Moderator: Redaktörer
Med "transientsvaret", menar du en transient i audio-området (typ ett trumslag), eller en transient med "oändlig" bandbredd?Asvent skrev:Anta att man skulle få till 8 ohm, rent resistivt, i det högre frekvensområdet för ett system. Med en "8 ohms kabel", skulle man då förbättra transientsvaret? (Vi antar också att matande generator är anpassad till 8 ohm)
Asvent skrev:Ett litet akademiskt förtydligande bara vad gäller frekvensoberoende: Karakteristiska impedansen hos en kabel är frekvensoberoende så länge som anslutna element har samma (karakteristiska) impedans.
Morello skrev:Asvent skrev:Ett litet akademiskt förtydligande bara vad gäller frekvensoberoende: Karakteristiska impedansen hos en kabel är frekvensoberoende så länge som anslutna element har samma (karakteristiska) impedans.
Realdelen (den imaginära delen försummas, men är frekvensberoende) av karakteristiska impedansen hos en kabel defineras av L och C och ingalunda av de anslutna elementen.
Asvent skrev:...fast jag håller inte med Svante om att karakteristiska impedansen skulle vara en resistans eftersom det inte avgår någon effekt (teoretiskt alltså) då "elektonerna välla fram"...
Asvent skrev:Jag tycker det är konstigt att man inte har mer (karakteristiskt) impedans-fokus i högtalarsammanhang, framförallt i det högre registret. Eller har man det? Kanske något jag missat... Vid transientförlopp så blir det ju precis som Svantes förklarar tidigare; en våg som utbreder sig i ledningen. Och den vill man ju "få ut i luften", inte reflekteras tillbaka till förstärkaren.
Asvent skrev:Morello skrev:Asvent skrev:Ett litet akademiskt förtydligande bara vad gäller frekvensoberoende: Karakteristiska impedansen hos en kabel är frekvensoberoende så länge som anslutna element har samma (karakteristiska) impedans.
Realdelen (den imaginära delen försummas, men är frekvensberoende) av karakteristiska impedansen hos en kabel defineras av L och C och ingalunda av de anslutna elementen.
Yes, realdelen bestäms av L och C (och även imaginärdelen). Glöm inte att resistansen och konduktansen också spelar in. Sedan är det inte hugget i sten att imaginärdelen försummas...
I ett system gäller det jag skrev ovan, med vilka värden som helst på den karakteristiska impedansen (realdel resp imaginärdel). Det viktiga är att samtliga ingående element har samma karakteristiska impedans inom det frekvensområde man verkar inom.
paa skrev:Optimal COnnection System, OCOS har tagit fram impedansanpassade kablar:
http://www.ocos.de/
Asvent skrev:paa skrev:Optimal COnnection System, OCOS har tagit fram impedansanpassade kablar:
Coolt!
Första "seriösa" audio-kabeltillverkaren som jag sett. Nu har jag dock ingen jättekoll på det skrået...
Svante skrev:Asvent skrev:paa skrev:Optimal COnnection System, OCOS har tagit fram impedansanpassade kablar:
Coolt!
Första "seriösa" audio-kabeltillverkaren som jag sett. Nu har jag dock ingen jättekoll på det skrået...
Hmm, jaså, vad var det som var seriöst, menar du?
Asvent skrev:Svante skrev:Asvent skrev:paa skrev:Optimal COnnection System, OCOS har tagit fram impedansanpassade kablar:
Coolt!
Hmm, jaså, vad var det som var seriöst, menar du?
Tyckte den var seriöst skriven, dock kanske med mina något subjektiva ögon... Som sagt, jag har ingen koll på alla dessa leverantörer, men det jag läste speglar min egen uppfattning i ämnet. Teorin tycker jag är korrekt, dock har jag ju naturligtvis inte testat deras produkter i praktiken.
Svante skrev:...att kabelns KI skulle vara ~8 ohm konstant över audiobandet till skillnad från andra som ligger högre och dessutom stiger i basen, är tom om det är sant betydelselöst.
Almen skrev:Svante skrev:...att kabelns KI skulle vara ~8 ohm konstant över audiobandet till skillnad från andra som ligger högre och dessutom stiger i basen, är tom om det är sant betydelselöst.
För mig är det litet som att en biltillverkare skryter med att de har eliminerat vibrationer i ratten vid hastigheter över 1000 km/h.
Jax skrev:Man inser att göra en högtalarkabel med 8 ohms karakteristisk impedans är fullständigt galet.
Asvent skrev:En kabel i min värld har bara en karakteristik impedans. I RF-världen brukar man inte lyfta ut de olika delarna utan betrakta allt som en helhet. Kan vara att vi menar samma saker fast på olika sätt...
Naqref™ skrev:Jax skrev:Man inser att göra en högtalarkabel med 8 ohms karakteristisk impedans är fullständigt galet.
Och vad är det för fel med att vara galen?
Jax skrev:Fast det är ju induktansen som är målet med den kabeln, inte karakteristiska imedansen.
Asvent skrev:Som RF-nisse så är det den karakteristiska impedansen man (oftast)fokuserar på. I tranmissionssammanhang är den vanligtvis 50 ohm. Vad gäller anpassning för att minimera brus i förstärkarkretsar etc. kan det vara andra siffror, men det tänker jag inte gå in på här.
Jag tycker det är konstigt att man inte har mer (karakteristiskt) impedans-fokus i högtalarsammanhang, framförallt i det högre registret. Eller har man det? Kanske något jag missat... Vid transientförlopp så blir det ju precis som Svantes förklarar tidigare; en våg som utbreder sig i ledningen. Och den vill man ju "få ut i luften", inte reflekteras tillbaka till förstärkaren.
Jax skrev:Detta tycker jag är en trevlig skrift vad gäller kablars karakteristiska impedans. I synnerhet vid låga frekvenser.
http://belden.com/pdfs/Techpprs/ciocahalf.htm
Man inser att göra en högtalarkabel med 8 ohms karakteristisk impedans är fullständigt galet.
meanmachine skrev:Vilken area är minimum samt maximum enligt er smartisar?
Jag gick från 4mm2 till 1,5mm2 bara för att det blev snyggare men hörde då ingen direkt skillnad.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster