Laila skrev:Försöker undvika att blanda in ljudkort när jag rippar o bränner cd.
Hur i friden gör du då?
Moderator: Redaktörer
Rain skrev:Bill50x skrev:Vad överförs inte och till vilket systems nackdel? Det framgår inte av vad du har sagt om det är cd eller vinyl som är mindre bra....
/ B
Det förstår du väl att det är överföringen från vinyl till cd som fallerar, de flesta hör tydlig skillnad.
Rain skrev:subjektivisten skrev:Har gjort en hel del inspelningar och jag har tyvärr inte gjort några riktiga blindtester men när jag öppet jämför så är det ingen skillnad. .
????? Vad har du för högtalare?????
Bill50x skrev:Rain skrev:subjektivisten skrev:Har gjort en hel del inspelningar och jag har tyvärr inte gjort några riktiga blindtester men när jag öppet jämför så är det ingen skillnad. .
????? Vad har du för högtalare?????
Jag har samma upplevelse. Inte riktigt "ingen skillnad" men väldigt liten sådan. Jag har Dahlqvist DQ10a högtalare i "stereon"
Rain skrev:Har du basstöd till dina DQ10-or?
subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.
popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
Rain skrev:subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.
Nu vill jag ju inte kalla dig idiot men eftersom du gör det själv så får jag väl instämma, du har dock fel i att CD går längre ned i basen än vad Vinyl gör...
subjektivisten skrev:Vilken idiot som helst vet att en CD går långt längre ner än vad en vinyl gör i Hz.
subjektivisten skrev:popedh skrev:De känns lite märkligt att ni ska jämföra pickuper osv, genom att banda till digitalt, när du samtidigt säger att Cd-skivan är en "tvivelaktig källa" och att digitalt låter kallt. hur har du tänkt?
Ett tips är att läsa den texten igen, med glasögon.
Rain skrev:Nu pratade vi praktik inte teori.Morello skrev:Finns ingen AC_kopplingen i CD som system. Det går bra att koda DC. Det går inte med vinyl.
popedh skrev:... innan du dök upp hade vi en del ganska roliga diskussioner där jag laddade upp ljudprover mellan bla. omastrat och mastrat material... och det hade vart kul att forsätta göra sånt.. Folk som sitter hemma har ju inte möjligheten att direkt jämföra en digitalmaster mot en analog och sen gentemot hur cdn blev och tom vinylen efter mastringen... Du ägnar dej istället åt att vara otrevlig och laddar upp massa skärmdumpar rippade till ett leksaksprogram utan att vare sig ange referensnivå eller uppgifter om ljudkort etc.
Bill50x skrev:popedh skrev:... innan du dök upp hade vi en del ganska roliga diskussioner där jag laddade upp ljudprover mellan bla. omastrat och mastrat material... och det hade vart kul att forsätta göra sånt.. Folk som sitter hemma har ju inte möjligheten att direkt jämföra en digitalmaster mot en analog och sen gentemot hur cdn blev och tom vinylen efter mastringen... Du ägnar dej istället åt att vara otrevlig och laddar upp massa skärmdumpar rippade till ett leksaksprogram utan att vare sig ange referensnivå eller uppgifter om ljudkort etc.
Jag vill inte försvara Subban på något sätt, kan själv bli lite irriterande på hans mästrande ibland. Men att de skärmdumpar han lägger upp beskriver en verklighet, det kan man inte bara bestrida med kommentarer om leksaksprogram, ref-nivå och liknande.
Jag använder mig själv av Adobe Audition 2 vilket jag tror används professionellt och jag får exakt samma resultat. Tittar man på en (typisk) remaster, tex ett kort utsnitt på någon tiondels sekund, och drar ut denna över hela skärmbredden så ser man direkt att nivåerna är sammanpressade och att toppklippning förekommer. Och att det inte ser ut så på originalet. Jag pratar nu om original resp ermastrad cd, inte jmf med vinyl. Visst kan ett sunkigt ljudkort vara orsaken till klippningen, om man hade gått vägen över ljudkortet. Det gör man nu inte vid ripp från CD.
En bekant till mig, som tidigare jobbade på Studio Blue, jämförde då en remaster med en originalutgåva. Jag minns nu inte vilken CD det var, möjligen någon Springsteen. Flera recensenter i fackpressen hade uttalat som hur mycket bättre remastern var, uttryck som kraftigare djupare bas, klarare mix och dylikt användes. Han rippade båda till datorn, ställde nivåerna exakt lika (han fick sänka remastern) och la utsnitten på varandra. Det var absolut ingen som helst skillnad! Enda skillnaden var alltså att remastern var nivåhöjd. I det här fallet kan man ju vara tacksam att dom inte förstört den ursprungliga inspelningen med komprimering och toppklippning, men hur många har inte köpt samma skiva igen och trott att dom fått något "bättre" fast dom bara fått en nivåhöjd utgåva? I sanning ett bedrägligt förfarande...
/ B
popedh skrev:Morello skrev:Popedh,
Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?
Utan tvekan.. det är på gång..
Morello skrev:Popedh,
Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster