S-ljud på vinyl

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasE

S-ljud på vinyl

Inläggav JonasE » 2007-07-25 13:08

Hej!

Jag har en Shure M44-pickup på min spelare. Som ämnet antyder har jag problem med s-ljud som låter mer som 'shh'.

Enligt Shure ska nåltrycket vara mellan 0.75 och 1.5g. Problemet blir värre ju mindre nåltrycket är. Om jag ökar till 3g blir det nästan helt ok (och jag är kräsen), men så kan man ju inte ha det...

Någon som känner igen detta och vet vad jag gjort fel? Slitna/förstörda skivor? Fel vinklar någonstans?

Alla tips och funderingar är välkomna... :roll:

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 13:13

Har du kollat upp så pickupen sitter korrekt?
Sen, är det samma på alla skivor, eller bara vissa?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 13:17

Det är väl naturligt att det spårar bättre ju högra nåltryck man har?
När nålen tappar spårförmågan är accelerationskrafterna större än nålens anliggningskraft, så det blir inte mindre slitage för att man sänker nåltrycket för långt. Jag brukar ställa helt enkelt ställa nåltrycket på det max rekommenderatde
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 13:23

När jag slet med inställningen för få bort s-ljud från vissa skivor så ladda jag ner samma skiva för höra hur CDn lät. Då var s-ljuden samma! Det är ju bra att tänka på att oavsett hur mkt man ställer in, så kommer ett visst antal skivor fortfarande ha s-ljud på grund av det är så mastern låter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-25 13:55

Uj, här får man svar snabbt! :)

Jo, jag förstår naturligtvis att nålen spårar bättre vid högre tryck... Men om Shure specat trycket till max 1.5 så tycker man väl att den borde spåra rätt bra där, om nu skivan är OK och alla vinklar och så är som de ska? Förstår ju också att det ger ett högre slitage om nålen studsar omkring i spåret om nåltrycket är för lågt.

S-ljudet på själva skivorna jag testat med är ganska bra. Om jag kör med 1.5g, lyssnar, och sedan lägger ett finger på armen, längst in mot lagret, för att öka nåltrycket lite, så hörs en markant förbättring. All diskant blir luftig och len istället för bråkig. Kan ju självklart vara skivorna som är slitna...

Vissa 33varvs LP låter bra ändå, tills det ev. dyker upp något starkare S-ljud. 12" 45-varvare låter nästan alltid bråkigt, förmodligen graveras väl dessa med lite högre amplitud.

Pickupen är inställd med en testskiva jag har samt en mall med vinklar och grejer som jag gjort så gott jag kan med. Borde inte vara helt galet iaf. Har en liten fin våg också, så nåltrycket stämmer...

Det jag hoppades var att jag var ännu lite mer okunnig än jag vet att jag är, och att någon skulle komma med nån kommentar, typ 'Pucko, du har ju glömt <insert good idea here>'. :D

Tack för svaren, kom HEMSKT gärna med fler ideer!

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: S-ljud på vinyl

Inläggav subjektivisten » 2007-07-25 14:04

JonasE skrev:Någon som känner igen detta och vet vad jag gjort fel? Slitna/förstörda skivor? Fel vinklar någonstans?

Kan ju vara pickupen. Olika pickuper är olika bra på s-ljud.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-25 14:55

Du bör nog byta pickup till en med fine-line, vdh eller microridge-slipning. Men finns flera orsaker till distorderade s-ljud:

- förstört/slitet skivspår
- sliten nål
- sliten eller trasig upphängning
- dålig inställning, inkl suboptimal "stylus rake angle" samt för lågt nålanliggningstryck

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-25 14:58

Jag gör som paa, kör alltid på max rekommenderat nåltryck. Men om det låter ännu bättre genom att höja nåltrycket ytterligare (inom rimliga gränser), gör det. Dels för att det inte alls är säkert att angivelsen är rätt på tonarmen (har du testat med bra nålvåg?), dels för att ett för lågt tryck sliter mer på skivorna än vad ett för högt gör. En pickupnål som inte följer diskantvindlingarna i skivan utan glider över dom kommer att slipa av topparna och skivan kommer slutligen låta ännu mer illa.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-25 15:01

Det kan ju också ha med belastningen att göra. Om pickupen är mekaniskt optimerad (=rätt monterad och inställd) kan det göra susen att titta lite på kapacitans och resistans på pickup-ingången.

Upplever ofta att shhh blir s och cymbaler faktiskt låter metall om diskanten faller av en aning!

/Jocke

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 18:09

Hur många speltimmar har nålen? Trasiga s-ljud tycker jag är ett tecken på slitage.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-25 18:48

Pickupen? Tja, kanske... Men då borde det väl inte låta bättre vid högre nåltryck? Eller finns det andra saker att beakta?

Nålen har nog gått några timmar. Men jag har flera, nya, nålar att testa med. Alla låter likadant.

Inställningen.... Ja. Det kan det absolut vara. Men jag tror den är ok. Har ställt in den med en pappersmall som man lägger på skivtallriken och justerar efter. Stylus rake angle är intressant... Måste läsa lite mer om det.

Belastningen... Jag tycker det talar lite emot det när det blir bättre vid högre nåltryck. Eller påverkar lasten nålens möjlighet att röra sig? Inte nämnvärt, väl?

Så själv misstänker jag inställningen. Något är säkert fel. Vad rekommenderas när det gäller att göra inställningen själv? Metoder, verktyg?

Tackar för alla tips så långt! :)

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 18:51

Har du kollat samma skivor på en annan spelare eller med en annan pickup? Kanske har du graverat in trasiga s med en viss nål, dvs. problemet ligger i skivan.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-25 18:54

Flint skrev:Har du kollat samma skivor på en annan spelare eller med en annan pickup? Kanske har du graverat in trasiga s med en viss nål, dvs. problemet ligger i skivan.

Hm, nä. Det har jag faktiskt inte. Jag har en gammal Dual med en Shure M75... Den skulle jag ju kunna testa med. Lysande idé! :)

Tack!

Mvh Jonas

raindog

Inläggav raindog » 2007-07-26 09:13

Shure M44 är en DJ pickup med sfärisk nål och i första hand avsedd för scratch DJ:s.

Modellen är "känd" för att ge ett schwiscgande s-lud när den används för "vanlig" avspelning av skivor.

Det beror på att den har en sfärsiskt formad nål som så att säga vilar på kanterna av vinylspåren och på det viset ger mindre skador på skivan vid scratchande till skillnade från från en eliptisk formad nålspets som vanligvis går djupare vinlyspåren än en sfärsik nål och därmed ger ett "bättre" ljud eftersom den har en bättra förmåga att plocka upp informationen i vinylvindlingarna.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-26 10:33

raindog skrev:Shure M44 är en DJ pickup med sfärisk nål och i första hand avsedd för scratch DJ:s.

Modellen är "känd" för att ge ett schwiscgande s-lud när den används för "vanlig" avspelning av skivor.

Det beror på att den har en sfärsiskt formad nål som så att säga vilar på kanterna av vinylspåren och på det viset ger mindre skador på skivan vid scratchande till skillnade från från en eliptisk formad nålspets som vanligvis går djupare vinlyspåren än en sfärsik nål och därmed ger ett "bättre" ljud eftersom den har en bättra förmåga att plocka upp informationen i vinylvindlingarna.

Ok... Men det beror väl i så fall på nålvalet? Jag är ganska säker på att jag har M44 E-nålar, vilka är elliptiska. Jag har även provat med nålar från M75 (de passar ju rent fysiskt) men det är samma sak med dem... :(

Mvh Jonas

raindog

Inläggav raindog » 2007-07-26 12:38

Finns det verkligen eliptisk nål till shure 44- familjen??
Jag har aldrig sett det i alla fall...

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-26 12:56

raindog skrev:Finns det verkligen eliptisk nål till shure 44- familjen??
Jag har aldrig sett det i alla fall...

Tja... Kolla här: http://www.svalander.se/pickuper/stylus-s.htm

Det verkar ju onekligen så. Finns för 78:or också (vilket är en av anledningarna till att jag kör M44, Elvis på stenkaka är coolt).

Enligt mycket jag läst och hört används M44 mycket på radiostationer och så också, och det skulle väl knappast vara fallet om de inte kunde producera välljud med en bra nål. :)

Mvh Jonas

raindog

Inläggav raindog » 2007-07-26 17:44

ok. jag trodde att Shure-44E nålen utgått för många år sedan, den hade (har)för övrigt konisk form, vilket ej är detsamma som eliptisk

M44 används på radiostationer för att de är slitstarka och att det går att cue:a skivorna. De flesta som spelar skivor ute känner till att Shure M44 har väsande s-ljud men att slitstyrka och scratchmöjligheter uppväger detta tillkortakommande. House och techno DJ:s brukar använda andra modeller, med andra ljudegenskaper eftersom de sällan scratchar.

Men du har uppenbarligen kommit fram till att det inte är pickupen som är orsaken till det väsande s-ljudet i ditt system så då är kanske den här informationen överflödig.

EDIT: formuleringar.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-26 18:49

raindog skrev:ok. jag trodde att Shure-44E nålen utgått för många år sedan, den hade (har)för övrigt konisk form, vilket ej är detsamma som eliptisk

M44 används på radiostationer för att de är slitstarka och att det går att cue:a skivorna. De flesta som spelar skivor ute känner till att Shure M44 har väsande s-ljud men att slitstyrka och scratchmöjligheter uppväger detta tillkortakommande. House och techno DJ:s brukar använda andra modeller, med andra ljudegenskaper eftersom de sällan scratchar.

Men du har uppenbarligen kommit fram till att det inte är pickupen som är orsaken till det väsande s-ljudet i ditt system så då är kanske den här informationen överflödig.

EDIT: formuleringar.

Ok. Så du tror ändå det är pickupen som är orsaken, och inget annat...?

raindog

Inläggav raindog » 2007-07-26 20:42

Du bör kolla att
- skivspelaren står vågrätt
- att tonarmen är korrekt balanserad
- att antiskatingen är riktigt inställd
- du bör använda ett nåltryck som ligger inom det av Shure rekommenderade området.
- att inte nålen är skadad eller "sliten" Gammal och välanvänd nål samlar på sig en massa fett, damm och rester från vinylen så att nåspetsen blir trubbig och därigenom minskar nålens förmåga att ta upp informationen från vinylen.

Om det efter att du kontrollerat detta fortfarande låter illa från vinylen så bör du kontollera med en annan pick-up. Som någon sa ovan, vissa skivor kan vara felaktiga och helt enkel låta illa. Trist men så är det.

Om "alla" vinylskivor låter illa så blir detta moment överflödigt eftersom inte "alla" skivor är felaktiga.

Skivor som spelats mycket kan också låta sämre, men då blir ljudet vanligtvis luddigt och odistinkt, snarare än problem med enbart väsande s-ljud, men det kan vara värt att ta i beaktande vid felsökning.

En annan sak att kontrollera är om det väsande s-ljudet enbart förekommer vid vinylavspelning eller om det också förekommer när du spelar cd-skivor...

slutligen, ja, jag tror att det är pickup-modellen som är orsaken eftersom det är en känd feature på just denna pickup-modell. Men det kan ju som sagt vara andra orsaker också som förstärker förekomsten av väsande s-ljud.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-26 21:55

Ah, det var bättre tips. :)

Har dock redan gått igenom de flesta av dem. Den står vågrätt, tonarmen är balanserad, nåltrycket rätt. Nålen har gått lite men nya låter likadant. Dock har jag idag kommit underfund med att den nål som levererades med pickupen är en G, konisk. Det är nog mitt första problem, men jag vet inte om det bidrar till sh-ljud. Det kanske det gör? Jag förstår ju att högfrekvensegenskaperna blir sämre med tanke på nålens utformning, förstås. Men jag trodde nog att koniska bara har lägre återgivning av höga frekvenser.

Gick igenom lite datablad till lite pickuper, och det visade sig att M44 vill ha en ovanligt hög kapacitans till last. Upp till 4 ggr högre än vissa andra. Har faktiskt helt missat att kolla upp det ordentligt. Vet inte vad som sitter i min RIAA-låda, men förmodligen 150p eller något som passar de flesta hyffsat. Detta innebär ju förstås att impedansen blir alldeles för hög (och lasten för låg) vid de höga frekvenserna... Nu vet jag inte vad en M44 har för utimpedans vid höga frekvenser, men jag misstänker att 150pF istället för 450pF gör skillnad (450pF vid 15kHz ger en impedans på ca 23k, och detta parallellt med de 47k som den resistiva delen av lasten utgör), och detta kan ju naturligtvis bidra till mina sh-ljud...

