Bill50x skrev:En högtalare kan konstrueras för att vara en snäll last för en förstärkare. På så sätt säkerställer man att denna kommer låta så bra som möjligt på alla förstärkare (dvs att förstärkaren blir flaskhalsen i återgivningen). Men varför skulle detta vara det enda sättet att konstruera högtalare på? Varför ska enbart effektbehovet vara styrande på en högtalare?
/ B
Varför skulle man ens vilja ha en högtalare som är en jobbig last? Om man nu kan undvika det vill säga.
Vissa högtalare har ju skarpa fasvridningar som får vissa förstärkare att helt enkelt inte orka med. Med kompression och annat fuss som resultat. Eftersom högtalaren förmodligen är tänkt för en öppen marknad bör den väl rimligen ses som felaktig? Om tillverkaren också levererar förstärkare som är dimensionerad för högtalaren är ju en annan sak. Eller?
Ovan nämnda exempel på situation uppsod då jag frågade om jag kunde lyssna på högtalare x via förstärkare b (den senare en inegrerad cambridge på 30w) varpå säljare svarar "nä men det är ingen vits". Underförstått att det skulle fungera så dåligt att det inte ens var värt att låta mig prova.
Andra exempel på "dåligt" konstruerade högtalare är sådana med hårda mellanbasar i metall eller kevlar med skarpa ringningar i högfrekvensområdet som passas ihop med mjukdomes. Där man inte kunnat delat nog långt för att effektivt filtrera bort ringningarna. Sådana högtalare får ofta betyget att vara väldigt bra men fungerar bäst med vissa förstärkare. En teori av Lynn Olsen är att detta är att de "bättre" förstärkarna förmodligen har lägre distorsion eller annan betoning i mellanregisterområdet så rigningarna blir mindre påtagliga. Om sådana högtalare säg det ofta också att rumsplaceringen är extra noga. Antagligen för att där också kunna "tona" in dom bättre så man hör färgningarna mindre.
Är en sådan högtalare också "korrekt" konstruerad?
edit: sen finns det ju specialfall också förstås. tex rörstärkare(vissa) ställer ju egna krav på högtalarlast som går utöver "vanliga" stärkares krav. De ställer ju absolut krav på hög känslighet oftast också.