Känsligheten i högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-08 09:51

IngOehman skrev:Men visst, det beror på vad man menar med att "fungera". Att det är en bekvämare och enklare väg att vara taktisk tror jag säkert stämmer (jag har aldrig provat). Men syftet med att alls bry sig om saker är väl inte att få en bekväm och enkel tillvaro - det är att vara till nytta.

Jag tror att jag förstår vad du menar. Jag tycker mig ha sett det i otaliga inlägg av dig; ett osentimentalt konstaterande av de fakta och sakförhållanden du finner relevanta för resonemanget. Om någon väljer att tolka det som förolämpningar (vilket ibland sker) så kan man anse att det är denna persons problem. Med ömma tår, prestige, eller dyligt.

Men om syftet är att vara till nytta och resultatet ibland (=för ofta) blir att personer känner sig påhoppade, kan man ju fundera på om strategin är den rätta. Obsevera att jag inte anser att du (generellt) hoppar på någon. Däremot kan jag konstatera att du ibland uppfattas så av flera.

Det faktum du måste förhålla dig till är att "sanningssägare" tenderar att bli obekväma i sociala sammanhang. Ta exemplet med värdinnan/värden som i timtal slitit med maten och som frågar hur det smakar. Om du inte tyckte maten var särskilt god så gör du inte någon en tjänst genom att uttrycka detta. En liten halvsanning brukar fungera bra som ex: "Ja, såsen var fantastiskt (om den var OK)! Jag måste få receptet!" Så slipper du säga vad du tyckte om köttet och grönsakerna. Men är då inte detta oärligt? Hur skall värden/värdinnan kunna laga bättre mat nästa gång om du inte säger vad du tyckte om maten? Du uppmanades ju faktiskt att komma med feedback?

Problemet är att frågan "Hur smakar det?" i detta sammanhang inte betyder "Jag vill veta hur ni uppfattade maten, så att jag har möjlighet att utveckla min kokkonst inför framtida bjudningar" utan i stället betyder "Ge mig beröm för mina ansträngningar!"

Och så här är det. I sociala sammanhang sägs saker på ett sätt, men betyder något annat. Och först när man kan tolka och hantera detta, fungerar man i detta sammanhang. Detta kan man tycka vad man vill om (ex; Vore det inte enklare om alla sa vad de menade) men eftersom det är som det är, kan man inte göra annat än att föhålla sig.

Det är bland annat detta som gör att personer med vissa s.k. bokstavsdiagnoser kan ha svårt att fungera fullt ut rent socialt. De tolkar ofta det som sägs rent bokstavligt och kan ha svårt att förstå såväl ironi som "artiga" formuleringar. De kan också ha svårt att själva uttrycka sig diplomatiskt; dvs formulera sanningen på ett sådant sätt att det för diskussionen framåt i stället för att blockera dialogen.

De personer som fungerar bäst socialt är de som får andra människor att känna sig väl till mods, även när man har en diametralt motsatt uppfattning. Det handlar alltså inte om att ljuga, eller att vara oärlig. Utan om att föstå vad som egentligen menas och att anpassa sig till detta.

Hälsn. Michael

Ps. Jag vill poängtera att jag sällan ser några oförskämdheter i dina inlägg (även om du ballat ur vid några tillfällen och mot några personer). Och jag roas ofta av hur vissa läser in än det ena och än det andra i det du skriver. Om du exempelvis skriver att något är osant, så har du faktiskt inte kallad någon för lögnare!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-07-08 11:26

MichaelG, du skrev nyss ett fullkomligt briljant inlägg !
Toppklass, respekt :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-08 12:03

MichaelG skriver ett inlägg i tråden. Det bästa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 12:48

Visst var det ett bra inlägg, men...

En dialog mellan två personer på ett party är inte alls samma sak som att föra en diskussion på ett offentiligt medium som internet.

Visst är det sant att man kan ha ambitionen att tala sannng, men inte för den sakens skulle behöver säga ALLA sanningar. Jag säger definitivt inte alla sanningar. Sanningar som bara gör någon illa har ju ingen poäng alls.

En parallell som jag tycker är bättre är om man varit på en fest där maten smakade utmärkt, och sedan ser man en artikel i en tidskrift som berättar om partajet, och där ingår en beskivning av maten och dess kompletta recept, som är uppåt väggarna fel.

Då kan det finnas skäl att säga ifrån. I synnerhet om maten kritiseras och receptet återges felaktigt. :?

Och igen - jag vet att ärlighet varar längst, för jag får extremt positiv feedback, många gånger dagligen.

Enstaka gnällspikar som gnäller på mig offentligt är vad ni ser, och om ni tittar noga ser ni säkert att de praktiskt taget allihopa är människor som beter sig illa själva, utan att tyckas ha något annat syfte är just att komma med personangrepp. Dessa personers synpunkter kan man helt enkelt bortse ifrån. Eller möjligen se som ett tecken på att man gör rätt. Det är ju de som visar civilkurage som blir utsatta för de där människorna. Taktikerna blir det aldrig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-08 13:26

IngOehman skrev:Enstaka gnällspikar som gnäller på mig offentligt är vad ni ser, och om ni tittar noga ser ni säkert att de praktiskt taget allihopa är människor som beter sig illa själva, utan att tyckas ha något annat syfte är just att komma med personangrepp. Dessa personers synpunkter kan man helt enkelt bortse ifrån. Eller möjligen se som ett tecken på att man gör rätt. Det är ju de som visar civilkurage som blir utsatta för de där människorna. Taktikerna blir det aldrig.

Vh, iö

Kan du vara rakryggad och berätta vilka gnällspikarna är och ge exempel på deras gnäll?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-08 13:49

IngOehman skrev:Och igen - jag vet att ärlighet varar längst, för jag får extremt positiv feedback, många gånger dagligen.

Alltså... I princip håller jag med dig. Jag tycker inte man skall vara oärlig. Jag håller också med dig i det du brukar hävda att det inte nödvändigtvis finns olika sanningar. Det finns det som är sant och det som inte är det.

Däremot har alla människor sina sanningar. Och dessa kan vara olika. Och det har inte nödvändigtvis något att göra med vad som verkligen är sant eller inte.

Om ett antal personer exempelvis tycker sig höra stora skillnader mellan två olika CD-spelare, så är det så. Det är alltså sant att de tycker sig höra det de tycker sig höra. Det betyder emellertid inte att det verkligen finns några skillnader mellan spelarna i fråga.

Om man då vill ifrågasätta deras sanning (att de två spelarna låter olika) så ger man sig in i ett socialt sammanhang att likna vid ett veritabelt getingbo. Och detta måste man vara medveten om. Och agera utifrån vad man vill uppnå.

Att ge sig på någons "sanning" gör man inte ostraffat i vår kultur. Och då spelar det som sagt mindre roll vad som är sant eller inte. Det är ofta den som ifrågasätter någons sanning som uppfattas som "bad guy" inte den som far med osanning! Ifrågasättandet uppfattas gärna som att man inte respekterar den andre och hans åsikter. Man är en bessewisser som sätter sig till doms över andras upplevelser.

Alternativt riskerar man att uppfattas som en don Quixote i sin hopplösa kamp mot alla väderkvarnar. En man kan avfärda med "ja, ja - nu är han igång igen".

I vissa lägen är det värt att ta dessa strider, även om man kan uppfattas som antingen skitviktig eller tossig. Men man kan också välja hur man tar striderna. En dos artighet, en dos erkännande, en dos försiktigt undrande och en dos alternativt synsätt kan kanske uppfattas som "taktik", medan det i själva verket kanske bara är ett konstruktivt sätt att förhålla sig till en annan persons sanning i syfte att få denne intresserad av sin egen syn på saken.

Observera att jag inte egentligen har några synpunkter på ditt sätt att föra fram dina ståndpunkter på. Pang på rödbetan och rakt på sak passa mig fint.

Men jag vågar påstå att en hel del av tjafset här på Faktiskt har att göra med din som jag uppfattar det ovilja att närma dig ett kontroversiellt ämne på ett diplomatiskt sätt.

Samtidigt som jag förstår din ovilja att låtsas respektera och delvis hålla med om vad du uppfattar som rena dumheter. Varför skulle du göra det?

Och här någonstans tappade jag bort vad jag egentligen ville ha sagt... :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-08 14:03

MichaelG skrev:
Men jag vågar påstå att en hel del av tjafset här på Faktiskt har att göra med din som jag uppfattar det ovilja att närma dig ett kontroversiellt ämne på ett diplomatiskt sätt.

Det sista inlägget var klarsynt och klokt. Jag skulle dock vilja komplettera det sista stycket med ett avgörande tillägg.
Det är att IÖ har en förmåga att föra in diskussioner om saker på ett personligt plan(hävdar personangrepp, ondska osv). Det är det får diskussionerna att kantra.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-07-08 14:08

Jag är inte så säker på att det alltid handlar om ovilja.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 14:22

patrikf skrev:
IngOehman skrev:Enstaka gnällspikar som gnäller på mig offentligt är vad ni ser, och om ni tittar noga ser ni säkert att de praktiskt taget allihopa är människor som beter sig illa själva, utan att tyckas ha något annat syfte är just att komma med personangrepp. Dessa personers synpunkter kan man helt enkelt bortse ifrån. Eller möjligen se som ett tecken på att man gör rätt. Det är ju de som visar civilkurage som blir utsatta för de där människorna. Taktikerna blir det aldrig.

Vh, iö

Kan du vara rakryggad och berätta vilka gnällspikarna är och ge exempel på deras gnäll?

Du är ett bra exempel, kanske det bästa, men jag delar inte din passion för att ge mig på folk utan förnuftiga skäl, så fler exempel får du inte.

Din idé att det skulle vara "rakryggat" att göra folk illa utan skäl får du står för själv. :( Tyvärr märkt det i dina inlägg att du ser tycker att det är rakryggat att göra folk illa utan poäng. Jag kallar det snarare ynkligt.

Som jag skrev tidigare - sanningar som bara gör någon illa har ju ingen poäng alls. Det du ägnar dig åt är ofta än värre, nämligen lögner som gör någon illa.

Du ville ha exemepl också. Ett bra exempel på ditt gnäll är dit förra inlägg.
PatrikF skrev:Det är att IÖ har en förmåga att föra in diskussioner om saker på ett personligt plan(hävdar personangrepp, ondska osv). Det är det får diskussionerna att kantra.

Det är inte bara arrogant och oförskämt, utan dessutom ett exempel på vad du själv sysslar med för jämnan, men jag aldrig ägnar mig åt.

Om jag kommenterar en persons beteende så är det alltid i relation till sakfrågan och/eller i relation till en från påståenden avvikande verkligheten.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-08 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-08 14:32

Det ante mig att det skulle vara svårt att konkretisera vad dina upplevelser av påhopp handlar om egentligen. Läge att söka svaret inom dig själv kanske.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-08 14:40

Här är ett typiskt exempel på påhopp som du brukar skriva Patrik. Du måst verkligen känna dig kränkt på något sätt för annars fattar jag inte varför du håller på.

patrikf skrev:Jag vill inte stopa avslöjandet av bluffar, det borde du veta :wink: . Däremot tycker jag att jakten på det uppenbart verkningslösa tar för mycket plats. Det blir så banalt. Själv är jag mer intresserad av det subtila och välkamouflerade bluffandet, som du nog också vet. Det som bidrar till myten om rätt och fel inom hifi.
Men det är bara för sakens skull.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-08 14:43

Du får gärna förklara vad som skulle vara ett påhopp i den där texten Rydberg, så ska jag försöka förklara hur jag menar om du är intresserad :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 15:04

PatrikF: Kan du inte vara bussig och sluta med det du håller på med?

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:Och igen - jag vet att ärlighet varar längst, för jag får extremt positiv feedback, många gånger dagligen.

Alltså... I princip håller jag med dig. Jag tycker inte man skall vara oärlig. Jag håller också med dig i det du brukar hävda att det inte nödvändigtvis finns olika sanningar. Det finns det som är sant och det som inte är det.

Ja, i objektiva frågor är det ju så.

Däremot har alla människor sina sanningar. Och dessa kan vara olika. Och det har inte nödvändigtvis något att göra med vad som verkligen är sant eller inte.

Abosult, i subjektiva frågor är det ju så. Och jag har väl aldrig någonsin trummat för en "sanning" i en subjektiv fråga? :?

Om ett antal personer exempelvis tycker sig höra stora skillnader mellan två olika CD-spelare, så är det så. Det är alltså sant att de tycker sig höra det de tycker sig höra. Det betyder emellertid inte att det verkligen finns några skillnader mellan spelarna i fråga.

Nä just det. Och därför kan man inte säga att de har fel, men om det finns fog för det kan det vara befogad att peka på att "tycka sig höra" inte är samma sak som att bevisa skillnad. Det kan finnas skäl att påminna om suggestionseffekter och deras möjlighet att slå hårt när icke-blind lyssning används. Eller också finns det inte skäl att göra det. Det beror ju på situation.

Troligen är skälet att göra det större om det är ett offentligt uttalande skrivet på så vis att det framstår som ett objektivt faktum att skillnaden finns.

Den som beskriver en upplevelse utan att påstå att det bevisr något, är rimligare att lämna okommenterad.

Om man då vill ifrågasätta deras sanning (att de två spelarna låter olika) så ger man sig in i ett socialt sammanhang att likna vid ett veritabelt getingbo. Och detta måste man vara medveten om. Och agera utifrån vad man vill uppnå.

Visst, men man kan ducka hur många diskussioner som helst för att slippa konflikter, men blir verkligen något bättre av det?

Är det inte rätt uppenbart att nästan allt som är fel med världen beror på kloka människor som avstår från att öppna munnen?

Att ge sig på någons "sanning" gör man inte ostraffat i vår kultur.

Nä, det har du rätt i. Men det vet man ju, så det handlar bara om hur man värderar värdet för andra av ett viktigt påpekande man gör - i förhållande till det straff man själv drabbas av (från dem som vill att alla skall få "tycka" (och formulera åsikterna som objektiviteter 8O ) utan att någon skall få ha synpunkter på det :? ).

Och då spelar det som sagt mindre roll vad som är sant eller inte.

Visst 17 gör det det. Förnuftiga människor ser ju skillnaden! De flesta kan, om inte omedelbart med såsmåningom, se vad som är ärligt, konsekvent och sant.

Om ett påpekande bara gör att 1 av 100 människor inser att det faktiskt finns en riktig sanning - är ju påpekandet av värde. Om sedan resten bara blir sura och inte det minsta upplysta av påpekandet, är ju ingen skada skedd. De kan ju fortfarande vakna upp, senare.

Kort sagt: Vissa saker måste någon säga för att de som anar det skall se att det är en möjlighet. Om alla säger att högtalare står mest stilla om man ställer dem på spikfötter så kommer det att upplevas som en sanning för ALLA dem som inte kan analysera frågan fysikaliskt. Men om bara en enda person skriver att det är en lögn, och kanske dessutom visar varför det är precis tvärtom, så blir det som är sant på tiktigt, en möjlig sanning att tro på.

Det är ofta den som ifrågasätter någons sanning som uppfattas som "bad guy" inte den som far med osanning!

Visst, men vad spelar det för roll? Vem skriver inlägg för att bli populär?

Det där är ju bara en fråga om vad man vill göra med sitt liv. Vill man leva det ärligt, eller taktiskt?

Eller för att göra det lättar att förstå valet - vill du att andra skall vara ärliga eller taktiska, mot dig? (Man skall inte blanda in sig själv om man kan undvika det, har jag fått lära mig av Amit :wink: )

Jag uppskattar ärlighet från andra - och därför tycker jag man skall vara ärlig.

Ifrågasättandet uppfattas gärna som att man inte respekterar den andre och hans åsikter. Man är en bessewisser som sätter sig till doms över andras upplevelser.

Jag är extremt tolerant så länge det inte handlar om åsikter som går ut på att göra andra illa. Att sätta mig till doms över andras åsikter (subjektiva uppfattningar) gör jag därför aldrig, om det inte är uttalat missunsamma eller på annat sätt genuint onda (t ex diskrimiernade) åsikter.

Tycker det är olämpligt att blanda ihop objektiva och subjektiva saker dock. Subjektiviteter har inga sanningar.

Alternativt riskerar man att uppfattas som en don Quixote i sin hopplösa kamp mot alla väderkvarnar. En man kan avfärda med "ja, ja - nu är han igång igen".

(varning för provocerande fråga...) Menar du att DU uppfattar att jag slåss mot väderkvarnar, eller menar du att du förstår att jag inte gör det, men att andra inte förstår det.

Jag är avsiktligt provocerande, eftersom jag mött den inställningen du illustrerar så många gånger, och i verkligheten är det ofta som så att de flesta förstår, men tror att andra inte gör det.

I vissa lägen är det värt att ta dessa strider, även om man kan uppfattas som antingen skitviktig eller tossig. Men man kan också välja hur man tar striderna. En dos artighet, en dos erkännande, en dos försiktigt undrande och en dos alternativt synsätt kan kanske uppfattas som "taktik", medan det i själva verket kanske bara är ett konstruktivt sätt att förhålla sig till en annan persons sanning i syfte att få denne intresserad av sin egen syn på saken.

Bra omskrivning av "manipulativ taktiskhet". :wink:

Sådant ägnar jag mig inte åt. Jag tror inte det behövs. Folk fattar väldigt bra skillnad på ärlighet och taktiskhet. Inte riktigt alla, och ibland inte på en gång, men de allra flesta inser rätt snabbt vem som talar sanning och är ärlig.

Jag respekterar dessutom själv sådant beteende, så för mig är det självklart att det är ärlighet som gäller.

Observera att jag inte egentligen har några synpunkter på ditt sätt att föra fram dina ståndpunkter på. Pang på rödbetan och rakt på sak passa mig fint.

Jo, det förstår jag. Men du vill ändå hjälpa mig att bli bättre på att kommunicera med dem som inte fattar så bra? :wink:

Hmmm. Förlåt provokationen. :oops:

Jag tror det beror på något helt annat - nämligen att jag överhuvudtaget säger ifrån, vilket de allra flesta nästan aldrig gör.

Att jag blir måltavla är då sjävlklart, och är det ett tecken på något så är det väl just att de som säger osanningar inte vill få dem ifrågasatta, och kanske också att de är ovana att få det.

När man sagt något felaktigt som inte går att försvara, är det lättare att hoppa på mig och klaga på mitt sätt än att argumentera, än att argumentera själv.

Samtidigt som jag förstår din ovilja att låtsas respektera och delvis hålla med om vad du uppfattar som rena dumheter. Varför skulle du göra det?

Och här någonstans tappade jag bort vad jag egentligen ville ha sagt... :)

:wink:

Ja, inte är det lätt, och det blir inte ett dugg lättare om man bryr sig. Ju större drömmar och visioner man har, desto lättare är det att bli besviken. Men jag har svårt att tappa geisten, för jag har en tendens att se nya öppningar när världen är dömande och oförstående.

Ju fler som står för vad de upplever vara sant, desto bättre blir världen. Och ju fler som står över prestigen och är beredda att överge "sanningar" när de inser att det bara var en åsikt eller till och med en osanning, desto bättre blir allting!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-08 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 15:11

patrikf skrev:Det ante mig att det skulle vara svårt att konkretisera vad dina upplevelser av påhopp handlar om egentligen. Läge att söka svaret inom dig själv kanske.

Där kom ett exempel till...

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-08 15:37

Rydberg skrev:Här är ett typiskt exempel på påhopp som du brukar skriva Patrik. Du måst verkligen känna dig kränkt på något sätt för annars fattar jag inte varför du håller på.

patrikf skrev:Jag vill inte stopa avslöjandet av bluffar, det borde du veta :wink: . Däremot tycker jag att jakten på det uppenbart verkningslösa tar för mycket plats. Det blir så banalt. Själv är jag mer intresserad av det subtila och välkamouflerade bluffandet, som du nog också vet. Det som bidrar till myten om rätt och fel inom hifi.
Men det är bara för sakens skull.

patrikf skrev:Du får gärna förklara vad som skulle vara ett påhopp i den där texten Rydberg, så ska jag försöka förklara hur jag menar om du är intresserad :) .

Patrik,

Det är en rappakalja av retoriska inslag som tydliggörs först när man känner till bakgrundsinformationen. Sluta.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-08 15:57

Du gör det lät för dig kaffekoppen. Varför inte tala ur skägget? Det blir inte bättre av att hålla på med en massa antydningar till höger och vänster. Det du skrev nyss har du skrivit många gånger nu, som en katt kring het gröt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 15:59

Sluta nu Patrik! Det är bara skit det du håller på med.

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:1. Bill50x' inlägg är mycket klokt och jag håller med honom till 100%. :P

Om det var min passus att man ska tolka inlägg så positivt som möjligt, då är jag glad att du håller med mig. Och att du själv lever efter den synpunkten :-)

Jäg tänkte primärt på det du skrev om att acceptera att olika människor har olika uppfattningar i subjektiva frågor, och det finns inget skäl att tvinga på någon sin egen uppfattning. Det som är subjektivt är ju subjektivt, och man behöver inte vara överens om det. (Om Svante bara tycker att SI-enheter är enheter så får han tycka det, men att tvinga andra att tycka samma sak... :? )

Det kan under alla omständigheter vara klokt att lyssna på vad andra säger att de tycker och vilka definitioner de använder - för att man skall kunna veta vad de menar med det de säger.

Själva betydelsen av ordet "enhet" är ett exempel på något subjektivt (vad man mäter något i), medan ordet känslighet (hos högtalare) är objektivt och skapligt noggrannt definierat vad det är för något (en sorts förhållande mellan ut- och insignal).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-08 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-08 16:00

patrikf skrev:Det blir inte bättre av att hålla på med en massa antydningar till höger och vänster.

Då kan ju du utveckla det här med "det subtila och välkamouflerade bluffandet" (kanske inte i den här tråden dock). Jag menar är inte det en antydning, kanske?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-08 16:01

patrikf skrev:Du gör det lät för dig kaffekoppen. Varför inte tala ur skägget? Det blir inte bättre av att hålla på med en massa antydningar till höger och vänster. Det du skrev nyss har du skrivit många gånger nu, som en katt kring het gröt.
Det var ingen antydning. Det var klarspråk. Sluta.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-08 16:09

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev:Du gör det lät för dig kaffekoppen. Varför inte tala ur skägget? Det blir inte bättre av att hålla på med en massa antydningar till höger och vänster. Det du skrev nyss har du skrivit många gånger nu, som en katt kring het gröt.
Det var ingen antydning. Det var klarspråk. Sluta.

Cirkelargumentation.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-08 16:10

Fortsätter ni i denna stil så kommer hela tråden räknas som ot och hamna på en mindre synlig del av forumet. Och det gäller även de konstruktiva inläggen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-08 16:18

Påminnelse om sakfrågan:

(Jag vet inte om det var det sista sakfrågeinlägget, men jag tror inte det kommit in några frågor om sakfrågan efter detta i varje fall.)

Kraniet skrev:ok... intressant tråd det här (förutom de mindre trevliga delarna.. :wink: )

för att återgå till trådens ämne. jag tycker det är lite svårt att skönja nån slags generell regel angående låg/hög känslighet.

Jasså? :o

Det styrs av fysikens lagar. :P

Känsligheten är proportionell mot membranarean och kraftfaktorn, men omvänt proportionell mot rörliga massan och talspoleresistansen (i det som kallas "det linjära området").

SPL i oändlig baffel vid 1 meter och 2,83 volt in ~ 87 + 20 * log(KP), där KP = Sd(i m^2) * Bl(i Tm) / (Mm(i kg) * Re (i ohm)).

Något tumregligare kan jag inte bjuda på. Däremot går det utmärkt att uttrycka sig mera precist. Den ovanstående formeln är dock extremt lätt att lära sig utantill, och det kan ju vara en poäng, så länge man minns att det är en förenkling.

1: går det att skapa två lika bra (ljudkvalité) högtalare med olika känslighet? (jag antar att det då förutsätter att den ena är en mindre optimerad högtalare i avseende av känslighet/lådvolym etc, men bortsett från det.)

Visst hur lätt som helst (bara att sätta ett litet seriemotstånde R framför den ena och en spänningsdelare framför den ena, vars inimpedans är en rimlig lastimpedans och utimpedans är en rimlig drivimppedans, nämligen R), men den med lägre känslighet är sämre, eftersom den fordrar (i detta fall extremt mycket) mera förstärkareffekt.

2: vilket är viktigare i avseende av ljudkvalité - känslighet eller verkningsgrad?

Det beror på vad man vill ha ut av den.

Det finns inget bra svar på frågan annat än det komplexa. Alltså det där alla förutsättningar finns med. Det ger ett svar som är olika beroende på förutsättningarna.

3: kan man ha låg känslighet men hög verkningsgrad och tvärtom?

Ja.

vilket är att föredra?

Går inte att besvara tumregelmässigt. Det beror på väldigt många olika saker.

En högtalare som skall drivas av en transformatorlös rörförstärkare har tillgäng till massor av spänning och behöver kanske inte speciellt hög känslighet, men hög (maximal, givet Fu och V) verkningsgrad är alltid av godo. Högtalaren ifråga kommer troliga ett passa förstärkaren maximalt bra om den har en impedans om 50 - 1000 ohm (beroende på förstärkarens specifika design). Sådana höga impedanser ger väldigt låg känslighet, men också en låg belastning av förstärkaren. Förstärkaren kan då svinga massor av spänning och slipper leverera stor ström (vilket passar den prima) och summan av kardemumman (eller produkten rättare sagt :wink: ) är att den levererar tillräckligt med effekt till högtalaren för att den skall spela tillräckligt högt - tack vare den låga känsligheten, eller rättare sagt den höga impedansen som ger den låga känsligheten.

4: är hög känslighet/verkningsgrad viktigare i vissa frekvensområden än i andra?

Du fortsätter att vilja ha tumregelsvar. Det finns inga.

Hög verkningsgrad är viktigt om man vill kunna spela starkt på en högtalare som bara tål lite effekt (vilket i sin tur avgörs av hur den är konstruerad ur andra avseenden. Effekttåligheten kan dessutom vara väldigt olika i olika frekvensområden hos en specifik högtalare).

Eller förstås om man bara har en liten förstärkare!

5: vad krävs för att få hög känslighet och samtidigt utsträckt basförmåga?

Att optimera konstruktionen således att inga onödiga förluster finns.

(Det skrev jag redan mycket tidigt i denna tråd.)

Personligen så tycker jag mig se ett motsatsförhållande mellan känslighet och utsträckt basförmåga.

Personligen? :wink:

Det är ett fysikaliskt faktum att så är fallet. Det har jag också redogjort för tidigare i tråden.

Du har alltså helt rätt, eller rättade sagt - din upplevelse är väntad och kan förklaras.

Då man tittar på "vanliga" komersiella högtalare alltså. Så fort en högtalare har väldigt hög känslighet så har den inte så utsträckt basförmåga och tvärtom. Men vad jag kan förstå av Öhman är detta mera ett resultat av dåligt ingenjörsarbete snarare än en "inneboende fysikalisk regel" eller vad man nu vill kalla det.

Då har du missförstått det jag skrivit. Att så blir fallet (att känslighet och djupbasförmåga är varandras fiender, givet en fix lådvolym) är fysikaliskt betingat.

Däremot har många högtalare en "n*1/f*1/V-produkt som är sämre än den kunde vara - och det är oftast på grund av dåligt ingenjörsarbete.

Det blir ju en del generalisering kring detta antar jag. Inget jag ser som nån större nackdel sålänge alla är med på att det är generaliseringar man pratar om och inte "hela sanningen".

Angående vikten av att alla är medvetna om när saker är förenklade och inte sanna:

Bra talat! :P

Skulle vi inte röra oss med generaliseringar skulle nog forumet upphöra efter det att alla skrivit så deras fingrar blöder (alla utom de som genraliserar då ;) )

Nåja, det är nog bättre att undvika generaliseringar ändå, i synnerhet att undvika tumregler. 8)

Sen skulle jag vilja veta mer om "hyperisotermisering" men det passar väl mer i en ny tråd. :)

Jag kan inte berätta mera om det, eftersom det kan vara något som kan bli värt en himla massa pengar om jag lyckas få det att fungera.

Har egentligen sagt för mycket redan. :?

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-08 21:36

använde inte Carlsson ett seriemotstånd i nån/några av sina skapelser? Det går ju styra basåtrgivningen något genom det konstycket väl? På bekostnad av känslighet visserligen. Han anväde ju även "acoustic damping" som åstadkommer samma sak fast med gullfiber bakom konen.
I "lekmannatermer" blir väl båda varianterna en modifiering av elementes Q.
Har man inte möjlighet att bestämma elementets parametrar helt fritt är väl dessa metoder enda som återstår (eller byta konstruktionsidé helt förstås).

Man hör ju dock ingen som säger att de carlsson som använder sig av dessa tekniker (bara säker på att acoustic damping används i en del lådor) låter dåligt. Personligen kan jag nog inte säga att jag tycker okänsliga högtalare låter dåligt rent generellt.
A4 Monitor är ett exempel på en väldigt okänslig högtalare (85db/1m?) som via sentecsteg lät riktigt bra. Dock fick man ju vrida upp volymen så högt.

Så svaret på frågan bakom tråden borde bli.
Nej okänsliga högtalare behöver inte låta sämre än känsliga ditos och tvärtom. Det beror helt enkelt på konstruktion till konstruktion.
Dock bör man alltid sträva efter en konstruktion med så hög känslighet som möjligt.

Kan man sammanfatta det så?

edit: A4 Monitor: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=949
hörde en högtalare med samma element spelandes via Naim elektronik och det lät också väldigt bra. Dock känns det lite underligt när volymen ställs på "kl 14-15" (var även väligt dynamisk musik). Kommer tyvär inte på tillverkarens namn..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-09 13:54

Kraniet skrev:använde inte Carlsson ett seriemotstånd i nån/några av sina skapelser? Det går ju styra basåtrgivningen något genom det konstycket väl? På bekostnad av känslighet visserligen.

Inte fysiskt seriemotstånd, men ett elektonisk skapat, och dessutom var det negativt, vilket nästan kan sägas vara motsatsen till ett seriemotstånd. Han använde det som en metod att bekämpa det faktum att han inte kunde få tag på element som hade tillräcklig kontroll (tillräckligt lågt Q-värde). Rent analytiskt är det en nackdel att hantera det på detta sätt, jämfört med att ge elemntet rätt egenskaper, men när han inte hade något val är det trots allt den bästa metoden.

Han anväde ju även "acoustic damping" som åstadkommer samma sak fast med gullfiber bakom konen.

Ja, och det är den sämre varianten av samma sak. Den kostar verkningsgrad (inte nominell nu, utan verklig) och den ger ökad distorsion. Fortfarande kan det dock vara en bättre lösning än att acceptera elementens brister ograverat.

I "lekmannatermer" blir väl båda varianterna en modifiering av elementes Q.

Ja.

Har man inte möjlighet att bestämma elementets parametrar helt fritt är väl dessa metoder enda som återstår (eller byta konstruktionsidé helt förstås).

Ja.

Elementet kan i princip bara dämpas i två domäner, den elektriska och den mekaniska/akustiska. Det finns dock andra möjligheter att öka den mekaniska dämpningen.

Man hör ju dock ingen som säger att de carlsson som använder sig av dessa tekniker (bara säker på att acoustic damping används i en del lådor) låter dåligt. Personligen kan jag nog inte säga att jag tycker okänsliga högtalare låter dåligt rent generellt.

Jag håller med. Det är en generalisering som jag förmodar kommer framförallt från dem som hört för få högtalare och extrapolerar en tumregelmässig verklighetsmodell som det inte finns stöd för.

Så svaret på frågan bakom tråden borde bli.
Nej okänsliga högtalare behöver inte låta sämre än känsliga ditos och tvärtom. Det beror helt enkelt på konstruktion till konstruktion.
Dock bör man alltid sträva efter en konstruktion med så hög känslighet som möjligt.

Ungefär.

Skulle kanske vilja trycka lite hårdare på att en konstruktion med väsentligt lägre verkningsgrad än den teoretiskt möjliga alltid går att konstruera om till det bättre.

Dock är det ju inte alls säkert att en annan högtalare som har en verkningsgrad som ligger närmare den teoretiska gränsen är ett dugg bättre totalt sätt. Den kan ju ha hur stora fel som helst på andra sätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-07-09 14:15

Kraniet skrev:Så svaret på frågan bakom tråden borde bli.

Nja, inte om det var ursprungsfrågan du syftade på. Jag har aldrig sagt att det ena låter bättre än det andra, det vore ju väldigt svårt att säga eftersom en högtalare oftast bara finns i en version och den är antingen "trög" eller "lätt"...

Det jag undrade över var om inte låg känslighet snarare är ett resultat av att konstruktören inte velat/orkat/haft tid att konstruera en högtalare med högr känslighet. Kanske pga av designkrav eller ekonomiska krav?

Ibland kan man nästan få känslan av att vissa tycker att "fina" högtalare SKA vara trögdrivna, nästan som att bara för att högtalarna endast kan spela ut med ett par Krell monblock så är det skitbra högtalare. Det tycker jag verkar konstigt...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-09 15:54

Trögdrivna högtalare har större risk att drabbas av problem med termisk kompression, och det kan man inte kompensera med några förstärkare, hur "fint" namn det än står på dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-09 17:19

SirAnselm skrev:
Kraniet skrev:Så svaret på frågan bakom tråden borde bli.

Nja, inte om det var ursprungsfrågan du syftade på. Jag har aldrig sagt att det ena låter bättre än det andra, det vore ju väldigt svårt att säga eftersom en högtalare oftast bara finns i en version och den är antingen "trög" eller "lätt"...

Nåja, så svårt att säga det vet jag inte om det är. Det är ju bara att säga det. För att kunna göra det med fog behöver vi kanske förvisso tala om verkningsgrad och inte känslighet, och man måste därtill jämföra med en hypotetisk version utan onödiga förluster. Det är fullt görligt!

Förvisso blir svaret i någon mån hypotetiskt, men visst kan man med fog säga att en given högtalare hade varit bättre om den närmat sig ekvationens gräns, eftersom det betyder att dess termiska kompression minskat, eller att kraven på förstärkaren hade gjort det.

Det jag undrade över var om inte låg känslighet snarare är ett resultat av att konstruktören inte velat/orkat/haft tid att konstruera en högtalare med högr känslighet. Kanske pga av designkrav eller ekonomiska krav?

Låter troligt.

Ibland kan man nästan få känslan av att vissa tycker att "fina" högtalare SKA vara trögdrivna, nästan som att bara för att högtalarna endast kan spela ut med ett par Krell monblock så är det skitbra högtalare. Det tycker jag verkar konstigt...

Ja, viljan att göra tumregler av allt upphör aldrig att förvåna mig. :?

Kan tänka mig att drivkraften är bekvämlighet. Alla vill kunna avgöra vilken högtalare som är "finare" - och ju enklare regel desto mindre behöver man veta om högtalaren och desto fler kan göra det. Trist.

Tycker det är viktigt att alltid minnas alltings komplexitet, och att dessutom minnas att hifi-prylar (om man med hifi menar hög fidelitet) definieras av sina brister och inte av sina förtjänster.

Då kan man dra två slutsatser:

1. Dålig verkningsgrad går bara att definiera med utgångspunkt från högtalarens storlek och dess undre gränsfrekvens. Dålig verkningsgrad är inte en specifik siffra, utan måste relateras till de andra ramarna.

2. Om man tar hänsyn till punkt 1 kan man kritisera en högtalare för sin "onödigt dåliga" verkningsgrad, men man kan inte hävda en annan högtalare vara felfri bara för att verkningsgraden är nära vad som går att åstadkomma.

Kort sagt: Det finns hundratals egenskaper som finns att ta hänsyn till, och en i sanning god högtalare hanterar förstås alla på ett bra sätt.

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-09 17:31

försökte faktiskt driva den tesen hos en hifihandlare en gång. jag hävdade att en högtalare som kräver "rätt sorts" förstärkare för att "blomma ut" är en felaktigt konstruerad sådan. Självklart höll han inte med mig.

Rimligtvis bör man ju kunna stälal ett sådant krav att alla normalt fungerande förstärka ska kunna driva högtalaren utan problem.
Sen att man kanske vinner "dynamiskt headroom" med mer watt är ju en annan sak. Men en högtalare som får låter galet pga "fel" förstärkare är ju lite sådär kan man tycka.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-09 18:25

Kraniet skrev:försökte faktiskt driva den tesen hos en hifihandlare en gång. jag hävdade att en högtalare som kräver "rätt sorts" förstärkare för att "blomma ut" är en felaktigt konstruerad sådan. Självklart höll han inte med mig.

Rimligtvis bör man ju kunna stälal ett sådant krav att alla normalt fungerande förstärka ska kunna driva högtalaren utan problem.
Sen att man kanske vinner "dynamiskt headroom" med mer watt är ju en annan sak. Men en högtalare som får låter galet pga "fel" förstärkare är ju lite sådär kan man tycka.

Håller inte med dig. Vad är en "normalt fungerande förstärkare" för något?

Alla högtalare på marknaden kan i princip drivas av vilken förstärkare som helst. Men det låter olika mycket, olika bra - och tiden innan förstärkarens skyddskretsar slår ifrån varierar. Detta är ju ingen svart/vit-upplevelse utan i hög grad en bred gråzon beroende på vilka krav du ställer på tex ljudtryck och i hur stort rum du önskar detta ljudtryck. Sedan har du ju hela räckan med klangliga kvaliteter som beror på förstärkarens och högtalarens konstruktion.

Man kan ju hävda att en högtalare som belastar en förstärkare hårt i något register är felkonstruerad. Men det kan lika gärna bero på att konstruktören prioriterat vissa egenskaper och priset är kanske en dip i resistansen och/eller en grym snedbelastning.

En högtalare kan konstrueras för att vara en snäll last för en förstärkare. På så sätt säkerställer man att denna kommer låta så bra som möjligt på alla förstärkare (dvs att förstärkaren blir flaskhalsen i återgivningen). Men varför skulle detta vara det enda sättet att konstruera högtalare på? Varför ska enbart effektbehovet vara styrande på en högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-07-09 19:08

IngOehman skrev:Nåja, så svårt att säga det vet jag inte om det är. Det är ju bara att säga det. För att kunna göra det med fog behöver vi kanske förvisso tala om verkningsgrad och inte känslighet, och man måste därtill jämföra med en hypotetisk version utan onödiga förluster. Det är fullt görligt!

Ha ha, kan kanske lägga till "väldigt svårt för mig att säga"... Men du har naturligtvis rätt...

IngOehman skrev:Förvisso blir svaret i någon mån hypotetiskt, men visst kan man med fog säga att en given högtalare hade varit bättre om den närmat sig ekvationens gräns, eftersom det betyder att dess termiska kompression minskat, eller att kraven på förstärkaren hade gjort det.

Ja det låter ju naturligtvis helt självklart nu :oops:

IngOehman skrev:Då kan man dra två slutsatser:

1. Dålig verkningsgrad går bara att definiera med utgångspunkt från högtalarens storlek och dess undre gränsfrekvens. Dålig verkningsgrad är inte en specifik siffra, utan måste relateras till de andra ramarna.

2. Om man tar hänsyn till punkt 1 kan man kritisera en högtalare för sin "onödigt dåliga" verkningsgrad, men man kan inte hävda en annan högtalare vara felfri bara för att verkningsgraden är nära vad som går att åstadkomma.

Kort sagt: Det finns hundratals egenskaper som finns att ta hänsyn till, och en i sanning god högtalare hanterar förstås alla på ett bra sätt.

Vh, iö

Ja naturligtvis finns det mer att se till hos en högtalare än känslighet/verkningsgrad... Men kan man då säga att enda anledningen för en högtalare att ha dålig verkningsgrad är att konstruktören gjort en kompromiss någonstans i konstruktionen?

Mvh Marcus

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum