mastrat vs omastrat för hundrade gången..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:08

subjektivisten skrev:Frågan är om det stämmer? Jag tror viss musik kommer inom ett par år inte släppas på CD skiva men annan sorts musik kommer släppas. Tror inte man ska underskatta folk "ha-begär" att ha något i hyllan, även om flera helst slipper det.

Har lyssnat nu på filerna i mitt tillSTÅND, och jag gillar den med dynamiken kvar 8)
Den känns mer öppen, inte lite ljus och inte lika platt. Speciellt är det stor skillnad, enligt dessa ölöron, runt 2:10 när han drar på igen. Då var det inte svårt vad jagh föredrog. Vad 14 åriga finn-pelle med Ipod föredrar är ju en annan femma :P

Jag förstår hur du tänker... det intressanta är att ingen snackar om låten osv.. alla bara snackar om ljudet.... jag håller inte med dej alls.. tyvärr... killen vill ju säga nåt, man kan tycka att det är en nonsenstext eller vad som helst.. men han har skrivit skiten för att han vill nåt... Vill jag slå i en stor spik tar jag inte fram tjejens tavelhammare... är det ingen som förstår mej här? hoho... det känns som det ekar... tvärtom är det med alla ljudteknikervänner och musikerkollegor.. Den version ni fick här är den tredje mastringen på denna låt, det är ytterst sällan jag behöver göra mer än en... Det var därför jag tyckte detta var ett bra exempel för er... Jagkan skicka upp den första mastringen oxå... ingen gillade den... lät som den omastrade fast högra.. både BMG & vi å Johan ville att den skulle bli mer jobbig att lyssna på.. skitmättad å sången mitt i.... Alla tycker att vi lyckades utmärkt.. utom ni här såklart...
Det känns som man skulle kunna skicka upp ungefär vad som helst hit.. å ni skulle ändå säga att det som var lägre och okomprimerat lät mycket bättre... hoppas jag har fel...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-21 02:10

Morello !

Ännu ett av de tillfällen som jag både vill o kan hålla med dig !

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:14

Åter igen... folk pratar bara om dynamik å frekvenser...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 02:16

Förstår vad du försöker säga men håller inte med. Sex pistols, Clash, Ramones, Joy Division, är allt grupper som ville det skulle vara svårsmällt och "hårt"/kallt", och dom lyckas, fast med ljudkvaliten kvar.
Skulle vilja påstå att man får fram sitt budskap med "bra" ljud, om man har ett budskap dvs 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:24

subjektivisten skrev:Förstår vad du försöker säga men håller inte med. Sex pistols, Clash, Ramones, Joy Division, är allt grupper som ville det skulle vara svårsmällt och "hårt"/kallt", och dom lyckas, fast med ljudkvaliten kvar.
Skulle vilja påstå att man får fram sitt budskap med "bra" ljud, om man har ett budskap dvs 8)

jag håller faktiskt med dej... man kan säga jävligt mycket utan limiter;)
Tyvärr kanske det är så att jag är så van vid waves look-ahead/waveshaping/brick-algotitmer att jag inte reflekterar över vad som egentligen händer. jag har lärt mej gilla ljudet helt enkelt.... det är inte omöjligt.. har märkt att jag retar mej som fan på fasningar i diskanten när jag rippar 256 mp3or till min ipod, men efter nån vecka eller så tänker jag inte på det längre, det är skumt, och något jag funderat över länge...... Men att musikerna själva älskar det är ju isåfall skumt..
Senast redigerad av popedh 2007-07-21 02:27, redigerad totalt 2 gånger.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:25

subjektivisten skrev:Förstår vad du försöker säga men håller inte med. Sex pistols, Clash, Ramones, Joy Division, är allt grupper som ville det skulle vara svårsmällt och "hårt"/kallt", och dom lyckas, fast med ljudkvaliten kvar.

Clash i synnerhet..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-21 02:28

popedh skrev:

Ja, är inte det mumma ?

Vågar ta mig tusan inte skåla igen för då fins risk för . . . . . :roll: :wink:

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:30

Laila skrev:popedh skrev:

Ja, är inte det mumma ?

Vågar ta mig tusan inte skåla igen för då fins risk för . . . . . :roll: :wink:

Att vi blir ovänner...... de e cool, jag e så van;) alla e på mej här...

Det kanske blir enklare om jag döper om mej till tex Lisa;) skrattar.
Senast redigerad av popedh 2007-07-21 02:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-21 02:30

Jag tillhör nog de som menar att det musikaliska uttrycket kommer från de som spelar och inte den/de sitter bakom mixerbordet. Finns inget uttryck, kommer inte någon burk i maskinrummet att gräva fram ett. 8)

Clash är rean rama audiofilalbumen jämfört med dagens popmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:33

Morello skrev:Jag tillhör nog de som menar att det musikaliska uttrycket kommer från de som spelar och inte den/de sitter bakom mixerbordet. Finns inget uttryck, kommer inte någon burk i maskinrummet att gräva fram ett. 8)

Clash är rean rama audiofilalbumen jämfört med dagens popmusik.

Du har så rätt, men jag tycke att det kan förstärkas...å det tyckte jag utan tvekan att vi gjorde i detta fallet..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-21 02:41

popedh skrev:_

He he, inte alls, bara det att jag så smått börjar bli på röken. 8)

ps. Din insats här är åtminstone av mig väldans uppskattad. ds

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:46

Laila skrev:popedh skrev:_

He he, inte alls, bara det att jag så smått börjar bli på röken. 8)

ps. Din insats här är åtminstone av mig väldans uppskattad. ds

Haha, ok gubben, ta det lugnt bara;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-21 02:48

Sitter ni och dricker till framför forat. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 02:50

Morello skrev:Sitter ni och dricker till framför forat. :lol:

Givetvis;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 04:38

Jag älskar det ljudet som Steve Albini får till på många av hans produktioner. Speciellt det under hans egna band, Shellac. Det är rått, brutalt, smutsigt men ändå "bra" ljud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: ljudexempel

Inläggav Nattlorden » 2007-07-21 07:08

popedh skrev:Det är det jag tycker många av er verkat missa.. stökigt och komprimerat ljud kan ge otroligt mycket attityd å känsla i en låt som man inte kunnat uppnå utan att pressa ihop den..
Här gjorde mastringen under tycker jag..
Jämför själva.. Tycker det är märkligt om ni inte håller med.

Så fort jag hittar den slicka hifimixen ska jag lägga upp den oxå... den som gillar den mer ska jag ta i örat;)

Omastrad:
http://user.faktiskt.io/Morello/Popedh/ ... studer.mp3

Mastrad:
http://user.faktiskt.io/Morello/Popedh/ ... aster3.mp3

Till att börja med så får jag säga att det är en bra låt. :D

Lyssnade först på den omastrade och det tyckte jag lät utmärkt. Fin närvaro i rösten och allt.

Den mastrade låter mer "in your face"... aggressivare, vassare, ljusare...

När jag sedan går tillbaka låter den omastrade instängd och dov och låg, men detta försvinner med ett lätt drag i volymen.

Om man har windows volym som referens så om den omastrade skall lyssnas på 100% så får den mastrade lyssnas på 75-80% om de skall kunna jämföras.

I den omastrade finns där en sårbarhet och personlighet i rösten... denna är försvunnen i mastringen... medan originalet närmar sig Jakob Hellman så blir mastringen bara en arg person.

Originalet, tack.

(Sen tycker jag inte mastringen är så illa att den inte kan lyssnas på... men den blir jobbig på hög nivå...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-21 07:45

popedh skrev:Sen får vi inte glömma att en hel generation ungdomar vant sig vid den här typen av ljud..

Det var säkert några som framhävdade stenkakans fördelar framför vinylen en gång i tiden med samma sorts argument.

Så bara för att de vant sig så skall de aldrig få något bättre? Är inte det ite som att fortsätta att ge tonåringar barnmatsburkar? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-07-21 12:12

popedh skrev:Ok. Nu skall jag skicka upp lite intressanta ljudexempel här..

efter ett par genomlyssningar så tycker jag nog att den mastrade är en så mycket bättre sammanhållen produktion än den omastrade. det känns väldigt mycket som den omastrade är en råmix för demolyssning (som musikaliskt inte lyfter).. det enda som iriterar i den mastrade är en del ganska kraftiga ess-ljudsefterslängar på sången, men det känns som om det lika gärna vara MP3 artifakter??

Tyvärr skulle jag aldrig köpa plattan för jag tycker att killen sjunger ganska illa, han borde lägga några månadslöner på en bra sånglärare innan han ger ut några fler plattor... :evil: ...sorry!

/ptr

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-21 12:36

Anmärkningen från ptr att den omastrade inte lyfter tycker jag gäller främst vid låg volym. Den växer när den lyssnas ordentligt starkt, medan det är tvärtom för den mastrade versionen. De passar till olika lyssningsituationer.
...perspektiv...

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 12:43

ptr skrev:
popedh skrev:Ok. Nu skall jag skicka upp lite intressanta ljudexempel här..

efter ett par genomlyssningar så tycker jag nog att den mastrade är en så mycket bättre sammanhållen produktion än den omastrade. det känns väldigt mycket som den omastrade är en råmix för demolyssning (som musikaliskt inte lyfter).. det enda som iriterar i den mastrade är en del ganska kraftiga ess-ljudsefterslängar på sången, men det känns som om det lika gärna vara MP3 artifakter??

Tyvärr skulle jag aldrig köpa plattan för jag tycker att killen sjunger ganska illa, han borde lägga några månadslöner på en bra sånglärare innan han ger ut några fler plattor... :evil: ...sorry!

/ptr

Skrattar, inte ens hundra årslåner hade fått den här fylltratten att sjunga finsång, men de e ju inte meningen heller.. En sån här kille skulle ju aldrig få skivkontrakt som enbart sångare, utan han e ju framförallt låt och textförfattare, Jag gillar faktiskt hans röst.. man hör att ha e ett proffs och har bra attityd, men jag förstår att många kan tycka illa om den.. de e ju samma med Hellström.

Kul att du tycker jag som jag.. den omastrade låter helt hemsk tycker jag,, spretig och burkig.. ingen helhet alls.

/I

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 13:19

Ett tips för dom som ska lyssna är att försöka lyssna på båda låtarna med samma ljudvolym. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-21 14:12

popedh skrev:Jag förstår hur du tänker... det intressanta är att ingen snackar om låten osv.. alla bara snackar om ljudet.... jag håller inte med dej alls.. tyvärr... killen vill ju säga nåt, man kan tycka att det är en nonsenstext eller vad som helst.. men han har skrivit skiten för att han vill nåt... Vill jag slå i en stor spik tar jag inte fram tjejens tavelhammare... är det ingen som förstår mej här? hoho... det känns som det ekar... tvärtom är det med alla ljudteknikervänner och musikerkollegor.. Den version ni fick här är den tredje mastringen på denna låt, det är ytterst sällan jag behöver göra mer än en... Det var därför jag tyckte detta var ett bra exempel för er... Jagkan skicka upp den första mastringen oxå... ingen gillade den... lät som den omastrade fast högra.. både BMG & vi å Johan ville att den skulle bli mer jobbig att lyssna på.. skitmättad å sången mitt i.... Alla tycker att vi lyckades utmärkt.. utom ni här såklart...
Det känns som man skulle kunna skicka upp ungefär vad som helst hit.. å ni skulle ändå säga att det som var lägre och okomprimerat lät mycket bättre... hoppas jag har fel...

Tycker du lyckats bra med att få fram det ni var ute efter.

Bra initiativ att lägga ut filerna. Cred.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-21 15:33

Jag föredrar definitivt den mastrade versionen! 8O

Det jag verkligen ogillar hos den är kompressionen och orenheten, men allt annat är bättre. I synnerhet klangen, och förstås det musikaliska flytet. Den omastrade låter riktigt dåligt faktiskt. Verkligen färgad, och faktiskt i vissa avseende MERA illa komprimerad på enskildheter. :( Inte på något sätt naturlig och oskadad.

Av för mig okänt skäl låter dock faktiskt som om åtgärderna som gjort få att uppnå den mastrade versionen inte bara består av mastringsmanövrer, utan att det även finns skillnader i mixen (till det bättre). Jag vet ju att sådana effekter kan upplevas ibland även om alla ingrepp som gjorts ha skett på den redan färdig tvåkanalsmix, men här låter det extra mycket så. :o

Frågan jag ställer mig blir då: Vad hade gått att åstadkomma om man (=du Pepedh) inte varit limiterad till att behöva behålla den redan färdiga tvåkanalsmixen som utgångspunkt, utan hade haft "flerkanalsbandet" (inom citationstecken, för det är ju inte alltid ett band) tillgänglig för justeringar?

Hade du kunna göra mera/ännu bättre?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 15:39

Jag ska lyssna igen med nyktra öron men vad jag kommer ihåg inatt så ogillar jag starkt det ljusa ljudet på masterade versionen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 15:46

Lyssnat igen och står fast vid min tidigare åsikt. Omasterade låter verkligen bättre och mer "punk" än den fixade. IMO 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-21 15:50

Ja, den fräsiga orenheten är inget vidare. :?

Men å andra sidan - den omastrade är ju så gruvligt färgad och även den är ju både oren och komprimerad (i varje fall med avseende på enskildheter) redan från början, så spelet är ju liksom på dessa punkter förlorat innan man börjar. :( Då blir det andra överväganden man måste göra. Tycker Popedh hanterat detta extremt bra. Jag bara bävar inför hur första mastringen låter. En rent komprimerad version av den omastrade låter ju som en riktig skräckupplevelse. :?

Tänk vad bra det vore om all inspelningar ALLTID gjordes utan en massa färgande saker i signalvägen (inklusive rörmikpremapar och limiters FÖRE inspelning). Då hade det ju gått att backa och ändra sig hur mycket man vill i efterhand!

Men å andra sidan gör möjligheterna av sådan strategi att man vill tänka längre, och experimentera mera... Billigare blir det inte.

Vh, iö

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 16:09

IngOehman skrev:Jag föredrar definitivt den mastrade versionen! 8O

Det jag verkligen ogillar hos den är kompressionen och orenheten, men allt annat är bättre. I synnerhet klangen, och förstås det musikaliska flytet. Den omastrade låter riktigt dåligt faktiskt. Verkligen färgad, och faktiskt i vissa avseende MERA illa komprimerad på enskildheter. :( Inte på något sätt naturlig och oskadad.

Av för mig okänt skäl låter dock faktiskt som om åtgärderna som gjort få att uppnå den mastrade versionen inte bara består av mastringsmanövrer, utan att det även finns skillnader i mixen (till det bättre). Jag vet ju att sådana effekter kan upplevas ibland även om alla ingrepp som gjorts ha skett på den redan färdig tvåkanalsmix, men här låter det extra mycket så. :o

Frågan jag ställer mig blir då: Vad hade gått att åstadkomma om man (=du Pepedh) inte varit limiterad till att behöva behålla den redan färdiga tvåkanalsmixen som utgångspunkt, utan hade haft "flerkanalsbandet" (inom citationstecken, för det är ju inte alltid ett band) tillgänglig för justeringar?

Hade du kunna göra mera/ännu bättre?

Vh, iö

Glimrande... du e bäst iö. höll just på att tappa hoppet helt här. dock är det exakt samma mix. men jag har gjort ganska grova grejer med eq, framförallt i basen.. sen är har jag lagt en lite peak på 2db tror jag det var mellan 9k och 13k.
Du har som vanligt så jävla rätt. detta var den andra mixen vi gjorde. den första tog 2 dagar att göra å lät alldeles för hifi å snyggt. vi försökte mangla den på analog tape osv. men det gick bara inte.. då rev vi hela mixen och började om.. alla hade vid det här laget redan börjat tappa omdömmet. skivbolaget stressade oss och låten hade redan kostat 30 000:- i studiotid... vilket är mycket nuförtiden. Till slut hittade vi i allafall det vi ville åt rent attitydsmässigt. men det lät fan.
å det fanns ingen tid eller lust eller ekonomi för någon av oss att riva mixen igen... enda lösningen var att trolla lite i mastringen.. vilket jag tycker jag lyckades mycket bra med... detta var en av dom största anledningarna till att jag la upp just detta exemplet... jag ville se vad folk skulle säga... samtliga innan dig förutom en har sagt att mastertejpen utan tvekan är bättre... hade aldrig släppt den med mitt namn på.. huh... du e bäst iö.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-07-21 16:21

popedh skrev:Skrattar, inte ens hundra årslåner hade fått den här fylltratten att sjunga finsång, men de e ju inte meningen heller.. En sån här kille skulle ju aldrig få skivkontrakt som enbart sångare, utan han e ju framförallt låt och textförfattare, Jag gillar faktiskt hans röst.. man hör att ha e ett proffs och har bra attityd, men jag förstår att många kan tycka illa om den.. de e ju samma med Hellström.

Det handlar inte om "finsång" utan om att grabben måste lära sig använda sin röst rätt, det gör han inte nu... Tyvärr är det svårt att få "rockstjärnor" att förstå att dom borde gå två terminer på Bert Karlssons Fameskola för att lära sig grunderna i ett hantverk dom skulle kunna var så mycket skickligare på!

Kul att du tycker jag som jag.. den omastrade låter helt hemsk tycker jag,, spretig och burkig.. ingen helhet alls.

En bra sammafattning...

/ptr

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-21 16:33

Det är väldigt lätt att sitta på ett forum och säga att: är inte mixen perfekt, mixa om. de e ju bara det att någon måste ta kostnaden för att göra det. i takt med att skivförsäljningen minskar iom nedladdning så krymper budgetarna. och det finns helt enkelt inte lika mycket pengar längre. detta är viktigt att ta hänsyn till. tyvärr... när skivbolaget säger: nu e det skitbra.. gör bara en bra master. va ska man säga då?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-21 16:35

Man skall säga: Sluta ladda hem, köp tryckta fonogram istället! :P

:wink:

Själv skulle jag helst se att fonogram såldes i speciella bränningsbutiker, och att ALLA inspelningar som någonsin gjorts* skulle bli tillgängliga. Tusan hakar vad med fonogram man skulle köpa då.

Vh, iö

- - - - -

*Inklusiva omastrade versioner (läs "raka överföringar") av all gammal musik. Remastringarna brukar ju vara rent förfärliga. :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi