga - men - han är ju samtidigt en reggaens pop-stjärna med låtar som går hem i alla läger (därav hans storhet).

Ta andra reggae-artister som Sly & Dunbar, Peter Tosh, Linton Kwesi Johnsson och *hjärnsläpp, vad heter han* - de är väl inte sämre, utan bara mindre lättsålda, svårare osv.

Så på så sätt kan Bob Marley kanske kännas överskattad när man lyfter fram honom som den största inom reggae överhuvudtaget. Så det så :)

Bob Marley blir väl inte sämre (= överskattad) bara för att andra (liknande) artister inte uppskattas till fullo?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-10 22:40

boyafraid skrev:duran duran

Borde väl snarare höra till dom mest underskattade... Avfärdades på tiden då det begav sig som ett band för småtjejer att lyssna på. Senare har dock folk fått upp ögonen (öronen) för deras fina musik och insett hur bra dom egentligen var då, under dom Gyllene Åren, på 80-talet.
Nästan inget som givits ut efter 1990 når upp till deras nivå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-10 22:44

Max_Headroom skrev:

Borde väl snarare höra till dom mest underskattade... Avfärdades på tiden då det begav sig som ett band för småtjejer att lyssna på. Senare har dock folk fått upp ögonen (öronen) för deras fina musik och insett hur bra dom egentligen var då, under dom Gyllene Åren, på 80-talet.

Hahaha, men snälla Max :D

Det finns ju hur många bra artister som helst efter -90 som är bättre än Duran Duran. Ta dom som börjar med A och följ sedan alfabetet fram till Ö....

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-06-10 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-10 22:46

:mrgreen:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-10 22:57

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:

Hahaha, men snälla Max :D

Det finns ju hur många bra arister som helst efter -90 som är bättre än Duran Duran. Ta dom som börjar med A och följ sedan alfabetet fram till Ö....

/ B

T.ex. "Rio" på vinyl är en riktigt suverän poppärla!! ....sing blue silver... 90talet har jag dålig koll på, men vilket band skulle inte vilja ha "Ordinary world" på sin meritlista? va? Va? :) <--upplägg, jag vet

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-10 23:50

Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-06-11 00:10, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-06-28 14:20

1.Vad är det han heter efternamnet låter som muzaken [Booblä]
2.Varannan damernas ssm Cajsa-lisa och de flesta blonda svenskor.
3.Reli-gös POPÅRÅCK musik, som egentligen fiskar efter intäkter.
4.Operatören vars efternamn låter [Bååthichello]
5.Alla lika som bär efternamn: Ryan A Damns, Manou Tjadå*,

* det är som man blir dykslektier

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-12 22:20

Jag funderade lite ... vad means med en överskattad artist??
Ta vem som helst, Robert Wells. Han har ju ett rykte om sig som artist. Han spelar i Dalhalla, drar land och rike runt med sin Symphoni in Rock, eller vad det kallas. Han är med på TV och säg att det är ett himla hallå när hans skivor kommer ut - "Århundradets bästa skiva" raspar en hes basröst i de eviga reklaminslagen. Nu antar vi att han är en synnerligen medioker artist - då måste han väl vara överskattad.

Eller ta en godtycklig musikgrupp som inte har vuxit och skapat sig själv (som Beatles) utan är ett resultat av en producent. På något sätt är ju gruppen bara så bra som påroducenten vill att den ska vara och därmed egentligen också överskattad.

Mer intressant är det då med underskattade artister.

PS Jag menade inte att Wells var en dålig artist eller överskattad - han var ett bra exempel.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-12 22:26

Soundbrigade skrev:Eller ta en godtycklig musikgrupp som inte har vuxit och skapat sig själv (som Beatles) utan är ett resultat av en producent.

George Martin själv kommenterade en gång det där med att han skulle vara hjärnan bakom Beatles. Han sa något i stil med att han var förvånad över att folk var så dumma att de trodde att han inte skulle göra det Beatles gjorde själv om han hade kunnat (han hade ett inte särskilt framgångsrikt popband som ung).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-13 09:05

Jag tog Beatles som exempel men nämnde inte något "konstgjort band". TV3 har precis visat en dokusåpa där den ameriaknska gruppen Pussycat Dolls söker ny medlem - men det (av det lilla jag såg) fråmgick att hela grejjen var en producentgrejj. Jag tror inte ens gruppens medlemmar fick vara med och ha en åsikt vilken som skulle in i bandet. Å andra sidan hade ju producenten bestämt vilka som skulle vara i gruppen från början.

Och med detta i bakhuvudet kan en slik grupp aldrig (i mina ögon) vara annat än grovt överskattad.

Sedan är det ju faktiskt så att de flesta artister är lite halvslavar under sitt skivbolag och sina producenter, till en viss grad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-13 09:25

soundbrigade skrev:Och med detta i bakhuvudet kan en slik grupp aldrig (i mina ögon) vara annat än grovt överskattad.

Håller inte med. Man kan mycket väl ha en idé om musik och hur det ska låta och sedan leta efter musiker som passar in i den profilen. Det viktiga är att det kommer ut bra musik i det hela. Det gör det kanske inte så ofta, sist kanske var The Monkeys ;-)

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-13 09:36

det kanske stämmer ändå ...

jag missade en sak. liberace jämförde sig själv en gång med viktor borge. båda var entertainers med medan borge mer spelade på god pianokomik spelade liberace på kärringarnas känslor.
båda var kanske mediokra musiker men var duktiga underhållare. och så kan jag tycka om musiker. ska det räknas in att de kan dansa, har storbilds-tv, pyrotekniska effekter osv, ja då är det inte så mycket musik kvar längre och artisteriet blir, i mina ögon, mer cirkuskonst att cykla på enhjuling, spela trumpet och jonglera samtidigt.

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-07-15 11:10

All demografisk musik är överskattad!

eMpTyV skräp med andra ord. Det mesta i alla fall.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-15 13:52

demografisk musik - que??!!

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-24 09:44

Radiohead.

De är ju hyfsat bra, men bra mycket sämre än ryktet gör gällande.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-24 10:07

Nu har jag över huvudtaget inte läst vad som sagts tidigare, men U2 för bövelen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-04-24 10:20

Inte heller jag har orkat läsa hela tråden men:

HÅKAN HELLSTRÖM!

Jobbigare falsksjungande radioplåga får man tusan leta efter!

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-24 15:00

[quote][b]DEN SVENSKA PROGGVÅGEN[/b[color=brown][/color][size=18][/size]

Det mesta lät uselt och mynade sen ut till Ebba Grön och imperiet.

fy vad det låter illa. Jag har aldrig insett Thåströms storhet.

Inte heller den inverkan svenska musikvågen fick för musiken i Sverige. Dem lade bara locket på allt som var musikaliskt framåtskridande.

Den Svenska proggvågen är enligt mig den mest överskattade någonsin.
- Nu blir säkert någon av er arg men tyvärr jag måste bara säga min åsikt.
Jag kan ha fel men jag tänker ändå inte byta åsikt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-24 16:29

Poppen skrev:
[b]DEN SVENSKA PROGGVÅGEN[/b

Det mesta lät uselt och mynade sen ut till Ebba Grön och imperiet.

fy vad det låter illa. Jag har aldrig insett Thåströms storhet.

Inte heller den inverkan svenska musikvågen fick för musiken i Sverige. Dem lade bara locket på allt som var musikaliskt framåtskridande.

Den Svenska proggvågen är enligt mig den mest överskattade någonsin.
- Nu blir säkert någon av er arg men tyvärr jag måste bara säga min åsikt.
Jag kan ha fel men jag tänker ändå inte byta åsikt.

Du har fel men du behöver inte byta åsikt :-)

Mycket av proggmusiken var skräp, rent musikaliskt. Men hela tanken bakom var frisk och nydanande, i alla fall i början tills det politiska spelet och bråken förstörde alltsammans.

Men det kom många bra band ur det hela; Nationalteatern, International Harvester, Mikael Wihe, Samla Mammas Manna, Hansson & Karlsson... det finns ganska många faktiskt.

Men gillar man inte den stilen på musiken så gör man inte och det har man all rätt att tycka.

/ B

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-24 16:35

Ok

Samla Mammas Manna och Hansson & Karlsson var bra. Men Hanson och Karlsson hade redan börjat innan det blev politisk våg av det hela.

Samla Mammas Manna räknar jag som musikaliskt progresiva istället för politiskt progressiva.

DonQuijote

Inläggav DonQuijote » 2008-05-02 23:37

Är inte Beatles ett perfekt exempel på ett lyckat samarbete mellan en grupp och en producent? Beatles hade låtarna, George Martin tog fram rätt sound.
Jag tror inte denna konstellation går att överskatta.

Bowie mellan 1969-80 tycker jag heller inte går att överskatta.Men efter 1980 kraschlandade hans kreativitet.

En överskattad artist? Madonna. Jag vet att hon har stenkoll och att det hon gör ligger rätt i tiden och allt det där, men hennes musik berör mig inte.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-03 09:14

DonQuijote skrev: En överskattad artist? Madonna. Jag vet att hon har stenkoll och att det hon gör ligger rätt i tiden och allt det där, men hennes musik berör mig inte.

Läser man recensionerna av hennes senaste förefaller det som om hon fegar - inget nyskapande utan bara publikfriande.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-03 09:17

Måste tillägga Peter Jöback, Martin Stenmark, Patrik isaksson + en massa andra kräkmedel i samma stil.....
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-03 10:25

Jag har aldrig förstått Carolas storhet. Låten Främling var väl ok men jag är inte så förtjust i hennes röst.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-03 10:35

shifts skrev:Nu har jag över huvudtaget inte läst vad som sagts tidigare, men U2 för bövelen.

Nä, de är ju jättebäst. :) Fast jag förstår att man kan tycka att de är överskattade om man mest hört den senare delen av deras produktion. Som så många andra band var de faktiskt bäst innan de blev riktigt stora. Lyssna på skivorna Boy, War och The Unforgettable Fire (de två sistnämnda bör lyssnas många gånger, annars riskerar man att inte upptäcka hur bra de är).

DonQuijote

Inläggav DonQuijote » 2008-05-03 20:35

U2 var jättebra live i början av deras karriär när de uppträdde inför mindre publikskaror. Det kan man inte ta ifrån dem trots att deras namn numera är större än deras musik.

En annan grupp som var grymt överskattade på sin tid var Eurytmics. Både publiken och kritikerna älskade dem. Visst sjöng hon bra, men jag tyckte deras musik var ganska platt. Men så tyckte jag också illa om 80-talet redan på 80-talet. :-)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-03 20:43

U2 The Joshua Tree är ju en höjdare... Efter den började det gå utför...

Zoo-Tv turneringen t.ex...
Mitt minne är blott ett minne numera.

DonQuijote

Inläggav DonQuijote » 2008-05-03 20:44

petersteindl skrev:Jag har aldrig förstått Carolas storhet. Låten Främling var väl ok men jag är inte så förtjust i hennes röst.

Jag kan heller inte med hennes röst, inte ens om musiken hade varit bra.
Men överskattad? Det fanns de som lyssnade på Carola i hemlighet. Hon har många trogna beundrare sen 80-talet, men kritikerkåren har var väl aldrig varit euforisk över henne?

DonQuijote

Inläggav DonQuijote » 2008-05-03 20:56

Max_Headroom skrev:

Borde väl snarare höra till dom mest underskattade... Avfärdades på tiden då det begav sig som ett band för småtjejer att lyssna på.

Jag HATADE Duran Duran på 80-talet.Särskilt deras elefantvideos. Jag förde nästan en hetskampanj mot dem.Men jag håller med om att de inte är överskattade. Deras plattor hittar man aldrig i "Världens-bästa-skiva-genom-tiderna"-listor. Observera att jag talar i imperfekt. När jag hör dem idag så är det en annan sak. Sååå dåliga var dom ändå inte. Det finns annan musik jag GILLADE i början av 80-talet som jag inte alls tål idag.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan