Men eftersom 668:an sitter på samma DAC som jag normalt har en iMac med musikfiler på så roade jag mig med att rippa in ett par CD i Apple Lossless till en MacBook och USB-koppla den till DAC:en. Och spela samma CD i Pioneer 668 via SPDIF till samma DAC.
Skrämmande skillnad. Via iTunes+MacBook (all manipulering avstängd i iTunes) mycket mer punch, basen både tydligare och kraftfullare etc. Musiken hänger ihop. Jag hade väntat mig tvärtom.
Kan upprepat säga direkt vilken källa det är utan att veta - hörs direkt på att basen spelar mer i takt från MacBook. Ha-ha, en gammeldags tune-dem skulle ge maxutslag

Jag har mätt med en test-CD och utnivåerna är identiska (det är ju dessutom samma DAC och bitström från exakt samma fysiska CD).
DAC:en körde i "bypass"-läge på båda källorna (låter bättre på båda). Alltså bypass på uppsamplingen till 192kHz. Kanske är så att USB-koppling ger mycket mindre jitter, ska prova SPDIF från MacBook nån dag ...
MacBook + Stello DAC kan definitivt mäta sig med Naim CDX2/XPS2 cd-spelare som jag hade länge men nu är såld till en rik norrman.
Ok, en MacBook kostar mer än 668:an gjorde - men så kan man ju kolla emailen på den också.