Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-17 10:05

Välders bästa högtalare är klart Sonab oa-12 :) PP
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-17 10:27

...och världens bästa - billiga - högtalare är piP! Dvs. att den kostar ca 1000$ (färdig högtalare) och då finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten, varken för samma-, halva- eller dubbla pengar(na). 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-17 10:35

Ja, Stig dog ju 1997... så du har nog rätt. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-17 19:21

Hetsporren skrev:världens bästa - billiga - högtalare är piP! Dvs. att den kostar ca 1000$ (färdig högtalare) och då finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten, varken för samma-, halva- eller dubbla pengar(na). 8)

Håller inte med även om piP är bra så finns det ändå massvis med högtalare som både är bättre (på många parametrar) och billigare än piP.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-17 19:31

Anser du att Yamaha NS10 är en av dem?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-17 19:36

Verkar som att Rain är sugen på lite pennfäktning ! :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 19:36

Nu kommer frågan (felaktiga påståenden om vad den ena eller andra har hört eller inte har hört får Rain syssla med själv):

Har du Rain hört eller vet du Rain egentligen någonting överhuvudtaget signifikant om piP?

Vh, iö

- - - - -

PS. Den som är nyfiken på vad Stereophile tyckte om den gurufierade varianten (QM10) kan läsa i augustinumret där deras mässintryck för första gången kom i tryck (kom ut idag tror jag, i USA). I nästa nummer (septembernumret, som kommer ut i augusti) kommer dessutom den kompletta lyssningstesten.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-17 19:44, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-17 19:39

meanmachine skrev:Välders bästa högtalare är klart Sonab oa-12 :) PP

Håller med! Att jag sedan inte ens har hört pIP eller mycket annat heller för den delen spelar ingen roll - jag äger ju ett par! Saker man äger tenderar att låta bättre än det man inte äger vare sig man har hört dem eller inte.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 19:47

Det finns ju många skolor, och det finns plats för dem också i vår vida värld! :P

Om man nu tillhör Carlssonskolan - är det då så att OA12 är den statistiska favoriten? Ja frågar bara på grund av att min personliga favorit är OA-51, därnäst OA-6 ("typ I"), alla respektive tillkortakommanden inräknade.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-17 19:59

Tror att oa12 är enklast att ta till sig, då den är (var) billigast att renovera, enklast att hitta begagnad. Man blir lätt kär i dem och det är nog därför de kan vara favoriter. Oa5 må vara billig, men jag är tveksam om man kan hitta hifi-värden hos den, mer än kanske att det är ett stycke hifi-historia. Min favorit är ju, lite otippat, oa51. Men de är lite väl ovanliga och dyra för att gå hem hos "massan"; trots att de är väl värda de 5-10kkr de kostar att få tiptop-standard på.

Oa6 mk1 vore skoj att få uppleva ngn dag.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-17 20:35

Vee-Eight skrev:Tror att oa12 är enklast att ta till sig, då den är (var) billigast att renovera, enklast att hitta begagnad. Man blir lätt kär i dem och det är nog därför de kan vara favoriter.

Det är nog sant, men vilken inträdesbiljett till Carlsson-världen? Inte kattskit direkt. Kan det sedan bli än bättre så har man många fina upplevelser framför sig.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-17 21:25

JTarnstrom:

Det var mitt hala bananskal in i galenskapen iaf, och jag är faktiskt sugen på en oa12 alt oa116.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-17 21:28

Vee eight skrev:Tror att oa12 är enklast att ta till sig, då den är (var) billigast att renovera, enklast att hitta begagnad. Man blir lätt kär i dem och det är nog därför de kan vara favoriter. Oa5 må vara billig, men jag är tveksam om man kan hitta hifi-värden hos den, mer än kanske att det är ett stycke hifi-historia. Min favorit är ju, lite otippat, oa51. Men de är lite väl ovanliga och dyra för att gå hem hos "massan"; trots att de är väl värda de 5-10kkr de kostar att få tiptop-standard på.

Japp huvudet på spiken. Makalös chock helt enkelt. Du förväntar dig ingenting. Liten skitlåda å ful samt riktigt gammal. Sen levererar den så man tappa kalsongerna. :lol: Inte möjligt. Det finns absolut bättre men just vad man får för ingenting. När jag fick hem mina så lirade jag musical fidelity för och slutsteg och Dalit evidence 470 golvare och slängde in dessa jämte och räknade inte med att piska evidence.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-17 21:33

Tjitt pommfritt, tror allt att tråden ramlade in på Carlsson. Ruggdunkandet får vi alt fortsätta i en ny tråd i Carlsson Illuminati. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 21:38

Vee-Eight skrev:...är faktiskt sugen på en oa12 alt oa116.

En sak som nog inte så många funderat så mycket på, är hur Stigs sätt att dimensionera lådor/basreflexavstämningar (volymparameterbaserad dimensionering, som han uppfann långt före T/S's kända insatser#) gör att det inte finns just något hinder för att åstadkomma utmärka dimensioneringar med ett givet element i ett skapligt stort spann av lådvolymer, utan att artikulationen signifikant påverkas. :P

En övre gräns finns dock (nås i 116).

Man kan säga att Stigs volymparameter (ett dimensioneringssynsett han tog fram redan på 50-talet) är en sorts extrakt av det allra relevantaste från den komplettare bild som skulle komma senare*.

Nu kan man förstås likna ett sådant extrakt för en tumregelbild, men frågan är om inte T/S-parametrarna för de allra flesta är för svåra att förstå sig på (talar nu inte om att trycka in siffror i simuleringsprogram, utan om att FÖRSTÅ) och att Stigs extraherade volymparameter sätter fokus på en viktighet som i de allra flesta konstruktioner tycks vara bortglömd, eller bortkollrad i gyttret av svårbegripligheter.

Jag ser det helst som ett komplement och en fokuserings-metod, som kan vara välgörande för den som känner sig som varande stående på ett gungande golv, kontemplerande högtalarens komplexa fysik. :?

Vh, iö

- - - - -

*Den som skall göra volymparameterbaserade dimensioneringr behöver dock inse att inte allt täcks av ekvationen, och att det som inte täcks av ekvationen måste hanteras med handpåläggning (vilket Stig alltid gjorde).

#Jag var faktiskt före dem också. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-17 21:45

Oooops..Tror vist detta ot är mitt fel. :oops: Jag blev bara så exalterad över att jag tycke mina gamla Sonab inte stod efter Beolab 9 ett dugg. :) Faktisk hade de ljudlikheter med fördel sonab i toppen. Då minndes jag att detta nog var min största ljudkick, upplevelse eftersom de just tog mig med kalosngen nere i syltburken med storm... :)

Nåja tillbaka till tråkia B&O ellerhur Rain. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-17 21:48

Jag väntar iofs en kick med pIP eller Pi60... Fast här är förväntnignarna oerhört höga vilket är till nackdel. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 22:01

Det fixar jag!

Dom e skitdåliga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-17 23:01

äsh världens bästa högtalare det är nog fasen mina jbl l110 hehe. Dessa ihop med mina nya baslådor spelar ruskigt bra :D

Det som skulle kunna vara bättre är väll den högtalaren jag byter till i framtiden om jag nu gör det 8)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-17 23:23

JTarnstrom skrev:
Håller med! Att jag sedan inte ens har hört pIP eller mycket annat heller för den delen spelar ingen roll - jag äger ju ett par! Saker man äger tenderar att låta bättre än det man inte äger vare sig man har hört dem eller inte.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-17 23:47

meanmachine skrev:Jag väntar iofs en kick med pIP eller Pi60... Fast här är förväntnignarna oerhört höga vilket är till nackdel. :)

faktiskt så är det inga imponatorhögtalare...sticker inte ut och det är inte förräns man sänker volymen man verkligen förstår hur starkt man spelat :D

det är nog många högtalare man "imponeras" mer över första gången man hör dom...men få högtalare man trivs så bra med en längre tid

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-18 08:45

Hetsporren skrev:
JTarnstrom skrev:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Allvarligt skojat så finns det faktiskt lite allvar bakom inlägget. Finns många socialpsykologiska studier som visar att ju mer man har investerat, pengar, energi, tid etc, desto mer benägen är man att ha en positiv uppfattning om saken ifråga. Kan förklara varför man ofta är så lyrisk i inledningsskedet av en relation till en pryl.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-18 08:54

Tror mer på att det är nyhetens behag då man lyssnar på de "positiva egenskaperna" i prylen och då bländas... när de "positiva egenskaperna" gått och blivit vardagsmat börjar man finna de "negativa egenskaperna" också... ibland kan man leva nöjd med dem, ibland irriterar man sig mer och mer tills det promptar ett byte... och då troligtvis till något som excellerar i just de egenskaperna man varit missnöjd med... sålunda ny risk för bländning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-07-18 10:04

Rain:
Håller inte med även om piP är bra så finns det ändå massvis med högtalare som både är bättre (på många parametrar) och billigare än piP.

Kan du nämna vilka de är?
Ge många förslag, det finns ju massvis tydligen.

Användarvisningsbild
tinnitus

Beolab 5

Inläggav tinnitus » 2007-07-18 10:11

Nu börjar det bli riktigt spännande.
Upp till bevis, så man vet vad man
skall satsa på. :roll:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-18 10:56

Nattlorden skrev:Tror mer på att det är nyhetens behag då man lyssnar på de "positiva egenskaperna" i prylen och då bländas... när de "positiva egenskaperna" gått och blivit vardagsmat börjar man finna de "negativa egenskaperna" också...

Jag blev väldans impad på väldigt ljus och analytisk elektronik från början men det impade direkt och gav en kick. :) Men efter 3:e låter det vedkap och blir jobbigt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-18 12:27

Haakan_W skrev:faktiskt så är det inga imponatorhögtalare...sticker inte ut och det är inte förräns man sänker volymen man verkligen förstår hur starkt man spelat :D

Fast det finns högtalare som man måste spela högt med innan de börjar "sjunga ut", en del elektrostater är sådana. Kan det vara så att högtalare med riktigt låg dist tillhör den gruppen? Högtalare med högre dist låter sas högre (därför att i verkliga livet distar såväl utrustning som öron vid högre nivåer, nivåer som man inte gärna spelar hemma i lägenhet) och därför spelar man inte lika högt?

/ B

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-18 12:57

Ljudkrav skrev:Rain:

Kan du nämna vilka de är?
Ge många förslag, det finns ju massvis tydligen.

Hele faktiskt venter i åndeløs spenning, når slipper du (rain) katten(e) ut av sekken?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-19 19:09

Rain skrev:
Hetsporren skrev:världens bästa - billiga - högtalare är piP! Dvs. att den kostar ca 1000$ (färdig högtalare) och då finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten, varken för samma-, halva- eller dubbla pengar(na). 8)

Ouch!!!!!

Även om det är sant (kan inte uttala mig om så är fallet) så är det extremt vågat att skriva något sådant på detta forum... :wink:

Ska bli intressant att följa fortsättning och följderna av detta.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-19 19:13

Som piP ägare (har både piP och piPs) skulle jag gärna vilja veta om det finns något bättre upp till dubbla pengarna. 8)

Om det finns nåt så köper jag minst ett par. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi