Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Visst ska man bli ifrågasatt, men det beror ju på hur man blir ifrågasatt oxå!!
Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.
Harryup skrev:Kevin_Mitnick skrev:
Det är väl därför det heter diskussionsforum. Det går inte att prova allt folk påstår.
Men det heter ju inte bråkforum heller. Förstår inte varför vissa inte inte kan skilja på det.
Harryup skrev:Vad många verkar glömma bort ibland är att man kanske inte har samma syn på hur man skall kunna nå målet. Och man kanske inte ens har ett gemensamt mål, men för för många här inne finns bara ett sätt att nå målet och då är det svårt att få leverantörer att spendera sin tid här.
Istället för att höra med Perka om man kan få komma och lyssna på dessa 2,5 wattare och höra vad han menar, så skall det bråkas först. Så oerhört tröttsam läggning.
subjektivisten skrev:
Fysikens lagar har inget med olika syn på saker. Det är fysiskt omöjligt med dynamiskt musik att kunna spela upp den normal högt utan att dynamiken blir lidande.
Problemet är ju helt klart att för många är deras prestige. Det är ju sällan jag ser dessa "audiofiler" erkänna dom har fel, utan det är fel på allt annat. Mätinstument, fysiken, F/E lyssning, blindtester. dövöron mm.
Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.
Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.
paa skrev:Snickers-is(utvecklingschef på Midgaard), HolographicAudio™, Rauna (Bo Hansson), Hedlund, Naqref, Morello, Nilsviktor, samt några ljudtekniker också.
Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
subjektivisten skrev:Jo, jag förstår att det var din upplevelse. Och den är ju helt klart ens egen. Men när det är fysiskt omöjligt (vad jag vet), att den inte klipper transienterna, så måste man ju ifrågasätta det.
Det går ju en trend inom hifi där man nästan tävlar om svagaste förstärkaren. "mina 2x1,5 watt räcker för få vitrinskåpet att skaka" och dyl brukar man läsa.
Naqref™ skrev:Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Nu har jag faktiskt varit där och lyssnat och det låter bra och dynamiskt. Om sedan den inte klarar alla högtalare i alla storlekar av rum är en annan sak. Eftersom det är kombinationer man lyssnar på så får man testa och lyssna. Räcker effekten till för att spela på en "lagom" ljudnivå enligt ens eget krav så är det ju ok. Räcker det inte oavsett orsak så funkar det inte, helt enkelt.
Nu är vi ju tillbaka till detta igen. "jag har hört det". Exakt vad får man ut av föra en diskussion så? Att säga att man hört det sen är det slutdebatterat om det. Man kan inte ha hört fel/uppfattat fel/inte jämfört, etc? Eller att matrialet inte var dynamiskt.
Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?
JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.
subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Men det kanske är möjligt under vissa premisser att det är så? Bara för att det inte skulle funka hemma hos dig så kanske det gör det hemma hos mig med högtalare med en verkningsgrad på 102dB/m/w. Eller lägg på en fet rumsresonans på 20dB och det lyckas. Hur det låter är ju en helt annan sak. Fast nu var ju inte detta det viktigaste i tråden, eller hur?
Nej. Först så handla det inte om några hornhögtalare på 102 db/m/w, utan normala högtalare. Då är det FYSISKT omöjligt att driva dom utan att klippa transienter när man spelar dynamisk musik.
Du kan ju förklara hur det går till, med säg en 90 db högtalare och man driver den med 2x2,5 watt. Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Förklara då hur du kan spela det någolunda högt utan att klippa på dynamiskt matrial.
Man får sitta väldigt nära högtalarna.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Man kan ju lika gärna vända på resonemanget och säga att det är slutdiskuterat om man bara utgår från mätningar eller F/E-test.
Nja, om man kan på något sätt förklara hur det går till, tekniskt, så går det bra. Men om jag säger jag har trimmat min mope så den går nu i 356 km/h, skulle du ta det som "okej, du säger ju det då är det sant"?
Naqref™ skrev:paa skrev:Och hur är det med Vee-Eight, är inte han också i branschen?
Det är en bra fråga. Antingen som admin för faktiskt.se eller som frivillig (men obetald) demare på Punkten i thn.
Men du glömde ju dig själv i uppräkningen, P-A
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster