popedh skrev:Som jag skrivit innan har jag ALDRIG vart med om en artist som föredragit dem omastrade versionen framför den limiterade.. konstigt nog, men så är det. som vanligt tillägger jag att jag bara jobbar med pop/rock-musik...
Lustigt nog kan jag inte hålla med dig om detta. Det vill säga, det måste jag ju göra - jag ifrågasätter ju inte dina erfarenheter.
Men
mina erfarenheter är faktiskt de diametralt motsatta. Jag har hittills inte stött på någon (varken artisten eller någon annan) enda en som föredragit de mastrade versionerna - när jag haft både studiooriginal och mastrad version tillgänglig! (Några hundra fall.)
Det är en halvsanning dock, för hos mastringsstudion har de förstås i flera fall gjort det, artisterna. Men sedan - om man ber dem lyssna i en mångfald olika lyssningar, andra än dem som finns i mastringsstudion (och förstås ber dem välja volyminställning oberoende mellan exemplen).
Det kan beror på många saker.
1. Du kanske är väldigt bra på att mastra, och du kanske har fått studiooriginal från studior som inte gjort ett bra jobb alls?
2. Du kanske gjort allting själv, och avsiktligt gjort produktionerna med mastringen som en vital del i den skapande processen?
3. Kanske har du helt enkelt har stött på helt andra exempel än vad jag har? Kanske skulle jag tycka som du om jag hört samma exempel som du, och kanske de hade tycks som jag om du hört de exempel jag hört?
Oavsett vilket tror jag att just vi två är rätt överens om att det
inte är till konstnärlig nackdel med en standard som gör att man kan välja fritt hur ljudet skall låta - utan att vara tvingad att kompromissa kring den trista gungbräda som nivå kontra ljudkvalitet är.
Kort sagt: Det kan vara precis som du skriver - att nästan allt programmaterial kommer att mastras (och kanske rent av komprimeras lika illa?) även om en ny standrad som inte tvingar alla att göra det införs, men oavsett detta är vi säkert också överens om att det är en ynnest att inte vara tvingad att göra som idag - utan att kunna välja att göra annrlunda utan att drabbas av en extrem konkurransnackdel.
Eller?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).