Nya högtalarkablar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Nya högtalarkablar

Inläggav Termos_friend » 2007-06-28 22:47

Yo!

Jag tänkte höra efter lite på detta forum om vad det finns för alt när man ska välja nya högtalarkablar.
Kablarna ska sitta mellan ett par BC-Acoustique golvare och rotel 1090.

Anledningen till att jag byter är att för tillfället har jag en biwire-kabel med tre st kopparledare per varje inre-kabel istället för ett gäng mindre ledare, dvs det blir ju nästan som EN helgjuten ledare. Detta medför att kabel blir stel och och oböjbar vilket suger då det är trångt.

Några krav:

1 )Många småledare, formbar kabel!

2) Biwire, palla ha jumprar... (näe!)

3) Ska vara fet och se läcker ut, gärna så farmor snubblar på den...

Kan tänka mig lägga typ 250kr/m

En het kanditat som jag ser det är silspeak, tar man två såna och twistar och lägger i en strumpa, voila!
Den är dessutom formbar, extra plus i kanten, den luktar den gott också.

Aja, nån som har förslag? 8)
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-06-28 22:55

Jorma är ju aldrig fel, riktigt prisvärda dessutom! När jag kopplade in Jorma-kablar var det som att en tjock filt åkte av högtalaren, du måste testa! Han kan verkligen det där med att plocka fram det bästa ur signalen Jorma. Kanske låter sjukt men Jormas kablar är fasen billiga!
Senast redigerad av rexq 2007-06-28 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 22:56

Om du verkligen är seriös i ditt inlägg rekomenderas EKK, 2,5mm, 4- ledare, om du skall köra biwiring.

Ska du överföra signalen med så litet förvrängning som möjligt bör du paralellkoppla så du bara får två ledare ( + och -)
Biwiring förämrar ljudet från strikt neutralitet genom att fasfel uppstår genom den olika belastning kabeln får för diskant och baselement. ( Molt-98 ) Mycket hörbart.

Särskilt läcker är inte kabeln, tyvärr. Men bra är den.

Ofta räcker det med EKK 1, 5 mm, 2 ledare.

Vill du ha en läckrare kabel passar supraply, som också är nästan lika bra.

Edit: Jag ser nu att du absolut inte vill ha en styv kabel, då går EKK bort. Synd.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-28 22:58

Den här ekk är den inte stel?

Ska kolla in Jorma...

Och yes, jag är seriös, tackar för åsikter!

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-28 23:04

Ska du överföra signalen med så litet förvrängning som möjligt bör du paralellkoppla så du bara får två ledare ( + och -)
Biwiring förämrar ljudet från strikt neutralitet genom att fasfel uppstår genom den olika belastning kabeln får för diskant och baselement. ( Molt-98 ) Mycket hörbart.

För att komma undan detta skulle jag inte kunna ta två st fyrledande kablar, tvinna dom, sedan tar jag dessa åtta ledare och kör dom som 4st ledare något smart sätt?

Vad är det som händer, blir det någon skinn-effekt? Den borde väl gå att komma undan ifrån?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-28 23:07

Transparent inwall! Dessa kablar kostar runt 200kr metern för den bästa och låter riktigt bra. Finns naturligtvis billigare transparent. Sen en snygg strumpa så e det klart. Dessa är inte så styva utan går att böja friskt :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-28 23:12

rexq skrev:Jorma är ju aldrig fel, riktigt prisvärda dessutom! När jag kopplade in Jorma-kablar var det som att en tjock filt åkte av högtalaren, du måste testa! Han kan verkligen det där med att plocka fram det bästa ur signalen Jorma.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 23:21

Termos_friend skrev:

För att komma undan detta skulle jag inte kunna ta två st fyrledande kablar, tvinna dom, sedan tar jag dessa åtta ledare och kör dom som 4st ledare något smart sätt?

Vad är det som händer, blir det någon skinn-effekt? Den borde väl gå att komma undan ifrån?

Skineffekten saknar helt relevans för ljudet i och en bra bit över det hörbara området. Det degradering mångtrådiga kablar har p.g.a. att signalen kan hoppa mellan ledarna är hundrafallt större.

Skinneffekten finns faktiskt svagt mätbart, men används friskt av kabeltillverkarnas reklamavdelning. I verkligheten saknas hörbar relevans.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-28 23:25

Åja, men jag har inte ljudet på någon hög prio-lista. Finns det någon uppenbar negativ effekt med biwire vill jag veta det... Kanske det blir för mycke spin-upp på elektronerna 8O .. hehe..

I min värld är en ström i kabel som vatten i en älv, där kan man tänka sig att ett kraftverk är som att nästan nypa av kabeln med tång.
Med andra ord stor älv lika med mycke vatten kommer fram... Sen hur mycke vatten man behöver kan man fundera på, men jag har svaret.. Man behöver så mycke att farmor drunknar :wink:

Är det ingen som gillar silspeak??? Den luktar ju seriöst gott!

Supra ply, verkar ju intressant också.

Tack för förslagen

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 23:29

Doppa Ekk:n i parfym, så doftar den seriöst!. :D

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-28 23:35

Doppa Ekk:n i parfym, så doftar den seriöst! :D

Hehe, jovars 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-29 00:00

Du har redan nämt mitt förslag själv. Om den inte är snygg så släng e strumpa på den

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-29 00:06

Kaffekoppen skrev:Du har redan nämt mitt förslag själv. Om den inte är snygg så släng e strumpa på den

Vilken syftar du på, silspeak eller supran?

Såg att det fanns en skärmad version av supran, spelar det någon roll?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-29 08:04

Spelar ingen roll på högnivåsignaler.
( Men tillverkaren kan ta mera betalt.)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-29 09:09

Vanliga babyblå supra är ju faktiskt rätt prisvärda. Man kan också använda cat5 solid nätverkskabel som man kan fläta/tvinna till den sammanlägda tvärsnittsarea som man önskar. De är ju smidiga då hälften av ledarna är helfärgade, andra hälften är randiga; för att markera polaritet. Jag kör relativt korta cat5 som de är, och är mkt nöjd. Hade innan 6-flätade monster, "Obelix", men de passar inte nuvarande slutsteget (kräver större terminaler; framtida moddningsprojekt).

EKUA går att använda på liknande sätt, var noga med polaritet då dessa inte är lika bra märkta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-29 09:18

Jag tycker Transplanats allra dyraste ormolja är bra. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 09:20

Det är bra om inte bara funktionen har betydelse för de flesta är även beroende av lite utseende. Men som V8:an sa så är Supra både snygga och bra.

Undrar hur många kubiktum ha är? 454 bigblock kanske. :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-29 09:53

Morello skrev:Jag tycker Transplanats allra dyraste ormolja är bra. :)

Ormsalva hade en polare på domkraften en gång efter krogen när han hade haft bortamatch.. Inte fan lät hans högtalare bättre för det :mrgreen: Det var iof "salva" oljan känner jag inte till...

Aja, ska kolla supran, annars blir'e silspeak...

Kolla länken förrestenhttp://www.stereophile.com/cdplayers/715/Fan en sån där hade jag velat haft, såg dom hade en sån i fyndhörnan på reference audio. Lite dyr men cd, dac, och försteg i ett! Det hade ju varit cool...
Den ser robust ut, typ som man skulle kunna backa på den med volvon, fast volvon går sönder inte tvärtom.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-29 09:57

Vee-Eight skrev:Vanliga babyblå supra är ju faktiskt rätt prisvärda. Man kan också använda cat5 solid nätverkskabel som man kan fläta/tvinna till den sammanlägda tvärsnittsarea som man önskar. De är ju smidiga då hälften av ledarna är helfärgade, andra hälften är randiga; för att markera polaritet. Jag kör relativt korta cat5 som de är, och är mkt nöjd. Hade innan 6-flätade monster, "Obelix", men de passar inte nuvarande slutsteget (kräver större terminaler; framtida moddningsprojekt).

EKUA går att använda på liknande sätt, var noga med polaritet då dessa inte är lika bra märkta.

Men jag orkar nog inte riktigt sätta mig o fläta själv... Kan du fläta åt mig? :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-29 11:08

Vee-Eight skrev:EKUA går att använda på liknande sätt, var noga med polaritet då dessa inte är lika bra märkta.

Antar att du kanske syftar på EKKX eller ELLXB. 2x10 ledare ger 2x2 mm2 och är då rätt smidig. Dock en del pill innan kabeln är färdig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-29 17:19

RogerGustavsson skrev:
Vee-Eight skrev:EKUA går att använda på liknande sätt, var noga med polaritet då dessa inte är lika bra märkta.

Antar att du kanske syftar på EKKX eller ELLXB. 2x10 ledare ger 2x2 mm2 och är då rätt smidig. Dock en del pill innan kabeln är färdig.

Nännämän, syftar på EKUA telefonkabel, oftast svart isolering.

Termos_friend;
Bra sås reder sig själv. :wink: Fläta är en syssla som ger inre frid som är få förunnade. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-29 17:37

Hur många trådar finns det egentligen om kablar, och framförallt högtalarkablar??? EKK RULES!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-29 18:03

Vee-Eight skrev:Nännämän, syftar på EKUA telefonkabel, oftast svart isolering.

EKUA är en tvåledare som jag bara har sett vit. Finns det andra? EKKX eller ELLXB är ju ockå en telesignalkabel men den finns ju med många flera ledare inom samma hölje.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-30 13:28

RogerGustavsson skrev:
Vee-Eight skrev:Nännämän, syftar på EKUA telefonkabel, oftast svart isolering.

EKUA är en tvåledare som jag bara har sett vit. Finns det andra? EKKX eller ELLXB är ju ockå en telesignalkabel men den finns ju med många flera ledare inom samma hölje.

Den jag använt har varit svart, förtennad med två enkardel ledare. Iof var bobinen märkt med tre kronor, samt "tele". Hursomhellst; viktigast är ju att den är enkarderlig och billig. :)
- Carlsson Illuminati -

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-30 15:13

Idag var jag och luktade på supra ply. Tänkte slå till på dom i nästa vecka.

Jag tänker köpa 10m och köra biwirat dvs 2,25m till varje högtalare.
Kan jag bara slänga ihop kablarna brevid varandra i en strumpa eller bör man tvinna dom?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-30 16:14

De har ju en färdig bi-wire kabel...om man nu tror sig behöva det

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-06-30 17:21

Kaffekoppen skrev:De har ju en färdig bi-wire kabel...om man nu tror sig behöva det

Finns det ply i biwire? Den har jag inte sett.

Tror mig behöva, jag vill bara inte ha några jumprar. Jag tror inte jag kommer höra någon skillnad.

Återgå till Köpråd