Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 10:16

dwain1 skrev:Ehh jag skrev att den lät bättre i basområdet.

Förutsätter det att man spelat in med SM58 som inte registrerar kontraoktaven? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:17

Morello skrev:Jag mätte vid ett tillfälle på CV 18 " stroker- det är kanske etav det sunkigaste baselement jag haft förmånen att studera. 8O
.

Jaha på vilket sätt då och vilka andra element fanns det på den tiden som kunde leverera lika mycket bas vid extrema nivåer utan att brinna upp....

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:18

Morello skrev:

Förutsätter det att man spelat in med SM58 som inte registrerar kontraoktaven? :lol:
SM 58 är en sångmikrofon...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:19

BengtO skrev:Jag fattar fortfarande inte varför MER bas per automatik är bättre bas? Oavsett om det är från 40Hz och uppåt så är det skitbra om det är MYCKET.. Att sen andra mindre högtalare spelar betydligt lägre i frekvens tas ingen hänsyn till, det e ju på så låg volymnivå.

Det e lite 15-årings-symptom när allt upp till 100Hz ska ligga 12dB högre i nivå än allt annat.. Men visst det dunkar och vibrerar och sjunger i fönster och garderober men är det bra?

Tror inte du har hört CV heller...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 10:20

Rain skrev:
Morello skrev:

Nej, det är en SM=SkitMikrofon.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-03 10:22

Rain skrev:
Ser ju ut att vara välbyggda lådor..kan du fota beteckningen också?

Bild

Är det två vänsterhögtalare? Eller hur har dom tänkt sig?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:26

Magnuz skrev:
Grejen är att Rain i ett antal trådar tagit i princip alla hifinördars favorithatobjekt i försvar (NS10, SM57, Californication, CV, B&O...) Det verkar nästan lite osannolikt att det ska vara en slump, eller hur?

Problemet med hifinördar är att de/ni ofta är en skock som lyssnar mer på vad någon som ofta inte ens hört det som kritiseras anser om produkten istället för att lyssna på eller inse de otvivelaktiga fördelarna med det de/ni kritiserar, angående SM57 så kan detta vara intressant http://www.csun.edu/~record/57_184.html läs och begrunda och framförallt lyssna innan ni gör bort er ännu mer...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:26

Morello skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:

Det vet du att det inte är.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 10:29

Rain skrev:
BengtO skrev:Jag fattar fortfarande inte varför MER bas per automatik är bättre bas? Oavsett om det är från 40Hz och uppåt så är det skitbra om det är MYCKET.. Att sen andra mindre högtalare spelar betydligt lägre i frekvens tas ingen hänsyn till, det e ju på så låg volymnivå.

Det e lite 15-årings-symptom när allt upp till 100Hz ska ligga 12dB högre i nivå än allt annat.. Men visst det dunkar och vibrerar och sjunger i fönster och garderober men är det bra?

Tror inte du har hört CV heller...

Tro får man göra hur mycket man vill :)

Har ägt 3 par faktiskt. 2 par modell från Hifiklubben och ett par modell PA. CLS-215, AL1000 samt PS12 tror jag dom hette.

Bytte ut AL1000 mot JBL E-100 som är bättre på allt, fast ändå inte suveräna på nåt sätt. Saknar JBL-högtalarna lite dock.

Har ägt nästan alla bilbasar som Cerwin Vega gjort, utom de "senaste" Stroker och några av de andra som finns nu. Samma sak gäller JBL-bilbasar, Rockford Fosgate, JL Audio, Kicker samt en hel del Digital Designs samt Orion och Lanzar på den tiden de var bra. Tävlade 3-4 år aktivt i dB Dragracing. Det finns ganska många basar på marknaden så det är svårt att veta "vad som är bäst" men jag tror Digital Designs slår CV på fingrarna med de flesta modeller de bygger.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-03 10:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 10:29

Rain skrev:
Morello skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:

Det vet du att det inte är.

Jo. :) Duger för enklare scenbruk. Tex konsert på fritidsgården eller likn.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-03 11:19

SM57 är väl helt OK som robust budgetalternativ att micka upp trumset med, i alla fall närmickningen. Många mickar blir många kronor...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:32

Rain.

Ett tips.

Om man vill provocera bör man följa givan riktlinjer för att det skall vara nått med detta.

1. Motiv. Ransaka motivet till varför. Om motivet är att endast bråka utan givet mål eller att endast förnedra och idiotförklara människor skall man OMG lägga ner för detta ge ingentning. :)

2. Håll dig nära sannignen..
Alltså om du skall driva på en provkokation för ett bra syfte måste du veta vad du snackar om och driva på i sanningens namn för om du kommer med att en volvo 740 -85 kan köra ifrån en formula 1 bil så skrattar folk åt dig bakom skärmarna och du lyckas endast med stycket att idiotförklara dig sjölv ochj framstå som en trottsig, finnig tonåring som har dåligt självförtroende.

3.Ödmjukhet.
För att få till det måste du kunan erkänna när målet är uppnått, när du är besegrad och viktigast av allt inse att du inte är bäst och därmed inte driva nogon stolt tuppfäktning ..

Men detta i hamn komer säkert några här att respektera dina inlägg.

Jag tror redan nu att de flesta absolut respekterar din smak om du står för detta och slutar hävda sanningar. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 11:42

Ja cerwinen spelade mer bas djupare bas och i mina ögon väldigt trevlig bas om man jämför med just b&wn.

Edit: Skrev en massa grova anklagelser och otrevliga saker som jag tar tillbacks och ber om ursäkt för
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:47

dwain1 skrev:hmm kan säga att folket här har ungefär lika mkt hjärnsubstans som ett gruskorn.

Varför är du här då då? Sedasn finner jag dina påstående om CV bas som bättre än dom i B&W skrattretande. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 11:49

Edit: Ett totalt onödigt inlägg från min sida
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:53

meanmachine skrev:Rain.

Ett tips.

Om man vill provocera bör man följa givan riktlinjer för att det skall vara nått med detta.

Varför vill man det när man inte har någon att komma med? Provocera bara för sakens skull är ju idiotiskt och bisar vilken oseriös människa man är.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:55

dwain 1 skrev:Problemet är att man inte får tycka om vad man vill. Detta forumet är som en sekt. Och erat mål är att alla ska vara på rätt sida om linjen och avguda dena här sekten. Helt sjukt när man läser mkt här så bara skrattar man för den kunskap som besitts är lika med 0

Här har du fel. Kunskapen är mycket bättre än god på detta forum. Faktiskt bäst av alla hififorum enligt mig. Det du stör dig på att man inte får tycka vad man vill är totalgalet. Du får absolut tycka vad du vill så länge du inte hävdar att detta är sanning för då kommer mätpolisens hungriga vargar och slukar dina argument...Vilket är just. Slänger man ur sig saker så får man stå för skiten... Heja idoljuryn...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:55

dwain1 skrev:jag är här för att ställa till ett rent helvete för alla 8)

Så du tror du får ännu mer rabatt av sladd eller? :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 11:56

Rain skrev:
Nattlorden skrev:
Det har inte funnits under den tiden jag kollat på CV någon modell som specificerats att kunna spela subbas.... inte ens de subbasar de haft på programmet. Vid en koll nu, så är där en modell (215) som är spec:ad ned till 24Hz... Vilket är acceptabelt men inte mer - speciellt som man påstår sig bra på bas.. 18 vore rimligare att klara i så fall.

På hifiklubben i Malmö höll vi på att skaka ned innertaken med Snell C/IV... däremot CV 1515 kunde inte alls ge några påtagliga resonanser i de lågra registren.

Vilken som kunde spela högst är en annan fråga.

CV ÄR bra på bas Vance Dickason skriver "The more I listen to the Cerwin-Vega Stroker Pro 15, the more I like it. It is the best all-around large-format subwoofer that I have tested by a large percentage."
http://www.caraudiomag.com/testreports/ ... subwoofer/

Alltså CV 1515 är inga original Cerwin högtalare utan konstruerade och byggda av DALI!