Fast det blir ju bättre med högre nåltryck, så det kan ju inte vara bara kapacitansen. Hur beter sig en konisk nål? Kan det bli såhär? Känns inte helt som det, för det måste ju innebära att nålen skramlar omkring i spåret vid rätt nåltryck... Och det känns inte rätt. Men jag har fel ibland. :)

Resten av mitt system är enkelt det med. Men jag har inte problem med s-ljud varken med dator, cd, rullbandare eller budget-dvd-spelare. Allt låter klart och fint.

Jag ska prova med en annan pickup. Och så ska jag kolla vinkeln mellan pickup och skivyta. Jag har en misstanke där. Och fixa till impedansen i RIAA-steget....

Tackar så mycket för de övrigra tipsen med!

Mvh Jonas

raindog

Inläggav raindog » 2007-07-26 22:17

JonasE skrev:Ah, det var bättre tips. :)

Gick igenom lite datablad till lite pickuper, och det visade sig att M44 vill ha en ovanligt hög kapacitans till last. Upp till 4 ggr högre än vissa andra. Har faktiskt helt missat att kolla upp det ordentligt. Vet inte vad som sitter i min RIAA-låda, men förmodligen 150p eller något som passar de flesta hyffsat. Detta innebär ju förstås att impedansen blir alldeles för hög (och lasten för låg) vid de höga frekvenserna... Nu vet jag inte vad en M44 har för utimpedans vid höga frekvenser, men jag misstänker att 150pF istället för 450pF gör skillnad (450pF vid 15kHz ger en impedans på ca 23k, och detta parallellt med de 47k som den resistiva delen av lasten utgör), och detta kan ju naturligtvis bidra till mina sh-ljud...

Möjligen kan kapacitansen påverka. Jag har enbart kört Shure M44 genom mixern och där finns det en gain-kontroll på varje ingång och jag justerar innivån beroende på signalkälla och olika pickuper. Även med ytterst nogrann kalibrering av in-signalen så kvarstår s-ljudsfenomenet på shure M44 puppan.

Fast det blir ju bättre med högre nåltryck, så det kan ju inte vara bara kapacitansen. Hur beter sig en konisk nål? Kan det bli såhär? Känns inte helt som det, för det måste ju innebära att nålen skramlar omkring i spåret vid rätt nåltryck... Och det känns inte rätt. Men jag har fel ibland. :)

För lågt nåltryck gör att nålen "skramlar" i spåren och orsakar missljud.

Val av nåltryck hänger ihop med tonarm och tonarmens förmåga att hantera tunga eller lätta pickuper. Viss tonarmar kräver att man ligger i det övre rekomenderade intervallet för att pickupen ska spåra ordentligt, med andra tonarmar fungerar det att ställa in nåltrycket i det lägre intervallet.

Ugå från mitten av det rekommenderade nåltrycket - om det inte låter bra kan du höja nåtrycket med en tiondel och prova igen, upprepa till dess att det låter bra. Det är dock inte lämpligt att överstiga rekommenderade nåltryck eftersom nålfästet kan skadas.

Resten av mitt system är enkelt det med. Men jag har inte problem med s-ljud varken med dator, cd, rullbandare eller budget-dvd-spelare. Allt låter klart och fint.

Blir enklare att isolera felkällan i och med det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-27 14:23

JonasE skrev:Resten av mitt system är enkelt det med. Men jag har inte problem med s-ljud varken med dator, cd, rullbandare eller budget-dvd-spelare. Allt låter klart och fint.

Vet inte om jag sa det innan men jämför gärna med samma utgåva på CD, för ibland så finns s-ljudet på mastern och då får du inte bort den på skivan.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-28 16:34

Nu har det börjat hända lite här....

Testade några av mina skivor på min Dual med en Shure M75-pickup. Det lät mycket bättre på den, men på några av mina skivor väste s:en ganska bra ändå, vilket var väntat.

Så något är ju fortfarande skumt med min nyare maskin...

Har sedan tidigare haft lite strul med höjden på armen. Jag har en Numark TT200, och det finns inställningsmöjlighet för armen i höjdled på den. Men jag skulle vilja gå lite förbi 'max' på den för att pickupen skulle hamna i våg med skivytan...

Jag öppnade spelaren och fick se att lösningen var enkel. Arm-armaturen satt med fyra skruvar. Bara att lossa, lägg emellan distanser och skruva ihop. Klart! Nu gick det att justera som jag ville. Satte mig i soffan för att beundra mitt verk. Det såg inte klokt ut. S-armen såg liksom ut att böja sig i höjdled liksom i sidled. Inte ett rätt nånstans.

Tog bort nålen för att lättare kunna se om pickupen var rakt inställd mot skivytan, eller om den var vriden. Den var vriden. Ganska mycket. Stackars mina skivor. :( Förvånansvärt svårt att se med nål monterad.

Började, med stor misstänksamhet, studera armen lite närmare... Om man höll den (man kan ta loss armen helt ganska lätt) så att man liksom bara ser armen i ett plan, parallellt med S-svängningen, så såg man att det bakre fästet för armen var SNETT! Nån mupp på Numark hade satt ett fästhål en mm fel. En minut samt en liten fil senare gick det att justera som det skulle.

Satte nu tillbaka armen. Insåg direkt att jag var tvungen att ta isär allt igen för att ta bort distanserna jag satt dit tidigare, för nu gick inte armen att ställa LÅGT nog.

Lite tandagnisslande senare var allt ihopsatt igen.

Och nu.... med några vinklar till rätt inställda, så låter det riktigt bra. Fortfarande lite markerade S-ljud ibland, men jag har inte rätt kondensatorer hemma för att testa om det gör någon skillnad. Det sitter 200pF i RIAA-boxen nu, och det ska vara 450-500 enligt pickupens spec. Ska fixa fram ett par 270pF och sätta direkt på anslutningarna på pickupen, så slipper jag dels meka i RIAA-lådan, dels stämmer ju RIAA-lådan om jag byter till en annan typ av pickup.

Max rekommenderat nåltryck är 1.5g. Jag kör med 1.75g nu, med min testskiva lyckades inte nålen spåra +16dB, 300Hz vid 1.5g. Enligt testskivan bör man klara +16dB, och om man gör det ska man inte ha problem att spåra om man har friska skivor.

Så nu är jag nöjd och glad. :)

Stort tack för alla tips! Och kolla din S-arm om du har en Numark...

Återkommer när jag monterat kondensatorer.

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-28 22:41

Har Numarken helt rak tonarm? Såg det på någon bild någonstans. Offset-vinkel finns inte? Det bådar för kraftiga vinkelfel...och en undermålig konstruktion i så fall. Skaffa i så fall en tonarm med riktig geometri.

Användarvisningsbild
JonasE

Inläggav JonasE » 2007-07-28 23:58

Thomas_A skrev:Har Numarken helt rak tonarm? Såg det på någon bild någonstans. Offset-vinkel finns inte? Det bådar för kraftiga vinkelfel...och en undermålig konstruktion i så fall. Skaffa i så fall en tonarm med riktig geometri.

Det följer med en rak tonarm, men jag har köpt en 9" S-arm till den. Tror den funkar bra. :)

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-29 00:24

Har du mätt upp geometrierna så de stämmer? Det finns en ganska väl genomtänkta geometrier på armläng, position av arm relativt centrum på tallriken, offset-vinkel för att få minsta möjliga spårfel. Jag såg inga data på Numarks hemsida.

T

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-29 01:01

Thomas_A !

JonasE skrev tidigare i tråden:

Inställningen.... Ja. Det kan det absolut vara. Men jag tror den är ok. Har ställt in den med en pappersmall som man lägger på skivtallriken och justerar efter. . . .

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-29 01:41

Laila skrev:Thomas_A !

JonasE skrev tidigare i tråden:

Inställningen.... Ja. Det kan det absolut vara. Men jag tror den är ok. Har ställt in den med en pappersmall som man lägger på skivtallriken och justerar efter. . . .

Jag vet. Det skadar dock inte att mäta armlängd och pivot-spindle.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-29 02:11

Thomas_A skrev:
Jag vet. Det skadar dock inte att mäta armlängd och pivot-spindle.

Nej då, men var inte dessa mått ok, så hade väl mallen knappast
funkat för inställningen (förutsatt att det var två nollpunkter) ?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi