Innan vi går tillbaka till B&O vill jag nämna
Två saker:
1. MikaelG, dina inlägg håller alltid hög klass, men ditt senaste höll världsrekordnivå! Ditt förnuft och din klarsynthet är på samma höga nivå som din formuleringskonst!
2. Till dwain1 vill jag säga att du skall hålla ut! Du kommer att förstå hur alla de som skriver tänker, tro mig. Och när du förstår varför folk reagerar som de gör kommer du att ha lärt dig massor.
Vill även specifikt peka på några delar av två av dina inlägg som du kan fundera över, om du vill:
Inser du varför många uppfattar att...
konstigt jag har aldrig haft något problem med min amplifix när det gäller lasten.
...står i kontrast med...
jag tycker inte kablar är ormolja jag tycker man hör skillnad tydligt å nej jag har inte mätt några kablar å ja jag använder mitt höra för att bedömma skillnaderna och nöjer mig med det.
...som ju faktiskt kan vara ett tecken på just lastpåverkan?
Många här på faktiskt tycker om att lära sig så mycket som möjligt. Ett sätt att nå kunskap är att ta fasta på saker som man inte får att gå ihop, och analysera dem tills man förstår dem!
Det du skriver
behöver inte vara ett tecken på lastkänslig förstärkare utan kan lika gärna bero på att du träffat på sällsynt färgande kablar (eller det kan till och med bero på placebo!) men de som ifrågasätter det du skriver påstår inte heller att du har fel (att din redovisning av din upplevelse är osann), utan de vill nog bara klargöra att av det du berättat går det inte att utesluta att dina slutsatser KAN vara fel - alltså att det du tillskriver egenskaper hos kablarna faktiskt kan vara just lastpåverkan!
Dina formuleringar kan bero på att du HAR dragit fel slutsats, eller det kan bero på att du vet något som du inte ännu berättat, men oavsett vilket är det fog för att vilja gå till botten med det hela, för många.
Vh, iö
- - - - -
PS. Självklart är inte kablar till sin natur ormolja. (Vem har påstått något sådant?)
De är ju rent av nödvändigheter om man inte vill att det skall vara tyst och har en kedja som består av disparata apparater. Däremot KAN specifika kablar vara ormolja, eller i varje fall "ormoljehaltiga".
Ormolja brukar ju definieras som produkter vars marknadsföring består av icke sanningsenliga påståenden, där pruduktens förpackning är viktigare än innehållet, och ofta dessutom där produktens prestanda varken överensstämmer med påståendena eller med prislappen. Normalt står de inte heller i rimlig partiet med tillverkningskostnaden. Kort sagt - det är bra bissniss, om man kan lura folk att köpa ormoljeprodukterna!
Kan tillägga att det är min erfarenhet att det är svårt att hitta lika läg kunskapsivå om kablars fysik bland andra HiFi-konstruktörsgruppen är just de som gör high End-kablar!
Ändå finner man att det är ovanligt att de som bättre förstå hur kablar fungerar ger sig på att tillverka High End-kablar.
Jag tror det beror på att det finns en sorts samband mellan kunskap och samvete. De som har kunskap har helt enkelt inte samvete att ge sig in i en bransch där lurendrejeriet är så utbrett. Kanske är det rent av omöjligt att konkurrera i HighEnd-segmentet med en i sanning välingenjörad kabel? I synnerhet om den är rimligt prissatt, för då blir den ju alldeles för billig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).