Jämförelsen haltar ändå mer eftersom den danska CVn knappast drevs med något tillräckligt kraftigt slutsteg.

David_A har ett par stora Cerwin Vega, tror dom är gjorda av sten. Har något svagt minne utav att de lät rätt okej, för att gå under namnet Cerwin Vega, som annars mest producerat kvalificerat junk enligt MIN mening. Precis som JBL producerat en stor grad junk under sitt namn. :wink:
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:56

Dwain 1 skrev:jag är här för att ställa till ett rent helvete för alla

Alla skakar säker i knäna... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 11:58

Edit: skrev en massa otrevliga saker som jag tar tillbacks och ber om ursäkt för
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:58

subjektivisten skrev:Varför vill man det när man inte har någon att komma med? Provocera bara för sakens skull är ju idiotiskt och bisar vilken oseriös människa man är.

Nejdå. Att provocera kan vara väldigt frigörande ibland om motivet är rätt kan ger göra underverk.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:58

dwain1 skrev:Detta forumet är som en sekt. Och erat mål är att alla ska vara på rätt sida om linjen och avguda dena här sekten. Helt sjukt när man läser mkt här så bara skrattar man för den kunskap som besitts är lika med 0.

:lol: :lol: :lol:
Säger killen som slicka rumpan på branschen i ett annat forum och där INGEN får säga något som går utanför flumhifins påstående, då blir man utslängd. Som många här hart blivit.
Sekten är ju helt klart den där man motsäger sig vetenskapen och lita på allvetande flummare. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 12:01

Dwain 1 skrev:HAHAHAHA ni e fan helt sjuka. Så ni påstår att rain fick tycka cerwin e bra? Ojoj vad dålig självinsikt. Kan säga att jag har försökt ha överseende med alla dumskallar här men det går inte. Så från och med nu kommer jag säga precis vad jag tycker å är det någon som tycker annorlunda så kommer denna person få det uppkört i röven

Alla kan svära och slänga dumma uttryck. Kan du med intelektet ställa någon mot väggen? Är du så passa smart och saklig att du med argument i sak kan motbevisa andra ?
Senast redigerad av meanmachine 2007-07-03 12:02, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:01

dwain1 skrev:HAHAHAHA ni e fan helt sjuka. Så ni påstår att rain fick tycka cerwin e bra? Ojoj vad dålig självinsikt. Kan säga att jag har försökt ha överseende med alla dumskallar här men det går inte. Så från och med nu kommer jag säga precis vad jag tycker å är det någon som tycker annorlunda så kommer denna person få det uppkört i röven :evil:

Ja, han får tycka dom är bra men påstår han dom producerar bättre bas är B&W och andra bra högtalare som ett faktum så får han räkna med bli ifrågasatt.
Är det inte bättre du går och leker med dina ormkablar och fortsätter leva i flumsekten? 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:06

Edit: ett totalt onödigt inlägg från min sida
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-03 12:07

It is like wrestling a pig in the mud - after a while you realizes that the pig likes it.

/D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:09

dwain1 skrev:haha att försöka sig på att argumentera med er är som att argumentera med en vägg det kommer inte mkt vettigt ur den. Så du anser att jag slicka röv på det andra forumet? Och vems röv slickar jag om jag får fråga?

En viss butiken. En annan råkade ifrågasätta en av deras produkter som hade skrämmande dåliga mätvärden, men så får man inte göra åt en betalande...oj, en kund som har reklam där. 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:15

aha du menar hificonsult. Ja där ser man jag gick i försvar rent almänt. Men då kan man fråga sig är det du som är nin?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:18

dwain1 skrev:aha du menar hificonsult. Ja där ser man jag gick i försvar rent almänt. Men då kan man fråga sig är det du som är nin?

Det är korrekt. 8)
Ser på din anläggning att du nog gärna vill försvara ditt "märke" :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi