Piotr skrev:Hedlund skrev:Piotr skrev:Vill man ha ett fjärde ordningens högpassfilter till en sattelithögtalare kan man alltså titta vart elementet rullar av i lådan (vi förutsätter en sådan här) och beräkna filtret för denna punkt. Avrullningen i lådan är 12dB/okt vilket ger en elektrisk aktiv delning med ytterligare 12dB/okt för summan 24dB/okt.
Jo, det är väl så, men vad händer när huvudhögtalarens fasgång vänder åt andra hållet på andra sidan resonansfrekrekvensen ?
Finns detta kompenserat för i det aktiva delingsfiltret ?
Hedlund,
jag förstår inte frågan.. även om jag förstog så är jag osäker på om jag kunde svara ändå!

/Peter
Nej, du förstod nog inte riktigt vad jag menade.
Det du skrev om att ta med det akustiska filter och fasvridning som kommer från lådans volym är nog så viktig och att den tillsammans får samma branthet som för lågpassfiltret för basen.
Men i fallet med integrering av en sub eller så låg delning som 80 Hz, så måste man väl ta hänsyn till att fasvridningen för fullregisterhögtalarens bas vänder åt andra hållet under resonansfrekvensen, och då fungerar inte filterövergången så bra längre.
D.v.s det blir en rejäl dipp. Om man nu inte kompenserar fasgången för subben på motsvarande sätt genom att använda t.ex. en DSP som V8 är inne på.
Det var min fråga och tanke.
Nattlorden:
Då får man vara bra snabb om man ska hinna växla beroende om basen spelar frekvenser över eller undre resonansfrekvensen på fullregisterhögtalaren
Lite överdrivet, men mer eller mindre skulle det behövas för att övergången mellan sub och fullregister skall fungera bra.
En lösning är naturligtvis att höja brytfrekvensen till ett områden några oktaver högre än vad fullregisterhögtalaren har sin resonans, men då är vi direkt inne på en traditionell högtalare igen.