Vad får kablarna kosta - år 2007

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket får kablarna kosta i procent av anläggningens totalsumma (oräknat rummet)?

Upp till 2%
26
27%
2-5%
31
33%
5-15%
20
21%
15-45%
3
3%
>45%
7
7%
Jag förstår inte frågan.
8
8%

Antal röster : 95

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-06-30 23:47

Det fick bli 5-15% för min del. Nuvarande anläggningens kostnad är nämligen sådan att det är smått omöjligt att få tag på vettiga RCA-kontakter för mindre pengar än så (totalpris på cirka 3000 kr).

Anläggningen består av:

Pioneer DV-2750 - 795kr på rea.
Denon DRA-585 - 500kr från en tjej som inte visste vad hon sålde.
Carlsson OA12.2 (blir väl B65OA-II och nya filter framöver) - 300kr för lådorna plus 1500kr för renovering.

Kablaget består av CT100 signalkablar för 8kr/m och Supra Ply 3.4 som jag haft liggandes i massa år.

Låter rätt dugligt för en fattig student som försöker klara sig utan studielån.

8) :lol:

/Erik

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 10:38

Det finns en aspekt med kablage som är borglömd helt tycker jag i detta forum. Hur vackert nått är. Det är mycket manligare och läckrare med feta ormar efter golvet en någon töntig lampsladd. Kabeln skall vara svart med något elakt ormliknande mönster på. Guldiga feta kontakter som är fabriksterminerade. Detta ger ett skönt välbefinnande som inte skall räknas bort. Jag mena jag väljer ju bil som är tilltalande, fru som är attraktiv, Möbler som är attraktiva osv i allt utom inom hifi tydligen då fulas och billigast vinner. 8) 8O :wink: :wink:

Det estetisk värdet måste alltid finnas med som en parameter tycker jag, Det skall inte vara dominerande men dock existerande.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-01 11:03

Det jag betalat för kablaget i min rigg motsvarar ung. 0.5% av totalsumman.

Merparten av den kostnaden ligger på sex st. Neutrik XLR don.

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-01 12:31

Jag svarade jag inte hajar frågan eftersom jag anser kablarna skall vara så billiga som möjligt och så bra som möjligt.. och ibland kan bli gratis och ibland svindyrt..

Asså jag väljer inte kablar utifrån prislistor utan efter hur väl funktionen är i mina ÖRON...

inget annat..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Flamenco

Det blev nog lite fel där?

Inläggav Flamenco » 2007-07-01 13:37

Jag tycker att frågan är fel ställd. Vad man är beredd att lägga ut på kablar är väl inte avhängigt av anläggningens totalkostnad? Skulle jag hitta kablar som betydde "allt" för ljudet så nog skulle jag villigt betala 99% av anläggningens kostnad för detta, likväl som 1% av totalen om de inte har någon som helst påverkan på ljudet. Så?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-01 13:43

Flamenco

Du är rätt ny här va? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 13:51

Jag är beredd att betala den summan det kostar att skicka signalen utan den påverkas hörbart. Det vill säga, inte speciellt många kronor. :wink:
Så upp till 2% låter rimligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-01 14:03

flamenco

jag stödjer ditt inläggs MENING du försöker förmedla här..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-01 14:17

Mayro skrev:flamenco

jag stödjer ditt inläggs MENING du försöker förmedla här..
hehe.. det gör inte jag för jag förstår honom inte.

Men nog skulle det vara OMRÖSTNING i den här tråden och inte nån sorts debatt för att övertyga varandra?

Tycker om ditt synsätt iallafall - att prestanda är det man skall titta efter och inte pris eller status!

Kudos åt dig som älskar gammal telefontråd :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-01 14:57

RINGLEDARE heter den väl :?: för att märka ord för en gång skull..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 15:08

Jag hörde någon som använde gamla kopparrör.. Men det verkar komplicerat. Bioanläggning och vardasrummet börjar likna ett badrum 8O Fast det är kul med människor som vågar sticka ut lite.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-01 15:16

Löjligt svårt att kontaktera :)

Och totalt onödigt!

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-01 15:17

meanmachine skrev:Jag hörde någon som använde gamla kopparrör.. Men det verkar komplicerat. Bioanläggning och vardasrummet börjar likna ett badrum 8O Fast det är kul med människor som vågar sticka ut lite.

En fempoängare! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-01 16:43

Var inte kopparrören en rörtyp avsedd för hifi.. Jag hade sådanaen gång för länge sedan.
Va sjutton gubbar. Jag glömer alltid vad dom hette dom där rören. 8)

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Det blev nog lite fel där?

Inläggav IngOehman » 2007-07-01 16:55

Flamenco skrev:Jag tycker att frågan är fel ställd. Vad man är beredd att lägga ut på kablar är väl inte avhängigt av anläggningens totalkostnad? Skulle jag hitta kablar som betydde "allt" för ljudet så nog skulle jag villigt betala 99% av anläggningens kostnad för detta, likväl som 1% av totalen om de inte har någon som helst påverkan på ljudet. Så?

Okkeeeej. :o

Jag tolkar ditt inlägg som att du säger: -Jag har inte en susning om kablarnas betydelse för välljudet! :o

Är det korrekt?

(Det är ju en rimlig tanke att alla de som svarat på frågan gjort det just baserat på sin uppfattning om kablarnas betydelse. Den som skall svara behöver alltså ha en uppfattning, vilket i sin tur fordrar att man vet något om det.)

Men som du säkert såg fanns det ett alternativ för den som inte vet något om dessa saker, och som därför inte kan bedöma prisaspekten ställt mot resten av anläggningen. :P

Det är därför alternativet finns där. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-01 17:05

Jag har inte förstått frågan? Om priset är den enda parametern man behöver bry sig om är det väl bara att köpa det billigaste? Och procentandelen blir då avhängigt övriga grejors pris.

Om det är andra parametrar som styr än priset så bör man väl titta på dom innan man bestämmer sig? Och vad som då är "sunt" beror väl på vilka av ens egna krav som uppfylls?

Riktigt dålig fråga om jag får säga min mening.

Citat: "Hur mycket är det rimligt att spendera på kablarna i en anläggning, räknat i procent av totalpriset?"

Svar. Det finns ingen rimlig skattning av pris-proportion. För det förutsätter ju att pris och kvalité har ett samband, dvs ju dyrare ju bättre. Eftersom många här menar att den kopplingen inte alls finns så blir jag tyvärr nödd att säga som politiker gör ibland - "Frågan är fel ställd" :D

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-01 17:15

Bill50x skrev:Jag har inte förstått frågan? Om priset är den enda parametern man behöver bry sig om är det väl bara att köpa det billigaste? Och procentandelen blir då avhängigt övriga grejors pris.

Om det är andra parametrar som styr än priset så bör man väl titta på dom innan man bestämmer sig? Och vad som då är "sunt" beror väl på vilka av ens egna krav som uppfylls?

Riktigt dålig fråga om jag får säga min mening.

Citat: "Hur mycket är det rimligt att spendera på kablarna i en anläggning, räknat i procent av totalpriset?"

Svar. Det finns ingen rimlig skattning av pris-proportion. För det förutsätter ju att pris och kvalité har ett samband, dvs ju dyrare ju bättre. Eftersom många här menar att den kopplingen inte alls finns så blir jag tyvärr nödd att säga som politiker gör ibland - "Frågan är fel ställd" :D

/ B

Du får samma svar som de andra som inte förstår frågan:

Om du inte tycker att du vet något / inte kan bedöma något om de här sakerna, och därför inte kan avgöra hur mycket det kostar att tilldodose de krav du själv har: Så är det klart att du skall rösta att du inte förstår frågan.

Du gör helt rätt! :P

Vad jag undrar är dock - hur tusan bar ni er åt för att skaffa kablar som ni har nu, om ni inte i processen lyckades bilda en uppfattning om vad det kostade att tillgodose era egna krav? :o :? 8O

Vh, iö

- - - - -

PS. Som alternativ för den som saknar uppfattning och därför kan tänka sig att kablarna får kosta >45% av anläggningen totalpris om det är det som behövs: Rösta på det alternativet då!

Det är ju du själv som bedömer vad kablarna får kosta, vad de FÅR KOSTA FÖR DIG, alltså. Du sätter gränsen. Ingen annan försöker bestämma det åt dig. Denna tråd handlar ju bara om att du får berätta hur du ser på det.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-01 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-07-01 17:24

Ska man (=jag) testa kablar så testar man (=jag) de billigaste alternativen först såsom lakrits, jordgubb (förlåt antennkabel 75Ohm från clabbe), rg62. (förutom när man hade en klasskompis som gillade Linn)

Faktum är att jag lagt ut 800 bananer för 5 EKK, 2 EKUA samt 15 rg62/kejll&co/biltema/neutrik. Detta utgör 1,5% av totala kostanden för anläggningen. En helt okej kostnad

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-01 17:27

När man betalar med bananer gäller det att handla kvickt, innan de blir dåliga. Frågan är vilket betalningsmedel som är att rekommendera när man skall köpa banankontakter...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-01 17:28

Ingen porcentsats är rätt. Kablarna får kosta precis så mycket som är nödvändigt för att uppfylla dom krav man satt upp på funktion och utseende.
Så är det för mig i alla fall. Men det bär mig emot att betala mer än 20-30 kr/m för kabel.
Hade jag haft mer pengar hade kabalrna förståss fått kosta mer än nödvändigt, men nu måste jag hålla igen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-07-01 17:30

Det var Patrik Arve i Teddybars Sthlm som jag hörde säga bananer för första gången (istället för kronor) 8)

Alltså 800 Skr då ! (vilket väl är en skälig summa för så många kablar tycker jag)

Jag blev nästan lite hånad en gång när jag skulle köpa banankontakter. Karln bakom mig i kön på Micro Bildelar hörde att jag frågade efter sådana och började sjunga "banankontakt" mde Electric Banana Band. Och tjejen bakom honom började fnissa. Till råga på allt så hade de inga banankontakter..

[/OT]
Senast redigerad av Pinnick 2007-07-01 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-01 17:36

Ja, det låter skäligt. Kontakter i synnerhet är ju ofta rätt kostsamt.

Max_Headroom skrev:Ingen porcentsats är rätt. Kablarna får kosta precis så mycket som är nödvändigt för att uppfylla dom krav man satt upp på funktion och utseende.

Och det har du ingen aning om hur mycket det är? Så du kan relatera det till vad resten av anläggningen kostar alltså. :o

Obeservera alltså att du inte är ombedd att föreslå ett lagförslag :x , utan bara berätta om hur mycket de får kosta för dig - givet allt vad du vet om hur mycket man får för pengarna när man köper olika kablar (alla kablar som du inte tycker ger valuta för pengarna kan du dessutom sortera bort direkt från resonemanget).

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-01 17:38

Jag tolkade frågan på ett för mig enklare sätt:

Hur ser kostnadsfördelningen ut nu för mig just nu?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-01 20:52

Mian kablar kostar i samanhanget fikapengar. :)

Jag är dock mycket noggrann med vilka kablar jag använder. :)

Vidare vill jag påstå att de allra flesta så kallade "audiokablar" är rena skräpet - trots vansinniga priser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-01 21:02

IngOehman skrev:Vad jag undrar är dock - hur tusan bar ni er åt för att skaffa kablar som ni har nu, om ni inte i processen lyckades bilda en uppfattning om vad det kostade att tillgodose era egna krav? :o :? 8O

Jag har lyssnat. Lånat och provköpt. Det som i min aktuella anläggning fungerade bäst (men med ett mycket begränsat urval, vem fan har tid att lyssna på allting?) var telefonkabel internt i högtalaren och EKK till förstärkaren. Inte bäst totalt sett men i förhållande till priset.

För min egen del, om tre tusen kronor på nya kablar ger mer än fyra tusen på en ny cd-spelare så byter jag hellre kablarna, alla dagar! Fast visst finns det ett psykologist motstånd mot att betala en massa pengar för något som borde vara billigare. Å andra sidan, om jag kan få ett nätverkskort för en hundring, varför ska en RIAA kosta så mycket mer?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-01 21:11

IngOehman skrev:Och det har du ingen aning om hur mycket det är? Så du kan relatera det till vad resten av anläggningen kostar alltså. :o

Jo, alltså. Kablarna pris i förhållande till anläggningen i övrigt är inte en relevant frågeställning. Om jag har en given anläggning för, säg, 20 tusen och där kablarna har kostat 200 kronor. Och så byter jag ut högtalarna till något som kostar mycket mer (50 tusen typ), då har ju kablarnas andel av totalpriset minskat många gånger. Har jag då "satsat" mindre på kablarna? Nix. Om nu tex EKK är så väldans bra, till vad ska jag då byta upp mig till som matchar mina nya högtalare?

Den riktiga frågan hade istället varit om hur det ser ut idag, dvs hur mycket kostar mina kablar i förhållande till resten av anläggningen som det ser ut idag. Då hade jag förstått frågeställningen.

/ B

Keba

Inläggav Keba » 2007-07-01 21:22

Jag tror jag har kablar för ca 250kr inkopplade nu. hdmi från dvd till receivern var nog dyrast. hdmi från receiver till projektor ej inräknad.
Mindre än 2% alltså.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-01 22:16

IngOehman skrev:
Max_Headroom skrev:Ingen porcentsats är rätt. Kablarna får kosta precis så mycket som är nödvändigt för att uppfylla dom krav man satt upp på funktion och utseende.

Och det har du ingen aning om hur mycket det är? Så du kan relatera det till vad resten av anläggningen kostar alltså. :o

Tyvärr, jag kan inte fastslå något sådan relation i %. Om anläggningen i övrigt kostar 2 miljoner eller som nu, ca 50000, så skulle jag köra med samma kablage som nu, ungefär. Jag skulle nog kosta på tid och ork att löda fast banankontakter på kablarna till baslådorna. Det kanske jag gör ändå, jag har kontakter liggande i en låda här...

Finns som jag ser ingen anledning att köra något annat kablage. Bättre då att lägga pengarna på en trälist som man dölja dom bakom så jag slipper se dom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-01 22:19

Bill50x skrev:Om nu tex EKK är så väldans bra, till vad ska jag då byta upp mig till som matchar mina nya högtalare?

Kör med samma kabel, förståss. En bra kabel är en bra kabel. Oavsett högtalare. Som tur är för den snåle/sparsamme/fiffige så finns det ju billig och bra kabel att tillgå i form av EKK. Den är dock tråkig att jobba med, så Supra Ply kan vara ett alternativ som är mer lättjobbat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 22:21

Förstår inte varför det är så viktigt med kablar bland massa audiofiler? Finns det verkligen inget bättre att lägga pengarna på? :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi