Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-14 12:13

popedh skrev:
dwain1 skrev:hehe. ja jag kan säga som såhär jag må ha dyra kablar i mina burkar men dom dyra kablarna hade aldrig suttit där om jag inte fått dom. Jag har inte lagt många kronor på något i min anläggning. Jag har köpt qrsn till ett otroligt bra pris å amplifixen också till ett bra pris resten har jag fått. Inklusive mina transparent högtalarkablar. Eftersom jag nu har kablarna och fått dem gratis å jag tycker dom låter utmärkt i min anläggning så är ju det kanon för mig :)

Ja men då e det ju toppen... gratis e bra... och om det är en gåva kan jag fÖrstå att det känns dumt att sälja skiten.... Dom e precis lika bra som nåt annat.. så va fan.. låtdom ligga... men ge fan i att snacka om att dom låter bättre än något annat... vad som helst inräknat.!

Han är ju fri att tycka att de låter bättre än ngt annat, om han nu vill det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 12:33

Vee-Eight skrev:
popedh skrev:
dwain1 skrev:hehe. ja jag kan säga som såhär jag må ha dyra kablar i mina burkar men dom dyra kablarna hade aldrig suttit där om jag inte fått dom. Jag har inte lagt många kronor på något i min anläggning. Jag har köpt qrsn till ett otroligt bra pris å amplifixen också till ett bra pris resten har jag fått. Inklusive mina transparent högtalarkablar. Eftersom jag nu har kablarna och fått dem gratis å jag tycker dom låter utmärkt i min anläggning så är ju det kanon för mig :)

Ja men då e det ju toppen... gratis e bra... och om det är en gåva kan jag fÖrstå att det känns dumt att sälja skiten.... Dom e precis lika bra som nåt annat.. så va fan.. låtdom ligga... men ge fan i att snacka om att dom låter bättre än något annat... vad som helst inräknat.!

Jo så sant.. ska inte lägga mej i. Jag har så ytterst svårt för korkade personer bara, ber om ursäkt för det. Ska lugna mej.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-14 12:44

popedh skrev:
Vee-Eight skrev:
popedh skrev:

Jo så sant.. ska inte lägga mej i. Jag har så ytterst svårt för korkade personer bara, ber om ursäkt för det. Ska lugna mej.

Nu skall jag inte dra ut på detta i onödan, men folk är väl inte korkade bara för att man tycker ngt? Det är ju en annan sak när man försöker pådyvla folk obackade sanningar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-14 13:57

Här tänkte jag skriva något om citeringskonst.

Hur som helst så har ju V8 rätt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-14 14:27

Tackar för inbjudan IÖ... :) Det är farligt. Kan ta dig på orden. :P

Nåja. Var in på beocenter i Umeå under torsdagen och både bl5 och bl9 var ju uppkopplade... :D Tack och lov behöver man itne agera köpsugen kund för att bli demad där vilket är en fjäder i hatten. Ljudet är som sagt trevligt. Inget snack.. Det roliga var att jag efter hemskomst rev ut vardagsrummen och kopplade upp lite mindre prylar eftersom bosepaket kommer snart så som liten stero blir det möjligen ett litet klass A steg från musikcalfidelity samt försteg 2x20w och AA dde 1.0 från Pioneer dv-737 och Sonab oa-12.3. Shit i hifihimlen med det låter faktiskt likt BL9 8O Absolut inte ett dyft sämre. Lite billigare dock.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2007-07-14 14:49

När jag lyssnade till 5'an hade den hissats i hifipress så jag gick på demo med höga förväntningar.
Delar av återgivningen imponerade men som helhet gick jag därifrån besviken.... så går det ibland med uppskruvade förväntningar.
Det är inte världens bästa högtalare för mig.

För den slanten finns det lite att välja på dessutom :wink:

/Mattias

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-14 15:25

Matix skrev:När jag lyssnade till 5'an hade den hissats i hifipress så jag gick på demo med höga förväntningar.
Delar av återgivningen imponerade men som helhet gick jag därifrån besviken.... så går det ibland med uppskruvade förväntningar.
Det är inte världens bästa högtalare för mig.

För den slanten finns det lite att välja på dessutom :wink:

/Mattias

Instämmer helt, när jag hörde dem tänkte jag: Får man inte mer för 150k?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 15:45

Vee-Eight skrev:quote]

Nu skall jag inte dra ut på detta i onödan, men folk är väl inte korkade bara för att man tycker ngt? Det är ju en annan sak när man försöker pådyvla folk obackade sanningar.

Jo, men folk är korkade när dom vägrar lyssna på folk som kan/vet..
Det finns en märklig sekt i USA där ledaren ska lära ut hur man kan leva utan vatten och mat i resten av sitt liv... folk tror på det med... Det är ungefär samma sak... blir extremt arg å fan ledsen tom... folk öser pengar på saker som är helt meningslösa... vill egentligen bara hjälpa till, men de e så hopplöst när ingen lyssnar... Jag säger som jag gjort innan... 20 000:- rätt i handen till den som kan fixa minst 80% rätt i ett AB-test mellan två högtalarkablar. enda förutsättningen är att ingen av dom testade kablarna innehåller någon elektronik och att dom har samma area.

Men ingen nappar...

Det tycker jag e märkligt...

/I

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 15:54

popedh skrev:Jag säger som jag gjort innan... 20 000:- rätt i handen till den som kan fixa minst 80% rätt i ett AB-test mellan två högtalarkablar. enda förutsättningen är att ingen av dom testade kablarna innehåller någon elektronik och att dom har samma area.

Hur många omgångar? :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-14 16:01

popedh skrev: Det finns en märklig sekt i USA där ledaren ska lära ut hur man kan leva utan vatten och mat i resten av sitt liv... folk tror på det med...

Jag inte bara tror, jag vet att det är helt sant. Livet blir kanske inte så långt, men men .... 8O

popedh skrev: Jag säger som jag gjort innan... 20 000:- rätt i handen till den som kan fixa minst 80% rätt i ett AB-test mellan två högtalarkablar. enda förutsättningen är att ingen av dom testade kablarna innehåller någon elektronik och att dom har samma area.

Men ingen nappar...

/I

Det nappar jag på direkt! Jag vet att jag kan höra den skillnaden 100 gånger av 100. Hur enkelt som helst med den förutsättningen. Vilken dag som helst. :lol:

Jag PM'ar mitt konto .... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 16:07

phon skrev:
popedh skrev: Det finns en märklig sekt i USA där ledaren ska lära ut hur man kan leva utan vatten och mat i resten av sitt liv... folk tror på det med...

Jag inte bara tror, jag vet att det är helt sant. Livet blir kanske inte så långt, men men .... 8O

popedh skrev: Jag säger som jag gjort innan... 20 000:- rätt i handen till den som kan fixa minst 80% rätt i ett AB-test mellan två högtalarkablar. enda förutsättningen är att ingen av dom testade kablarna innehåller någon elektronik och att dom har samma area.

Men ingen nappar...

/I

Det nappar jag på direkt! Jag vet att jag kan höra den skillnaden 100 gånger av 100. Hur enkelt som helst med den förutsättningen. Vilken dag som helst. :lol:

Jag PM'ar mitt konto .... :)

.

Glimrande.... jag vill dock ändra förutsättningarna till 90% för att ingen ska kunna "ha tur" hur styr vi upp det da?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 16:09

Rydberg skrev:
popedh skrev:Jag säger som jag gjort innan... 20 000:- rätt i handen till den som kan fixa minst 80% rätt i ett AB-test mellan två högtalarkablar. enda förutsättningen är att ingen av dom testade kablarna innehåller någon elektronik och att dom har samma area.

Hur många omgångar? :P

ja vad sägs om 20?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 16:11

Vill göra detta bara för att få slut på högtalarkabeltramset...
Du som tyckte att ekk lät så vassa å diskantiga.. kan inte du va med? måste ju bli en enkel match för dej... e det vasst så e det ekk.. du kommer ju att tjäna dina enklaste 20 papp i hela ditt liv...

kablarna ska vara av samma längd och material.. silver mot silver, koppar mot koppar osv.. just för att det inte ska finnas en chans till nivåskillnader... vilket jag menar är den enda möjliga hörbara skillnaden...
att en kort kopparkabel kan låta nån tiondels db högre jämfört med en lång silver.. inte för att det spelar nån roll eftersom båda e linjära... men det skulle kanske då gå att hitta en skillnad mellan dom i volym.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 16:19

phon skrev:

haha ja det var ju ett annat sätt att se på det... Det handlar dock om ett långt och härligt liv eftersom näringen istället kommer från Gud.

.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 16:20

popedh skrev:
phon skrev:

haha ja det var ju ett annat sätt att se på det... Det handlar dock om ett långt och härligt liv eftersom näringen istället kommer från Gud.

Ungefär lika troligt som magin i olika högtalarkablar...

.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-14 17:00

popedh skrev:
Glimrande.... jag vill dock ändra förutsättningarna till 90% för att ingen ska kunna "ha tur" hur styr vi upp det da?

Hmmm, nu börjar det bli verkligt komplicerat .... :lol:

Fler förutsättningar .... samma längd? 80

Jag tänkte annars på en kabel på 2 meter och en på 2 mil, samma area .... :lol:

Alltså, nu samma längd och samma area. Då gäller det att twista till det lite ......

Vi säger väl 30 meter vardera, den ena ligger som en orm på marken, den andra upplindad som en 10mH drossel kanske ..... ? :)

Jag menar, är det helt samma förutsättningar så går det ju inte att höra någon skillnad 8O 8)

.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 17:15

phon skrev:
popedh skrev:

Hmmm, nu börjar det bli verkligt komplicerat .... :lol:

Fler förutsättningar .... samma längd? 80

Jag tänkte annars på en kabel på 2 meter och en på 2 mil, samma area .... :lol:

Alltså, nu samma längd och samma area. Då gäller det att twista till det lite ......

Vi säger väl 30 meter vardera, den ena ligger som en orm på marken, den andra upplindad som en 10mH drossel kanske ..... ? :)

Jag menar, är det helt samma förutsättningar så går det ju inte att höra någon skillnad 8O 8)

.

ja men de e ju det jag är ute efter... en kabel för hundra spänn och en för 300 000:- vad får man för 299 900:- . ingenting.. självklart måste båda kablarna ha samma längd.. annars kan man möjligen detektera ljudnivåskillnaden.. även om jag tvivlar på det... vill inte ha nåt fusk här.. vill bara bevisa att allt snack om kablars olika ljud och dynamik osv e ren bluff.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 17:18

Ska de ha samma kapacitans och induktans också? :)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 17:23

Rydberg skrev:Ska de ha samma kapacitans och induktans också? :)

nej nej.... bara samma längd. kan tom skita i arean om det inte skiljer för mycket... varför inte ta ekk mot transparent audio?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 17:24

Där har vi ju redan en lírare som på fullt allvar menar att ekkn är mycket vassare, men bra i basen... kan inte låta bli att skratta lite;)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 17:36

popedh skrev:
Rydberg skrev:Ska de ha samma kapacitans och induktans också? :)

nej nej.... bara samma längd. kan tom skita i arean om det inte skiljer för mycket... varför inte ta ekk mot transparent audio?

Ok, tyvärr kommer du nock att förlora pengarna om man tar en kabel med låg respektive hög induktans och para dessa med ett par högtalare med låg impedans i toppen. Då kommer man inom hörbarhetsgränserna med största sannolikhet.

Själv skulle jag vara intresserade om det går att höra skillnad mellan högtalarkablar som har samma värden på LCR.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-14 18:04

Men ingen nappar...

Hm, låter ju kul! Vad är insatsen från den som lyssnar då? Jag är nog på... :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-14 18:20

Den som lyssnar får betala den dyra kabeln ...... :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-14 18:38

popedh skrev:Där har vi ju redan en lírare som på fullt allvar menar att ekkn är mycket vassare, men bra i basen... kan inte låta bli att skratta lite;)

Vad är så konstigt med det intrycket? Vi måste akta oss för att idiotförklara intryck.

Idiotförklara hellre oförståelse för placebo och ostabila förstärkare.

Eller hellre oförståelse för fysikaliska fundament som tråden egentligen handlade om :wink:

Men i slutänden ska man inte fördömma annat än rent lurendrejeri och trolleri.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-14 18:45

tvett skrev:
popedh skrev:Där har vi ju redan en lírare som på fullt allvar menar att ekkn är mycket vassare, men bra i basen... kan inte låta bli att skratta lite;)

Vad är så konstigt med det intrycket? Vi måste akta oss för att idiotförklara intryck.

Idiotförklara hellre oförståelse för placebo och ostabila förstärkare.

Eller hellre oförståelse för fysikaliska fundament som tråden egentligen handlade om :wink:

Men i slutänden ska man inte fördömma annat än rent lurendrejeri och trolleri.

Att idiotförklara något alls är förvisso idiotiskt. :P

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2007-07-14 20:57

Men kära nån. Högtalarkabel ska ha de egenskaper som förstärkarkonstruktören säger är optimalt för konstruktionen. Annars blir det bara en hokus-pokus ormoljekarusell med icke-optimala kablar och om de eventuellt själva kan maskera vad de ställt till med.

Världens bästa högtalare är f.ö. Naim SBL. Alla andra högtalare återger bara entonig bas (reflexkonstruktioner?) och komprimerar.

Sen kan jag hålla med om att SBL är opraktiska för att de ska byggas på plats av nån som vet vad han gör och man ska där kladda med silikon i kanalen mellan lådan elementet sitter i och lådan där luften finns och en massa andra procedurer. Och flyttar man på högtalarna aldrig så lite måste man göra om allt - men jävlars vilka högtalare det är!!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-14 21:13

flateartharn skrev:Världens bästa högtalare är f.ö. Naim SBL. Alla andra högtalare återger bara entonig bas (reflexkonstruktioner?) och komprimerar.

Ja så är det naturligtvis! :P

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-14 22:53

flateartharn skrev:Men kära nån. Högtalarkabel ska ha de egenskaper som förstärkarkonstruktören säger är optimalt för konstruktionen. Annars blir det bara en hokus-pokus ormoljekarusell med icke-optimala kablar och om de eventuellt själva kan maskera vad de ställt till med.

Världens bästa högtalare är f.ö. Naim SBL. Alla andra högtalare återger bara entonig bas (reflexkonstruktioner?) och komprimerar.

Sen kan jag hålla med om att SBL är opraktiska för att de ska byggas på plats av nån som vet vad han gör och man ska där kladda med silikon i kanalen mellan lådan elementet sitter i och lådan där luften finns och en massa andra procedurer. Och flyttar man på högtalarna aldrig så lite måste man göra om allt - men jävlars vilka högtalare det är!!

En ny pajas som behagar skämta med oss ???

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-15 01:18

popedh!

hmm så jag e korkad för att jag har en egen åsikt å du har alltså rätt för du vet? HUR I HELVETE VET JAG ATT DU VET? I MINA ÖGON ÄR DET EN JÄVLA MASSA IDIOTER SOM TROR DOM VET SÅ JÄVLA MKT PÅ DETTA FORUM DU ÄR INKLUDERAD. SKAFFA ETT SKETET LIV ISTÄLLET FÖR ATT HACKA PÅ FOLK BARA FÖR ATT DOM TYCKER DET E BRA. SÅ DET DU MENAR ÄR ATT JAG HÖR FEL??????? SÅ ALLA SOM TYCKER KABLAR GÖR SKILLNAD ÄR DÖVA IDIOTER SOM HAR SMÅ HJÄRNOR? VAR BOR DU NÅGON STANS OM JAG FÅR FRÅGA? BOR DU I NÄRHETEN SÅ SKA JAG TA Å KÖPA MIG 100 METER EKK Å KÖRA UP SKITEN I DIN RÖV:evil: SÅ SKA VI SE HUR JÄVLA BRA DU TYCKER DEN E SEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kära moderatorer nu har han hoppat på mig hur många gånger som helst och jag känner mig kränkt. Hur länge ska han få hålla på? Är det acceptabelt att han ska få snacka skit om mig?[/b]
Senast redigerad av dwain1 2007-07-15 09:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-15 01:31

Lite fuller på lördagskvällen? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi