Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Hur vet du att Rega´n snurrar för fort?
Det finns några alternativ om du vill sänka farten:
1) En motorstyrning som du kan justera farten på. Jag har ingen aning om vad som styr farten på Rega´n idag, kanske går denna styrning att modifiera?
2) Lägga tex tejp (som du själv är inne på) runt (inner-?)tallriken. Eller limma ett eller flera lager tunn plast. Du kan ju limma med cyanolit, kommer garanterat inte att smeta med tiden.
3) Du tar ner diametern på motoraxeln/hjulet. Kan du räkna ut ökningen på tallriken kan du säkert räkna ut minskningen på drivhjulet. Lämna till någon som har en bra svarv och det hela är löst.
4) Eller så får det snurra med fel fart och du njuter av musiken ändå....
/ B
silvervarg skrev:Rätt sätt är förståss att trimma in nuvanande motorstyrning.
Det borde finnas något som går att justera för att ställa in hastigheten. Troligen en trimpotentiometer. Dock inte säkert att man kan justera samtidigt som man spelar skivor.
Naqref™ skrev:Dyrt.
Bill50x skrev:Eftersom jag är en lat person så skulle jag personligen inte göra något alls åt spelaren. Den högre hastigheten ger säkert bara lite mer fart och fläng åt musiken och det är det mycken musik som behöver![]()
Om det nu alls hörs någon skillnad med den hastighetsskillnaden. En annan sak är att all förändring kan dra sig med andra problem. Tejp runt tallriken kanske ökar svaj och/eller flutter (snabbt svaj)? Svarva ner motoraxeln, om inte det görs med precision kanske det bara låter sämre än innan.
Fast du Bjoran kanske känner dig lite understimulerad och vill ha något att pyssla med
/ B
PekkaJohansson skrev:... De underliga invändningarna från Richard och Bill50x måste dock kommenteras, menar jag.
Självklart är fel hastighet på en skivspelare ett högst reellt problem. Förutom att all musik drabbas av lätt Kalle Anka-sound ger blotta vetskapen om den alltför snabba hastigheten en olustig känsla som stör musiklyssningen. ....
Glöm också talet om komprometterad prestanda. Lagrets eller remdrivningens funktion påverkas givetvis inte av tejp kring innertallrikens kant så länge som inte friktionen höjs dramatiskt.
Naqref™ skrev:
Näe det går inte på en P3. Den har en synkronmotor och det enda sättet att ändra hastigheten är att byta frekvens på elnätet (lite svårt) eller linda om motorn (oxå svårt och ger dessutom för grova varvtalssteg).
phon skrev:Naqref™ skrev:
Näe det går inte på en P3. Den har en synkronmotor och det enda sättet att ändra hastigheten är att byta frekvens på elnätet (lite svårt) eller linda om motorn (oxå svårt och ger dessutom för grova varvtalssteg).
Hmm, det sitter väl en synkronmotor i min Thorens 124? Tre tåtar och startkonding, Papst.
Jag har finjustering av varvtalet, ungefär +/- 3% Det är nån magnet som sitter nära ett mellanhjul, och med en magnetisk skärm man flyttar för att ändra varvtal. Mystiskt att mellanhjulet är i aluminium ......![]()
![]()
Hursomhelst, det fungerar, dom kallar det "Eddy current pitch control"
Magnetisk aluminium är nog en bortglömd naturresurs .... haha .... Vi ville bygga en femfas likströmstrafo med aluminiumkärna i plugget, ingen visste hur dock den skulle fungera.![]()
Det coolaste förslaget får inte gå okommenterat!paa skrev:En sån där borste som släpar på skivan, undrar hur mycket den skulle påverka hastigheten?
Kaffekoppen skrev:Det coolaste förslaget får inte gå okommenterat!paa skrev:En sån där borste som släpar på skivan, undrar hur mycket den skulle påverka hastigheten?
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Det coolaste förslaget får inte gå okommenterat!paa skrev:En sån där borste som släpar på skivan, undrar hur mycket den skulle påverka hastigheten?
Funkar inte på synkronmotorer. Ökar man bromsen så mycket att hastigheten ökar så kommer motorn att "tagga" över magneterna på ett sätt som torde bli högst hörbart.
Bill50x skrev:Men en liten inbromsning går väl?
1947 skrev:Har läst lite på nätet och nätfrekvensen kan variera inom ca 1 hz men medelvärdet på ett dygn skall ligga på 50 hz för att bla klockor som styrs från elnätets frekvens skall hålla tiden. Oftast är frekvensen lägre på dagtid än på natten. Då kan alltså spelarens hastighet variera 2% av den orsaken.
Bill50x skrev:
1) En motorstyrning som du kan justera farten på. Jag har ingen aning om vad som styr farten på Rega´n idag, kanske går denna styrning att modifiera?
Morello skrev:Bill50x skrev:
En motorstyrning som du kan justera farten på. Jag har ingen aning om vad som styr farten på Rega´n idag, kanske går denna styrning att modifiera?
Bra förslag.
Motorn är av typen där varvtalet står i proportion till drivspänningense frekvens. Ett aggregat där man kan trimma frekvensen är precis vad som behövs.
Jag skulle behöva ett jag med. Någon som har tips?
1947 skrev:Har läst lite på nätet och nätfrekvensen kan variera inom ca 1 hz men medelvärdet på ett dygn skall ligga på 50 hz för att bla klockor som styrs från elnätets frekvens skall hålla tiden. Oftast är frekvensen lägre på dagtid än på natten. Då kan alltså spelarens hastighet variera 2% av den orsaken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster