"slöa ner" Rega Planar 3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bjoran

"slöa ner" Rega Planar 3

Inläggav Bjoran » 2007-07-13 21:45

Min Rega Planar 3 snurrar lite för fort, närmare bestämt 0,65%. Jag har räknat ut att radien på skivan som remmen driver (som glastallriken vilar på) behöver ökas med 0,33 mm för att varvtalet ska bli 33,33 varv per minut istället för 33,55 som nu är fallet. Om man använder eltejp behövs 2 varv ganska exakt men jag är orolig för att tejpen kommer att med tiden "kleta" ut sig och fastna på remmen och på trissan som sitter på motoraxeln. Är det någon på detta forum som har löst detta på ett bra sätt?
PC med Slimserver -> *.wav -> Squeezebox2 -> S/PDIF -> Denon AVR-3806

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-13 22:25

Hur vet du att Rega´n snurrar för fort?

Det finns några alternativ om du vill sänka farten:

1) En motorstyrning som du kan justera farten på. Jag har ingen aning om vad som styr farten på Rega´n idag, kanske går denna styrning att modifiera?

2) Lägga tex tejp (som du själv är inne på) runt (inner-?)tallriken. Eller limma ett eller flera lager tunn plast. Du kan ju limma med cyanolit, kommer garanterat inte att smeta med tiden.

3) Du tar ner diametern på motoraxeln/hjulet. Kan du räkna ut ökningen på tallriken kan du säkert räkna ut minskningen på drivhjulet. Lämna till någon som har en bra svarv och det hela är löst.

4) Eller så får det snurra med fel fart och du njuter av musiken ändå....

/ B

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-13 22:38

Bill50x skrev:Hur vet du att Rega´n snurrar för fort?

Det finns några alternativ om du vill sänka farten:

1) En motorstyrning som du kan justera farten på. Jag har ingen aning om vad som styr farten på Rega´n idag, kanske går denna styrning att modifiera?

2) Lägga tex tejp (som du själv är inne på) runt (inner-?)tallriken. Eller limma ett eller flera lager tunn plast. Du kan ju limma med cyanolit, kommer garanterat inte att smeta med tiden.

3) Du tar ner diametern på motoraxeln/hjulet. Kan du räkna ut ökningen på tallriken kan du säkert räkna ut minskningen på drivhjulet. Lämna till någon som har en bra svarv och det hela är löst.

4) Eller så får det snurra med fel fart och du njuter av musiken ändå....

/ B

Tack för tipsen Bill50x! Ja hur vet jag att Rega´n snurrar för fort. Jo, jag har nämligen tagit tid på hur länge spelaren snurrat 100 varv, med pickupen spårande en LP-skiva. 100 varv tog 178,84 sekunder vilket ger avrundat 33,55 varv per minut. Sen med lite matematisk härledning kommer man fram till att radien behöver ökas med ca. 0,33 mm, eller som du föreslår, minska diametern på drivhjulet som sitter på motoraxeln. Huruvida man märker att varvtalet är 0,65 % för högt tvista väl de lärde om, antar jag, men det skulle ju kännas bra om man kunde trimma in även detta tycker jag.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-14 00:53

Rätt sätt är förståss att trimma in nuvanande motorstyrning.
Det borde finnas något som går att justera för att ställa in hastigheten. Troligen en trimpotentiometer. Dock inte säkert att man kan justera samtidigt som man spelar skivor.

Om du väljer tejp så rekommenderar jag vulktejp istället för eltejp. Den smetar inte ut över tiden och lämnar inte så mycket kladd om du väljer att ta bort den. Nackdelen är att både vulktejp och eltejp är ganska glatt på utsidan, och du vill egentligen ha mycket friktion här.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-14 11:31

silvervarg skrev:Rätt sätt är förståss att trimma in nuvanande motorstyrning.
Det borde finnas något som går att justera för att ställa in hastigheten. Troligen en trimpotentiometer. Dock inte säkert att man kan justera samtidigt som man spelar skivor.

Näe det går inte på en P3. Den har en synkronmotor och det enda sättet att ändra hastigheten är att byta frekvens på elnätet (lite svårt) eller linda om motorn (oxå svårt och ger dessutom för grova varvtalssteg).

En nätdel med växelriktare där man kan ställa frekvensen exakt är en lösning. Dyrt. Tejp är en billigare. Man kan testa med maskeringstejp. Till skillnad från de andra tejperna så sitter den bara bättre med tiden. Och är inte så glatt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-14 12:16

Naqref™ skrev:Dyrt.

Men skojigt. Jag har filosoferat över att använda en liten mikroprocessor med inbyggd D/A som får generera en sinus som en gainclone får förstärka till c:a 16V som många av dessa motorer går på. Är det en 220V motor kan man ha en transformator mellan.

Overkill men typiskt DIY :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-14 12:49

Eftersom jag är en lat person så skulle jag personligen inte göra något alls åt spelaren. Den högre hastigheten ger säkert bara lite mer fart och fläng åt musiken och det är det mycken musik som behöver :D

Om det nu alls hörs någon skillnad med den hastighetsskillnaden. En annan sak är att all förändring kan dra sig med andra problem. Tejp runt tallriken kanske ökar svaj och/eller flutter (snabbt svaj)? Svarva ner motoraxeln, om inte det görs med precision kanske det bara låter sämre än innan.

Fast du Bjoran kanske känner dig lite understimulerad och vill ha något att pyssla med :-)

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-14 14:14

Att klona en Linn Axis motorstyrning kan inte vara så svårt. Eller dyrt.

T

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-14 19:03

Jag tror att ett ingrepp med tejp allvarligt skulle komprometera din rega -spelares prestanda.
Lagret/motorstyrning/skivtallrik är precisionskomponenter i en skivspelare.

Bättre då att gilla läget.....

Föressten, visste du att PAL-filmer på DVD spelas 4 % för fort?......... i jämförelse men NTSC originalen ( Hollywood ).

Förvisso en långsökt jämförelse, men likväl intressant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-14 19:29

En sån där borste som släpar på skivan, undrar hur mycket den skulle påverka hastigheten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-14 20:46

Bill50x skrev:Eftersom jag är en lat person så skulle jag personligen inte göra något alls åt spelaren. Den högre hastigheten ger säkert bara lite mer fart och fläng åt musiken och det är det mycken musik som behöver :D

Om det nu alls hörs någon skillnad med den hastighetsskillnaden. En annan sak är att all förändring kan dra sig med andra problem. Tejp runt tallriken kanske ökar svaj och/eller flutter (snabbt svaj)? Svarva ner motoraxeln, om inte det görs med precision kanske det bara låter sämre än innan.

Fast du Bjoran kanske känner dig lite understimulerad och vill ha något att pyssla med :-)

/ B

Jag tror ni har rätt, Bill50x och Richard, jag kommer nog inte att göra något åt saken. Det är nog bra som det är. Det är bara min pedantiska sida som ploppar upp och vill optimera allt så långt det går. Nä, understimulerad är jag nog inte, det ser golfandet till att förhindra. Jag tror mig ha sett en artikel om hur små hastighetsavvikelser man kan märka. Är det någon som har en bra länk?

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-07-14 22:12

Naqref™ skrev:Man kan testa med maskeringstejp. Till skillnad från de andra tejperna så sitter den bara bättre med tiden. Och är inte så glatt.

Tills den torkar helt och ramlar av som en bit fnöske...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 01:46

PekkaJohansson skrev:... De underliga invändningarna från Richard och Bill50x måste dock kommenteras, menar jag.

Självklart är fel hastighet på en skivspelare ett högst reellt problem. Förutom att all musik drabbas av lätt Kalle Anka-sound ger blotta vetskapen om den alltför snabba hastigheten en olustig känsla som stör musiklyssningen. ....

Glöm också talet om komprometterad prestanda. Lagrets eller remdrivningens funktion påverkas givetvis inte av tejp kring innertallrikens kant så länge som inte friktionen höjs dramatiskt.

Mjae. Jag vet inte om mina invändningar är så underliga. Jag har faktiskt presenterat tre praktiska sätt att lösa problemet på! Men jag har svårt att tro att 0,65 % högre hastighet skulle innebära ett reellt problem och någon form av Kalle-Anka ljud. Men det är ju bara att prova. Spela in en låt på en hårddisk och testa olika hastighet, många ljudediteringsprogram kan ändra farten med eller utan tonkurveförändring. I denna test ska du låta tonhöjden förändras efter hastigheten.

Att lagret skulla kunna påverkas har jag inte påstått. Vad jag har sagt är att det kan tillkomma svaj om man ändrar yttermåtten på skivtallrik eller motoraxel och gör det med otillräcklig precision.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-15 02:23

Naqref™ skrev:
Näe det går inte på en P3. Den har en synkronmotor och det enda sättet att ändra hastigheten är att byta frekvens på elnätet (lite svårt) eller linda om motorn (oxå svårt och ger dessutom för grova varvtalssteg).

Hmm, det sitter väl en synkronmotor i min Thorens 124? Tre tåtar och startkonding, Papst.

Jag har finjustering av varvtalet, ungefär +/- 3% Det är nån magnet som sitter nära ett mellanhjul, och med en magnetisk skärm man flyttar för att ändra varvtal. Mystiskt att mellanhjulet är i aluminium ...... 8O :lol:

Hursomhelst, det fungerar, dom kallar det "Eddy current pitch control"

Magnetisk aluminium är nog en bortglömd naturresurs .... haha .... Vi ville bygga en femfas likströmstrafo med aluminiumkärna i plugget, ingen visste hur dock den skulle fungera. :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-15 08:35

phon skrev:
Naqref™ skrev:

Hmm, det sitter väl en synkronmotor i min Thorens 124? Tre tåtar och startkonding, Papst.

Jag har finjustering av varvtalet, ungefär +/- 3% Det är nån magnet som sitter nära ett mellanhjul, och med en magnetisk skärm man flyttar för att ändra varvtal. Mystiskt att mellanhjulet är i aluminium ...... 8O :lol:

Hursomhelst, det fungerar, dom kallar det "Eddy current pitch control"

Magnetisk aluminium är nog en bortglömd naturresurs .... haha .... Vi ville bygga en femfas likströmstrafo med aluminiumkärna i plugget, ingen visste hur dock den skulle fungera. :lol: :lol:

Jag är ganska säker på att det är en asynkronmotor i TD124.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-15 09:29

Ja, det kanske det är. Startkonding ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 10:54

paa skrev:En sån där borste som släpar på skivan, undrar hur mycket den skulle påverka hastigheten?
Det coolaste förslaget får inte gå okommenterat!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-15 16:48

Kaffekoppen skrev:
paa skrev:En sån där borste som släpar på skivan, undrar hur mycket den skulle påverka hastigheten?

Funkar inte på synkronmotorer. Ökar man bromsen så mycket att hastigheten ökar så kommer motorn att "tagga" över magneterna på ett sätt som torde bli högst hörbart.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 17:17

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:

Funkar inte på synkronmotorer. Ökar man bromsen så mycket att hastigheten ökar så kommer motorn att "tagga" över magneterna på ett sätt som torde bli högst hörbart.

Jomen lite väl? När man bromsar mycket blir resultatet förstås inte så kul. Men en liten inbromsning går väl?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-15 22:12

Jag föreslår att man kontaktar fabriken och frågar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-16 00:12

Bill50x skrev:Men en liten inbromsning går väl?

Testat att hålla en synkronmotor still? Gör gärna det och fundera på om de skakningarna inte kommer att höras märkbart. ;)

1947

Inläggav 1947 » 2007-07-16 01:49

Motorn styrs väl av nätets 50 hz, hur exakt är den? Någon som vet?

1947

Inläggav 1947 » 2007-07-16 02:01

Har läst lite på nätet och nätfrekvensen kan variera inom ca 1 hz men medelvärdet på ett dygn skall ligga på 50 hz för att bla klockor som styrs från elnätets frekvens skall hålla tiden. Oftast är frekvensen lägre på dagtid än på natten. Då kan alltså spelarens hastighet variera 2% av den orsaken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 10:31

1947 skrev:Har läst lite på nätet och nätfrekvensen kan variera inom ca 1 hz men medelvärdet på ett dygn skall ligga på 50 hz för att bla klockor som styrs från elnätets frekvens skall hålla tiden. Oftast är frekvensen lägre på dagtid än på natten. Då kan alltså spelarens hastighet variera 2% av den orsaken.

Dvs tre gånger större hastighetsskillnad än den av Bjoran uppmätta?

Ska det då bli en varaktig förändring till det bättre är nog tejp etc ute ur bilden. Bygg en nätdel till motorn där du verkligen får ut exakt frekvens för styrning av motorn.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 11:22

Bill50x skrev:

Bra fröslag.

Motorn är av typen där varvtalet står i proportion till drivspänningense frekvens. Ett aggregat där man kan trimma frekvensen är precis vad som behövs.

Jag skulle behöva ett jag med. Någon som har tips?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 11:42

Morello skrev:
Bill50x skrev:
En motorstyrning som du kan justera farten på. Jag har ingen aning om vad som styr farten på Rega´n idag, kanske går denna styrning att modifiera?

Bra förslag.

Motorn är av typen där varvtalet står i proportion till drivspänningense frekvens. Ett aggregat där man kan trimma frekvensen är precis vad som behövs.

Jag skulle behöva ett jag med. Någon som har tips?

Det finns redan ett antal motorstyrningar på marknaden, men det är kanske roligare att göra själv? Bland annat till LP12:an finns en hel del i varierande prisklasser, men jag vet inte om det är samma typ av motor som sitter i Regan.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 12:04

Jag tänkte på färdiga produkter i human prisklass. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 13:24

Så här skriver Rega själva om P3:an...

"The TT PSU first developed for the P7 turntable is a high quality outboard power supply; the TTPSU can be used as an affordable upgrade with the P3 - 24 turntable. Offering increased musical performance, by conditioning the electrical supply with a synthesised low distortion crystal controlled ac input. This also gives the added convenience of electronic speed change control."

Om jag förstått saken rätt finns det en extern nätdel till P7:an som också kan användas till 3:an.

Å andra sidan skriver dom så här på annan plats:

"The TT PSU can only be used with the P5 and P7 turntables."

Kanske det finns flera versioner av P3 med olika motorer?

Edit. Verkar vara så. På Tonlägets prislista pratas det om "nya" P3 som då även kan drivas med TT PSU, pris 2900:-.

/ B

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-07-17 20:32

1947 skrev:Har läst lite på nätet och nätfrekvensen kan variera inom ca 1 hz men medelvärdet på ett dygn skall ligga på 50 hz för att bla klockor som styrs från elnätets frekvens skall hålla tiden. Oftast är frekvensen lägre på dagtid än på natten. Då kan alltså spelarens hastighet variera 2% av den orsaken.

Eftersom frekvensen kommer att vara både lägre och högre än 50 Hz så borde man väl tolka "inom 1 Hz" som 50 Hz +-0,5 Hz, tycker jag. Då blir ju det procentuella felet +-1 %. Spannet är som du skriver 2%.

Hur som helst så har jag nu efter ett dygns mätande (obemannat) här hemma i Västerås fått fram följande resultat. Under senaste dygnet har nätfrekvensen varierat mellan 49,85 Hz och 50,15 Hz, med medelvärdet 50,0 Hz. Variationen är alltså 50 Hz +-0,3%. Resultatet kan ju bli ett annat under ett annat dygn, det vet man ju inte. Till min hjälp hade jag en Fluke 87 True RMS Multimeter med en onogrannhet på +-0,005% vid frekvensmätning. Multimetern sparar automatiskt minvärde, maxvärde samt medelvärde när frekvensen varit stabil minst 1 sekund.

Jag mätte inte nätfrekvensen när jag kollade varvtalet på Rega-spelaren, men kommer eventuellt att gör om mätningen, inklusive kontroll av nätfrekvensen, om jag orkar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-17 21:50

I human prisklass vet jag inte om det finns något. Tittar jag på komponenterna i Axisens motorstyrning tror jag det går att få ihop något billigt.

T

Nästa

Återgå till DIY-forum